Veden kierto
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Veden kierto
Mietin tässä juuri sellaista asiaa, että onkohan siitä mitään haittaa, jos vesi kiertää akvaariossa aina samaan suuntaan? Minulla on altaassani kaksi sisäsuodatinta (toinen pinnalla ja toinen pohjalla), jotka molemmat pyörittävät vettä myötäpäivään. Olisiko siitä mitään hyötyä tai haittaa, jos kääntäisinkin ulostulot vastapäivään? Ihan se ja sama varmaankin, miten virtaukset menee, mutta tulinpahan ajatelleeksi... 

Re: Veden kierto
Mitä ite testaillu, ni eipä sillä tunnu muuta väliä olevan, kuin että miten p*ska kulkeutuu altaassa. Omassa 530l esim nyt tarvis vähän muutella, ku alkanu pariin paikkaan kasvien lisäyksen jälkeen kertymään pohjalle tavaraa. Sen mukaan ainakin itse olen yleensä virtauksia "suunnitellut" ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
40+140+530 litraa
Re: Veden kierto
Tärkeämpää taitaa olla saada vesi kiertämään myös altaan pohjalla ja mahdollisten koristeiden takana, että kaikkialle riittää hapekasta vettä. Jos laitat suodattimet puhaltamaan vastakkain, vesi kulkeutuu pohjallekin. Muuten kiertosuunnilla ei hirveästi ole väliä, jotkut kalat voivat saada uusia piilopaikkoja, plekot voivat viihtyä paremmin voimakkaassa virtauksessa sijaitsevassa putkessa, vesivirrasta ruokansa pyydystävät ravut hakeutuvat eri paikkaan jne pientä.. Rohkeaa kokeilua vain päälle niin näet itse mitä käy.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.