buttnekkid // Olen joskus vesilaitoksen sivuja selaillut, sen enempää en ole perehtynyt mutta tiedän että täällä on etenkin kesäisin välillä huono veden laatu. Juomakieltoja on ollut useampaan otteeseen, joten tuntuu kivemmalta laittaa akvaarioon puhdasta vettä. Mun varmaan täytyy lisätä vähän vitamiineja purkista tuonne veteen kunhan sinne alkaa kaloja siirtymään. Tosiaan puhtaan veden ph on aika hyvin se 7. Vähän tuo matala KH huolestuttaa, mutta tosiaan happamassa vedessä KH on väistämättäkin alhaisempi.
Vaihdoin vähän vettä ja nyt on jo hieman kirkkaampaa. Kyllä tosiaan itsekkin pidän hieman humuspitoisesta vedestä, mutta raja menee siinä jos ei meinaa nähdä akvaarion takalasia veden läpi

Itseasiassa catappa lehtien lisäys voisi olla ihan kiva idea ja toisi vielä enemmän sellaista joki tunnelmaa. Heitin altaaseen muutaman jaavansaniaisen ja ferropolia.
Olen miettinyt vielä kalastoa uudelleen. Kovasti haluaisin muutaman hunajarihmakalan altaaseen, enkä nää syytä miksei ne tossa pöntössä menisi ? Pohjakalasto minua on enemmän mietityttänyt. Arvioin uudelleen vaihtoehtoja aasialaisista pienistä pohjakaloista ja saatavuuskartoituksen jälkeen jäljelle jäi kolme potenttiaalista vaihtoehtoa: Ruskohara (Erethistes jerdoni), Jokimonni (Akysis vespa) tai Laikkujuovamonni (Mystus bimaculatus).
Kaikki näistä menisi altaassa pohjan koon huomioon ottaen, jokimonneja menisi vielä vaikka useampi. Jokainen viihtyy pehmeässä humuspitoisessa vedessä, mutta ainoastaan Laikkujuovamonni vaatii pH:n joka on alle 7. Kaikki tykkää hiekkapohjasta, ainoastaan Laikkujuovamonni pärjäisi parhaiten kunnon turvepohjalla, muuten tosiaan hiekka + lehden yhdistelmä olisi pohjalle hyvä. Ainostaan jokimonni elää kivikoissa joissa on vähemmän kasvillisuutta. Kaikki vaativat hapekkaan veden, joka tämän mallisessa kavaariossa tarkoittaisi ilmastusta päivin/öin, tämä saattaa taas nostaa pH:ta. Virtauksen ei pitäisi olla ongelma, sillä käsittääkseni mikään näistä ei vaadi kovaa virtausta. Ehdotuksia tai mielipiteitä asiaan liittyen ?

Saa myös kertoa kokemuksia kyseisistä lajeista.
Mietin vielä tuota ilmastus asiaa, miten sitten ilmastuksen käy jos haluan pitää myös co2 lannoitusta levittimen kautta? Eikö nämä kumoa toisensa ?