Kuulin viikonlopun aikana omistavani 240 -litraisen akvaarion. Sinänsä positiivinen yllätys kovassa akvaariokuumeessa olevalle ihmiselle. Kyseisen altaan olen joskus siis itse ostanut ja kun muutin kotoa opiskelemaan jäi allas äidilleni. Allas hävisi jossain vaiheessa pois kodin sisustuksesta ja annoin itseni ymmärtää että äiti oli myynyt sen. Allas on kuitenkin ollut äitini ystävällä lainassa. Ainoana ehtona on ollut, että jos joskus akvaarioni haluan takaisin, niin sen saan. Akvaario siis Juwelin Rio 240, taustana taustana "back to nature" kiviseinä, eli kalojen todellinen uimatila jää jonnekkin 210 - 180 litran välille. Suodattimena fluvalin ulkosuodatin, mallia en tähän hätään muista. Mattosuodattimen rakentaminen harkinnassa. Akvaario siirtyy tässä kevään aikana minulle, toivottavasti ilman kaloja (äidin tuttu harkitsee uuden altaan ostamista kaloilleen). Nyt pitäisi vaan saada idea mitä akvaarioon laittaisi. Muutama idea onkin jo, jotka tarvitsisivat täydennystä, eli siis ihan konkreettisia kalalistoja kaipailisin

. Täysin uusia ehdotuksia saa myös antaa.
Vaihtoehto 1.
Akvaario neonsateenkaarikalojen ympärille. Reippaasti virtaavaa suht viileää vettä. Nuolimonneja ja jotain monnisia. Jotain muuta lisäksi?
Vaihtoehto 2.
New Guinea biotooppi. Edelleen neonsattareita. Muut kalat? Googlella pikaisesti haettuna sain haimonnia ja joitain kovan ja emäksisen veden kaloja, eivät oikein passaa

. Liian vaikea toteuttaa?
Vaihtoehto 3.
Aasia-allas. Helmirihmakaloja pääkaloiksi. Pohjalle nuoliaisia( ei piikkisilmiä, niitä tulee toiseen altaaseen), parvi kiilakylkiä/ jotain barbeja.
Vaihtoehto 4.
Tiikeribarbeille pyhitetty allas, pohjalle jotain nuoliaisia. Aasia-allas tämäkin siis.
Vaihtoehto 5.
Lehtikalapariskunta pääkaloiksi. Jokin pieni ja kaunis pleco. Parvi jotain kauniita tetroja. Liian tavallinen?
Vaihtoehto 6.
Joku Etelä-Amerikan pikkujoen biotooppi. Ei kääpiöahvenia, niitä on jo toisessa altaassa.
Vaihtoehto 7.
Afrikka biotooppi. Ei oikein muuta kuvaa, paitsi Iekun ja Kaitzun afrikkabiotooppi oli ehken kaunein akvaario, mitä olen pitkään aikaan nähnynnä.
Vaihtoehto 8.
Kalasoppa. Äidin tutun kalasto.