Mitä tulisi muistaa akvaarion teknisen puolen sijoittelusta? Mihin suodatin, mihin veden virtaus ohjataan? Entäs lämpötikku? Puhumattakaan muista laitteista.
Itsellänihän on siis ensimmäinen akvaario kyseessä. Sijoitin suodattimen päätyyn puhaltamaan pitkän sivun reunaa. Vesi pyörii ihan nätisti ja kaikkialta. Lämpötikun sihtasin virtauksen kohdalle, jotta vesi lämpenisi tasaisesti.
Entäs kasvit? Miten kasvien ja koristeiden läsnäolo tulee huomioida sijoittelussa? Haittaako, jos suodatin on kasvien ympäröimä? Ottavatko kasvit itseensä, jos ovat liian likellä lämpötikkua? Monissa ohjeissa on, että tekniset laitteet voi piilottaa kasvustoon. Haluaisin kuitenkin varmistaa, mitä mieltä aquawebbiläiset ovat tästä - voivatko kasvit häiritä laitteiden toimintaa (jos siis eivät änkeä koneisiin sisälle)?
Muuta huomioitavaa?
Laitteiden sijoittelu?
Valvoja: Moderaattorit
Laitteiden sijoittelu?
Seurala 110 litraa: neontetroja, kiilakylkiä, kotiloita.
Re: Laitteiden sijoittelu?
Hyvältä kuulostaa tuo sinun järjestelysi.
Pinnassa kelluvat kasvit estävät pintakalvon imeytymisen suodattimeen. (Esim. Tämä Juwelin suodatin.)
Jos lämmitin joutuu huutamaan kovilla, niin herkät kasvit voivat tykätä pahaa. Itse olen joskus kieputtanut köynnöksiä lämmittimen ilman mitään ongelmaa.
Pinnassa kelluvat kasvit estävät pintakalvon imeytymisen suodattimeen. (Esim. Tämä Juwelin suodatin.)
Jos lämmitin joutuu huutamaan kovilla, niin herkät kasvit voivat tykätä pahaa. Itse olen joskus kieputtanut köynnöksiä lämmittimen ilman mitään ongelmaa.
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
Jos lämpötikulla tarkoitat lämmitintä niin se kannattaa sijoittaa akvaarion toiseen päähän. Näin vesi lämpenee tasaisemmin. Suodattimen voi kyllä naamioida kasveilla, mutta kovin tiheästi sitä ei kannata peittää ettei pääse käymään niin, että joku isolehtinen kasvi tukkii imuaukot. Vastaavasti, jos näet edes vähän suodatinta, sen toimintaan on helpompi tarkkailla.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Myös "tikun" (kutsutaan yleisemmin lämmittimeksi) ympärille kannattaa jättää hieman tilaa, termostaatin helpompi reagoida virtauksiin.