Lehtikalaurosten kykenemättömyys?
Valvoja: Moderaattorit
Lehtikalaurosten kykenemättömyys?
Onko teille tullut myytyjen lehtikalapariskuntien mukana uroksia, jotka eivät hedelmöitä munia? Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon markkinoilla niitä ilmenee?
Lehtikalapariskuntani uros näyttää olevan sellainen. Hirveää hässäkkää ensin ja kuitenkin munat homehtuvat aina, mikäli eivät tule syödyksi sitä ennen, nimenomaan uroksen toimesta.
Oletetaan, ettei uros tajua tehdä mitä sen pitäisi tehdä, auttaisiko asiaa kilpaileva uros?
Lehtikalapariskuntani uros näyttää olevan sellainen. Hirveää hässäkkää ensin ja kuitenkin munat homehtuvat aina, mikäli eivät tule syödyksi sitä ennen, nimenomaan uroksen toimesta.
Oletetaan, ettei uros tajua tehdä mitä sen pitäisi tehdä, auttaisiko asiaa kilpaileva uros?
Re: Lehtikalaurosten kykenemättömyys?
Viljeltyäni muutamankymmentä tuhatta lehtikalaa, olen huomannut että niin kiekkokaloissa kuin lehtikaloissakin on ns "tuhkamunauroksia" aika paljon.Mirkku kirjoitti:Onko teille tullut myytyjen lehtikalapariskuntien mukana uroksia, jotka eivät hedelmöitä munia? Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon markkinoilla niitä ilmenee?
Ensin kiinnittäisin vesiarvoihin suurimman huomion että ne ovat kunnossa. Kilpaileva uros tuskin auttaa asiaan ennekuin poistat ns alkuperäisen uroksen, ei naaras sitä ymmärrä että sen karpaasilla ei ole panoksia ja kutee tämän uroksen kanssa edelleenkin, uuden uroksen saadessa samassa akvaariossa "äkkilähtöä" jos ei ole radikaalisti suurempi ja agresiivisempi kuin naaraan tuhkamunauros.
Jos mahdollista kokeilisin vaihtaa sinuna uroksen kokonaan uuteen. Onhan vielä sekin mahdollisuus että kalasi ovat liian nuoria ja uros ei siksi pysty hedelmöittämään kutua. Lehtikalat ovat minulla tulleet sukukypsään ikään ~ 6-8 kk ikäisinä riippuen siitä kuinka pitkälle viljelty värimuoto kaloista on kyseessä. Urokset tulevat saman poikueen kaloista myöhemmin sukukypsiksi kuin naaraat, vaikkakin häksäilisivät muuten kudussa mukana. Ettei asia johdu tästä ?
Turha kysymys, mutta mistä tiedät, että se on juuri se uros? Voisihan naaraankin munissa olla jotain vikaa.Mirkku kirjoitti:Onko teille tullut myytyjen lehtikalapariskuntien mukana uroksia, jotka eivät hedelmöitä munia? Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon markkinoilla niitä ilmenee?
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Vastaampa dsl:lle vaikka en Mirkku olekkaan. En ole nähnyt yhtään lehtikala naarasta joka kutee joka ei olisi kyennyt poikasia tuottamaan kun sillä on uros joka "pelittää."dsl kirjoitti: Turha kysymys, mutta mistä tiedät, että se on juuri se uros? Voisihan naaraankin munissa olla jotain vikaa.
Asia voisi olla kaukaa hakien niinkin että esimerkiksi liian yksipuoleinen ravinto aiheuttaisi kaloissa hedelmättömyyttä, tai väärät vesiarvot = mäti ei hedelmöity, liian kova vesi = osmootinen paine ja liian korkea pH.
En silti väitä etteikö naaraissakin vikaa voisi olla poikastuotannossa.
Trv. Timppa
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Minä menisin näissä arvailuissani vieläkin pidemmälle kuin pojat ja kysyisin, että oletkos Mirkku varma, että kalasi ovat eri sukupuolta? Joskus naaraatkin saattavat nimittäin kutea ihan keskenään, jos ei koirasta ole tarjolla (ymmärsin kirjoituksestasi, että sinulla on akvaariossasi vain nuo 2 lehtikalaa).
