Nyt hulluus sai vallan!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Tuulia
Junior Member
Junior Member

Nyt hulluus sai vallan!

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Aloitin akvaarioharrastukseni 4 kk sitten ja nyt sitten rupes tekemään mieli isompaa. Meinattiin ekaks 500l ruveta hankkimaan, mutta ahneita :mrgreen: kun ollaan niin eipäs riittänytkään. Saatiin hyvä tarjous 1000l ja ja. Hupsista vaan, kohta ollaan ooonnnellisia ison altaan omistajia.

Onko muilla karannu näin nopeasti käsistä tää harrastus? 8O Myyntiin ehkä pitäis laittaa 180 Juwel. Siitä sitten myöhemmin tuolla myydään-palstalla :)
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Re: Nyt hulluus sai vallan!!!

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tuulia kirjoitti:Aloitin akvaarioharrastukseni 4kk sitten ja nyt sitten rupes tekemään mieli isompaa. Meinattiin ekaks 500l ruveta hankkimaan, mutta ahneita :mrgreen: kun ollaan niin eipäs riittänytkään. Saatiin hyvä tarjous 1000l ja ja.....Hupsista vaan, kohta ollaan ooonnnellisia ison altaan omistajia.

Onko muilla karannu näin nopeasti käsistä tää harrastus? 8O

Myyntiin ehkä pitäis laittaa 180 Juwel...Siitä sitten myöhemmin tuolla myydään palstalla :)
Kyllä joskus tuntuu että mopo on karannut käsistä, 25 vuotta olen käsiäni akvaarioissa uitellut, mutta tässä ennen nykyistä puolisoani oli muutaman vuoden akvaarioton kausi, mutta sitten homma lähti repeämään 60 litran altaasta uudelleen joka yhdessä hankittiin ja muutaman vuoden päästä ollaan tässä että sisällä on yli 2000 litraa ja ulkona yli 5000 litraa vettä':roll:'
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Masa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Masa »

Jos se on nopeaa että eka allas on 600 litranen niin sitten olen ollut nopea.
Olosuhteet ovat sittemmin muuttuneet ja nyt vettä on vain reilut 300. :(
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Onhan meilläkin tullut siirryttyä vuodessa 50 litraisesta 128 litraiseen, ja siitä jälleen puolisen vuotta eteenpäin tuohon 660 litraiseemme.Kun annat (kulta)kaloille pikkusormen, ne vievät koko käden! :mrgreen:
Piude
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Piude »

Osupa sopivasti :mrgreen: Tosiaan mopo karkaa käsistä ja ihan menen pöpelikköön ja lujaa.
Juuri tänään kävin näyttämässä ystävälleni alan liikettä Helsingin Ruoholahdessa, mutta kuinkas kävi...
Tuli sitten itselle vastaan juuri se mopo jolla pöläytän metsään. Tuli tehtyä kaupat 325 l altaasta kaikkine herkkuineen [;)]

Ainoa kysymys, joka tuli tuttavilleni mieleen oli "Mihin sä oot suunnitellut mahduttavas sen ?" (kämpästä kun löytyy jo ennestään 720 l) Tuohonpa ei voinu vastata muuta ku enpä tiedä vielä, mut päätinpä ostaa itselleni synttärilahjan ja palloilleni suuremman kodin.

Nyt ois viikosta kahteen aikaa miettiä mikä huonekalu lähtee ulos, jotta mahtuu uusi allas kotiin :mrgreen:
Aphrodite
Junior Member
Junior Member

Re: Nyt hulluus sai vallan!

Viesti Kirjoittaja Aphrodite »

Tuulia kirjoitti: Onko muilla karannu näin nopeasti käsistä tää harrastus? 8O
No juu. Vuosi sitten oli tähän aikaan talossa litroja vain 225 ja altaita yksi.

