Kun vallisneria ei kasva
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Kun vallisneria ei kasva
Osaisiko joku sanoa, mikä puutos kasveilla on, kun vallisneria kasvaa uutta lehteä kituvasti ja uusien lehtien väri on hailea ja punertava. Vanhat lehdet jäävät ihan normaalin vihreiksi (taimia siirretty toisesta akvaariosta, jossa viihtyivät), mutta uusi kasvu on tuollaista outoa. Vallisneria tekee kyllä rönsyjä, mutta rönsyt ovat pieniä ja kituliaita. Jotkin taimet ovat niin pieniä, että muistuttaa matalaa etualan kasvia, muodostavat rönsymaton. Myös muut kasvit voivat vähän huonosti, mutta mitään ihan näin selvää ei näy. Vesimiekan uudet lehdet ovat pieniä ja vaaleita ja sulavat helposti pois.
110 l seurala
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
- Sukupuoli: Mies
Re: Kun vallisneria ei kasva
Kertoisitko hieman enemmän. Miten lannoitat kasveja, pohjalannoite ja nestemäinen lannoite? Millainen pohjamateriaali akvaariossa on? Millainen valaistus akvaariossa on?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
-
- Advanced Member
Vaikea sanoa, kun et kerro mitään altaan vesiarvoista, mutta yleensä kitukasvuisuus viittaa ravinteiden puutteeseen. Tarkistaisin ensimmäisenä onko vedessä riittävästi typpeä. Kitukasvuisuus voi myös johtua liian keltaisesta/vihreästä valosta, jota kasvit eivät pysty käyttämään fotosynteesiin. Minkälaiset putket valaisimessa on? Makroravinteiden lisäksi mikroravinteiden, kuten raudan, kuparin ja boorin puute aiheuttaa kasvuhäiriöitä ja kituliasuutta. Miten lannoitat akvaariota?
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Junior Member
Nitraatin pidän vedenvaihdoilla n. 20 mg/l ja pH on vähän päälle 7. Kunnolla juurtuville kasveille (vallisneria, vesimiekat) käytän JBL:n seiskakuulia ja nestemäistä Seachem flourish trace ohjeen mukaan. Akvaariossa on sorapohja, joka on siis todella isoa soraa. Voi olla syynä, mutta ihmettelen, kun ennen vesimiekat ovat menestyneet oikeinkin hyvin, mutta nyt on jotain pielessä. 180l akvaariossa on yksi 40W T5-loisteputki Aqua-glo.
110 l seurala
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oma
Olisko valoa liian vähän?
-
- Advanced Member
Siis sinulla on 18 000K loisteputki makeavesiakvaariossa?!
Ennemminkin olisi ihme, jos kasvisi voisivat sillä hyvin. Suosittelisin vaihtamaan loisteputken johinkin paremmin akvaariokasvien kasvatukseen sopivaan mahdollisimman laajaspektriseen putkeen. Esimerkiksi JBL Solar tropic on oikein hyvä putki, itselläni on vähintään yksi sellainen joka pytyssä.

100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Aqua-glo soveltuu kyllä ihan mainiosti yksittäiseksi putkeksi makeavesiakvaarioon. Pelkkä värilämpötila ei ole vaikuttava tekijä.
Kuinka karkeaa se sora siellä pohjalla on? Jos menee paljon yli 5mm niin sitte alkaa pohjassa olemaan liian vahva virtaus ja siitä ei kasvit tykkää. Kuinka korka akvaario on kyseessä? About 40cm korkeaan altaaseen menee vielä yksi putki, mutta sitä korkeampaan alkaa kaipailemaan jo rinnalle toista. Joku perusasia siellä nyt klikkaa, vesimiekat ja vallisneriat yleensä on aika vaikeita saada menestymään huonosti
Kuinka karkeaa se sora siellä pohjalla on? Jos menee paljon yli 5mm niin sitte alkaa pohjassa olemaan liian vahva virtaus ja siitä ei kasvit tykkää. Kuinka korka akvaario on kyseessä? About 40cm korkeaan altaaseen menee vielä yksi putki, mutta sitä korkeampaan alkaa kaipailemaan jo rinnalle toista. Joku perusasia siellä nyt klikkaa, vesimiekat ja vallisneriat yleensä on aika vaikeita saada menestymään huonosti

-
- Junior Member
Putkea en ole itse valinnut ja tällä putkella mennään. Tuskin alan lisäämään valaistusta, vaikka akva onkin 50cm korkea. Kasvit ovat ennen kasvaneet itselleni riittävällä tavalla, tiedän, että se on mahdollista. En odotakaan kohinalla kasvua tällä valaistuksella. Akvaarioon on valikoitunut helppoja kasveja, jotka menestyvät siellä ja olen siihen tyytyväinen, mutta jotenkin vaikea uskoa, että vallisneria ei menestyisi. Sora on yli 5mm eli periaatteessa se on ihan kiveä. Voi olla, että vallisneria ei vain kestä tällaista pohjaa ja se ei ole tämän akvaarion kasvi. Joskus olen jostain lukenut, että se voi olla herkkä pohjalle.
