Olen mietyinyt, että haluan akvaariooni jaavansammalta yms. kasvia joka peittää pohjan kokonaan. Mutta törmäsin ongelmaan... Miten akvaarion pohjan voi ns. imuroida liasta jos pohjan peittää kasvi matto?
Luetaanko seuraavan kerran vähän tarkemmin foorumin päävalikko ennen uuden aiheen perustamista, kiitos. Nyt siirretty oikeaan osioon -Ylläpito
Jos pistää kasvit metallisiin, pohjalle istuttamiseen tarkoitettuihin sammalverkkoihin siimalla, (sammal ei tietenkään juurru pohjaan) verkko on helppo nostaa lappoamisen ajaksi paikoiltaan. Kaiken mun päähäni mahtuvan logiikan mukaan maton alle menee sitä vähemmän likaa, mitä tiiviimpi matto sammalta siihen kasvaa, eli tuskin tarvii lapota niin usein.
Riippuu toi verkkojuttu tietty vähän siitä, onko sun altaassa kuinka iso pohja ja siitä, pystyykö verkon sijoittamaan ilman, että se joutuu koristeiden alle. (Hankaloittaa nostelua.) Mulla oli aikoinaan sukarapulassa 3 kappaletta 15 x 15 cm mattoja, ja hyvin niitä sai nosteltua, vaikken ikinä pohjaa siellä lappoakaan. Ja lapolla voi hellästi vetäistä ne kasvimatotkin puhtaaksi.
Helpoimmalla pääset jos/kun kelpaa pienet melalehtilajit, kun saat ne viihtymään peittävät ne hetkessä vapaan pohja-alueen sorassa(en ainakaan minä ole saanut ruskomelalehteä hiekassa'kirosana'viihtymään) Eipä tuota hiekkapohjaa tunnu täälläpäin mikään kasvi arvostavan! Paitsi saadessasi rehevän pohjan saat myös todella tehokkaan suodattimen, juurakoillaan hajottaa/hyödyntää kököt, vain kevyt lappoaminen vedenvaihdon yhteydessä riittää