Suorita lujuuslaskelma akvaariolle. (laskentataitoisille)

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Suorita lujuuslaskelma akvaariolle. (laskentataitoisille)

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Minulla on akvaarion lasit, akvaarion koko tulee olemaan. 3000 x 750 x 800 mm ( P x K x S )

Kysymys kuuluukin lujuuslaskelmat hallitseville, kuinka vahvat lasit tulisivat olla ?

Akvaariosta tulee kehysakvaario jossa on "toden näköisesti" kehykset ruostumatonta terästä, tai alumiinia. Riippuu hinnasta. Yläkehykseen tulee tukipantoja vähintäin kolme kappaletta.

Akvaarion sisäpuolelle pohjaa tulee kiertämään lisäksi noin 100-150 mm leveä 12 mm vahva lasilista että pohja & sivulaseille saadaan näin ns listarttumapintaa.

Tässä tämä pääpiirteittään onkin, monet tietävät jo etukäteen lasieni vahvuuden joten ei veikkauksia, vaan laskutaitoa kiitos... [;)]

Tämän kysymyksen idea läksi liikkeelle tuosta Mikon kysymyksestä, vaneri & lasi yhdistelmä-akvaarion rakennusohjeesta.
jouniv
Senior Member
Senior Member

Tarkenna kiitos

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Mitoitatko lasit äkillistä sivusta tulevaa kuormaa, kuten yllättävä horjahtaminen hämärässä, varten? On nimittäin sen verran suuri kippo, että väistäminen voi tasapainorajoitteiselle olla hankalaa.

Jouni

PS Allas on sen kokoinen, että sen valmistuttua tulisi järjestää harjannostajaiset. Samalla voi kokeilla tota sivukuormakestävyyttä.
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Re: Tarkenna kiitos

jouniv kirjoitti:Mitoitatko lasit äkillistä sivusta tulevaa kuormaa, kuten yllättävä horjahtaminen hämärässä, varten? On nimittäin sen verran suuri kippo, että väistäminen voi tasapainorajoitteiselle olla hankalaa.

Jouni

PS Allas on sen kokoinen, että sen valmistuttua tulisi järjestää harjannostajaiset. Samalla voi kokeilla tota sivukuormakestävyyttä.
Harmi ettei allas ole valmis, tupaantuliaisissa & saunaillassa tuokin puoli olisi tullut luontevasti testattua. Täytyne testata pikkujouluissa, laskekelin että jouluun mennessä altaassa olisi vettä, kaloista en sitten sano mitään. Katsotaan ensin pysyykö vesi ruukussa... 8O
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Missä on nyt ne laskentataitoiset jotka tuolla vaneri & lasiakvaario jutussa antoivat vinkkejä laskutoimituksiin... [?]

Edit-ihan ite, kylläpä punainen väri otti silmiin pahasti.
Viimeksi muokannut TiHe, 12:56, 25.04.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Timppa kirjoitti:Missä on nyt ne laskentataitoiset jotka tuolla vaneri & lasiakvaario jutussa antoivat vinkkejä laskutoimituksiin... [?]
Se joka niistä väitti tietävänsä, hermostui jostakin eikä vastaillut siinäkään viestiketjussa mihinkään kysymyksiin. Ei olisi ilmeisesti saanut kysellä...
cancermann
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cancermann »

Mun periaatteessa pitäis osata kun on tuota tekua enää vuosi jäljellä, mutta enpä osaa...
Kun vaan ei fysiikan opettaja lukis tätä 8O
Muistaakseni virtausopissa käsiteltiin jotain tämän tapaisia asioita, kun piti laskea virtausnopeus jos säiliössä on joku tietyn kokoinen aukko jollain annetulla korkeudella jne...
Pitää katsoa jos jaksan joku päivä kaivaa vanhoja kirjoja esiin.
Your signature is too long
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

cancermann kirjoitti:Mun periaatteessa pitäis osata kun on tuota tekua enää vuosi jäljellä, mutta enpä osaa...
Kun vaan ei fysiikan opettaja lukis tätä 8O
Muistaakseni virtausopissa käsiteltiin jotain tämän tapaisia asioita, kun piti laskea virtausnopeus jos säiliössä on joku tietyn kokoinen aukko jollain annetulla korkeudella jne...
Pitää katsoa jos jaksan joku päivä kaivaa vanhoja kirjoja esiin.
Kiitos, ei kerrota fysiikan opelle mitään. Tai vaihtoehto nro 2. Selitä sille opettajalle että otetaanko kertauksen vuoksi esimerkki akvaarion lujuuslaskelmista, minä voin antaa esimerkin...

[;)]
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Yep, eli oon nyt tutkiskellut asiaa tarkemmin ja aioin koettaa joskus laskea kokeeksi etulasit laattana ja verrata sitten noihin etulasien valintaohjeisiin. En silti mitoittaisi itse tämän mukaan, koska laskennassa on pakko tehdä rajuja yksinkertaisuuksia. Noissa laatan laskentaohjeissa laatta on kiinni joko jäykästi tai nivelellä, silikonisauma ei ole kumpikaan. Lisäksi keskitukia ei voi ottaa huomioon.