Kasvit ovat alkaneet pilkkuhiljaa näyttää toipumisen merkkejä (ei tosin vallisneriat), en tiedä mikä niillä on ollut. Voisi ehkä ostaa fosforitestin, jos vika löytyisi sieltä. Kesällä nitraatti pääsi aika matalalle, kun oli sinilevää, ja käytin hetken typpilannoitetta, mikä auttoi. Olisiko typen ja fosforin suhde siitä sitten jäänyt vinksalleen tällaisessa pienikasvuisessa akvaariossa? Vaikea kyllä uskoa sitäkään. Täytyy nyt katsoa, jos tilanne tästä korjaantuisi. Alan ehkä jo uskomaan omia kokemuksiani, että vähemmällä säädöllä ongelma ehkä joskus ratkeaakin.
Kasvit ovat alkaneet pilkkuhiljaa näyttää toipumisen merkkejä (ei tosin vallisneriat), en tiedä mikä niillä on ollut. Voisi ehkä ostaa fosforitestin, jos vika löytyisi sieltä. Kesällä nitraatti pääsi aika matalalle, kun oli sinilevää, ja käytin hetken typpilannoitetta, mikä auttoi. Olisiko typen ja fosforin suhde siitä sitten jäänyt vinksalleen tällaisessa pienikasvuisessa akvaariossa? Vaikea kyllä uskoa sitäkään. Täytyy nyt katsoa, jos tilanne tästä korjaantuisi. Alan ehkä jo uskomaan omia kokemuksiani, että vähemmällä säädöllä ongelma ehkä joskus ratkeaakin.
110 l seurala
Nyt puhut vähän mutta asiaaSania kirjoitti: Alan ehkä jo uskomaan omia kokemuksiani, että vähemmällä säädöllä ongelma ehkä joskus ratkeaakin.

Siitä putkesta ei sen suurempaa stressia tosiaan kannata ottaa. Riittää ihan hyvin kasveille, jotka ei pahemmin valoa vaadi. Myös 50cm korkeassa akvaariossa. Pohjamateriaalin piikkiin pistän vallisneriaongelman. Sitäkään ei kannata lähteä vaihtamaan jos tämä kasvin kasvu riittää ja muuten allas toimii hyvin.
Tässä harrastuksessa useimmiten vähemmän on enemmän:)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Ei se kyllä tuosta pohjamateriaalista ja sen "ilmavuudesta" johdu, sillä vallisneria leviää rönsyineen myös pohjamateriaalin päällä, juuret vapaasti vedessä. Se hyödyntää hyvin nestemäiset lannoittet, mutta ei tosin pääse tuon kokoisessa kivikossa juurtumaan kunnolla.
Miekkakasvien huonovointisuus sitten voikin johtua tuosta raekoosta, sillä se on liian karkeaa käytettäväksi yhdessä pohjalannotteiden kanssa.
Ravinneongelmalta tuo vaikuttaa ja vilkaisin pikaiseen Flourish tracen sisältöä. Kohtuu köyhää on tuo ravinne, joten suosittelen sen vaihtoa monipuolisempaan ja lisäämään lannoitteisiin myös raudan sekä kaliumin. Ne puuttuu tuosta Seachemin tuotteesta kokonaan, joka on jo aika huono merkki ravinteen laadusta. Valmistajan sivuilla mainitaan, että tuota voi käyttää yksinään mutta suositellaan yhdistettäväksi Seachem Flourishin kanssa (josta löytyy perus ravinteet).
Miekkakasvien huonovointisuus sitten voikin johtua tuosta raekoosta, sillä se on liian karkeaa käytettäväksi yhdessä pohjalannotteiden kanssa.
