![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
johanna@pelikeskus.com
Valvoja: Moderaattorit
Akvaariossani kyllä sorakin siirtyy yhtä iloisesti kalojen haluamiin paikkoihin. Pidän tällä hetkellä osassa akvaariota puhallushiekkaa ja osassa soraa (n. 5 mm raekoko). Toki tiedän, että hienompaa hiekkaa järvessä okeasti on, joten hieman tuo biotooppimaisuus akvaariossa kärsii tästä, mutta pääsyynä soran käytölle on minulla ollut se, että soran päälle muodostuva levä (erityisesti sinilevä kesällä) ei ole yhtään niin pahan näköinen, kun puhallushiekalle tuleva levämatto joka paakkuunnutta hiekkaa. Toiveena olisi, että siitä levästä pääsisi eroon, jotta voisi puhallushiekkaa käyttää kauttaaltaan. Eli esteettisyys vastaan biotooppisuus keskustelua olen pääni sisällä käynyt monta kertaa ja tällä kertaa päätynyt tähän välimuotoon, toivottavasti jatkossa voin luopua kompromisseista.jarvij kirjoitti:Sitä ei noiden järvien pohjissa juuri ole. Ainakaan minä en Tanganjikajärven eteläosassa nähnyt tasajakeista soraa missään. Kalatkin saattavat haluta kaivella, ja sora ei siihen oikein sovellu.