Nyt litroja on yhteensä 1070 ja altaita käytössä neljä (varastossa vielä kaksi)

Pitäisi perustaa akvaristeille oma AA-kerho...
"Hei olen Maria ja minä olen akvaarioaddikti..." :mrgreen:
Männäänkö moottortietä, rantatietä vae tyrkkeenkö keskustan läpi?
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Ei ole karannut käsistä :mrgreen:
Nyt on 4 allasta ja hankkimassa 720-1200L allasta.
Muuton jälkeen näkee, mitä mahtuu!
Kavereiden mielestä on karannut ajat sitten....
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Hulluus tässä suhteessa on yleismaailmallista. Randy Carey, jolla on ilmeisesti nykyään 81! allasta, on kirjoittanut asiasta pienen artikkelin: It Starts With Just One Tank [characin.com].
Tuulia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Onneksi meitä "hulluja" :mrgreen: on useampia. On helpompi kestää läheisten kritiikki, eihän ne ymmärrä 8O . Innolla tässä suunnittelen tulevaa kalastoa ja en meinaa nahoissani pysyä, mutta malttihan on valttia. Joka tapauksessa kiekkoallas on tulossa.... [;)]
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Jos en olisi puolisoni kanssa kimpassa, niin silloin käy sillä tavalla että muutan omakotitaloni akvaariokaupaksi tai olohuoneeseen tulee iso allas
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Anna-Marjatta kirjoitti:Jos en olisi puolisoni kanssa kimpassa, niin silloin käy sillä tavalla että muutan omakotitaloni akvaariokaupaksi tai olohuoneeseen tulee iso allas
Valintaa sopii tietenkin miettiä. :D

Aiheeseen. Hulluuden ratkaiseva askel on kalojen tuominen kotiin. Nytkin on laitettava isompi allas kun kaksi lajia ei sovi oikein samaan!
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kyllä puolison valintatilanteessa kannattaa selvittää tykkääkö hän tämmöisestä hauskasta harrastuksesta'[;)]'
Minä saisin varmasti raahata tuohon olohuoneen lattialle vaikka norsun ilman että pitäisi käydä minkäänlaisia neuvotteluja, toisaalta, kun ei ole mitään "rajoittavia tekijöitä" niin mihinkähän tämä hulluus vielä joku päivä johtaa?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nica
Junior Member
Junior Member

Re: Nyt hulluus sai vallan!

Viesti Kirjoittaja Nica »

Niinpä
Minun avoni ei todellakaan ole akvaario-ihmisiä ("ai pitääks mun taas syöttää noita altaassa lilluvia ötököitä viikonoppuna?"), joten kun raahasin kolmannen pienen akvaariontyngän kaverin kellarista jouduin lupaamaan että se on viimeinen. Tällä hetkellä meiltä löytyy avon laskupään mukaan kolme akvaariota ja minun laskujeni mukaan yksi; se 130-litranen... + poikasallas & sairaala-allas :roll: .
Aphrodite kirjoitti:Pitäisi perustaa akvaristeille oma AA-kerho...
"Hei olen Maria ja minä olen akvaarioaddikti..." :mrgreen:
Niinpä :mrgreen: ! Kohta rupean varmaan piilottelemaan altaita ympäri kämppää...
Nica

Pallokaloihin täysin hurahtanut.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Ei ole karannut sen kummemmin hommat käsistä - vain kolme pientä pyttyä löytyy, mutta rahavarantojen salliessa mukaan tipahtaa vielä kaksi lisää. Kyllä tässä on järki vielä tiukasti mukana (vasta alle 15 vuotta harrastusta takana), mutta eihän sitä koskaan voi tietää :roll:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
mahven
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mahven »

Pyyntö ylläpitäjille:

- Voisitteko poistaa myynti-ilmoituksista kaikki yli 400l altaat jotka sijaitsevat liian kaukana että niistä pystyisi kunnolla haaveilemaan
- Poistaisitteko samalla myös kaikki ilmoitukset joissa olisi isoja ja halpoja tai muuten vaan kivoja altaita jotka olisivat riittävän lähellä jotta niistä voisi haaveilla jos sattuisi olemaan enemmän rahaa tai neliöitä huushollissa
- Voisitte oikeastaan poistaa koko myyntipalstan
- Niin ja myöskin kaikki kuvalinkit joissa on enemmän, isompia tai muuten vaan hienompia altaita kuin minulla
- ...ja kaikki keskustelut jotka koskevat jotain kivoja kaloja tai muita eliöitä joita en syystä tai toisesta oikeasti pysty hankkimaan

... tai jos kuitenkin sulkisitte koko Aqua-Webin joka useille käyttäjille vain aiheuttaa riippuvuutta, kompulsiivisia ostoreaktioita, riittämättömyyden tunteita ja/tai megalomaniaa ja henkilökohtaisen konkurssin

Kiitos etukäteen
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Harrastus..

