Elohopeapurkauslampuista

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

kalaneiti
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 04:06, 24.10.2003
Paikkakunta: Helsinki

Elohopeapurkauslampuista

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Olen lukenut miltei kaikki haku-toiminnolla löytyvät artikkelit vaan olen yhä muutamaa vastausta vailla:

Saako 125W Bioplastin elohopeapurkaus valaisimiin (eikös noissa ole se normaali E27-kanta) Mitään sini-sävyistä polttimoa? Mistä sellaisia saa ja mihin hintaan? Sain eräästä liikkeestä tarjouksen (en muista tarkempaan) 3kpl 4000kelvinin lamppuja yht. 50e. Onko hyvä/huono tarjous? Eli mitä nuo maksaa ja saako muualta kun akva-kaupoista? Luin että kodin anttilassa myydään jotain floraset-lamppuja parilla kympillä kpl, mutta mikä mahtaa olla sen kelvin määrä? Eikös juuri tuo kelvin luku kerro sen värisävyn? Alle 5000 on punertava/lämmin/keltainen ja yli sinertävä/kylmä/valkoinen? Näin olen ymmärtänyt.

Kolme kappaletta olisi siis suunnitelmissa laittaa noita BioPlastin elohopeapurkaus lamppuja 200x45x60 (viimeisen ollessa korkeus) kokoisen altaan valaistukseksi, mutta mille korkeudelle? En haluaisi valoa huoneistoon yhtään enempää kuin on välttämätöntä. Eli kuinka lähelle vedenpintaa lamput voi laittaa? Joku kirjoitti tulipalo-riskistä, kertokaahan enemmän? Voiko näin käydä kun haarniskamonni käy loiskauttamassa vettä lamppuun? Eikös nuo ole suojattu niin ettei roiskeet pääse käsiksi sähköön? Olen ihan pihalla kuten näkyy.

Älkää ehdottako monimetallia - ei ole yksinkertaisesti varaa. Myös pitkät loisteputkikotelot tulevat kalliimmaksi ja niiden valaistusteho ei yletä pohjaan asti 60cm syvässä altaassa mielestäni riittävästi.

Löysin vain vanhentuneita linkkejä joillekin kuvasivuille joissa oli verrattu erilaisia polttimoita? Onko kellään tietoa uusista/toimivista sivuista?


Tässä muutama linkki jotka itse löysin, tosin ymmärtääkseni ovat loisteputkia, eivätkä elohopeapurkauslamppuja? Onko siis olemassa mitään/mistä löytyisi näinkin sinisiä elohop.purk.lamppuja?Akvaarioni on kyllä fresh water-mallia mutta sininen/violetin sävyinen valo miellyttää silmää eniten. Siispä:

http://www.aqua-web.org/users/saurama/p ... ineGlo.htm
http://www.aqua-web.org/users/saurama/p ... ineGlo.htm
http://www.aqua-web.org/users/saurama/p ... rinDay.htm
http://www.aqua-web.org/users/saurama/p ... hwater.htm

Itselläni tällähetkellä nuo viimeisessä linkissä näkyvät arcadian fresh water-lamput pienemmässä altaassa joka lähtee nyt uuden alta pois. Mielestäni ei ihan noin valkoinen tarvitsisi valon olla - tylsän näköinen..Voisin vaihtoehtoisesti ottaa tämän uuden altaan ja elohop.lamppujen seuraksi 150cm pitkän BigBoy:n jossa olisi siis nuo arcadian lamput. Vai tuleeko noilla elohop. toimeen? Äh.. auttakaahan joku ja pian! Illalla menen hakemaan nuo BioPlastin 125W joten ois kiva saada näihin vastaukset ennenkun ostan ne..

