Taas akvan rakentamisesta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mikko

Taas akvan rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Neuvoin jättämään vanerin käytön akvaarion rakennusmateriaalina. Itse olen kuitenkin aloittanut projektin johon käytän juuri vaneria. Asia joka tässä projektissa on erilailla, kuin aikaisemmin kaavailin on altaan sisäpuolen pinnoitus lasilla. Aivan oikein, kun käyttää yli 20mm vaneria seinämateriaalina, niin ei tarvitse käyttää niin paksua lasia. Tosin etuseinä täytyy edelleenkin tehdä paksummasta lasista, mutta muihin seiniin riittää ohuempi. Ja epäilijöille tiedoksi, tää on laskettu juttu, elikä kaikki kuormat sun muut ovat tiedossa. [;)]
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Re: Taas akvan rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja dsl »

Mikko kirjoitti:Ja epäilijöille tiedoksi, tää on laskettu juttu, elikä kaikki kuormat sun muut ovat tiedossa. [;)]
Iso akvaario kiinnostaisi. Et haluaisi neuvoa, miten noita vahvuuksia lasketaan?
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Mikko

No ihan aluksi, yli 400L allaskokoon tempaset kaupasta, siis mistä puutavaraa ostat yli 20mm paksuista vaneria (yleensä kuitenkin 21mm). Lujuuksien laskemista en jaksa, sori nyt vaan, alkaa neuvoa, kun itselläni on jo kolme vuotta insinööriopinnoissa ollut luujuuslaskentoja eri kurssien muodossa. Eli kyllä siinä hommaa riittää. Mut itse teen 528L altaan, (160x60x55)cm p x l x k ja käytän pohjalle 6mm lasia, taka- ja sivuseiniin 5mm ja etulasi tulee 10-12mm ihan varmuuden vuoksi. Ja mitä paksumpaa käytettävä vaneri on sitä parempi, mutta alle 5mm lasia en suosittele. Ja se hyvä puoli tässä on ettei tarvitse pehmusteita akvaarion alle, edellyttäen tietty ettet pidä akvaariota "aallonharjoilla". Jos lisää tietoa haluat niin eikun viestiä tänne vaan.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Mikko kirjoitti:Lujuuksien laskemista en jaksa, sori nyt vaan, alkaa neuvoa, kun itselläni on jo kolme vuotta insinööriopinnoissa ollut luujuuslaskentoja eri kurssien muodossa
Tällä ei ole käytännön kannalta mitään virkaa, mutta kysyn kuitenkin ihan mielenkiinnosta.
Kun kerran olet lujuuslaskentaa opiskellut, niin onko opinahjosta jäänyt mieleen se mikä voima (vesipatsaan korkeuden lisäksi) myös vaikuttaa pystylasin/en paksuuteen. Esim. jos akvaario on 1m korkea ja etu ja takalasin väli on vain 1cm, voi altaan lasit olla varsin ohuita. Mutta jos akvaario onkin edelleen 1m korkea ja etu ja takalasin väli onkin nyt vaikka 1m, ei saman paksuinen lasin enää kestäkään? [?]

Käytännössä tällaista ongelmaa ei ole, vaan lasin paksuuden voi mitoittaa optimi oloissa pelkän korkeuden perusteella.

T:Ville
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Mikko kirjoitti:Neuvoin jättämään vanerin käytön akvaarion rakennusmateriaalina.
Missä olet näin tehnyt?
Mikko kirjoitti:Itse olen kuitenkin aloittanut projektin johon käytän juuri vaneria. Asia joka tässä projektissa on erilailla, kuin aikaisemmin kaavailin on altaan sisäpuolen pinnoitus lasilla. Aivan oikein, kun käyttää yli 20mm vaneria seinämateriaalina, niin ei tarvitse käyttää niin paksua lasia. Tosin etuseinä täytyy edelleenkin tehdä paksummasta lasista, mutta muihin seiniin riittää ohuempi. Ja epäilijöille tiedoksi, tää on laskettu juttu, elikä kaikki kuormat sun muut ovat tiedossa.
Eikö näillä sisäseiniin tulevilla laseilla ole lähinnä purkin tiivistävä tarkoitus? Lujuus tulee siis vanerista, vedenkesto lasista. Eikö tässä tarkoituksessa riitä "normaali" ikkunalasi - eli noin 4 mm paksu. Jos tämä lasi kiinnitetään silikonilla tms. kauttaaltaan vaneriin, ei lasiin pääse syntymään kai minkäänlaista pistemäistä rasitusta, joka on käsittääkseni lasille se pahin rasitusmuoto.

