Hulluako? - Yhden ainoan taistelukalan pitämisestä

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
*Fisu*
Starting Member
Starting Member

Hulluako? - Yhden ainoan taistelukalan pitämisestä

Viesti Kirjoittaja *Fisu* »

Onko teidän mielstä hullua, jos mä ottaisin akvaarion, jossa ois vaan yks taistelukala? Mä haluisin pelastaa sieltä kaupan 10x5 purkeista yhden kalan, ne näyttää kauhean masentuneilta siellä, kun siel purkis ei oo mitää muuta ku kala ja vesi ja joku pikku laite. :cry: Tunnen aika suurta sympatiaa niitä kohtaan... Oon kyllä lukenu noista kaloista kaikenlaista, mutta: Minkä kokoinen akvaarion pitäs olla? Minkälainen suodatin (suositelkaa vaikka jotain merkkiä ja mallia)? Entä mitä kasvei ja sisutusta? Ja valaistus? Ruuaksi suunnittelin TetraBettaa, jotai JBL "huippulaatuista hiutaleruokaa" ja Tetra ProMiniä... Olisko toi jotenki yksipuolista ruokaa...? Entäs se tuoreruoka? Surviaisentoukkii ja salaattii pikkupaloina...vai?

Edit: Virkkeet alkavat isolla alkukirjaimella.
Viimeksi muokannut *Fisu*, 10:27, 22.03.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terveisin *Fisu*
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Re: Hulluako?

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

minkä kokoinen akvaarion pitäs olla?
Taistelukala menisi yksin sellaisessa 40-litran akvaariossa, mutta itse suosittelisin isompaa, noin 60-litraisesta ylöspäin. Isompaa akvaariota on helpompi hoitaa ja jos akvaario innostus iskee (niinkuin todennäköisesti käy), niin voit ottaa lisääkin kaloja sinne, tuollaiseen 40-litran 'purkkiin' ei voi oikein ottaa kauheasti kaloja.
minkälainen suodatin (suositelkaa vaikka jotain merkkiä ja mallia)?
Suodattimen koko riippuu siitä minkä kokoisen akvaarion hankit, asiansa tuntevassa akvaariokaupassa myyjät kyllä auttavat löytämään sopivan mallin juuri siihen akvaarioon minkä sinä aijot ostaa.
entä mitä kasvei ja sisutusta? ja valaistus?
Runsaasti pinnalle(kkin) ylettyviä kasveja. Ja pohjalle olisi varmaan puhallushiekka hyvää (itselläni ei ole kokemusta, mutta kaikki muut ovat suositelleet)? Valaistuksesta en osaa sanoa muuta kuin että sekin riippuu akvaarion koosta.

ruuaksi suunnittelin TetraBettaa, jotai JBL "huippulaatuista hiutaleruokaa" ja Tetra ProMiniä...olisko toi jotenki yksipuolista ruokaa...? entäs se tuoreruoka? surviaisentoukkii ja salaattii pikkupaloina...vai?
Tuo kuulostaa hyvältä. Mun taistelukala ei kyllä ole tykännyt salaatista, mutta voit koittaa jos se innostuu syömään sitä...
Minä en ole ikinä silpunnut salaattia erikoisesti kaloille. Olen vain laittanut salaatinlehden kiven alle, tai levämangneetin ja akvaarion väliin.
Sartsanen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sartsanen »

Mun taistelukala nirsoili aluksi TetreBetan kanssa, mutta sitten kun annoin sitä vähän aikaa niin kyllä varmaan ahneus voitti, ettei kande heittää purkkia heti poijes jos ei taistis syö sitä! :mrgreen:

Ja pohjalle suosittelen laittaa sitä puhallushiekkaa...

Ihana kun on noita pelastajia! Munkin kaveri pelasti yhen taisteluklan kaupasta! 8-)
Minä täällä moi.
kupla
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kupla »

Mun taistolle kelpaa hiutaleet jos laittan suodattimen pois päältä että se laiskana ehtii nappaa niitä pinnalta. Yleensä se syö pohjatabuja.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Itse kyllä kannattaisin taistojen "pelastamista" hyvistä oloista, sillä kauppias löytää kyllä aina uuden rääkättävän pikkuruiseen purkkiinsa. Eli en kyllä kannattaisi arveluttavan kauppiaan toimia ostamalla häneltä taistelukalaa. Sitä paitsi huonokuntoiset kalat voivat olla valmiiksi sairaita. Voisit tietysti yrittää keskustella kauppiaan kanssa taistelukalojen oloista, vaikka eipä se useimmiten mitään auta.

Sinänsä pelkkä taistoallas ei ole hullumpi idea. :)
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Jos sä pelastat sen yhen kalan se kauppias vaan hankkii seuraavan samaan purkkiin.
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Omakohtaisesta kokemuksesta voin varoittaa, että kannattaa tutkailla kalaa tarkasti kaupassa ennenkuin pyydät myyjää sen haavimaan pussiin. Taiston nyhjätessä apaattisena evät supussa on erittäin vaikea huomata vaurioita tai esim. pilkkutautia, joka oman taistolaiseni mukana tuli. Itse en kyllä enää ikinä sorru siihen virheeseen, että "pelastan" kaupasta surullisen näköisen pikku taiston vaikka se näyttäisi miten surkealta purkissaan. Kuulostaa julmalta mutta en ole valmis uhraamaan pahimmassa tapauksessa muita kalojani kuten edelliskerralla oli käydä.

