Löysin yhtäkkiä itseni tältä foorumilta pää täynnä akvaariohaaveita ja inspiraatiota! Olen elänyt akvaarioiden kanssa vain muutaman vuoden ja kokenut harrastuksen upean onnistumisen kultakauden jolloin kasvit rehottivat ja niitä leikeltiin rehvakkaasti vähemmäksi, lehtikalat voivat paksusti ja nauttivat arvokasta kardinaalitetraparvea lounaaksi (pieni arviointivirhe

Olemme muuttaneet nyt taas, toivottavasti viimeisen kerran, joten tieto pysyvyydestä on tuonut uusia haaveita pintaan. Veden laatua en ole vielä testannut uudessa kodissa mutta se on todennäköisesti neutraali. Teen vesitestit jos tämä innostus saa tuulta siipien alle
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja nyt kysymys: Miten etenen:
-akvaarion suhteen? Omistan Juwel Rio 240 litraisen, joka on ollut kuivillaan 5vuotta. Pystyykö siihen vaihtamaan silikonit itse ilman minkään valtakunnan kokemusta? Toisena altaana löytyy myös elämää nähnyt 120 litrainen perusmalli ilman listoja, jossa miljoonakalat kutivat vanhoina hyvinä aikoina.
-valaisimen suhteen? Mulla on 120 cm altaassa nyt valmiina suht uusi, ylipitkä 2-putkinen loisteputkikotelovalaisin, joka ostettiin paikallisesta kaupasta hätätilanteessa ja on RUMA! Nykyään ollaan varmaan siirrytty jo Led-aikaan? Maksaako vaivan sijoittaa sellaiseen ? Haaveilisin vähän sähköä kuluttavista valaisimista joiden kanssa voisi kasvattaa akvaarion yläpuolellekin maalla viihtyviä kasveja, mutta jonka valoteho olisi silti varmasti riittävä myös vesikasveille.
-suodattimen suhteen? Luotanko että Eheimin uusi ja iso ulkosuodatin pömpeli riittää vai kyhäänkö vielä mattosuodattimenkin kaveriksi?
-hankinko samantien hiilidioksidinlevittimen, jotta kasvien kasvu ei voi mennä vikaan?
Kiitos jos vaivaannutte auttamaan. Minua hykerryttää jo ajatuskin että pääsen vielä kerran puhdistamaan puhallushiekkaa tai odottamaan malttamattomana ammoniakilta tuoksuvan altaan kypsymistä.