Raitakavereiden pytty

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Joku totesi täällä että onpas hyvää seurata omia hoitorutiineja täällä, sen kun kirjoittaa aina kun vedenvaihto jne on tehty. Ongelma siis ilmestyy vasta sitten kun huomaa että on kirjoittanut aina eri paikkaan :D Siksi siis laitan pystyyn oman pienen nurkan missä kerron oman purkin kuulumisia.

Minulla siis olkkarissa vuoden alussa käynnistetty n. 200 litran allas. Tavoitteena oli jonkinlainen Aasia-teema, mutta suunnitelmat muuttui pikkaisen kun avomies ilmoitti että joko sinne tulee tiikeribarbeja tai ei mitään... sinne meni kirsikkabarbit ja kiilakyljet siis.
Altaan speksit:
- 200 litraa pehmeää vettä
- pH 6,7 ja 26 astetta lämmin
- pohjana bilteeman hiekka
- valaistuksena 2*30W
- suodatuksen hoitaa Cristalprofi e901 sekä Aquaelin sisäsuodatin
- asukkaina 10 tiikeribarbia, 5 raitanuoliaista ja 6 piikkisilmää sekä kourallinen kierteisiä
- lisäksi intianvesitähdikkiä, vallisneriaa, kierteisvallisneriaa, hentorotalaa, tähtipatsulia (octopus) ja kaverilta "vahingossa" pelastettu miekkakasvi (kalat tykkää siitä, ne ei vissiin välitä maantieteestä [;)] ) Lannoituksen hoitaa 7-kuulat ja Profito.

Edellämainittujen lisäksi altaassa myös muutama mangrovejuuri, kivikasa ja pari oksaa jotain tuntematonta puuta. Näiden mukana tuli myös vähän jaavansammalta ja jaavansaniaista. Joten aikamoinen sekamelska siis 8-) Kasveja haluan paljon, mutta olen päättänyt keskittyä enemmän laatuun kuin määrään joten CO2-lisäys ja valotehon lisääminen pyörii mielessä...vinkkejä otetaan vastaan!

Piti laittaa kuva tänne vielä, mutta en yksinkertaisesti kehtaa laittaa kännykällä otettua kuvaa. Niin kamalan näköiset värit että...
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Vaikka kuinka yritin en saannut kun ehkä "vähän siihen suuntaan" kuvan... mutta yritys oli sentään kova :mrgreen: Nyt ei muuta kun kasvua odotellessa.
Liitteet
DSC_0093.JPG
DSC_0093.JPG (103.09 KiB) Katsottu 5251 kertaa
Ginger
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:45, 06.12.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Ginger »

Kivaa saada tänne lisää luettavaa ja hienolta näyttää akvaariosi jo nyt vaikka vasta vähän aikaa sitten perustettu :) Tiikeribarbi on varsin näyttävä kala ja ovathan nekin kotoisin Aasiasta, eli siitä teemasta ette joutuneet tinkimään ;) Itseltäni taas löytyy juurikin niitä kirsikkabarbeja, ja hetki sitten oli myös rusokiilakylkiä, mutta ne myin toiselle harrastajalle isompaan akvaarioon isomman parven jatkoksi :)
ÄmHoo

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Mukavan näköinen maisemahan sulla siellä on, vaikkei kuva nyt värejä varmaan parhain päin toistakaan. Hienot kannot. Mutta sitä mä en ymmärrä, miksi ihmiset säilyttää levämagneettejaan altaassa :-)

M.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Hyvältä näyttää sun altaassa. Mun silmää erityisesti miellyttää tuo mutkainen kanto oikeassa laidassa. Tai ainakin se näyttää mutkaiselta :mrgreen:
Niin ja tervetuloa vielä tänne päiväkirjojen joukkoon. Näitä on kiva seurailla :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:42, 24.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Mä tiedän yhden syyn miksi jotkut pitää levämagneetteja altaassa. Lapset on ihan hulluna levän raapimiseen ja ennen lapsia kylässä käyvät kaverit tykkäsi rapsutella sitä levää. Niinpä magneetti piti olla aina valmiina. Nykyään mulla ei kyllä edes ole sellaista. Lapset hukkasivat sen vastakappaleen... Ja oikeastaan koko magneetti oli aika tehoton sitä levälaatua vastaan jota altaaseen tuli :roll:
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Ei, kuva ei kyllä näytä värejä ollenkaan. Pitääpäs leikkiä kameran säätöjen kanssa ja katsoa mitkä asetukset antaa parhaan tuloksen. Paljon paremman näköinen pytty livenä kyllä :) Pienet parvikalat oli minun idea, mutta ne sai väistyä tiikereiden tieltä. Enpä vielä tiedä olenko täysin tyytyväinen siihen, katsotaan. Ihanan vilkkaita veijareitahan ne ovat! Vielä unelmoin kyllä kiilakylkiparvesta, mutta luulen että ne saa odottaa kunnes saan toisen altaan sitten joskus tulevaisuudessa.

