3D-somisteen pinnoittaminen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JiiWee
Starting Member
Starting Member

3D-somisteen pinnoittaminen

Viesti Kirjoittaja JiiWee »

Olen tässä rakennellut "muutaman" vuoden isohkoa tankkia omakotitalon rakennusprojektin valmistuttua.

Olen muotoillut styroksista tankkiin "vuoren" jonka päälle laminoin lasikuidusta varsinaisen somisteen. Kun lasikuitu oli kovettunut, styroksi jyrsittiin sisäpuolelta pois. Sisäpuolelle jätin n. 10 mm kerroksen styroksia jonka nakertaminen olisi ollut turhan työlästä.

Useimmissa keskusteluissa on pohdittu saneerauslaastin pinnoittamista tai lakkausta. Kysynkin nyt millä tämä lasikuitupinnoite kannattaisi käsitellä ja maalata, jottei siitä liukenisi mitään myrkyllisiä aineita makeavesiakvaarioon? Toki ulkonäköä pitää myös yrittää saada maalaamalla paremmaksi.

Vinkkejä?
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: 3D-somisteen pinnoittaminen

Viesti Kirjoittaja Heska »

http://www.hannuonline.com/2007/taustan ... dusta.html tuolla aika siistit taustat ohjeineen.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Fogas
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fogas »

JiiWee kirjoitti: Olen muotoillut styroksista tankkiin "vuoren" jonka päälle laminoin lasikuidusta varsinaisen somisteen. Kun lasikuitu oli kovettunut, styroksi jyrsittiin sisäpuolelta pois. Sisäpuolelle jätin n. 10 mm kerroksen styroksia jonka nakertaminen olisi ollut turhan työlästä.
Jos tuollaisessa tapauksessa haluaisi poistaa kaiken styroxin, voi käyttää asetonia. Stryrox liukenee asetoniin. Jos asia ei ole tuttu, voi kokeilla asetonin tiputtelua styrox-palalle.
Jos "vuori" ylösalaisin käännettynä on kuin astia, voi sinne kaataa asetonia sopivan määrän. Jos "vuori" on iso ja styroxia paljon, kuluu asetoniakin paljon.
Palo-, ympäristö- ja työturvallisuusasioista on tarkasti huolehdittava, tietenkään hommaa ei voi tehdä missään asuintiloissa, tuulettamattomissa tiloissa, palonaroissa tiloissa eikä ilman suojavarusteita eikä asetonia saa kaataa viemäriin. http://www.ttl.fi/ova/asetoni.html
Mika Karjalainen
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Päällystin omat taustani seuraavalla tavalla:

- Kotikittiä tai muuta vastaavaa sementtipohjaista tavaraa, mitä hienompaa sen parempi (makuasia). Jos haluaa tekstuuria niin itse sekoitin sementin sekaan eri karkeuksisia hiekkoja, toimii mainiosti.
- Sementtiin sekoitin veden lisäksi Isolastic nimistä lateksipohjaista lisäainetta (valmistaja Mapei, myyjä Laattapiste). Tuo tekee pinnasta niin kovan, että siihen on turha minkään plekon yrittää nakertaa minkään näköistä reikää.
- Sementti sekoituksen värjäsin K-Raudasta hakemillani väripastoilla eli sitä tavaraa millä ne sävyttää maalejaan. Minä ostin pelkkiä eri värisiä pastoja. Tutkin ja kaivelin pitkään tietoja jopa valmistajalta asti ja sain selville, että suunnilleen kaikki väripastat ovat maavärejä ja siten myrkyttömiä. Periaatteessa noita voisi tuollaisenaan käyttää vaikka leivontaan, mutta enpä ole viitsinyt alkaa sotkemaan. Myrkyllisiä niistä tulee vasta kun ne sekoitetaan liuotepohjaisiin maaleihin. Itse väripastat ovat vesiohenteisia.

Lopuksi pensseli käteen ja sisäinen Picasso valloilleen. Mitä useampia värisävyjä jaksaa laittaa päällekäin sitä parempi lopputulos. Eka kerros kestää kuivua jonkin aikaa, mutta seuraavat kerrokset kuivuu hyvin nopeasti. Itse asiassa ekassa kerroksessa en edes käyttänyt tuota Isolastikia. Kuivumiseen vaikuttaa eniten huoneen lämpötila.

Taustat ovat olleet vedessä marraskuusta asti. Kypsyttelin hieman vettä ja kaloja lisäilin tuossa joulun tienoilla. Hyvin ovat viihtyneet.

Kuvia em. projektista löytyy alla olevasta linkistä/blogista.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Kuinkas tämä projekti edistyy?
Olisi mukava nähdä myös kuvia [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”