Vääntäkää rautalangasta valaistusta koskien...

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AuSu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Vääntäkää rautalangasta valaistusta koskien...

Viesti Kirjoittaja AuSu »

Hei!

Olen yrittänyt selata noita valaistusta koskevia keskusteluja ja Varjon Akvaariokasvit-kirjaa lukenut myös, mutta tämä aihe ei jotenkin aukea...
Olen vaihtamassa tuliliskot suurempaan akvaterraan (n.240 l, 120x45x45 suunnilleen). Tularit viihtyvät vaikka pimeässä, mutta mieluummin tiheäkasvuisessa lodjussa. Kasveina vallisneriaa, anubiasta, jaavansaniaista ja -sammalta sekä karvalehteä.

Valaisin, jonka ajattelin toiseen päähän allasta laittaa on 80 cm, 2x18 W. Tämä ei ilmeisesti tuota edes sitä pienintä kasvien tarvitsemaa valomäärää? Onko ok, jos vaan hommaisin altaan toiseen päähän lyhyemmän yhden putken valaisimen lisäksi? Tuossa jemmassa olevassa valaisimessa on putkien vaihto edessä. Mitkä kaksi putkea siihen kannattaisi kasvien kannalta valita (viileässä viihtyviä, vähän valoa tarvitsevia kasveja) ja mitä se kolmas putki/valaisin voisi olla? Vai otanko mitkä tahansa putket mitä lähiliikkeissä tyrkytetään???

Kiitos jos viitsitte jelppiä, ja keskusteluja saa vinkata jos olen ohittanut jonkun selvääkin selvemmän keskustelun aiheesta :)
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Re: Vääntäkää rautalangasta valaistusta koskien...

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Onko siis ajatuksena se, että valaistus on tulossa toiseen päähän akvaa ja kasvit sitten vain sen alle? Jos, niin toi 2x18w voi riittää ihan hyvin listasi kasveille, mutta jos näyttää että ei, voit laittaa kaveriksi jonkun lisävalon, joka voi olla akvaariovalaisin (putki) tai vaikkapa mikä hyvänsä sopiva pöytä/seinävalaisin, esim kierrekantainen. Itse olen kasvatellut kasveja kaikilla lampputyypeillä (T5, T8, ESL, hehku, LED, monimetalli) miltein kaikissa väri (ts Kelvin) sävyissä menestyksellä, joten ei kasvien kasvattaminen ole siitä kiinni. Ongelmat alkaa yleensä siinä kohtaa kun valoa on liikaa, joten jos haluaa pysytellä erossa lannoituksesta, kannattaa satsata niin vähään valoon kuin kasveille vielä riittää ja kasvattaa ns vähänvalon kasveja. Kasvu on vähällä valolla yleensä enemmän tai vähemmän hidasta, mikä voi olla hyväkin asia. Voit laittaa ne putket, mitkä omaa silmääsi miellyttävät, vaikka lähimmästä marketista haetut, mutta usein tykätty yhdistelmä on jokin sinisävyinen (ns kylmä, jossa korkea Kelvin-lukema) yhdistettynä kellertävän (ns lämmin, jossa alhaisempi Kelvin-lukema) sävyiseen. Valkoinen tai lämmin LED on myös ollut pidetty, mutta LEDien tehoa kasvien suhteen on vaikea arvoida etukäteen. Esimerkiksi 11-15w ESL on jo melkoisen tehokas valonlähde ihan alapuolellaan kasvaville kasveille.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Karim
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Karim »

Kannattaa lueskella Sisson asiantuntevia kommentteja AW:n keskusteluista. Niistä oppii paljon. Tosin toisenlaisiakin näkemyksiäkin on mutta ne jääköön vähemmälle [;)]
AuSu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja AuSu »

Kiitos, tuo oli tarpeeksi selkeää mulle :) Ajattelin tosiaan laittaa lampun toiseen päähän. Tarvitsen kasvillisuutta koko altaaseen mutta en mitään erityisen vaativaa (täytyy viihtyä viileässä), etsin jonkun täydennyslampun sitten vielä lisäksi että kaikki kasvit saavat valoa jonkin verran.

Ja jatkan aiheen opiskelua täällä, jos vaikka tulee muutostarvetta joskus :) Tämä on kyllä hyvä paikka oppia akva-aiheesta kaikki mitä vaan tarvitsee!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”