Sampimonnien munat kuolevat...

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
seriousdamage
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Sampimonnien munat kuolevat...

Viesti Kirjoittaja seriousdamage »

Missähän mahtaa olla vika? Sampimonniparini kutee 2-3 viikon välein, noin parikymmentä munaa per kutu. Joka kerta kutu on tehty joko etu- tai sivulasiin eli ns. paraatipaikalle. Ukko kyllä vahtii munia parhaansa mukaan, mutta lehtikalat ja muut ja myös kotilot käyvät ne aina tilaisuuden tullen napsimassa, joten niiden jättäminen paikalleen ei tule kysymykseen. Joten terävällä levänraaputtimella olen ne "vuollut" irti lasista haaviin, jonka ripustan akvaarion reunaan niin, että haavin suuaukko on veden yläpuolella. Suodattimen ulostuleva vesi virtaa reippaasti haavin läpi. Lämpö on siinä 27 asteen tienoolla, pH noin 6,8, kovuudesta ei tietoa.

Ainoastaan aivan ensimmäisestä kudusta kuoriutui 1 poikanen joka sekin mystisesti katosi haavista. Sen jälkeen yksikään muna ei ole edes näyttänyt kehittymisen merkkejä, ne vain päivien mittaan muuttuvat samean valkoisiksi ja pikkuhiljaa hajoavat kunnes ovat suorastaan liuenneet veteen. Tämä siis alle viikossa, 4-5 päivän sisällä. Olen myös kokeillut laittaa munat pieneen hautomoaltaaseen, ottanut veden emoakvaariosta, lämmitys ja ilmastus paikoillaan jne. Sama tulos. Tietysti veden laadussa voi olla jotain mutta olen myös miettinyt sitä vaihtoehtoa, että ovatkohan nämä munat ollenkaan hedelmöittyneitä...? Eli siis missä voisi olla vika?
seriousdamage
Starting Member
Starting Member

Re: Sampimonnien munat kuolevat...

Nyt viikonloppuna kalat kutivat jälleen etulasiin ja sinä touhua seuratessa tuli mieleen, että virtaus siinä on kuitenkin kohtalaisen voimakas. Munia ilmestyi lasiin pikuhiljaa mutta mitään maitia ei voinut havaita. (Voiko sitä yleensä?) Mitäpä jos virtaus vie maidin mukanaan ennenkuin munat hedelmöittyvät? Onko tämä teoriassa mahdollista?
partanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja partanen »

Kutu ei ole hedelmöittynyt tai home tuhoaa ne todennäköisimmät syyt. Itse kun olen monnisia viljellyt niin hyvä homeenestäjä on ollut intianmantelipuun lehdet. Noita aiemmin 100 mätipallerosta muutama selvisi. Nyt viimeksi sadasta 90 kuoriutui.
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
seriousdamage
Starting Member
Starting Member

Mistäs noita mantelipuun lehtiä oikein saa? Ruokakaupasta, apteekista vai sisustusliikkeestä? Ja mitä niillä pitäisi tehdä, laittaa veteen kellumaan?
arho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja arho »

Akvaarioliikkeistä! Katso "catappapuun lehdet" http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... nnusaineet
Ass, grass or gas. Nobody rides free!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”