VIELÄ: Onko elohopeahöyrylamppu sama kuin elohopeapurkauslamppu? ajattelin lähinnä : http://www.finnparttia.fi/ ja sieltä EH125-lamppuja(ymmärtääkseni oikea tuohon valaisimeeni?)? Ois vissiin kimppatilauksen paikka jos noita lähtis hankkimaan, eivät lähetä alle 50e lähetyksiä ja ymmärtääkseni toimittavat vain yrityksille (tämän en usko olevan ongelma).. Mutta onko missään kuvaa tuosta 4000K valosta? Entä mikä ihmeen kuristin oltava valaisimessa?? 8O
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Moi, lyhyesti:
Viidelläkympillä kolme kappaletta tarkoittaa varmaankin polttimoita. Elohopeahöyrylamppu (elohopealamppu) kuuluu purkauslamppujen ryhmään, missä se on ensimmäisiä keksintöjä. Näitähän näkee vanhempina tievaloina ja pihavaloina ja ovat yleistyneet jo 60-luvulta lähtien. Niitten perusväri on sellainen 'kelmeä kuu', siis verraten sininen, mutta spektriltään hyvin rikkonainen. Nykyään polttimot ovat vähän parantuneet, mutta tarkkana saa olla valittaessa, sillä niitä peruskelmeitä myydään joka paikassa myös. Mainitsemasi polttimon hinta viittaa parempaankin polttimoon.

Nyt on kuitenkin niin että vaikka siellä kannassa on normaali kierre, ei se pala tavallisessa lampussa. Purkauspolttimot aina valaisimen jossa on elektroniikkana kuristin ( käämi, muuntaja) sekä sytytin. Ja tässä tapauksessapa pitää olla vielä elohopeavalaisin eikä mikä tahansa purkauslamppu. Lisäksi polttimon tehokin on määrätty suhteessa kuristajaan.

Niin vielä se että Finnparttia myy yksityisellekin, tiettyn rajan yli ihan postikuluilla. Pienistä pientoimituslisä. Olisiko raja 50e? Myyvätkö ne sitten jotain erityisiä elohopeita? Niitähän saa mistä vain.. pari euroa kappale? :roll: - Siis niitä häijynkelmeitä.

Ai niin, lisäänpä vielä: Viimeksi katselin Siniriutassa elohoppeita, kun niitä siellä palaa! On se parhaimmillaan aika kiva valo, vaikka silmäni eron näkivätkin viereiseen 5000 K monimetalliin. Mutta siis yllättävän hyvä verraten takavuosiin. [;)] Eikö ne florasetit ole ihan vakkareita, vai aina taitaa olla parempiakin?
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1519
Liittynyt: 20:45, 24.06.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Elohopeapolttimoita voi myös kysellä sähköliikkeiden oy:lta(slo) tuolta tattarisuolta päin,itse hankin aikanaan omiin bio-blasteihin sieltä polttimon.
Hinta taisi olla silloin noin 5-7euroa kappale,tosin silloin markkoja maksoin.Siellä myyvät yksityisillekkin yksittäin vaikka onkin jonkinlainen tukku.
Värisävyistä en tiedä,mutta kannattaa kysyä.
In numbers of ten the power is in one.
Sussu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 18:02, 23.02.2002

Viesti Kirjoittaja Sussu »

Öööö :roll:
Minä kyselin juuri kk takaperin Osram Floraset 80 W lamppuihin uusia polttimoita. Hintaa yhdellä polttimolla oli 70e!!!
Eli mistä te noita 5-7 e lamppuja haalitte?
Nyt en minä ymmärrä [:I]
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Sussu kirjoitti:Öööö :roll:
Minä kyselin juuri kk takaperin Osram Floraset 80 W lamppuihin uusia polttimoita. Hintaa yhdellä polttimolla oli 70e!!!
Onkohan tuo sellainen missä on peiliheijastin itsessään? Siis sienenmuotoinen, mistä lähtee suunnattu valokeila. Sellaiseen valaisimeen, missä on kupu tai muu suuntaava heijastin, saa varmastikin edullisimpia polttimoita. En tiedä mitä sävyjä on tarjolla, mutta ovat muodoltaan pitkulaisen pyöreitä, ellipsejä, mistä valo lähtee ympäriinsä.

Toisaalta kun paikkakunnan helpoimmin löytyvään ja näkyvimpään sähköliikkeeseen menee, saa varautua hyvinkin tuplahintoihin.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Kodin Anttila

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kodin Anttiloissa noita Osramin Floraset 80 W De Luxe polttimoita myydään n. 20 e/kpl. Kerrankin niitä oli tarjouksessa 10 e/ kpl ja ostin koko hyllyn tyhjäksi. No nyt on monimetallit mutta oli nuo Osramin lamputkin hyvät kasvien kasvatukseen.
kalaneiti
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 04:06, 24.10.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Iso kiitos etenkin Tuukkikselle - etsinpä heti osoitteen sinne, jos vaikka vielä ois olemassa.. ja tietysti myös muille.

