Kasvattelen Kajaanissa pääpiirteissään kolmea miljoonakalakantaa.
Olen pitänyt miljoonakaloja jo n. 1992 vuodesta ja vanhimmat geenienrippeet ovat varmaan sieltä saakka. Aloittelin harrrastustani punaisella deltalla, jolla oli sininen tuxido. Jossain vaiheessa mukaan kuvioihin tuli vihreä ja keltainen koobra. Sitä kantaa olen vaalinut ja jalostanut siitä astetta hienomman, kuin mitä näkee kansainvälisten messujen kuvakoonneissa..

Kaikki tyypit ovat iloisia, eloisia, aktiivisia, sosiaalisia ja todella älykkäitä... Ne on kasvatettu aika (7,5-7,8) kovassa vedessä ja kalkkipitoisuus on äärirajoilla. Mutta sitä myöten saa hyviä kaloja. Olen itse kokenut ja toisilta kalanpitäjiltä kuullut että kantani ovat olleet kestäviä, mutta pari kertaa on urani aikana käynyt niin, että akvaariokaupassa ovat kalojani onnistuneet tappamaan. Ja se on kyllä uskomaton saavutus! Kasvattamiani kaloja on pidetty jopa myös lammikkokaloina... Olen kalan kasvattaja, en kuvaaja, mutta laittelen kuvia, kuhan valon määrä täällä Kainuussa hieman lisii ja saan rohkeutta tuhlata taas pari tuntia, kuvaamiseen, mikä ei välttämättä tuota yhtään mitään...
Ja koska kyseessä on Miljoonakala olisin iloinen, jos joku haluaisi muutaman ostaa. Niitä on eri arvoisia. Euron kalat (Joilla en näe massiivista jalostusarvoa) ovat vähentyneet jo pariin hassuun, ja muuten hinnat menevät niin, että Perus/lähtökohta-kala on 4€, tuxidotyypit 6€ ja kobrat 8€/kpl. Keväällä ja kesällä on varmasti paremmat mahdollisuudet kalatoimituksille, joten nyt voin alkaa ottamaan varauksia vastaan kasvavan nuorison varalle.