Olen ajatellut jossain vaiheessa hankkia akvaani taistelukalan, siis koiraan tietenkin. Näyttävät liikkeissä niin komeilta, ja olen niitä unelmoiden nenä lasissa kiinni ihastellut.
Tällä hetkellä n.100-litran altaassa uiskentelee 10 neontetraa ja yksi monni jonka lajia en muista. Myöhemmin altaaseen olisi tulossa yksinäinen piikkisilmä ja toinen monni, jotka olen lupautunut pelastamaan naapureiden katastrofiakvaariosta. Ajattelin, että piikkisilmälle olisi seura paikallaan? Mutta se taistelukala. Se varmaan sopii ihan hyvin neontetrojen kanssa, mutta olin ajatellut hankkia seeprakalaa tai kirsikkabarbia altaaseen. Miten ne sopisivat taiston kanssa, onko käytännön kokemuksia?
EI EI! Älä please ota kirsikkabarbeja taistelukalan seuraksi, ne nyppivät taiston eviä ja nopeasti ne ovat jo aivan riekaleina. <--- Kokemuksia on! Seeprakala tarvitsee kylmempää vetta kuin taisto joten sitäkään ei kannata ottaa. Neontetrasta en tiedä...
No minä en väitä mitään mutta kysyn kuitenkin oletko ajatellu hankkia piikkisilmällä kavereita? Se kenties kaipailis niitä?
Kannattaa ehkä selvittää mitä lajia ne monnit on... ettei ole sitte myöhemmin 50cm yllätys siellä pulikoimassa
pleko_88 kirjoitti:uskallan väittää, että sopiva lämpötila on taistolle oltava yli 26C
Itselläni taistelukalat ovat kuteneet 24 asteen lämpötilassa (tosin olivat vain hetken tuossa lämpötilassa), että ei taida olla toi sun sanoma 26 välttämätön. Ja olen huomannut sellaisen jutun että taistelukala naaraan evät paranevat nopeampaa 24 asteisessa vedessä kuin 27 asteen lämmössä.
tuolla lämpötilallani viittaan olosuhteisiin luonnossa, mut taitaa alkaa nykyään olla tuo alhaisempikin lämpötila sopiva, johtuen todennäköisesti siihen että taistoja viljellään/pidetään normaalissa akvaariovedessä noin 25C
pleko_88 kirjoitti:tuolla lämpötilallani viittaan olosuhteisiin luonnossa, mut taitaa alkaa nykyään olla tuo alhaisempikin lämpötila sopiva, johtuen todennäköisesti siihen että taistoja viljellään/pidetään normaalissa akvaariovedessä noin 25C
Vaikka nyt vähän sivussa itse kysymyksestä ollaan, niin vastaan tähän.
Taistelukalan luonnonmuoto on varmasti nykyistä huntupyrstöistä viljelymuotoa kestävämpi ja elää luonnossa jopa 24-asteisissa vesissä. Huntypyrstöisenä jalostusmuotona lemmikkitaistelukalamme eivät kestä ihan mitä tahansa (varsinkaan koiraat), mutta jos vesiarvot pidetään hyvinä, niin mielestäni sopiva lämpötilahaitari on 25-28 C lemmikkinä pidettäville taistelukaloille ja 27-30 C kudetukseen ja poikasten kasvatukseen.
Tässä linkki fishbasen tietoihin joista löytyy vähän tietoa taistelukalan luonnonmuodon elinolosuhteista. Fishbase - Betta splendens
Noh, täytyy sanoa, ettei tollanen enkunkielinen sivu aukene mulle oikein kunnolla...
Mutta mutta, haluaisin että joku sanoisi nyt sillä kokemuksen syvällä rintaäänellä, että mitkä muut lajit, lähinnä tälläiset pienehköt parvikalat sopisivat yhteen taiston kanssa? Ovatko kaikki barbit semmoisia ettei saa ajatellakaan niitä samaan altaaseen? Mitkä kalat menevät samaan lämpötilaan suht mukavasti taiston kanssa?
Kardinaalitetrat voisivat sopia neontetroja paremmin kuten jo yllä siitä mainittiin että neontetrat pitävät kylmemmästä vedestä...ainakin itselläni kardinaalit(siis huom -tetrat, en puhu kardinaalikaloista, kuten joskus joillakin on menneet ne sekaisin) ovat eläneet sulassa sovussa taistelukalan kanssa
Tietysti yksi ratkaisu on hankkia toinen akvaario kun haluat niin monenlaisia kaloja!
Itse en ainakaan laittaisi neontetroja samaan altaaseen taistelukalan kanssa, meillä ne nyppivät taistoukolta evät. Tosin olen lukenut että jollain on hyviäkin kokemuksia tästä yhdistelmästä, mutta...
Ja vielä tuosta lämpötilasta, mielestäni taistelukala menee ihan hyvin 25c lämpötilässa.
Juuri tänään minulle sanottiin akvarioliikkessä että taistelukalat eivät sovellu kardinaalitetrojen ja partamonnin seuraksi! Olen luullut että ne menevät keskenään... myös vesivaatimuksien suhteen...no täältäpä olen oppini saanut...
Lasipusu: Mistä olet moisia kuullut? Minulla on juuri taistelukaloja, kardinaalitetroja ja vielä partiskin samassa altaassa ja yhteiselo sujuu hyvin. Eivät noteeraa toisiaan mitenkään.