Liina:
Eli toisinsanoen elohopeahöyrylamppu olisi sellainen varsin sinisävyinen?Entä tuosta kierteestä jne kun kerroit, niin Onko siis näissä BioPlastin lampuissa tuo "kuristin" käämi muuntaja mikälie, + sytytin, onko ne siis siinä "lamppurungossa" vai pitääkö sen sisältyä polttimoon? Vai siis onko se joku kolmas, erillinen/irtonainen vekotin? Oon ihan päästäni pyörällä.Vai onko tuo siis mainittu ("polttimo tarvitsee myös kuristimen ja sytyttimen") vain siksi ettei kukaan mene laittamaan samaista polttimoa tavalliseen jalka/kattolamppuun lampuksi? [:I] Samoin kun että kukaan ei mene laittamaan tavallista hehkulampun polttimoa tuohon elohopeapurkauslamppuun, vaikka kanta onkin samanlainen..näinhän juuri sanoit. :roll:

Kyllä, 50e kolme polttimoa piti sanomani. [:I]
Sussu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 18:02, 23.02.2002

Viesti Kirjoittaja Sussu »

Osram DuLux Classic energiansäästö loisteamppu E27 - E 27 kantainen energiansäästölamppu s...
- Dulux el palaa 10 kertaa kauemmin, mu...
määrältään vastaavaan hehkulamppuun v...
16,90€

Ette kait puhu näistä lampuista Anttilassa? No joka tapauksessa tässä kuppa kylässä ei Anttilan valikoimaan kuulu. Ja kyllä, noissa minun polttimoissa on sellaiset heijastimet ja ovat sienen mallisia. Eli ihan alkuperäiset polttimot on paikallaan.
Viimeksi muokannut Sussu, 19:31, 15.03.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

kalaneiti kirjoitti:Eli toisinsanoen elohopeahöyrylamppu olisi sellainen varsin sinisävyinen?
Niissä on perinteisesti erittäin katkonainen spektri ja yleissävy kylmänpuoleinen. Näin ainakin vanhaan aikaan. 8-) Ne akvaariossa käytetyt polttimot, mitä olen nähnyt, ovat kuitenkin sellaisia 'aurinkoja', että varmasti enemmän lämpimyyttä ja enemmän spektrin laajuutta niihin on saatu. Mitä vaihtoehtoja niissä todella on, en ole oikea neuvomaan.
kalaneiti kirjoitti: Oon ihan päästäni pyörällä.Vai onko tuo siis mainittu ("polttimo tarvitsee myös kuristimen ja sytyttimen") vain siksi ettei kukaan mene laittamaan samaista polttimoa tavalliseen jalka/kattolamppuun lampuksi? [:I] Samoin kun että kukaan ei mene laittamaan tavallista hehkulampun polttimoa tuohon elohopeapurkauslamppuun, vaikka kanta onkin samanlainen..näinhän juuri sanoit. :roll:
Juu näin se on. Yleisiä neuvoja.. Se elektroniikka on lampussa sisällä. Siksi lamppu on aika painava, koska käämi painaa.
Jos sinulla on lamppu, joka on HQL-lamppu, sinun pitää vain tietää sen teho wateissa ja kiertää siihen samantehoinen HQL-polttimo, niin se toimii. (Tehon osalta saattaa olla enemmänkin yhteensopivuuksia, esimerkiksi 80 watin polttimo palaa ainakin joissain 125 wattisissa valaisimissa, mutta näistä on paha mennä mitään neuvomaan tarkemmin, vaan pitäisi kysyä joltain ammattilaiselta. Kuitenkin yksi kokemus oli sellainen 125 watin katulamppu, joka minulla oli akvaarionkin päällä kerran ja kun en siihen saanut lähikaupasta 125 wattista, laitoin 80 wattisen. Hienosti se toimi. :roll: Varoisin tekemästä tästä yhtään mitään päätelmiä!)