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kyllä tämä harrastus vie mukanaan. Itselläni rahanpuutteen takia vain prosessit käyneet hitaammin(ja entinen avopuoliso oli kituliaampi harrastukseni suhteen, pyh, onneksi on entinen.. 8-) )42-litrainen -> 98-litrainen -> 180-litrainen ja nyt 560 litrainen. Tällähetkellä 180 toiminnassa, 560 kypsymässä kolmattapäivää, eli uunituore. :mrgreen:

..Istuttelin eilen kasveja tuonne akvaani, kylläpä siellä sai melkein sukellella että ylsi pohjalle, näin pieni naikkonen kun olen.. ja käynnistimme (ihananuuden- :mrgreen: )avopuolisoni kanssa ulkosuodattimet ja jännäsimme alkavatko ne toimimaan tai kestävätkö letkut. Ja väänsimme kättä siitä mitä kaloja altaaseen tulee..
Kuinka voikaan niin pienistä hetkistä saada niin hyvänolon tunteen ja varsinkin siitä kun toinenkin osapuoli on kiinnostunut harrastuksesta, antoisia hetkiä yhdessä seurailla vesielämää..
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Samat tunnelmat kuin VesiEläimellä. Tammikuusta saakka makkarin lattialla tyhjänä maannut 600-litrainen lorisee tuossa vieressä nyt 4/5 täynnä, mattosuodatintötteröt toiminnassa, ihana Bilteman puhallushiekka pohjalla ja liikkeessä ah-niin-isolta näyttänyt, nyt pieneksi kutistunut kanto siimalla poikkitukeen kiinnitettynä (kun ei sitten uponnutkaan vielä kunnolla). Jee! Yhtähyvänpuoliskon kanssa olemme yhdessä projektia kasanneet ja kalastokin alkaa entisten ympärille muotoutua hyvässä yhteisymmärryksessä.

Niin, ja tämmöistä isoa allastahan ei tänne taloon pitänyt mahtua lainkaan ja siksi myinkin 384-litraiseni viime kesänä muuton yhteydessä ja otin lohdukkeeksi 140-litraisen. Marraskuussa sitten alkoikin jo rympsteeraus ja suunnittelu ja kuinka ollakaan, hyvin mahtui 2-metrinen kun tuo puoliskokin pääsi innostumaan harrastuksesta!
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Jos voisin, niin panostaisin paljon enemmän tämän harrastuksen puolesta. Mutta siihen taitaa mennä vuosikymmeniä. Ehkä eläkeiässä...

Aloitin vuonna 1981 kalojen ruokinnalla ja siitä lähtien meillä on ollut akvaarioita. Nyt noita altaita löytyy 7 ja 200 litran allas on vanhin ja suurin. Yhteensä niitä litroja on hmm... 577! Ykkösen voisin lisätä, mikäli voisin... [;)]
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Mun pitäis varmaan liittyä siihen Anonyymien akvaario-addiktien klubiin :roll: . Aloitin harrastuksen usean vuoden tauon jälkeen vuosi sitten. Ensin tuli 128-litrainen (akvaariossa oli halkeama, jota en ostohetkellä huomannut eikä se pitänyt vettä. Myyjä ei palauttanut rahoja vaikka poliisikin soitteli hänelle [}:)] ). Myin altaan terraarioksi ja ostin 140-litraisen. Yhtäkkiä allas olikin myyty ja kotona jo kolme allasta: 70, 40- ja 576-litraiset. Nyt altaita on kolme: 98 l., 70 l. ja 743 l. Asumme pienehkössä kaksiossa ja tuo iso allas on 225 cm pitkä. Aika massiivinen sisustuselementti :mrgreen: . Poikaystävä ruokkii kalat aamuisin, jos minulla on töitä ja kuuntelee akvaariohöpinöitäni (tai on kuuntelevinaan). Akvaariojutut eivät häntä kauheasti kiinnosta ja minä hoidan kaikki altaat. Ehkä hän on vähän kiintynyt käärmekaloihin...
-Satu
adaina
Member
Member

Viesti Kirjoittaja adaina »

Ihmettelen suuresti, kun yleensä niin elukoita vastustava iskä ei sanonu yhtään negatiivista kommenttia, kun aloin suunnittelemaan 200 - 250 l altaan ottamista :D Taisi se tuosse 128l altaassa jonku aikaa asustellu darionuoliainen pehmittää sitä vähän. Sillä on kylläki paha tapa naputella laseja, on niin mielenkiintoista se kalojen käyttäytyminen :x Miten sille siitä sanois, ettei suututtais...
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Aloitin vuosi sitten 190 litraisella. Siitä halkesi pohja ja meni vähän parkettia sun muuta pilalle. Kaloille kuitenkin piti hankkia toinen allas ja tuli 225 litrainen. Sitten tarvitsin karanteenia varten altaan ja tuli 50 litrainen. Tämän jälkeen hankin 576 litraisen ja parisen viikkoa sitten rantautui naapurin 80 litrainen.

