Ledit 450 l kippoon

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
joutsen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 19:51, 09.09.2014

Ledit 450 l kippoon

Viesti Kirjoittaja joutsen »

Näitä lediaiheita on täällä jo n. miljoona, mut huutelenpa silti vielä.

Lähiviikkoina laitan pystyyn altaan mitoilla 150x50x60, ja sinne pitäisi saada ledit. Arcadian OT olisi ollut unelma, mutta se isoinkin on liian lyhyt. Bongasin Akvaariokeskuksen nettikaupasta tällaisen http://www.akvaariokauppa.fi/new/p4631- ... ed-fi.html

Riittäisikö tuollainen? Tai käytännössä varmaan tarvitsisi kaksi? Eli tuo 47-wattinen. Kasveina ainakin anubiaita ja tiikerilummetta, varmaan melalehtiä ja muuta melko vaatimatonta. Sirorotalaa ainakin aluksi, samoin taiwaninlummetta, pyörömelonilehteä ja Vesuviusta karsittuna muista altaista. En siis suunnittele hommaavani mitään supervaativia kasveja.

En etsi halvinta vaihtoehtoa, vaan helppoa. Just nyt ei riitä paukut itse askarteluun. Kaksi tuollaista linkattua valaisinta menee vielä budjettiin, mut ei mielellään yhtään kalliimpi ratkaisu. Enkä halua nyt tilata ulkomailta.

Kiitos jos joku vielä jaksaa näitä mun tyhmiä kysymyksiä.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Ledit 450 l kippoon

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Jotenkin toi 47w tuntuisi kovin vähältä siihen nähden, että mulla oli 180cm/560l kipossa neljä valaisinta, joissa oli 27wn edestä Cree teholedejä per valaisin eli yhteensä (4x27w=) 108w, eikä se ollut mitenkään paljoa. Veikkaan, että kaksi Arcadiaa saisi olla. Sun melkein pitäisi vaan kokeilla miltä akva näyttää silmään Arcadian kanssa ja tehdä päätös siltä pohjalta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Ledit 450 l kippoon

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Mulla on 60 cm syvässä purkissa tuo pienin (60 l) ja tehoja löytyy; pohjaa myöten iski piilevä valaisimen vaihdon jälkeen.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
joutsen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 19:51, 09.09.2014

Re: Ledit 450 l kippoon

Viesti Kirjoittaja joutsen »

Kiitos. Rockhillin kokeilua lueskelinkin jo, kun tuli haussa tulokseksi.

Viime yönä iski inspiraatio ja näpyttelin tilauksen. Tilasin yhden tuollaisen, jolla testaan, miellyttääkö silmää ja mitä kasvit tykkää. Mulla luultavasti on paljon vaatimattomampi kasvisto kuin Sissolla. En kovin runsaskasvista allasta ajatellut, ja tosiaan pääosin anubiaita ja cryptoja, jotka vissiin pärjää vähemmälläkin valolla. Eikä ole tarkoitus kiusata monnisia ja piikkisilmiä millään valonheittimillä, eli supertehokas valaistus ei ole hakusessa. Jos tuo miellyttää, niin hommaan sitten toisen.

Jotenkin vain tuntuu kauhean vaikealta hahmottaa, että millaiset ledit korvais noi loisteputket. Ja muutenkin hakusessa vähän tuon kokoisen altaan valaistustarpeet, kun allas on vasta tilattuna. Yllättävän vähällä valolla on anubiaat kukassa nykyisessä 128-litraisessa. Levän takia vähensin valaistusta ja nyt vain 1x18w loisteputki, ja tuntuu riittävän eikä levätkään enää riehu. Tiikerilumme vain kasvattaa kiusallisen paljon kelluslehtiä nyt. Eli vähän nykyistä tehokkaampi valaistus olisi kiva, mutta ei liian tehokas kuitenkaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”