--------------------
Sussu kirjoitti:Osram DuLux Classic energiansäästö loisteamppu E27 - E 27 kantainen energiansäästölamppu s...
- Dulux el palaa 10 kertaa kauemmin, mu...
määrältään vastaavaan hehkulamppuun v...
16,90€
'Energiansäästölamppu' on pienoisloisteputki, joka toimii samoissa valaisimissa kuin hehkulamppu. Siinä on siis loisteputken elektroniikka mukana polttimossa, eli kuristin ja sytytin.
Sussu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 18:02, 23.02.2002

Viesti Kirjoittaja Sussu »

Kävin vaklaamassa Saksan nettikauppoja ja siellä ne sellaiset flora setin alkuperäismalliset polttimot maksoi 45-55 e.
Sitten taas sellaiset "munanmalliset" erilaiset 80 W ei maksanut kuin 10 e.
Mistä minä nyt tiedän mitä minä uskallan ostaa. Aquaristic.netissä olisi juuri näitä 10 e polttimoita ja tilauskin olisi lähdössä. Ovat ihan Osramin valmistamia, mutta mistäs tiedän käykö ne? Viisaammat?!
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Sussu, ehkäpä Floraset on erikoislamppu kasveille? Joku kohta sen kertoo, ennustan. :)

Muitakin toimivia ratkaisuja akvaarion HQL-polttimoksi varmasti on, ja edullisempia samalla. Minkälaista valoa sitten haluaakin.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Niissä on perinteisesti erittäin katkonainen spektri ja yleissävy kylmänpuoleinen. Näin ainakin vanhaan aikaan. Ne akvaariossa käytetyt polttimot, mitä olen nähnyt, ovat kuitenkin sellaisia 'aurinkoja', että varmasti enemmän lämpimyyttä ja enemmän spektrin laajuutta niihin on saatu
Yep, ainakin mitä minä olen elohopea polttimoita nähnyt on yleistunnelma ollut jokseenkin kellertävä,
/jari
Sussu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 18:02, 23.02.2002

Viesti Kirjoittaja Sussu »

Niin. Taika taitaakin olla siinä, että flora setin valaisimissa ei ole heijastimia. Joten lienee pakko ostaa ne alkuperäiset?
kalaneiti
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 04:06, 24.10.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

ääh. onko tämä flora set valmistaja, vai vaanko tietyn tyyppinen polttimo? Ymmärtääkseni molempia. "Florasetit maksaa niin ja niinpaljon, mutta täytyy kai ostaa alkuperäiset..??? " Hmm??Vääntäkää mulle rautalangasta ;) Eihän valmistajalla pitäis olla merkitystä, kunhan W määrä ja kanta sopivat (tietysti täytyy siis elohop.lamppuun olla elohop.polttimo, mutta tämä lienee jo selvillä..). Paitsi tosiaan jos tarvii tuon heijastimen. Kai heijastimellisia muutkin tekee kuin florasetti vaan? Omissa lampuissani onneksi on valmiina.

Kävin eilen ostamassa tosiaan 3kpl BioPlastin käytettyjä elohop.lamppuja joissa lukee 80-125W polttimoiden sopivan niihin. Tällä hetkellä kiinni kaupassa mukana tulleet,alunperin akva-liikkeestä ostetut (olivatkohan nyt sylvanian 125W) kuulemma puolivuotta vanhat polttimot. Ilmeisesti aika keltaista valoa tulee, mutta edelleen vähän epäselvää että eikö todella ole mitään kylmempää?? Jotain katuvalopolttimoita siis on, mutta mistä niitä saa ja mihin hintaan? Mistä tiedän että ne ovat sitten sävyltään kylmempiä? kelvineitä yli 5000? 8O
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

kalaneiti kirjoitti:ääh. onko tämä flora set valmistaja, vai vaanko tietyn tyyppinen polttimo? Ymmärtääkseni molempia. "Florasetit maksaa niin ja niinpaljon, mutta täytyy kai ostaa alkuperäiset..??? " Hmm??Vääntäkää mulle rautalangasta ;) Eihän valmistajalla pitäis olla merkitystä, kunhan W määrä ja kanta sopivat (tietysti täytyy siis elohop.lamppuun olla elohop.polttimo, mutta tämä lienee jo selvillä..). Paitsi tosiaan jos tarvii tuon heijastimen. Kai heijastimellisia muutkin tekee kuin florasetti vaan? Omissa lampuissani onneksi on valmiina.