Toinen vaihtoehto olisi laskea lasit elementtimenetelmällä, joka on vielä paljon työläämpi tapa (varsinkin kun sen joutuisi ensin opettelemaan) Elementtimenetelmällä laskiessa joutuisi samalla tavalla valitsemaan liitokset joko niveliksi tai kiinteiksi, joita ne eivät ole. --> pitäisi olla kokemusta että osaa arvioida tulosten oikeellisuuden.

Itse tekisin ison akvaarion siten että mitoittaisin kehykset niin jäykiksi että ne yksistään kantaa suurimman sallitun taipuman+sitten laminoitu etulasi ja rosterista taka ja sivuseinät.

Johtopäätös: Jos tuon laskee itse joutuu ottamaan paljon varmuuskerrointa, ja silti saa jännittää kuinka käy. Helpompaa lienee mitoittaa suosiolla lasit yleisten ohjeiden mukaan tai sitten laskettaa jollain lasialan ammattilaisella (jotka nekään tuskin uskaltavat mitoittaa oikein tarkalle) tai sitten kylmästi vain koettaa...

-Jari
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

JJVi kirjoitti: Helpompaa lienee mitoittaa suosiolla lasit yleisten ohjeiden mukaan tai sitten laskettaa jollain lasialan ammattilaisella (jotka nekään tuskin uskaltavat mitoittaa oikein tarkalle) tai sitten kylmästi vain koettaa...
Olen kysynnyt lasien kestävyyttä mm mieheltä joka on rakentanut Olkiluodon ydinvoimalan kylmävesiakvaarion & muitakin suurempia akvaarioita. Neuvoi kuinka allas tehdään ja sanoi kestävän varmasti jos akvaario tehdään oikein. Mutta tähän asiaan ei saa vastausta kuin kokeilemalla. Kestääkö allas ? Piru tietää mutta ei kerro. Moni odottaa tämän akvaarion koeponnistusta ns "kieli vyönalla kestääkö se"... :twisted:

Se selviää aikanaan. Lasit on muuten valmiiksi leikattu ja hankittu näiden lasien vahvuus on 12 mm...
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Minkälaisia ohjeita hän antoi? Antoiko oikein laskentaohjeet, vai oliko ohjeet vain suositeltuja lasinpaksuuksia? Dallasissa näin kokolasisen yleisöaltaan, jonka tilavuus oli 16000L, neliön mallinen, ja korkeutta n. 1.5m Aika hurjan näköinen kun yli 50mm paksut lasit olivat ilman kehyksiä silikoonattu yhteen.

btw. onko sulla pohjana rosteri vai lasi?

-jari
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

JJVi kirjoitti: Minkälaisia ohjeita hän antoi? Antoiko oikein laskentaohjeet, vai oliko ohjeet vain suositeltuja lasinpaksuuksia? Dallasissa näin kokolasisen yleisöaltaan, jonka tilavuus oli 16000L, neliön mallinen, ja korkeutta n. 1.5m Aika hurjan näköinen kun yli 50mm paksut lasit olivat ilman kehyksiä silikoonattu yhteen.
Ei laskentaohjeita antanut, sanoi vaan että kestää kun altaan alla on kunnollinen pöytä säätöjaloilla ja suorassa. (Pöytä tulee olemaan 10 jalkainen, säätöjaloilla. Tehty huonekaluputkesta ammattihitsarilla joka minulle on tehnyt monet jalustat akvaarioitteni alle. Näin hyvätäsoisia pöytiä en ole suomessa tavannut mitä kaverini tekee, vaikka itse kehunkin niin pöydät ovat hyviä. Tekijä on akvaarioharrastaja itsekkin.)

Akvaarion pohjaan käski laittaa nuo lasilistat, niinkuin ylempänä olen selittänyt, että saadaan näin "tuplatarttumapinta" sinne missä paine on suurin + yläkehykseen tukia.
JJVi kirjoitti:btw. onko sulla pohjana rosteri vai lasi ?
Pohja on myös lasia.

Timppa
cancermann
Junior Member
Junior Member

Damn... En löydä mistään tuota kirjaa :-D
Pitää koululla kysellä josko olisin lainannu sen jollekin.
Lujuusopin kirjasta ei ainakaan oo mitään hyötyä tässä tapauksessa.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

cancermann kirjoitti: Damn... En löydä mistään tuota kirjaa.
Pitää koululla kysellä josko olisin lainannu sen jollekin.
Lujuusopin kirjasta ei ainakaan oo mitään hyötyä tässä tapauksessa.
Show must go on. Meinasin kasata altaan ilman laskelmaakin joten ei paineita. "Lujuus tulee testattua, laskemattakin."... :twisted:
cancermann
Junior Member
Junior Member

Noinhan se homma etenee...
Itse kasasin hiljattain 6 -kulmaisen erkkerimallin ( 1500*600*450 p*k*s ) 8mm lasista. Hiukkasen hirvitti tuo koeponnistus, mutta tuossa se nyt kyhjöttää olohuoneessa täysinäisenä, eikä ainakaan toistaiseksi ole ongelmia tullut ( eikä toivottavasti tulekaan ).
Toki sinne piti kunnolliset tuennat rakentaa, ettei ala pullistelemaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”