Mitenkäs iso allas sinulla muuten olikaan? Nuo kutuhommat kun ovat sellaisia, että niihin vaikuttaa niin moni juttu ja kun muistelin että altaasi oli melko pieni, niin löytyisiköhän sieltä yksi mahdollinen syy?
T: Mari
Mitenkäs iso allas sinulla muuten olikaan? Nuo kutuhommat kun ovat sellaisia, että niihin vaikuttaa niin moni juttu ja kun muistelin että altaasi oli melko pieni, niin löytyisiköhän sieltä yksi mahdollinen syy?
T: Mari
Oma lehtikalapariskuntani on saanut aikaiseksi yhden poikueen kaksi vuotta sitten. Sen jälkeen (lähes viikottaisista yrityksistä huolimatta) koiras ei ole saanut laskettua maitia. Olisiko tässä oikea syy usein esitettyyn väitteeseen että vankeudessa kasvatettujen lehtisten äidinvaistot ovat kadonneet ja ne syövät kudun. jospa ne ovatkin tuhkamunia ja syövät kudun koska se pilaantuu...
-Jari
-Jari
-
HillyBilly
- Senior Member

- Viesti:
Mä olen täysin samaa mieltä .JJVi kirjoitti:Oma lehtikalapariskuntani on saanut aikaiseksi yhden poikueen kaksi vuotta sitten. Sen jälkeen (lähes viikottaisista yrityksistä huolimatta) koiras ei ole saanut laskettua maitia. Olisiko tässä oikea syy usein esitettyyn väitteeseen että vankeudessa kasvatettujen lehtisten äidinvaistot ovat kadonneet ja ne syövät kudun. jospa ne ovatkin tuhkamunia ja syövät kudun koska se pilaantuu...
-Jari
Mullakin on tuhkamuna lehtikalauros.
Hoitavat kyllä oikein hienosti muniaan kunnes ne muuttuu pikkuhiljaa valkoisiksi ja päätyvät parin omiin suihin.
Mistä sen tietää, saako uros laskettua maitia vai ei?JJVi kirjoitti:Oma lehtikalapariskuntani on saanut aikaiseksi yhden poikueen kaksi vuotta sitten. Sen jälkeen (lähes viikottaisista yrityksistä huolimatta) koiras ei ole saanut laskettua maitia. Olisiko tässä oikea syy usein esitettyyn väitteeseen että vankeudessa kasvatettujen lehtisten äidinvaistot ovat kadonneet ja ne syövät kudun. jospa ne ovatkin tuhkamunia ja syövät kudun koska se pilaantuu..
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
-
HillyBilly
- Senior Member

- Viesti:
Mulla on sellanen käsitys että hedelmöittyneet munat kyllä erottaa hedelmöittämättömistä ( hirvee sana )(toivottavasti äidinkielenopettaja ei lue tätä).
Eli siis jos munat lojuu 3 päivää värittöminä, muuttuen valkoisiksi(home)
ei ne kyllä ole hedelmöittyneet.
Itse en valitettavasti ole päässyt näkemään prosessia omilla silmillä.
Eli siis jos munat lojuu 3 päivää värittöminä, muuttuen valkoisiksi(home)
ei ne kyllä ole hedelmöittyneet.
Itse en valitettavasti ole päässyt näkemään prosessia omilla silmillä.
Hedelmöittyneestä madistä ja poikasista, en ainakaan minä ole koskaan nähnyt paljainsilmin että sieltä mitään urokselta tulisi, vaikka olen joskus jopa seurannut tapahtumaa nenä akvaarion lasissa kiinni että näkisin. Siitä huolimatta poikueita on onnistunut, vaikka hullu ukko kyttää kalojen kutua nokka kiinni lasissa.dsl kirjoitti:Mistä sen tietää, saako uros laskettua maitia vai ei?
Toiseltapuolelta ja kaukaa haettuna olen ollut keinohedelmöittämässä kirjolohen mätiä. Toisessa muovikupissa naaraan mätimunat, toisessa muovikupissa uroksen maiti. Vedellä lantrattu maiti (joka muuten on maitomaisen valkeaa, kirjolohella) mätimunien joukkoon, kevyttä pyöritysta ja homma on valmis. Hedelmöittynyt mäti keinohaudontakaukaloon jossa on jatkuvasti vaihtuva vesi. Miksorkoopin alle nostettuna kirjolohen mätimunasta näkee solujenjakaantumisen alkamisen jo 10 sekunnin perästä maidin laittamisesta, sen nopeammin ei mätimunaa mikroskooppiin saa ja mikroskooppia tarkennettua. Solujen jakaantuminen alussa näkuu mätimunassa "mätimunan sisässä tapahtuvana virtauksena" kun ei hedelmöittämättä jätetyssä mätimunassa ei tapahdu mitään.