Mutta kun olet asioihin kerran perehtynyt niin tässäpä sinulle kysymys: Jos vaneriallas tehdään esim garf.org:in ohjeiden mukaan niin, että että altaan "etuseinään" tehdään myös vanerista raamit ja lasi liimataan raameihin altaan sisäpuolelle, niin lasketaanko tällöin lasin paksuus koko altaan mitalle, vai vain sille osalle, joka ei ole raamin takana piilossa?

Esim: Tehdään (sisämitoiltaan) 200 cm x 80 cm x 80 cm allas. Raamien leveys on 10 cm. Näkyvän lasin osuus on siis 180 cm x 60 cm. Jos käytetään esim http://koti.mbnet.fi/~jerrypa/akvaarion_rakennus.htm :n taulukkoa. Käytetäänkö siis 15 mm:n lasia vai 12 mm:n lasia?
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Mikko kirjoitti:Lujuuksien laskemista en jaksa, sori nyt vaan, alkaa neuvoa, kun itselläni on jo kolme vuotta insinööriopinnoissa ollut luujuuslaskentoja eri kurssien muodossa.
Noh se on ehkä selvää sinulle, mutta ehkäpä meitä muitakin olisi voinut kiinnostaa, millaisilla varmuuksilla nuo on. Ei insinööri taustaa siis löydy, mutta uskoisin kuitenkin, että niistä kaavoista saattaisin selvitä.
Eli kyllä siinä hommaa riittää. Mut itse teen 528L altaan, (160x60x55)cm p x l x k ja käytän pohjalle 6mm lasia, taka- ja sivuseiniin 5mm ja etulasi tulee 10-12mm ihan varmuuden vuoksi. Ja mitä paksumpaa käytettävä vaneri on sitä parempi, mutta alle 5mm lasia en suosittele. Ja se hyvä puoli tässä on ettei tarvitse pehmusteita akvaarion alle, edellyttäen tietty ettet pidä akvaariota "aallonharjoilla". Jos lisää tietoa haluat niin eikun viestiä tänne vaan.
Ilmeisesti vanerit tuetaan pattingeilla, raudalla tms. sivuilta ja takaa. Millä varmistetaan, etteivät sivuseinät veden paineesta lähde eroamaan toisistaan? Helppohan olisi laittaa akvaarion etuosaankin vahviketta, mutta pattinki tai jokin muu ei vaikuta viehkeltä etulasin yläpuolella. Voisit nappailla kuvia eri rakennusvaiheista ja koostaa siitä joskus. Tollasen tekeminen vois joskus olla kiinnostavaa.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Mikko kirjoitti: Itse olen kuitenkin aloittanut projektin johon käytän juuri vaneria. Asia joka tässä projektissa on erilailla, kuin aikaisemmin kaavailin on altaan sisäpuolen pinnoitus lasilla.[;)]
Teetkö vaneri altaan ihan rakentelu himon tyydyttämiseksi vai mahdollisista säästösyistä? Kustannussäästöä kokolasialtaan rakentamiseen verrattuna tuskin paljoa syntyy.