Itse en mielelläni laittaisi taistelukaloja ihan 25 asteeseen veteen, mieluummin edes vähän lämpimämpään. Ainakaan, jos on mahdollista valita jokin toinen lämpimämpää sietävä tetralaji. Kuitenkin haluaisin muistuttaa ihmisiä siitä, että yhden tai kahdenkin asteen eroista puhuminen on ehkä liian tarkkaa, sillä eri mittarit mittaavat lämpötilaa eri ihmisillä hyvinkin erilailla. Itselläni lasiin kiinnitettävä lämpömittari osottautuikin näyttävän peräti neljä astetta lämpimämpää kuin samalla kohdalla oleva lasinen mittari! Kääpiörihmakalanpoikasressukat värjöttelivät ensimmäiset elinviikkonsa 23 asteisessa vedessä. Toisaalta 50 cm korkeassa ja neljä putkea omaavassa akvaariossani on pystysuunnassa melkein parin asteen lämpötilagradientti. Pinnalla on selkeästi lämpimämpää kuin pohjalla. Ja vesi kiertää niin hyvin kuin sen on mahdollista kalastoa ajatellen. Niin että jos jollakin taistelukala on nuutunut kylmästä '25 asteessa' ja jollakin toisella taas kutee '24 asteessa', niin mitähän tämäkin oikeasti kertoo? Jokin suuntaa antava arvo on tietysti hyvä olla, mutta lämpötila on niin suhteellinen käsite..
hohto kirjoitti:Ei kirsikkaparbia missään nimessä! Todella nyppiväinen kala!
Jaa, ei paranekaan sitten näyttää tätä keskustelua mun kirsikkabarbeille, ettei ne saa pahoja vaikutteita ja ala nyppiä taiston eviä. No, eipä ne vasta olekaan asuneet kuin nelisen kuukautta samassa akvaariossa, joten en voi olla täysin varma etteivätkö kirsikat voisi jossain vaiheessa saada päähänsä että taiston evät ovat hyviä. Tähän asti on mennyt mainiosti. Eniten taiston eviä rassaavat saman lajin naaraat. Ruokailuaikaan välillä ottavat tukevan otteen herran evistä ja riepottavat, vastapalvelukseksi niitä ajetaan pari kierrosta ympäri akvaariota.
lasipusu kirjoitti:Juuri tänään minulle sanottiin akvarioliikkessä että taistelukalat eivät sovellu kardinaalitetrojen ja partamonnin seuraksi! Olen luullut että ne menevät keskenään... myös vesivaatimuksien suhteen...no täältäpä olen oppini saanut...
Kyllä mulla on ollut ainakin noita partamonneja taistelukalan kanssa samaan aikaan, eikä kumpikaan osapuoli ole häirinnyt toista omalla olollaan. Ehkä kauppias ajatteli että kun partamonnikin on reviirikala, ja jos taistiksen ja partamonnin reviiri menee päällekkäin niin syntyisi tappelu...? Näin ei ainakaan meillä käynyt.
Noista kardinaalitetroista olen kuullut että sopivat ihan hyvin taistelukalojen kanssa, en näe minkäänmoista syytä miksei näitä voisi pitää taistiksen kanssa. Eivät edes valtaa reviiriä, ja minun taistelukalani on ainakin antanut olla kaikkien kalojen rauhassa...
millia kirjoitti:
Jaa, ei paranekaan sitten näyttää tätä keskustelua mun kirsikkabarbeille, ettei ne saa pahoja vaikutteita ja ala nyppiä taiston eviä. No, eipä ne vasta olekaan asuneet kuin nelisen kuukautta samassa akvaariossa, joten en voi olla täysin varma etteivätkö kirsikat voisi jossain vaiheessa saada päähänsä että taiston evät ovat hyviä. Tähän asti on mennyt mainiosti. Eniten taiston eviä rassaavat saman lajin naaraat. Ruokailuaikaan välillä ottavat tukevan otteen herran evistä ja riepottavat, vastapalvelukseksi niitä ajetaan pari kierrosta ympäri akvaariota.
Saisinko barbisi minulla kävi todella kiukkuisiksi ja alkoivat ahveniakin nyppiä . Päätin etää on parenmpi myydä pois suloinen barbiparvini
Itselläni on aikomuksena laittaa taistolle seuraksi kardinaalitetroja ja albiinomonnisia, lämpötilaksi 26.
Tälläkin hetkellä albiinoni ovat 26 asteessa ja ainakin viihtyvät ihan hyvin. Kutua ei ole näkynyt, mutta kun tuo sukupuolten erottelu on vaikeaa en tiedä onko mulla edes tarvittavia yksilöitä...
Minullakin on taistopoika ja partis samassa altaassa, ei isompia ongelmia, mitä nyt joskus rähjätään pohjatabun syömisoikeuksista . Silloin kyllä saa taisto liuhuevineen kyytiä, mutta onneksi sillä on se etulyöntiasema että pääsee karkuun myös ylöspäin -- ja partis kiipeää imukuppinsa turvin perässä
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
lasipusu kirjoitti:Juuri tänään minulle sanottiin akvarioliikkessä että taistelukalat eivät sovellu kardinaalitetrojen ja partamonnin seuraksi! Olen luullut että ne menevät keskenään... myös vesivaatimuksien suhteen...no täältäpä olen oppini saanut...
Miten kauppias perusteli asian? Tuo on kyllä minullekin uusi juttu...
Perusteliko myyjä mitenkään näitä väittämiä?
Myyjä sanoi taistelukalan tarvitsevan pehmeämpää vettä kuin kardinaalitetrat ja partamonni...