allas isompi kuin alusta?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
timo1976
Member
Member
Sukupuoli: Mies

allas isompi kuin alusta?

Viesti Kirjoittaja timo1976 »

Sellaista pohdin että voiko allas olla yhtään leveämpi kuin alusta?
Minulla on nyt 120x40x50 allas, mutta siitä alkaa silikoonit olemaan sen ikäisiä että ne pitäisi uusia. Ja ilmeisesti edullisempaa on ostaa uusi allas, ainakin kaksi kauppiasta on sanonut jo näin.

Niin pohdin voisiko tuolle 120x40 alustalle ottaa leveämmän altaan? Vaikkapa jotenkin niin että siinä olisi levy alla joka olisi altaan levyinen?
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
Eartheater
Starting Member
Starting Member

Re: allas isompi kuin alusta?

Viesti Kirjoittaja Eartheater »

Voihan sitä laittaa, mutta kukaan tuskin kyseisestä viritelmästä menee takuuseen.
timo1976
Member
Member

Viesti Kirjoittaja timo1976 »

Eartheater kirjoitti:Voihan sitä laittaa, mutta kukaan tuskin kyseisestä viritelmästä menee takuuseen.
Noei siinä tietysti kukaan muu ole vastuussa kuin minä itse, mutta ajattelin jos jollain olisi kokemusta tuollaisesta.
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Miksei voisi kunhan varmistuu siitä että allas on edelleen yhtä tuettu. Käytännössä siis altaan kokoinen riittävän paksu levy jalustan päälle.

Suurin osa kaupallisista kaapistoista esimerkiksi on pienempiä kun allas.
Fogas
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Tuohan on jo pitkään ollut suorastaan trendikästä...
https://www.eheim.com/en_GB/products/aq ... s/vivaline

Minun huonoissa silmissäni se näyttää omituiselta eikä se ainakaan voi olla tukevampi kuin sellainen, jossa alusta on yhtä suuri tai suurempi kuin allas.
Mika Karjalainen
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Nimenomaan kuten Teemu sanoi eli tuki ratkaisee melko paljon ja tietysti kuinka paljon isompi kippo kuin alusta. Mutta toki se paksu vaneri pitää olla.

Itse jouduin virittämään MP:n akvaarion alle paksun vesivanerin, kun jalustana on Juwelin perusjalusta, joka puoli senttiä liian pieni. Koska Juwelin tuki on keskellä allasta eikä levyn kokoinen, niin laajennus tuntui ok:lle. Pistin vielä muutaman millin pelivarat päälle. Vesivaneri on siitä hyvä, että kosteutta se ei ime eikä turpoa. Hintansa väärtti. Ja paksuin malli mitä löysin.

Sitten osa jalustoista on tuettu laitakehikkosysteemillä. Miettisin senkin asian, että tuki riittää. Nyt en osaa sanoa varmaksi, olisiko tämä heikompi systeemi, jos laajentaa kansilevyä uudella levyllä.

Yksi, jota huomioisin, on akvaarion paino, mihin se jakautuu.

Käsittäisin että esim. Juwel riossa, jossa on alhaalla muovikehykset. Kippo näyttää olevan lasipohjastaan irti alustasta selvästi. Se tavallaan on muovikehysten varassa. Käsittäisin, että tällöin laidoille tulee enempi painoa. Jalustan ja akvaarion väliin kuin ei Riossa laiteta pehmusteita edes.

Joku viisaampi voi tätä korjailla ja kommentoida.

Eli katsoisin jalustan rakenteen ja akvaarion rakenteen. Ja painopisteet. Tietysti koko jalustan tukevuuskin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”