Niin ja se leväskrapa [:I] ... :mrgreen:
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

mirauria kirjoitti:Hyvältä näyttää sun altaassa. Mun silmää erityisesti miellyttää tuo mutkainen kanto oikeassa laidassa. Tai ainakin se näyttää mutkaiselta :mrgreen:
Tuli akvan mukana tuo kanto. Pakko myöntää etten ole ikinä nähnyt niin hentoa mangrovepalaa. Se on siis melko litteä joten sen asettelu oli painajainen, ei meinannut millään pysyä pystyssä. Lopuksi hautasin osan hiekkaan :D Mutta hieno ja vähän erikoinenhan se on.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Hei jollain muullakin on raidallisten kalojen Aasia! Mahtavaa :mrgreen: . Mulla on kuusiraitabarbeja eli tikrujen "pikkuserkkuja" ja piikkisilmiä, suuremmassa altaassa olisinkin valinnut tikrut ja lisännyt jotain nuoliaista vielä. Jään seuraamaan tätä päiväkirjaa varmasti!
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

kerttu kirjoitti:Hei jollain muullakin on raidallisten kalojen Aasia! Mahtavaa :mrgreen: . Mulla on kuusiraitabarbeja eli tikrujen "pikkuserkkuja" ja piikkisilmiä, suuremmassa altaassa olisinkin valinnut tikrut ja lisännyt jotain nuoliaista vielä. Jään seuraamaan tätä päiväkirjaa varmasti!
Arvasin että raita-faneja vielä löytyisi! Akvaarioliikkeessä naurettiin minulle kun kerroin suunnitelmistani. Myyjä vielä kysyi että olenko varma etten tule hulluksi raitojen kanssa. Tehtiin kompromissi: 4 "raidallista" piikkisilmää ja 2 yksiväristä :mrgreen:
valkyria
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 11:40, 08.10.2014
Paikkakunta: HML

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Hienon näköinen allas tosiaankin!
täältäkin liittyy yksi innokas seurailemaan altaasi tapahtumia :)
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Minä tässä mietin...

Voiko jokin (sisustuelementti, suodatin jne) vaikuttaa bakteerikannan kasvuun?
Altaassani siis nitriitit koholla, taas. Reilu viikko sitten sitten iski piikki, jolloin vaihdoin vettä (paljon) useamman päivän ajoin jonka jälkeen laitoin pullollisen Seran Nitrivec:iä sinne. Tämä allas on siis kuukaudessa syönyt kaksi pulloa bakuvalmistetta (eri valmistajien, eri kaupasta)... joka paikassa on biofilmiä, mitään en ole poistanut, muutaman kasvin olen lisännyt.

Kertokaapas nyt viisammat: onko mitään muuta tehtävissä? Vedenvaihtoja ja peukut pystyyn?
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Minkä verran nitriittiä oli ja millä sen mittasit? Vedenvaihto nyt ainakin on tehtävä, varmaan myös parina seuraavana päivänä... En usko että mikään sisustuselementti sitä nitriittiä tuo, mutta mittaa varuilta myös hanavesi. Jos siinä onkin se hitunen nitriittiä, niin suuria vedenvaihtoja ei kannatakaan tehdä. Jos bakteerikanta on varmasti kehittymässä kuitenkin, kun aineita on kipattu, ei ehkä auta muu kuin vaihdella niitä vesiä sitten.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

