Pohjalannoitteen käyttö?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Wannapurr
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 17:44, 11.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Pohjalannoitteen käyttö?

Viesti Kirjoittaja Wannapurr »

Pohjalannoite laitetaan käytännössä akvaarion perustamisen yhteydessä. Sen tehot kuitenkin loppuvat jossain vaiheessa, olenko oikeassa? Mitä sille sitten tehdään? Ei akvaariossa voi multia vaihtaa samaan tapaan kuin kukkaruukkuun, miten tätä siis käytännössä käytetään? Pitääkö sitä vaihtaa ollenkaan? Kasvit kuitenkin tarvitsevat sitä (jotkin ainakin). Käytetäänkö jatkossa sitten kuulia ja tikkuja ym. "pistemäisiä" pohjalannoitteita suoraan kukkien juureen? Entäs jos kasvit ovat "mattona" koko akvaarion pohjalla (esim. helmiruoho), ei sinnekään sovi tukkia ihan miten sattuu tavaraa...? O_o
Seurala 110 litraa: neontetroja, kiilakylkiä, kotiloita.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Pohjalannoitteen käyttö?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Hiekkapohjan kanssa en käyttänyt mitään pohjalannoitetta mutta nyt manado pohjan kanssa olen alkanut taas käyttämään pohjalannoitetta. Aina olen käyttänyt täsmälannoitusta kasveille. Lannoitusta olen lisännyt aina kun kasvit ovat näyttäneet sitä tarvitsevansa. Melkoisen täynnä on pohja kasveja mutta kyllä sinne saa pohjalannoitteet lisättyä. Isot kasvit kasvattavat isot juuret joten ne ottavat ravinteet kauempaakin. Vaikka akvaarion pohjalla kasvaisi kasvit mattona niin saahan sinne painettua pohjaan lannoitteet. Aika vapaasti lannoitteita saa pohjaan lisäillä jopa miten sattuu.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Pohjalannoitteen käyttö?

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Itse olen laittanut altaan perustuksen yhteydessä tetran initial stikcsejä hiekan alle. Nämä riittävät noin vuoden-pari riippuen kasveista. Näitä voi helposti lisäillä pohjaan tökkimällä niitä kasvien läheisyyteen, itse laitan useita kymmeniä kerrallaan. Olen kokeillut lähes kaikkia merkkejä mitä tarjolla on, ja mielestäni nämä ovat parhaita. Kasvit kasvaa hyvin ja ne on miellyttäviä käyttää. Esim. savikuulapohjalannoitteet ovat siitä ikäviä, että juuret kasvavat niiden läpi. Ja sitten kun karsii kasveja tai siirtää paikasta toiseen, löllöja savipalleroita on juuret täynnä ja ne sotkevat vettä paljon. Kapselimalliset taas menevät liukkaiksi vedessä ja helposti karkaavat sormista, ennen kuin ovat halutulla paikallaan. Ne myös nousevat pohjasta ylös jos jäävät liian pintaan.

Pohjalannoitetta (lisäys mielessä) tapaan laittaa esim. melalehtipusikon ympärille muutaman senti päähän kasvien tyvestä. Miekkalehdille laitan noin 5 cm päähän tyvestä. Muutaman tökkään myös köynnöstäville kasveille.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Pohjalannoitteen käyttö?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Tetran Initial Sticksien aiheuttamia pohjan mätänemisiä on tälläkin foorumilla käyty läpi niin monta kertaa, etten voi varauksetta suositella vaikka ihan varmasti toimivatkin moitteetta joissain olosuhteissa.

Itse olen pruukannut laittaa kasveille niiden juurille vain täsmälannoituksen, kasvua seuraamalla saa käsityksen koska niitä on tarvetta uusia.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”