Näistä 225l meni uuteen kotiin viime sunnuntaina. Ihan hyvä sillä olin sitä jo kovaa vauhtia täyttämässä. 8O
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Hei, nimeni on Hanna ja olen akvaarioaddikti! [;)]

Aloitetaan tämä hoito nyt jo täällä *reps*. Eli homma lähti noin 7 vuotta sitten, eka "akva" oli 20L, parin kuukauden päästä 30L "akva", sitten tulikin jo 60L akva taas muutaman kuukauden päästä, vanhat aina poistettiin. 60L onkin edelleen käytössä, mutta 2 vuotta sitten nostettiin litroja yhdellä nollalla 600 litraan ja toissa viikonloppuna haettiin 200L akva. 60L poistuu nyt hyvin palvelleena, ehkä :roll: ...

Ja sitten jos tuota, jossain vaiheessa olis semmonen ainakin 1 000L allas haaveena.

Eli nyt litroja on 860, ja jos tuo ahvenharrastus vie minut mennessään olisi noita 200-400L hankittava lisää, koska haluan pitää ahvenia lajeittain tai kahta eri lajia maks. samassa altaassa.

Olenko addikti, ehkä juu :mrgreen: . Olen myös kissa-addikti, koska vaikka noita on jo kaksi, haaveilen taas uudesta pennusta tai kahdesta. Perhe on vielä liian pieni, missäköhän vaiheessa ne lapset ehtis tehdä [;)] .

Mahven, jep, nää kaiken maailman keskustelut ja myymiset pitäis kyllä kieltää lailla. Hullukshan noita lueskellessa tulee ja visa huutaa miinusta ihan jatkuvasti 8O .
riikkaaalto
Junior Member
Junior Member

Niinpä

Viesti Kirjoittaja riikkaaalto »

Meillä ei löydy kuin kaksi allasta, 60 ja 250 litraiset. Mieli tekisi hankkia aika paljon isompia altaita, mutta kun puuttuu tila ja rahaa.. Avomies ei myöskään ole kovinkaan innostunut harrastuksesta (ainakaan vielä.. [;)] ). Ehkä joskus tulevaisuudessa kuitenkin saan ainakin pihalammikon aikaiseksi ja jos sit vaihtais tuon 250 litraisen hieman edes isompaan.. :mrgreen:
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Ilmoittautuu addiktien jatkoksi. Kotona nyt 60 l, 85 l, ja tyhjennetty 200 l, joka myydään isomman alta. Uuden altaan koko tulee olemaan 300 l tai isompi. Avokkaani oli alunperin sitä mieltä, että mitä sitä tollasta pientä 200 litrasta ostamaan, oltais ostettu heti kunnon kokoinen...hih! Joten meillä ei ole mitään muuta estettä isommalle kuin tuon hillopolitiikka, jota ei koskaan tunnu olevan tarpeeksi. 200 litranen on myynnissä ja miehen mielestä sitten uuden ostettuamme myös 85 litranen, mutta siitä en olis ihan niin varma. Poikani jo ilmoitti halukkuutensa ottaa 85 litranen omaan huoneeseensa omaksi akvakseen. Väittäisin näin käyvän, joten kun meitä on jo kolme addiktia niin mitähän siitäkin tulee.

Ennen tätä 10 vuoden taukoa mulla oli 350 l ja 85 l altaat. Joten ilman muuta yksi akvaario ei millään riitä.

nimim. "pakko saada lisää"
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
depeche
Member
Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja depeche »

Mulla taas on sellanen addiktio että akvaarioiden koon sijasta kasvaa niiden määrä. 40-100 litraisia purkkeja alkaa olla kohta joka paikassa.... :roll: Onhan ne välttämättömiä kasvatuksen kannalta, mutta usein tulee haaveiltua että hommaisi noiden lisäksi yhden suuren altaan. Mutta aina se kaatuu siihen kun alan innoissani miettiä että miten monta pientä sen ison paikalle mahtuisi. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”