kerttu kirjoitti:Minkä verran nitriittiä oli ja millä sen mittasit? Vedenvaihto nyt ainakin on tehtävä, varmaan myös parina seuraavana päivänä... En usko että mikään sisustuselementti sitä nitriittiä tuo, mutta mittaa varuilta myös hanavesi. Jos siinä onkin se hitunen nitriittiä, niin suuria vedenvaihtoja ei kannatakaan tehdä. Jos bakteerikanta on varmasti kehittymässä kuitenkin, kun aineita on kipattu, ei ehkä auta muu kuin vaihdella niitä vesiä sitten.
JBL:n tippatesti minulla käytössa, näytti aamulla noin 0,3 ppm. Hanavedessä oli vimeksi kun mittasin 0,1-0,2 joten vaihdot nyt parantaa sitä vain vähän... Menee kauppareissuksi huomenna, prodibio ampullit taitaa olla ainoat luotettavat valmisteet. En tiedä onko niistä tässä vaiheessa enää hyötyä mutta... :|
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Denitrol on kanssa hyvä aine ja kustannustehokkaampi kuin ampullit. Sillä aikoinaan oikaisin oman altaani toimimaan.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 11:05, 03.09.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja 77 »

Dessan kirjoitti:Arvasin että raita-faneja vielä löytyisi! Akvaarioliikkeessä naurettiin minulle kun kerroin suunnitelmistani. Myyjä vielä kysyi että olenko varma etten tule hulluksi raitojen kanssa. Tehtiin kompromissi: 4 "raidallista" piikkisilmää ja 2 yksiväristä :mrgreen:
Täällä yksi raita-fani lisää! Pari vuotta on vierähtänyt ilman akvaarioita ja nyt oli jo pakko uusi allas tilata, kun elämäntilanne sen jälleen salli. Tulossa siis Juwelin Rio 240 ja kalastoksi tiikeribarbeja, leväbarbeja ja raidallisia piikkisilmiä :mrgreen: Lukumäärät ovat vielä avoinna. Ja kasveiksi tulee vain aasialaisia. (Edellinen allas oli Amazoni-teemalla, joten vaihdan nyt toiselle puolelle maapalloa :D )
Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska oli pieniälyinen karhu, hän ei löytänyt sanoja siihen.
77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 11:05, 03.09.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja 77 »

Edelliseen viestiini liittyen; leväbarbit taitavat olla kysymysmerkki tämän kokoisessa altaassa, jossa pituus on 120 cm? Kahtia jakoa mielipiteissä taitaa olla? Mikä voisi olla sitten leväbarbin korvike, jos haluaa pysyä aasialaisissa?
Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska oli pieniälyinen karhu, hän ei löytänyt sanoja siihen.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

77 kirjoitti:Edelliseen viestiini liittyen; leväbarbit taitavat olla kysymysmerkki tämän kokoisessa altaassa, jossa pituus on 120 cm? Kahtia jakoa mielipiteissä taitaa olla? Mikä voisi olla sitten leväbarbin korvike, jos haluaa pysyä aasialaisissa?
Pikkuleväbarbi? (Crossocheilus atrilimes)
Ei ole omaa kokemusta kyseisestä kalasta, mutta Varjon kirjan mukaan sopisi 160+ akvaarioihin. Aikuiskoko noin 9cm.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Perus sunnuntai, ihanaa 8-)

Nitriittinousun jälkeen on tilanne purkissa taas hallinnassa, fisut voi oikein hyvin ja kasvitkin vaikuttaisi kasvavan. Eli kaikki hyvin. Varmuuden vuoksi kävin hakemassa bakuvalmistetta (kolmas sortti toden sanoo), mutta hyvin lähti laskuun pelkästään vedenvaihdoilla.

Uusi suosikki altaassa on ehdottomasti intianvesitähdikki! Se rosanervig on vaan niin hieno. Mutta mietin edelleen valonmäärää... Putket pitäisi ainakin uusia. Ideoita millaisilla T8-putkilla saisi parhaan tuloksen? Nykyinen on vähän liian keltainen minun makuuni, mutta haluaisin myös kasvien kasvavan. Onko huono idea hankkia yksi erittäin kirkas (tyyliin 10 000K) ja yksi lämpimämpi? Mikä siinä tapauksessa?