Jos joku akvaario harrastaja löytää kunnollisen mikroskoopin kukkarolleen eopivaan hintaan, on siitä paljon hyötyä akvaristiikassakin etsittäessä esimerkiksi loisia. Maininnanarvoinen asia ensikertaa mikroskooppia käyttävälle harrastajalle on että ottaa ensin selvää minkänäköisiä ja kokoisia esimerkiksi kidusloiset ovat. Siellä näytteessä käy yleensä hyvällä mikroskoopilla ja voimakkailla suurennoksilla sellainen kuhina että harrastaja ensikerralla yleensä hätääntyy, olettaen että kaloissa on kaikki mahdolliset taudit mitä vain on mahdollista. Vaikka näyteessä aina jotakin liikkuu ja vipeltääkin välttämättä se ei ole mikään sairaus vaan normaalia akvaarioveteen kuuluvaa bakteeristoa esimerkiksi. Ota selvää ensin mitä mikroskoopilla etsit, ennenkuin kuolet sydänhalvaukseen, jos mikroskoopin saat hankittua ja ensikertaa kalasta otettuja näytteitä tutkit...
Vastauksia...
Allas missä lehtikset ovat on 540 litraa, tilaa siis pitäisi olla kahdelle lehtikselle riittävästi.
Lehtispariskunta todennäköisesti on samasta poikueesta ja minulla ne ovat olleet noin 11 kk. Ruokana ovat saaneet/syöneet pakastettua surviaista, kuivaruokaa, tubifex-matoja, pohjakalaruokapellettejä...
Viimeeksi olen mitannut ph:n, joka killui lähempänä 7.9 - jo pelkästään raanavesi on 7.5
Kututapahtumaa olen seurannut usean kerran, yleensä naaras laskee munat ja uros hilaa itseään edestakaisin munien päällä. Lisäksi uros puolustaa munia muita kaloja vastaan ja naaras sillä välin leyhyttelee eviään munien yllä sekä noukkii roskia, ei munia pois. Tästä kuitenkin tunnin sisällä uros syö munat poskeensa. Kerran olen siirtänyt kasvin lehdellä olleet munat toiseen akvaarioon suodattimen lähistölle, mutta munat homehtuivat - muuttuivat valkoisiksi - kolmessa päivässä.
Toisaalta en haluaisi luopua tuosta uroksesta pelkästään poikasten teon vuoksi. Mutta olisihan se ollut "kivaa" nähdä jälkikasvuakin. Jos vesiarvoissa on jotain outoa... - tosin, jos ne ovat totaalisesti pielessä, niin eivät kai lehtikset edes yrittäisi kutea?
-----------------
Niin, naaraan elin on huomattavasti isompi kuin uroksen ja myös eri muotoinen. Oletan vahvasti että ne ovat eri sukupuolta.
Lehtispariskunta todennäköisesti on samasta poikueesta ja minulla ne ovat olleet noin 11 kk. Ruokana ovat saaneet/syöneet pakastettua surviaista, kuivaruokaa, tubifex-matoja, pohjakalaruokapellettejä...
Viimeeksi olen mitannut ph:n, joka killui lähempänä 7.9 - jo pelkästään raanavesi on 7.5
Kututapahtumaa olen seurannut usean kerran, yleensä naaras laskee munat ja uros hilaa itseään edestakaisin munien päällä. Lisäksi uros puolustaa munia muita kaloja vastaan ja naaras sillä välin leyhyttelee eviään munien yllä sekä noukkii roskia, ei munia pois. Tästä kuitenkin tunnin sisällä uros syö munat poskeensa. Kerran olen siirtänyt kasvin lehdellä olleet munat toiseen akvaarioon suodattimen lähistölle, mutta munat homehtuivat - muuttuivat valkoisiksi - kolmessa päivässä.
