Olen yrittänyt selata noita valaistusta koskevia keskusteluja ja Varjon Akvaariokasvit-kirjaa lukenut myös, mutta tämä aihe ei jotenkin aukea...
Olen vaihtamassa tuliliskot suurempaan akvaterraan (n.240 l, 120x45x45 suunnilleen). Tularit viihtyvät vaikka pimeässä, mutta mieluummin tiheäkasvuisessa lodjussa. Kasveina vallisneriaa, anubiasta, jaavansaniaista ja -sammalta sekä karvalehteä.
Valaisin, jonka ajattelin toiseen päähän allasta laittaa on 80 cm, 2x18 W. Tämä ei ilmeisesti tuota edes sitä pienintä kasvien tarvitsemaa valomäärää? Onko ok, jos vaan hommaisin altaan toiseen päähän lyhyemmän yhden putken valaisimen lisäksi? Tuossa jemmassa olevassa valaisimessa on putkien vaihto edessä. Mitkä kaksi putkea siihen kannattaisi kasvien kannalta valita (viileässä viihtyviä, vähän valoa tarvitsevia kasveja) ja mitä se kolmas putki/valaisin voisi olla? Vai otanko mitkä tahansa putket mitä lähiliikkeissä tyrkytetään???
Kiitos jos viitsitte jelppiä, ja keskusteluja saa vinkata jos olen ohittanut jonkun selvääkin selvemmän keskustelun aiheesta