Nyt päätin sitten tutustua malaweihin. Olen tässä matkan varrella havainnut, että kalat reagoivat yllättävän herkästi valaistukseen. Ajattelin aluksi, että nämähän ovat porottavasta auringosta kotoisin, joten ajattelin että päivällä on hyvä pitää loisteputkea päällä ja illalla sitten himmentää tunnelmaa ledeillä. Noh, kalat olivatkin aika apaattisia päivällä pohjan tuntumassa ja illalla kun ledit vaihtuivat päälle alkoikin iloinen uiskentelu ympäri allasta. Pistin sitten päivälläkin pelkät ledit päälle ja kalat olivat huomattavasti tyytyväisempiä. Kalat ovat erittäin kesyjä ja tulevat aina vastaan kun kävelen altaan ohi. Eli luulen, että olen löytänyt oikean asetuksen valaistuksessa, vai mitä olette mieltä.
Veden kierto oli toinen juttu jonka löysin kokeilemalla. Minulla on voimakas sisäsuodatin ja aluksi näytti siltä, että se riittää ilman ilmastin ominaisuutta. Sitten kokeilin hommaa venttiili auki ja voi sitä riemua kun altaassa on melkein rantaveden kierto. Pidän siis tätä päällä ilman että häiriinnyn itse metelistä

Kolmas asia mikä on oikeastaan mietityttänyt eniten on vesiarvot. Ostin kalat (12 kpl) kasvattajalta joka on pitänyt malaweja lähes 20 vuotta. Hän ei ole ikinä SIIS IKINÄ lisännyt veteen mitään soodaan sun muuta ja kielsi minuakin tekemästä niin. Eli kalani uivat helsingin vedessä ja voivat loistavasti. Olen miettynyt sitä, että jos kovetan vettä ja nostan ph:ta yli 7,5 niin onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä, koska kalat ovat kuitenkin syntyneet vedessä ilman kemikaaleja. Ja kalat voivat siis erittäin hyvin. Voin sanoa näin kokeneena akvaristina. Eli onko parasta luottaa tässä siihen viisauteen, että 'dont fix it if it aint broken'? Nyt sitten mielipiteitä, mutta ei mitään googlattua jargonia.