Toisaalta en haluaisi luopua tuosta uroksesta pelkästään poikasten teon vuoksi. Mutta olisihan se ollut "kivaa" nähdä jälkikasvuakin. Jos vesiarvoissa on jotain outoa... - tosin, jos ne ovat totaalisesti pielessä, niin eivät kai lehtikset edes yrittäisi kutea?
-----------------
Niin, naaraan elin on huomattavasti isompi kuin uroksen ja myös eri muotoinen. Oletan vahvasti että ne ovat eri sukupuolta.
Re: Vastauksia...
Jos kalasi on varmasti pari, eli uros ja naaras, niin ensin heittäisin turvetta kehiin sukkahousupussissa ulkosuodattimeen ( Kekkilän kalkitsematon & lannoittamaton bioturve on hyväksi koettu. Puutarhamyymälästä.) Kauempaa et syytä tarvitse etsiä kuin tuosta korkeasta pH:sta.Mirkku kirjoitti: Viimeeksi olen mitannut ph:n, joka killui lähempänä 7.9 - jo pelkästään raanavesi on 7.5
Jos kraanavetesi on pH:ltaan 7.5 miksi altaasi pH on 7.9 ? Mikä sitä nostaa. Oletko laittanut akvaarioosi, simpukankuoria somisteeksi, tai suodattimeen jotakin kalkkipitoista, esimerkiksi simpukankuori korallimurskaa joskus aikaisemmin esimerkiksi pH:n heilahteluja neutralisoimaan ?
Jos vetesi pH on kraanasta 7.5 pitäisi se suhteellisen pian pudota alle 7. Vaikka lehtikalat eivät niin nirsoja tuon pH:n suhteen ole niin mätimunien hedelmöittyminen on, optimi lehtikalojen kudulle olisi pH 6.5
Kuinka usein ja kuinka paljon vaihdat akvaarioosi vettä ?
Trv. Timppa
Vaihdan vettä 3 viikon välein ja reilusti kolmannes vaihtuu, melkein puolet. Tähän asti vedenvaihtoväli on näyttänyt olleen sopiva, koska kalat ovat voineet muuten hyvin ja kasvit kasvavat. Ruokin kaloja kerran päivässä...mitäs muuta...
En ole lisännyt itse koskaan altaaseen kalkkipitoista ainesta, siellä on pari juurakkoa. Mikäli sitten akvan sisustusseinästä ei liukene kalkkia veteen? Se on tehty styroxista, betonilaastista ja hiekan muruista.
Miten näiden kaupallisten buffereiden kanssa on? Toimivatko? Entä tuo Biolanin turve? Miten on sen vaihtoväli suodattimeen? Ja yleensä käyttö?
----------------
Siis Kekkilän turve! Pitäisihän se muistaa jo Kekkilän ranskalaisen puutarhan mainoksestakin...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
En ole lisännyt itse koskaan altaaseen kalkkipitoista ainesta, siellä on pari juurakkoa. Mikäli sitten akvan sisustusseinästä ei liukene kalkkia veteen? Se on tehty styroxista, betonilaastista ja hiekan muruista.
Miten näiden kaupallisten buffereiden kanssa on? Toimivatko? Entä tuo Biolanin turve? Miten on sen vaihtoväli suodattimeen? Ja yleensä käyttö?
----------------
Siis Kekkilän turve! Pitäisihän se muistaa jo Kekkilän ranskalaisen puutarhan mainoksestakin...
Sinuna siirtyisin ainakin vedenvaihdoissa hiukan tiheämpään tahtiin. Kerran viikossa vähintäin kolmannes vedestä vaihdettaisiin. Kokeilisin ainakin. Ehkä ruokintaakin kannattaisi lisätä, ainakin 2 x päivässä ja pitää huoli että kalat saavat hyvää ja monipuolista kalanruokaa, jossa on vitamiinitasapaino kohdallaan. Kevät on jo etelässä niin pitkällä että porukka keräilee siellä lätäköistä elävää hyttysentoukkaa. Kokeileppas kaloillesi jos olet luontoihmisiä, sen parempaa ruokaa kaloille ei olekkaan kalojen kutukuntoon saattamiseksi, kuin elävät hyttysen toukat.Mirkku kirjoitti:Vaihdan vettä 3 viikon välein ja reilusti kolmannes vaihtuu, melkein puolet. Tähän asti vedenvaihtoväli on näyttänyt olleen sopiva, koska kalat ovat voineet muuten hyvin ja kasvit kasvavat. Ruokin kaloja kerran päivässä...mitäs muuta...
