Miksi päätitte perustaa akvaarion?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Heideni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 22:53, 06.10.2019
Sukupuoli: Nainen

Miksi päätitte perustaa akvaarion?

Viesti Kirjoittaja Heideni »

Kiinnostais ihmisten kertomukset!

Ite tosiaan olin pidemmän aikaa ihaillut muiden akvaarioita ja siitä se sitten lähtikin... (tosi deep eikö)
RottaRapu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 19:00, 16.09.2019
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Naantali

Re: Miksi päätitte perustaa akvaarion?

Viesti Kirjoittaja RottaRapu »

Heideni kirjoitti:Kiinnostais ihmisten kertomukset!

Ite tosiaan olin pidemmän aikaa ihaillut muiden akvaarioita ja siitä se sitten lähtikin... (tosi deep eikö)
No mä halusin mulle ja lapsille "livetelkkarin" & itselle mielen rauhoittajan.
"No hitto miksei?"
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Miksi päätitte perustaa akvaarion?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ihan ensimmäisen akvaarioni perustin joskus 80-luvulla ihan sen takia kun kotiin tuotiin perheen yhteinen akvaario ja halusin oman. En ala tässä sen enempää avaamaan, mitä se sisälsi, koska se kuuluisi enemmänkin ketjuun kauhein akvaario koskaan...

Sittemmin homma vähän karkasi lapasesta ja pahimmillaan aikuisiällä mulla oli 18,5m2 yksiössä 7 allasta joista suurin oli 360l. Allasmäärä ja -laatu on tässä vuosien varrella vaihdellut. Tällä hetkellä ollaan nollissa, mutta vanha suola (ihan sanan mukaisesti) janottaa ja uusi riutta tullaan pystyttämään heti kun olosuhteet sen sallii.
Heideni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 22:53, 06.10.2019
Sukupuoli: Nainen

Re: Miksi päätitte perustaa akvaarion?

Viesti Kirjoittaja Heideni »

Kiva kuulla muiden harrastajien aloittamisen syitä :)
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Miksi päätitte perustaa akvaarion?

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Vahingossa.. :D Meille tuli lapsena punakorvakilpikonnia ja kun vanhemmat älysivät mitä tuli hankittua, niin ostettiin keltaisenpörssin(?) kautta isompi akvaario konnille ja siinä mukana tulleet kalat mulahti konnien vanhaan (liian pieneen) altaaseen. Siitä kalasopasta jäi eloon vain miljoonakalat. Mutta tykästyin paljon kaloihin ja aikanaan elämäntilanteen takia luovuttiin punakorvista ja kaloistakin oli pitkä tauko. Vesimäärät on vaihdelleet vuosien aikana samoin altaiden koko, mutta nyt taas uudelleen yksi 200l allas nurkissa. :))
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1966
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Miksi päätitte perustaa akvaarion?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Naapuri osti noin 150 l akvaarion, jossa oli ainakin miljoonakaloja (villimuotoja), punamiekkapyrstöjä, mustamolleja ja keltabarbeja. Muistan sen tosi hyvin vaikka olin vasta 6v ja siitä on jo vuosikymmeniä. Se näytti minusta huikean kiinnostavalta. Pakko saada. Laitettiin sitten pystyyn viiden litran lasipurkki, jonne tuli hiekkaa, vettä ja naapurin akvaariosta jokunen kasvi, miljoonakaloja ja mustamolleja. Ei tietenkään mitään suodattimia tai ilmastimia. Mollit eivät tietenkään kauaa eläneet. Miljoonakalat tekivät jopa poikasia. Synttärilahjaksi sain naapurilta uusia molleja, jotka tietysti kuolivat pian. Joskus kuolivat kai sitten myös miljoonakalat, koska seuraavassa kämpässä sitä purkkia ei enää ollut. Ruinasin sitten oikeaa akvaariota, ja ostettiin reilu 100-litrainen. Siinä oli sitten vuosien varrella vaikka mitä (jopa mustanorsukala!), akvaarioita tuli pari lisää ja joitakin lajeja tuli viljeltyäkin. Sitä kesti ehkä 15 vuotta, jonka jälkeen pitkä tauko. Reilu vuosi sitten aloitettiin pojan kanssa uudestaan. Poika kyllästyi, kun kaikki kalat oli sisällä. Nyt haluaa gekkoa tai sammakkoa. Tässä kasvattelen nyt hunajarihmakalan ja kääpiömiekkapyrstön poikasia.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Miksi päätitte perustaa akvaarion?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Jaa-ah, tätä mietin itsekkin, oi miksi...

Aika samanlainen tarina kuin Teemulla. -80 luvun alussa eka iha oma, ja iha ite. Ja voi hirvitys, kalat varmaan keskenään tänä päivänäkin keskustelevat 80-luvun Finnish Horror Storysta. Se oli varmaan 20 litran muoviboxi ilman suodatusta ja mitään muuta en aio paljastaakkaan... aion pysyä vapaalla jalalla :| .

Samalla vuosikymmenellä seuraavaksi tuli alakerran poikien iha ite tekemä 80 litrainen allas, aivan järkyttävä, itse hitsatut rautaiset, lohmoiset kehykset, maalattu tumman vihreiksi jotka toki oli osaksi jo ruostuneet ja niin leväinen ettei siitä saanut puhdasta koskaan. No sopihan vihreisiin kehyksiin hyvin. Tarina kun ei tästä kaunistu, niin nimeän sen kakkos osaksi tuon ekan jatkeeksi.

Ensimmäisen `oikean´ altaan taisin laittaa pystyyn -98, ihan vain kun sellaista minulle tarjottiin maksutta ja pitäähän se vastaan ottaa. Siitä se hulluus alkoi ja ei näy loppuvan.

Tuosta Teemun tarinasta hymyilytti tuo pikku yksiö ja 7 allasta. Täällä kävi ihan sama kilahdus. Oli vaan kaksio 57 neliötä ja 14 allasta joista suurin oli 600 litraa. Jotta olkaa varovaisia tämän harrastuksen kanssa :twisted:
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”