Ensin kypsyttämisestä:
Olen lukenut foorumia ja monia harrastajien sivuja läpi ja kaikilla tuntuu olevan oma ja erilainen käsityksensä akvaarion oikeasta kypsyttämisestä.
Toisten mielestä nykyiset vedenparannusaineet ovat niin hyviä, että niillä saa aivan yhtä hyvän tuloksen kuin paljon pidempään kestävällä ammoniakkikypsytyksellä.
Toiset taas painottavat että ammoniakilla kypsyttäminen on ainoa hyvä tapa hoitaa asia kunnolla...
Miten tämä nyt sitten on?
Olen nähnyt monia akvaarioita "kypsytettävän" pelkällä vedenparannusaineella ja kalatkin saatiin jo kivasti parin viikon kuluttua ja kaikki meni täysin hyvin! Ei kuollut kaloja tai tullut tauteja...
Joten, olen hiukka sekaisin tämän asian kanssa ja haluaisinkin kuulla teidän mielipiteitänne. Molenpien tapojen hyviä ja huonoja puolia olisi kiva kuulla.
Sitten kalastosta:
Altaani on 100x35x40(korkeus), eli 140l ja olen hieman hukassa kalamäärän kanssa...
- Yksi vai kaksi parvea? Ajattelin intiaanisulkia ja jotain värikkäämpää parvea (ei kardinaaleja tai neonetetroja) Mutta mahtuuko tuonne kahta n.10 (tai enemmän) kalan parvea, vai olisiko parempi yksi iiiso parvi?
- Pohjalle joku "iso" monni (partis?), mutta mahtuuko sinne vielä jotain pikkuisia pohjakaloja?
- Ja joku isompi erakko/pariskunta olisi kiva saada myös mukaan.
Eli kertokaapa tumpelolle, että millainen määrä kaloja on liikaa ja mikä sopivasti ja lajeja saa myös ehdotella
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ainiin, pidän myös omenakotiloista ja haluaisin niitä akvaariooni, mutta tarvitsevatko ne jotenkin erikoisesti tilaa tms? Jos hankkii omenakotiloita, niin pitääkö niitä ottaa tavallaan jonkun kalan tilalle, vai menevätkö mukana kuten kierteissarvikotelotkin?
Tässä nyt ensin kysymyksiä, kiitokset vastaajille jo etukäteen!