Olen myös ihmetellyt ja miettinyt "pääkalan" hankkimista... Mutta sehän on helpommin sanottu kuin tehty tiikeribarbien takia (nojoo, eihän ne raitanuoliaisetkaan auta asiaa). Mietinnän jälkeen tuli Paratiisikala eteen. Sen verran häijy kala että varmasti pärjäisi barbien kanssa. MUTTA, osaisko joku kertoa niiden hintatasosta jotain? Faunattaressa oli myynnissä 10€/kpl ja toisessa kaupassa 4,90€/kpl?! Kokemuksia näiden hankkimisesta? Samalla kyllä mietin kannattaako ylipäätänsä hankkia enempää kaloja sinne, jotenkin pelkään niin että siihen syntyykin kalasoppa... Muistikuvat minun ensimmäisestä akvasta, huoh. Ideoita?
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Tuli tutkailtua noita loistaputkia tänään. Totesin vaan että vanhat --> vaihtoon. Oli siis sen verran harmaat että hoi hoi. Viritin heijastimen koteloon, mutta nyt valo taas heijastuu kansilasista :roll:

No, on miten on. Selvisi ainakin millaisia putkia siellä on: Sylvania Aquastar (10000K) ja Sylvania Grolux (8500K). Itse en ymmärrä näistä mitään, joten opiskeluksi menee jos meinaa saada kasvit kasvamaan. Intianvesitähdikki ja octopus tähtipatsuli kasvaa kyllä kun viimeistä päivää mutta ei taida olla tarpeeksi valotehoa punaiselle värille. Hentorotalan siirsin eri paikkaan, jospa se nyt lähtisi kasvamaan.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Heippa hei!

Raitapytyssä kaikki hyvin. Vaihdoin eilen vähän vettä ja samalla siirsin taas vaihteeksi kasveja ja kantoja vähäsen. En yksinkertaisesti ole ikinä tyytyväinen. Kuvia yritin (avainsana yritin) taas otta... [}:)] värit aivan kamalat mutta olkoot. Jos jollekin kelpaa tuo iso vesimiekka niin saa tulla hakemaan. Pinnassa on vähän levää ja se on muutenkin kärsinyt aika lailla, mutta oikeassa kodissa sen pitäisi toipua. Muutenkin pikkuanubias ja vasemmassa kulmassa olevat melalehdet hakee uutta kotia, juhlamokan kun tuo niin saa tuon pikkuoksankin mukaan :D Lajeista ei ole tarkemmin tietoa mutta veikkaisin että kyseessä on jättivesimiekka (Echinodorus grisebachii 'Bleherae'), aaltomelalehti (cryptocoryne undulata), anubiaksesta en uskalla edes veikata [;)] Vaihtokin onnistuu jos joku juhlamokan sijaan tuo vaikka intianvesitähdikkiä, vesiruttoa tai esim. vedensuosikkia.
Liitteet
DSC_0113.JPG
DSC_0113.JPG (70.64 KiB) Katsottu 4653 kertaa
77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 11:05, 03.09.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja 77 »

Hei Dessan!

Kiinnostaisi kuulla kokemuksiasi noista raitanuoliaisista. Miten yhteiselo tiikereiden kanssa sujuu? Entä syövätkö ne kaikki kierteiset?
Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska oli pieniälyinen karhu, hän ei löytänyt sanoja siihen.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Ihan kivoja kavereita ne ovat :) Aina esillä eikä välitä hirveästi muista kaloista (ruokaaika tietenkin eri juttu). Minullahan on altaassa ainoastaan ne tiikeribarbit ja piikkisilmiä noiden nuoliaisten lisäksi, joten en osaa sanoa miten ne tulee toimeen esim. muiden pohjakalojen kanssa. Kun ostin niitä ostin ensin kolme ja silloin myyjä kyllä sanoi ettei sekaparvi (esim harlekiinejä) ole mahdoton. Ainut ongelma näiden kanssa on se että ovat erikokoiset: iso pomo vie kaiken ruuan eikä anna parille pienemmälle mahdollisuutta tulla syömään. Olen pari kertaa laittanut ison pomon ämpäriin ruokaajaksi niin että pienemmät pääsisi syömään kunnolla. Muuten on kyllä ihania veijareita nuo.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Ai niin, niistä kierteisistä. Minun kalaset ei välitä niistä yhtään, tiedä sitten tietävätkö he edes että ovat liikkuvaa ruokaa :D Mutta voihan se muuttua kun nämä veijarit vielä kasvaa.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Vedenvaihtoa ja pientä siivousta :) Lara_:lle iso kiitos kasveista!
Pytyn ulkonäkö mielyttää jo melkein, mutta eihän se ikinä täydellinen ole [;)]
Liitteet
Melkein koko porukka syömässä :)
Melkein koko porukka syömässä :)
IMG_0271.JPG (163.49 KiB) Katsottu 4430 kertaa
Pytty tällä hetkellä
Pytty tällä hetkellä
IMG_0265.JPG (158 KiB) Katsottu 4430 kertaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”