Mirkku kirjoitti:En ole lisännyt itse koskaan altaaseen kalkkipitoista ainesta, siellä on pari juurakkoa. Mikäli sitten akvan sisustusseinästä ei liukene kalkkia veteen? Se on tehty styroxista, betonilaastista ja hiekan muruista.
En tiedä taustasi tekijästä ja kuinka se on tehty, mutta oikeaoppisesti tekemällä ja lopuksi tausta lakkaamalla betonista "ei pitäisi lieta kalkkia veteen" toki tämä on toden näköistä että liukenee jos taustaa ei ole lakattu kunnolla, tai se on jossakivaiheessa sätkynyt kuljetuksessa tai muussa siirrossa, tjms. Ihmetyttää vaan tuo akvaariossasi tapahtuva pH:n nousu kraanaveteen verratuna.
Käytännössä ne ovat tehty niin käyttöturvalliseksi (kaupalliset bufferit) ettei niillä pH:ta alle 7 saa vaikka kaataisi koko purkin akvaarioon (älä kokeile en vastaa seurauksista mutta näin asia on.) Luonnollinen tapa laskea pH:ta on turve, laita sukkahoususta tehtyyn pussiin, esihuuhtele sukkahousupussi juoksevan veden alla, enin humus pois. Laita suhhahousupussi ulkosuodattimen johonkin koriin. Jos sinulla on vaikka vanua ylimmäinen kori niin korvaa se turpeella kokonaan, altaasi koko oli 520 litraa joten huoletta voit laittaa. Oletkos varma ettei pH testisi ole vanha tjms että näyttää varmasti edes suurinpiirtei oikein. Katso paikkakuntasi vesilaitoksen nettisivuilta vesiarvot jotka vesilaitos ilmoittaa ja vertaa pH testisi tulokseen. Vesitesteissäkin on laadussa eri merkkien välillä tasossa, eikä tippatestit ole kuin viitteelisiä, eli niihin ei ihan sokeasti kannata luottaa. Turpeen vaihtoväli voi päätellä turpeen taantumasta, kun se ei enää jaksa pudottaa akvaarion veden pH:ta alaspäin. Jos laitat bioturvetta akvaarioosi oli sen turpeen valmistajan merkki mikä hyväänsä, ole huolellinen vesiarvojesi mittaamisessa. Mittaa Ph:ta ainakin alussa säännolisesti ettei pH laske liian alas. Alussa turpeella saattaa olla vaikutus että pH jopa nousee mutta lähtee kyllä varmasti laskemaan siitä. Lisäksi turpeessa on satoja erillaisia parkkihappoja jotka kiihoittavat kalojen kutuhaluja. Kaupallisia turve uutteita on syytä välttää jos lompakko ei ole paksu, samoin kuin akvaarioliikkeiden turvepellettejä, jotka ovat helpompikäyttöisi mutta ***vetin kalliita kun 60 litran turvesäkin saa noin 3.5-5 euron hintaan.Mirkku kirjoitti:Miten näiden kaupallisten buffereiden kanssa on? Toimivatko? Entä tuo Biolanin turve? Miten on sen vaihtoväli suodattimeen? Ja yleensä käyttö?
-
HillyBilly
- Senior Member

- Viesti:
Ph:ta saa laskettua myös lisäämällä hiilidioksiidia. Eli se liivatehiiva.
Mulla tippui 7.2:sta 6.5:een. No nyt ei vähään aikaan ole ollut kutu happeniä mutta mielenkiinnolla odotan auttoiko ph: lasku.
Saattaa tosiaan olla että toi 7.2 on liikaa munille ja siksi homehtuivat.
Tai sitten joku muu syy ettei kutu onnistu.
Mulla tippui 7.2:sta 6.5:een. No nyt ei vähään aikaan ole ollut kutu happeniä mutta mielenkiinnolla odotan auttoiko ph: lasku.
Saattaa tosiaan olla että toi 7.2 on liikaa munille ja siksi homehtuivat.
Tai sitten joku muu syy ettei kutu onnistu.