Ravinneongelmalta tuo vaikuttaa ja vilkaisin pikaiseen Flourish tracen sisältöä. Kohtuu köyhää on tuo ravinne, joten suosittelen sen vaihtoa monipuolisempaan ja lisäämään lannoitteisiin myös raudan sekä kaliumin. Ne puuttuu tuosta Seachemin tuotteesta kokonaan, joka on jo aika huono merkki ravinteen laadusta. Valmistajan sivuilla mainitaan, että tuota voi käyttää yksinään mutta suositellaan yhdistettäväksi Seachem Flourishin kanssa (josta löytyy perus ravinteet).
-
- Junior Member
Kyllä nämä ongelmat varmaankin johtuu tuosta lannoitteesta. Ainakin kasvien oireet sopivat raudan tai kaliumin puutteeseen. Siinä typpilannoittessa oli muistaakseni vähän myös kaliumia, mutta ei sillä pitkälle pötkitä. Sitä käyttäessä kasvit voivat suht hyvin. Tosiaan akvaarion lannoitus on pääasiassa nestemäisellä tuon pohjan takia. Mutta luulen, että tilanteen koheneminen on kuulien ansiota, laitoin niitä vähän aikaa sitten. En tiedä sitten, onko pidemmän päälle yhtä tyhjän kanssa lykkiä niitä tuonne. Saavat olla nyt siellä, kun kerran jo laitoin.
110 l seurala
Kun vallisneria ei kasva, näytä sille, miten paljon huonomminkin sen asiat voisivat olla.
Minä olen tapellut omieni kanssa vuoden, ja täälläkin kysellyt, mikä pentele sitä rehua oikein riepoo. Kaikki muu kasvaa kohisten, mutta vallu ei. Lehdet kellastuivat, pehmenivät, rönsyjä se pukkasi vaikka miten paljon, mutta sellaisia pieniä hailakoita vain. Olen muutamaan otteeseen meinannut heittää koko kasvin roskiin, mutta aina heltynyt jättämään pari tainta jonnekin kitumaan.
Jostain luin, että se pitää kovemmasta vedestä, kuin mitä minulla on sille tarjota, ja ajattelin, että se ei tosiaan taida ikinä menestyä.
Eilen perkasin ylimääräisiä kasveja pois akvasta, ja ajattelin, että nyt lopulta lähtee vallukin. Mutta kappas kummaa, huomasin, että se ei ole kovin pitkälehtinen, mutta tervelehtinen se on! Yhden lehden kärki on rispaantunut, muuten kasvi on paljon tummemman vihreä kuin aikoihin. Se on altaan tyvenessä ja pimeässä nurkassa, enkä ole antanut sille mitään pohjaravinnetta. Eli heti, kun erityishuomio ja valo loppuivat, se lakkasi oikuttelemasta. Olen minä sitä ennenkin hämärämpään siirtänyt (ja valoisampaan), mutta en noin pimeään.
Minä olen tapellut omieni kanssa vuoden, ja täälläkin kysellyt, mikä pentele sitä rehua oikein riepoo. Kaikki muu kasvaa kohisten, mutta vallu ei. Lehdet kellastuivat, pehmenivät, rönsyjä se pukkasi vaikka miten paljon, mutta sellaisia pieniä hailakoita vain. Olen muutamaan otteeseen meinannut heittää koko kasvin roskiin, mutta aina heltynyt jättämään pari tainta jonnekin kitumaan.
Jostain luin, että se pitää kovemmasta vedestä, kuin mitä minulla on sille tarjota, ja ajattelin, että se ei tosiaan taida ikinä menestyä.
Eilen perkasin ylimääräisiä kasveja pois akvasta, ja ajattelin, että nyt lopulta lähtee vallukin. Mutta kappas kummaa, huomasin, että se ei ole kovin pitkälehtinen, mutta tervelehtinen se on! Yhden lehden kärki on rispaantunut, muuten kasvi on paljon tummemman vihreä kuin aikoihin. Se on altaan tyvenessä ja pimeässä nurkassa, enkä ole antanut sille mitään pohjaravinnetta. Eli heti, kun erityishuomio ja valo loppuivat, se lakkasi oikuttelemasta. Olen minä sitä ennenkin hämärämpään siirtänyt (ja valoisampaan), mutta en noin pimeään.