Kävin eilen ostamassa tosiaan 3kpl BioPlastin käytettyjä elohop.lamppuja joissa lukee 80-125W polttimoiden sopivan niihin. Tällä hetkellä kiinni kaupassa mukana tulleet,alunperin akva-liikkeestä ostetut (olivatkohan nyt sylvanian 125W) kuulemma puolivuotta vanhat polttimot. Ilmeisesti aika keltaista valoa tulee, mutta edelleen vähän epäselvää että eikö todella ole mitään kylmempää?? Jotain katuvalopolttimoita siis on, mutta mistä niitä saa ja mihin hintaan? Mistä tiedän että ne ovat sitten sävyltään kylmempiä? kelvineitä yli 5000? 8O
Floraset on varmaankin Osramin tuotemerkki, mutta et sinä mitään rautalankaa taida tarvita, ainakin minä olen käsittänyt asian samalla tavalla. En tosin tiedä minkälaisia todella on tarjolla.

Näkyi tuolla www.finnparttia.fi hinnastossa olevan peruspolttimot (ja samalla ainoat mallit) hinnaltaan alle viitosen ja 4000 Kelvinin värilämpötilalla. Koska spektri on niin rikkonainen, sehän saattaa silti näyttää varsin kylmältä - tai sitten noitten peruslamppujen Kelvineitä on laskettu - tai vain Finnparttia sattuu tarjoamaan noita 4000 Kelvinisiä koska ne sopivat paremmin yleisvaloksi. Mikäs siinä, auringonpaisteen valohan se.

Voit kysellä sähköliikkeistä, mitä on tarjolla tai etsiä valmistajien sivuilta Kelvintaulukoita yms. tietoa.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Flora Set

Viesti Kirjoittaja Jani »

Flore Set on Osramin valmistama lampputyyppi. Flora Set on siis elohopeahöyrylamppu, jossa on sytytin ja kuristin erillään itse polttimosta. Flora Settejä on olemassa mustaa ja valkoista (lampun kuoren väri), seinään kiinnitettävää tai katosta riippuvaa.

Polttimoita on kahta tyyppiä: De Luxe (vähemmän keltainen) ja Super De Luxe (liian keltainen). Polttimoissa on heijastin itsessään. Lamppuja yleisimmin tapaa 80 W tehoisena. Mulla on kuviakin moisesta lampusta ja 600 L akvasta jos joku haluaa nähdä miltä valo näyttää. Vaihdoin Flora Setit pois kun rakensin tilalle monimetallit. Elohopeilla kyllä kasvit kasvoivat hyvin mutta hieman keltainen värisävy sai minut vaihtamaan lampputyyppiä.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Flora Set

Viesti Kirjoittaja 111na »

Jani kirjoitti: ... elohopeahöyrylamppu, jossa on sytytin ja kuristin erillään itse polttimosta.

Liekö toisenlaisia olemassakaan? Jos on, aika outo tapaus ja mitä tuhlausta! Niinkuin itse asiassa 'energiansäästölamppu' on. Kierrätyskään ei ole ilmaista eikä energiatonta.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Flora Set

Viesti Kirjoittaja jusa »

liina kirjoitti:
Jani kirjoitti: ... elohopeahöyrylamppu, jossa on sytytin ja kuristin erillään itse polttimosta.
Liekö toisenlaisia olemassakaan? Jos on, aika outo tapaus ja mitä tuhlausta! Niinkuin itse asiassa 'energiansäästölamppu' on. Kierrätyskään ei ole ilmaista eikä energiatonta.
Varmaankin niitä joissa on pelkkä kuristin... [;)] Elohopealmappu on vieläkin aika yleisessä käytössä sen yksinkertaisuuden ja samalla halvan hintansa vuoksi. Poltin ei vaadi toimiakseen kuin kuristimen.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Flora Set

Viesti Kirjoittaja 111na »

jusa kirjoitti:
liina kirjoitti:
Jani kirjoitti: ... elohopeahöyrylamppu, jossa on sytytin ja kuristin erillään itse polttimosta.
Liekö toisenlaisia olemassakaan? Jos on, aika outo tapaus ja mitä tuhlausta! Niinkuin itse asiassa 'energiansäästölamppu' on. Kierrätyskään ei ole ilmaista eikä energiatonta.
Varmaankin niitä joissa on pelkkä kuristin... [;)] Elohopealmappu on vieläkin aika yleisessä käytössä sen yksinkertaisuuden ja samalla halvan hintansa vuoksi. Poltin ei vaadi toimiakseen kuin kuristimen.
Siis kuristin erillään polttimosta ja sytytin kiinteänä siinä (polttimossa)? Tarkoitat varmaankin ettei tällaiseen polttimoon tarvita kuin kuristin etkä sitä ettei elohopeavalaisimessa ole sytytintä? :roll:
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Flora Set

