Aloittelijan ulkosuodatin
Valvoja: Moderaattorit
Aloittelijan ulkosuodatin
Olen tutkinut noita ulkosuodattimia ja hakusessa on edullinen suodatin 200 litraiseen. Vaihtoehtoina eheimin ecco pro max. 200l, eheimin classic max. 250l tai fluvalin 6-series max. 200 l. Mikä näistä vai olisko vielä joku muu samaa hintaluokkaa vai tarviiko olla tehokkaampi? Löytyy kyllä lisäksi fluvalin u4 sisäsuodatin. Pitäis olla mahdollisimman hiljainen. Mulla ei ole pienintäkään hajua näistä laitteista, koskaan en ole käyttäny enkä edes nähnyt. Kalastoa on tällä hetkellä 12 albiinomonnista, 10 täplämonnista, 2 partista ja 2 touhunuoliaista. (Tiedän että viimeksi mainitut varjon kirjan mukaan tarvitsevat 240 litraisen mutta tulivat viikonloppuna uuden akvaarion mukana)
Re: Aloittelijan ulkosuodatin
Itselläni on ollut useampikin Eheimin Classic -suodatin käytössä.
Ne on hyviä hinta-laatu suhteeltaan.
Noista Eheimin Eccoista en ole kauheasti välittänyt eikä ole Fluvalista kokemusta kuin niistä vanhoista jotka oli aikas huonoja.
Uudet on tietääkseni laadukkaita.
Nythän on myös JBL tuonut markkinoille laadukkaita ulkosuodattimia.
esim. JBL CristalProfi Greenline.
Ne on hyviä hinta-laatu suhteeltaan.
Noista Eheimin Eccoista en ole kauheasti välittänyt eikä ole Fluvalista kokemusta kuin niistä vanhoista jotka oli aikas huonoja.
Uudet on tietääkseni laadukkaita.
Nythän on myös JBL tuonut markkinoille laadukkaita ulkosuodattimia.
esim. JBL CristalProfi Greenline.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Onko ulkosuodatin yleisesti ottaen parempi "ylimitoittaa" altaan kokoon verrattuna? Eli esim. 250l (440l/h) vastaan 350l (620l/h), tai sit kun on näitä jotka on max. 200 (700l/h) litraselle tarkoitettu ja seuraava malli max. 300 (900l/h) litraa, kumpi kannattaa 200 litraiseen valita? Näissä aika isoja eroja laitteesta riippuen. Minulla kun on noita monnisia jotka tykkäävät reippaasta virtauksesta.
Jos sinulla on erikseen myös sisäsuodatin niin sehän hoitaa sen virtauksen paremmin ja ulkosuodatin hoitaa sen biologisen suodatuksen.
Olen kokenut itse senkin, että tuli ylimitoitettua ulkosuodatin joten altaassa oli kunnon puhuri.
Jos on ainoana suodattimena niin ehdottomasti ylimitoita.
Myös on kiinni kalastosta, sillä jos on pari lehtikalaa niin ei ne kakkaa niin paljon tee kuin parvi plekoja.
Olen kokenut itse senkin, että tuli ylimitoitettua ulkosuodatin joten altaassa oli kunnon puhuri.
Jos on ainoana suodattimena niin ehdottomasti ylimitoita.
Myös on kiinni kalastosta, sillä jos on pari lehtikalaa niin ei ne kakkaa niin paljon tee kuin parvi plekoja.
Malawi - hietikko-biotoppi