Mikko

Selvä. Aiheen voi lukita kun tämä tällaiseksi keskusteluksi meni.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Mikko kirjoitti:Selvä. Aiheen voi lukita kun tämä tällaiseksi keskusteluksi meni.
Hups. Nyt kyllä ihmetyttää, missä mielestäsi aiheesta noin paljon eksyttiin. Noh. ihan sama.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Ville V kirjoitti:
Mikko kirjoitti: Itse olen kuitenkin aloittanut projektin johon käytän juuri vaneria. Asia joka tässä projektissa on erilailla, kuin aikaisemmin kaavailin on altaan sisäpuolen pinnoitus lasilla.[;)]
Teetkö vaneri altaan ihan rakentelu himon tyydyttämiseksi vai mahdollisista säästösyistä? Kustannussäästöä kokolasialtaan rakentamiseen verrattuna tuskin paljoa syntyy.

Eiköhän me kaikki itse altaamme rakentaneet ole tehneet vain halun ja harrastuksen takia kyseisen työn. (ainakin minä)

En minä ainakaan laskenut missään vaiheessa mitä se tulee maksamaan.
Oman mielenrauhan takia sen rakensin. Se antaa ihan kivasti mielihyvää ja onnistumisen iloa kun rakentelee kaikkea kivaa.

Niin ja kun rakentaa itse, saa mieleisensä. Mä en ainakaan löydä kovin montaa valmisakvaariota joka miellyttäisi.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Mikko kirjoitti:Selvä. Aiheen voi lukita kun tämä tällaiseksi keskusteluksi meni.
Mikä tässä nyt meni "tällaiseksi"?
Ville V
Senior Member
Senior Member

HillyBilly kirjoitti:
Ville V kirjoitti:

Eiköhän me kaikki itse altaamme rakentaneet ole tehneet vain halun ja harrastuksen takia kyseisen työn. (ainakin minä)

En minä ainakaan laskenut missään vaiheessa mitä se tulee maksamaan.
Oman mielenrauhan takia sen rakensin. Se antaa ihan kivasti mielihyvää ja onnistumisen iloa kun rakentelee kaikkea kivaa.

Niin ja kun rakentaa itse, saa mieleisensä. Mä en ainakaan löydä kovin montaa valmisakvaariota joka miellyttäisi.
Kyllä minäkin altaani olen harrstusmielessä kasannut, mutta kun altaita rupeaa kertymään melko reilusti, on akvaarion hinnallakin hieman merkitystä (varsinkin jos tekee aseita samalla kertaa):D

JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Tällä ei ole käytännön kannalta mitään virkaa, mutta kysyn kuitenkin ihan mielenkiinnosta.
Kun kerran olet lujuuslaskentaa opiskellut, niin onko opinahjosta jäänyt mieleen se mikä voima (vesipatsaan korkeuden lisäksi) myös vaikuttaa pystylasin/en paksuuteen. Esim. jos akvaario on 1m
korkea ja etu ja takalasin väli on vain 1cm, voi altaan lasit olla varsin ohuita. Mutta jos akvaario onkin edelleen 1m korkea ja etu ja takalasin väli onkin nyt vaikka 1m, ei saman paksuinen lasin enää
kestäkään?
Elikkäs vesimassa lasiin aiheuttama paine lasketaan kaavalla p=roo*g*h elikkäs tiheys*9.81*lasin korkeus. Sillä että kuinka paljon vettä lasin takana on ei ole mitään merkitystä tässä yhteydessä.

Minun käsityksen mukaan lasin paksuuden voi laskea kolmella eri tavalla.

Lasiin kohdistuneella paineella saadaan aikaiseksi kolmiokuormitus jolla sitten lasketaan lasin taipuma, jolloin lasin pituuskin alkaa vaikuttaa. Sitten vaan etitään taipuman avulla lasin sallittu jännitys (tai sitten vain verrataan lasin sallittuun taipumaan.)

Toinen vaihtoehto olisi tietenkin laskea laattana, jolla kolmiomainen kuormitus

Kolmas vaihtoehto elementtimenetelmällä.

Niin Mikko, kiinnostaisi todella tietää kuinka laskit ja vertaisitko lasin taipumaan vai maksimi jännitykseen? Entäs millaisia arvoja käytit, ja otitko kehysten taivutusvastuksen mukaan ja millaisella varmuudella (elikkäs jäykkänä vai nivelenä?)

-Jari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”