Viesti Kirjoittaja jusa »

liina kirjoitti: Siis kuristin erillään polttimosta ja sytytin kiinteänä siinä (polttimossa)? Tarkoitat varmaankin ettei tällaiseen polttimoon tarvita kuin kuristin etkä sitä ettei elohopeavalaisimessa ole sytytintä? :roll:
En ole ton florasetin sisälmyksiä koskaan purkanut, mutta yleisesti elohopealampuissa ei ole ulkoista sytytintä vaan lampun saa pelaamaan hankkimalla sopivan kuristimen. Jos vaikkapa helvarin elohopealampuille tarkoitettuja kytkentäkaaviota katselee niin ei mistään löydy sytytintä, tämä varmaankin on se muunlainen?
kv-setä
Member
Member
Viestit: 306
Liittynyt: 11:43, 10.12.2002

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

No haloo!

Osramin Florasetissä on pelkkä polttimo heijastinpäässä ja kuristin seinään/kattoon kiinnitettävässä mötikässä.
Vanhemmissa Floraseteissä heijastin oli polttimossa itessään ja polttimo olikin spotin muotoinen. Uudemmat varjostimet ovat varustettu irtoheijastimella ja munanmuotoisilla polttimoilla.

Älkää sotkeko näitä suurpainenatriumlamppuihin sisäisellä sytyttimellä, joka on aikas saman näköinen elohopeahöyrylampujen kanssa. Molemmissa kanta on E27. Harmi ettei valoguru Samu enää kirjoittele tänne. [}:)]
Molempia Flora-Set-tyyppejä olen käyttänyt ja vielä on muutama lojumassa vanhempaa mallia nurkassa. Mistäköhän niihinkin löytynee polttimoita sopivasti? :roll:

Kari
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Flora Set

Viesti Kirjoittaja 111na »

jusa kirjoitti:
liina kirjoitti: Siis kuristin erillään polttimosta ja sytytin kiinteänä siinä (polttimossa)? Tarkoitat varmaankin ettei tällaiseen polttimoon tarvita kuin kuristin etkä sitä ettei elohopeavalaisimessa ole sytytintä? :roll:
En ole ton florasetin sisälmyksiä koskaan purkanut, mutta yleisesti elohopealampuissa ei ole ulkoista sytytintä vaan lampun saa pelaamaan hankkimalla sopivan kuristimen. Jos vaikkapa helvarin elohopealampuille tarkoitettuja kytkentäkaaviota katselee niin ei mistään löydy sytytintä, tämä varmaankin on se muunlainen?
Ehkäpä tuon Janinkin lauseessa siis on pientä korjaamista? Äkkiseltään en haulla löytänyt selvää asiasta mutta nyt epäilisin elohopealampussa tosiaan olevan sytytin tai sen virkaa tekevä hehku itse polttimossa. Tokaisuja: 'Ei siinä ole sytytintä' löytyi myös. Kuten myös että 'purkauslampuissa on aina sytytin'.

Mutta edelleen: elohopeapoltin tarvitsee syttyäkseen ja palaakseen kuristimen, joka (ekologisen) toivon mukaan sijaitsee valaisimen rungon puolella eikä polttimossa. [;)]

