Poikittaistukien ruuvien vaihtaminen
Valvoja: Moderaattorit
Poikittaistukien ruuvien vaihtaminen
Eilen akvaariota huoltaessa huomasin että poikittaistukien ruuvit on hapettunut aika pahasti ja mielenrauhan vuoksi haluaisin vaihtaa ne. Altaan mitat on 220*60*60 ja poikittaistukia on kaksi noin 70cm välein, kehysakvaario. Paljonko pitäis ottaa vettä pois jotta uskallan irrottaa tuet ja vaihtaa ruuvit vai oisko parempi tyhjätä kokonaan? Oon noita ennenkin vaihtanu mutta aina tyhjään altaaseen.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Poikittaistukien ruuvien vaihtaminen
Olit jo itsekin asiaa punninnut, mitä tyhjempi sen parenpi, Sama vaiva pienemmällä riskillä; les is more.
Itse otin pois 3/4 vedestä. Siten kaloja ei tarvinnut haavia pois. Tuolla vesimäärällä lasien ei vielä pitäisi taipua ja vaihto on helppoa. Toki riippuu lasin paksuudesta, mutta ei kai niitä niin ohuesta tehdä, ettei lähes 1/2 vedenpaineesta taipumatta kestäisi.
Se hapettuneiden ruuvien irrottaminen olikin sitten ihan toinen juttu. Yksi ruuveista katkesi ennen kuin aukesi. Onnea yritykseen!
Se hapettuneiden ruuvien irrottaminen olikin sitten ihan toinen juttu. Yksi ruuveista katkesi ennen kuin aukesi. Onnea yritykseen!
600, 350, 180 ja 60 ja 30 litraa vettä. Lotraamista vuodesta -94.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Itse olen vaihtanut pois joskus vanhoja ruostuneita ruuveja ja korvannut ne alumiinisilla popniiteillä alumiinikehykseen siis kiinni. Eräällä valmistajalla oli tavaramerkkinä nuo poikittaistukien ruuvit, jotka ruostuivat. Alumiiniset ruuvit oli sitten vissiin liian kalliita tai jotain.
Poraamallahan nuo vanhat saa irti ja popniitti on helppo ja nopea laittaa. Voisi kuvitella, että altaan osittainen tyhjentäminen on hyvä varokeino ja sitten, jos yhden ruuvin kerrallaan vaihtaisi, niin kuulostaisi omaan korvaan järkevältä. Vai onko tuossa nuo poikittaistuet sellaiset ohuet rimpulat, jotka ovat vain yhdellä ruuvilla kiinni päistään.
Poraamallahan nuo vanhat saa irti ja popniitti on helppo ja nopea laittaa. Voisi kuvitella, että altaan osittainen tyhjentäminen on hyvä varokeino ja sitten, jos yhden ruuvin kerrallaan vaihtaisi, niin kuulostaisi omaan korvaan järkevältä. Vai onko tuossa nuo poikittaistuet sellaiset ohuet rimpulat, jotka ovat vain yhdellä ruuvilla kiinni päistään.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46