Suosittelen kyllä adoptoimaan hyvinvoivan taistovauvan suoraan kasvattajalta.
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Tuli muuten mieleeni: mitä eläinsuojelulaki sanoo alle 40 litran altaista? Eikös eläinsuojeluyhdistysten ja terveystarkastajien olisi hyvä käväistä sanomassa liikkeessä?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Adrian
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Adrian »

Sama asia on tuon Jukan kanssa pyörinyt mielessä, jos se kerta on laitonta pitää kaloja alle 40-litrasessa, niin miksi ne pitää taistoja sillä tavalla kaupassa :frown: ? Onneksi täällä Oulussa ei näe tuollaista, vaan taisoilla on aina kunnon akvaariot :D .
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

JukkaV kirjoitti:Tuli muuten mieleeni: mitä eläinsuojelulaki sanoo alle 40 litran altaista? Eikös eläinsuojeluyhdistysten ja terveystarkastajien olisi hyvä käväistä sanomassa liikkeessä?
Eläinsuojelulaki ei sano mitään muuta tästä asiasta, kuin että olisi suositeltavaa pitää kalaa/kaloja yli 40-litran akvaariossa. Muistaakseni se oli näin, koitan vielä etsiä sivun käsiini ja laittaa sitten linkin tänne.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Adrian kirjoitti:Sama asia on tuon Jukan kanssa pyörinyt mielessä, jos se kerta on laitonta pitää kaloja alle 40-litrasessa, niin miksi ne pitää taistoja sillä tavalla kaupassa ? Onneksi täällä Oulussa ei näe tuollaista, vaan taisoilla on aina kunnon akvaariot .
Tietääkseni ne olettaa taistelukalan selviävän labyrinttielimensä avulla. :roll: Onhan se todellisuudessa väärin, voisihan niitä laittaa kaupan joka altaaseen aina yhden, tosin ei tietysti barbien sekaan. [;)]
taistelu.kala kirjoitti:Eläinsuojelulaki ei sano mitään muuta tästä asiasta, kuin että olisi suositeltavaa pitää kalaa/kaloja yli 40-litran akvaariossa. Muistaakseni se oli näin, koitan vielä etsiä sivun käsiini ja laittaa sitten linkin tänne.
Mun tietääkseni akvaarion minimikoko on eläinsuojelulain mukaan 40 litraa. :roll:

Kaloja saa kuitenkin pitää väliaikaisesti pienemmässäkin altaassa jos on kyse karanteenista tai poikasten kasvatuksesta. :?
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Kata
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kata »

Mitä enemmän niitä kaloja ostetaan pelastusmielessä pois kaupan altaista, sitä varmemmin sinne kauppaan ilmestyy lisää taistelukaloja. Myyjä nimittäin huomaa, että "kas, meneepä taistis hyvin kaupaksi, otetaanpa niitä lisää myyntiin". :roll:
ToniR81
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

mielestäni tuo taistojen pito kaupoissa todellakin on huonoissa kantimissa... ja vaikka kaupan muut altaat ovatkin suht siistejä ja kalat hyväkuntoisia niin ikävän usein näkee ne taistot siinä tiskin nurkalla vesilasissa.... jonka tilavuus ei ylitä varmasti ½litraa...
Olisi hyvä jos joku asialle jotain voisi tehdä... asiakkaan sanominen ei juuri tunnu auttavan...
padme
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja padme »

Tahtoo olla niin, että jos niitä taistoja sieltä purkeista pelastaa niin nopeasti kauppiaat sinne uudet hankkivat. Täällä Joensuussa päin ainakin olen nähnyt että ukkoja on ripoteltu joka altaaseen (lukuunottamatta näitä nyppiviä) ja ihan hyvin tuntuvat voivan siellä. Sellainen meininki muuallekin ;D
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Fisustaja kirjoitti:Mun tietääkseni akvaarion minimikoko on eläinsuojelulain mukaan 40 litraa. :roll:
Jukka Järven sivuilta löytyy eläinsuojelupäätös. Suositukset on kirjoitettu kursiivilla, ja suositukset eivät ole sitovia. Esim. se kohta akvaarion 40 litran minimikoosta on kursiivilla.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Morrgan kirjoitti:
Fisustaja kirjoitti:Mun tietääkseni akvaarion minimikoko on eläinsuojelulain mukaan 40 litraa. :roll:
Jukka Järven sivuilta löytyy eläinsuojelupäätös. Suositukset on kirjoitettu kursiivilla, ja suositukset eivät ole sitovia. Esim. se kohta akvaarion 40 litran minimikoosta on kursiivilla.
Entäs se kohta: "Kaloja ei pidetä pyöreässä vesimaljassa." Onko tuokin vain suositus? Minä en ainakaan salli kultakalamaljoja minkään eväkkään kodiksi.

Sitä paitsi eikös tässä ollut kyse siitä että minkä kokoiseen altaaseen voi laittaa taistelukalan? Eikö olisi parempi kannustaa ottamaan edes 40 litrainen sille taistelukalalle, kun pitämään sitä "mehulasissa"?
Viimeksi muokannut Fisustaja, 13:39, 11.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Antin & Annen kotisivut
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Fisustaja kirjoitti:Entäs se kohta: "Kaloja ei pidetä pyöreässä vesimaljassa." Onko tuokin vain suositus? Minä en ainakaan salli kultakalamaljoja minkään eväkkään kodiksi.
En salli minäkään, enkä myöskään laittaisi kaloja alle 40-litraiseen. Kerroin vain mitä eläinsuojelupäätös sanoo ja aika selvästihän siinä sanotaan että ne ovat vain suosituksia.... Omasta puolestani ne suositukset saisivat olla ihan sitoviakin.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No hyvä, niin minä hieman arvelinkin. Eiköhän jokaisen akvaristin pitäisi tietää se. :D Minunkin mielestäni kalojen pitämisestä olisi kyllä hyvä säätää oikeen sitova lakikin. 8-)
Antin & Annen kotisivut
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”