Lisäys: Kv-setä sanoikin että myös johdon päässä esim katossa voi se painava mötikkä olla. Tietenkin, onhan minulla sellainenkin HQL-lamppu kerran ollut, muistankin jo. Siinä oli heijastimillinen sienenmuotoinen spottipoltin ja siihen ei tullut uutta hankittua kun se rikki meni. Oletin vain kalliiksi. Tuolla se eräässä komerossa lojuu tyhjän panttina ja saisin sen jos vain haluaisin pikkurahalla. Pitääkin ehtiessä selvittää saako sellaisia 'vanhanmallisia' polttimoita kohtuuhintaan. Ehkä joku kertoo vielä senkin?
kalaneiti
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 04:06, 24.10.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Mun lampuissa ainakin on siinä (ei valaisinkuvussa,vaan) painavassa, kattoon kiinnitettävässä mötikässä (painosta olettaisin että käämi, ja ) katkaisija. Pieni vipu, idealla on/off - eikö tuo juuri ole se "sytytin"? Kuka hullu vaan rupeaa kiipeämään kattoon aina aamuin illoin...en minä ainakaan..täytyy kehittää joku järkevä ajastus systeemi. Mutta siis aiheuttaako tämä elohopealamppu kolmikkoni nyt sitten jonkinmoisen vaaran jos en aamuin illoin erikseen kytke niitä siitä sytyttimestä, jos sinne ikään kuin pääsee virtaa ympäri vuorokauden.. vai pääseekö en minä noista sähköjutuista tajua. :mrgreen: Milläs teijän elohopeat on siellä katossa kiinni (oletettavasti tässä vuokrakämpässä on jonkinsortin betonikatto...) meinasin vaan että ei lätsähdä lamput sitten kalojen keskelle..voi tulla tuoretta filettä..nääs.

8O
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

:)
Olisiko siinä on/off katkaisin? Siis mistä virta kytketään ja sammutetaan. Siitähän olisikin varsin kätevä laittaa päälle ja pois!

Sytyttimestä tuskin kannattaa huolehtia, sekun on joka tapauksessa kiinteästi kytketty osa, joka toimii kun virta kytkeytyy ja lakkaa toimimasta kun lamppu syttyy. Ja sitä paitsi tässä kerrottiin kai sitten että se on kuitenkin aina polttimossa sisällä.

Minä olen porannut surutta muutamia reikiä vuokra-asunnon betoniin. Tiedän kyllä että rei'istä kannattaa huolehtia sitten joskus pois muuttaessa, jotta saa vuokravakuuden takaisin. Niihin saa sellaista tähän tarkoitukseen myytävää sementin tapaista tököttiä laittaa - tai vain piilottaa reiät pumpulilla. Älä kerro tätä kelleen! :mrgreen:
Tietysti kuuluu neuvotella rei'istä omistajan kanssa ja asialliset reiät varmaankin hyväksytään - kukapa niitä ei tarvitsisi?

Ilman reikiä saakin sitten suunnitella enemmän. Minä suunnittelin, kun tuo poraaminen ei ole kovin hauskaa ollenkaan, noihin valojen alle akvaarioita sijoittaa. Niissä kun on valoille koukut valmiina. Tai sitten sellaisia ihmeellisiä viritelmiä niistä valokoukuista ikkunaverhon tankoon naru ja siitä riippumaan. On nuo akvaarion reiät vielä tekemättä, etten tiedä sitten kuinka tulee tehtyä. [;)]
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Muuntaja, kondensaattori ja itse polttimo, ei muuta.

Siltä ainakin minun silmääni näyttävät nuo kaksi auki olevaa Florasetiä. Katkaisijaa ei ole, mutta semmoisenhan siihen saa helposti itse tehtyä. Muutenkin tuon lampun yksinkertaisuus innostaa soveltamaan ja tekemään siitä itsellensä sopivan.

Minulla on tuossa yksi Floraset, josta muuntaja on murentunut ja kärventyneen näköinen, jos sitä en olisi avannut, niin en olisi osannut arvata tuota. Ja jos isä ei olisi sähköasentaja, niin en tietäisi yhtään mitään. Joten varsinkin sitten käytettyjen kanssa leikkiessä kannattaa olla varovainen. Noista voi saada kuitenkin ihan kivan tällin.

Ja vielä tarkennan että minä en sitten tiedä mistään mitään. Florasetin valo miellyttää omaa silmääni, ihan uutena se on melkeinpä valkoinen sävyltään omaan silmääni, myöhemmin vihertää. Vanhemmista lampuista ei ole kokemusta, joten kellertävyys on vielä kokematta.

Kasvit kasvavat, mutta seuraava valaisin tulee kyllä olemaan monimetalli. Elohopeavalaisin vie älyttömästi sähköä ja hyötysuhde on aika surkea. Ne ovat kuitenkin näppäriä, pieniä ja suloisia. Tyylikkään valaisuratkaisun saa niillä helposti aikaan. Ja jos ei yritä mitään viidakkoa kasvattaa, niin kyllä ne kasvitkin viihtyvät. Leväongelmia ei noilla ole minulle ainakaan tullut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”