Akvaariosta ja sen hankinnasta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Medusa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaariosta ja sen hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Olen tässä jonkin aikaa harkinnut akvaarion hankintaa. Olen ymmärtänyt, että käytetty akvaario ei ole sen suurempi turvallisuusriski kuin uusi. Käytetty akvaariopaketti on ollut lähinnä mielessä. Akvaarion kokoluokka on ollut vähän hakusessa myös, mutta käytännön ja muista syistä en voi kovin kookasta tankkia olohuoneeseen sijoittaa, semmoinen 300 litraa alkaa olla rajana. Haluan kuitenkin, että kaloilla on tilaa kodissaan, joten kalasto pitää sitten suunnitella tämän mukaan.

Mutta onko akvaarioilla jokin vanhenemisikä, esim kahdeksan, kymmenen, viisitoista, kaksikymmentä vuotta? Varmaan se on vähän valmistajastakin kiinni. Viestiketjuja lukiessa saa sellaisen käsityksen, että vanha kotimainen tuotanto olisi turvallista, nykytuotannossa olisi sitten enemmän laatuvaihtelua. Onko kenelläkään mielipidettä esim. Helsingin akvaariokeskuksen tuotannosta? Kestävää ja luotettavaa? Mahtaakohan reilu kymmenen vuotta vanhan akvaarion hankinta olla riski, jos silikonit vaikuttavat olevan kunnossa. Sitä olisi tarkoitus vielä käyttää määrittelemätön aika, esim. seuraavat kahdeksan-kymmenen vuotta?

Silikonien vaihdosta olen myös lukenut a-webissä, mutta itse en työhön rohkene ryhtyä, joten olisi toivottavaa, ettei sitä tarvitsisi ryhtyä tekemään. Vanhenevatko silikonit auttamatta ja kuuluisiko ne tietyn ajan jälkeen vaihtaa, vai onko se akvaariokohtaista eli miten työ on alun perin tehty? Voiko samat silikonit mennä vaikkapa kaksikymmentä vuotta, jos akvaario ei ole väissä ollut kuivillaan/päässyt jäätymään tai muuta vastaavaa?

Olisin kiinnostunut kuulemaan kokeneempien kommentteja.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Re: Akvaariosta ja sen hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Käytettyjä akvoja itse olen hankkinut näistä akvaarioista monet. Kuin auto, omistaja ajaa sen liikkeestä ulos, arvo laskee, vaikka kunto on hyvä.

Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä kun ostan käytetyn paketin, että se on alle 5 vuotta - mieluusti alle 3 vuotta. Akvapaketeissa olen päätynyt Juweliin ja linja jatkuu. :D Hinta n. litra = 1 €.

Silikonien kestävyydestä on monenlaista mielipidettä ja veistä käännetty. Olen itselleni tehnyt yksinkertaisen yhteenvedon asian tiimoilta, vaikka se on yksioikoinen. Oikeaa totuuttahan tuohon tuskin saakaan. Kun akvan elo on 15 vuotta, se lähtee kuivakäyttöön käärme-lisko-faneille, tai itse siirryn sitten liskofarmariksi. Kaktuksia kerran laitoin pariymmentä vuotta vanhaan Giant 86 litraan. Kun halusin siitä eroon, vein tyhmyyksissäni Sorttiin. Yritin pilkkoa sitä vasaralla ja oli lähes toivoton tehtävä. Silikonitkin oli todella tiukasti kiinni. Varasarointi vakuutti Giantin laatua melkoisesti ja akvan kestävyyttä. Ja olisi sen voinut antaa vaikka hamsterin pitäjälle.

Itselläni on 10 purkkia ja useimmissa tehdastarrat, joista näkyy tehtaaltalähtö kuukausi ja vuosi. Pitää laittaa akvaarioon isolla taakse oma tarra, että pysyn laskuissa akvojen iän suhteen. Tarkastaisin, jos ostaisin uudenkarhean akvaarion, että se tehdastarra on akvaariossa. Kuittikin voi olla toisen akvaarion. MInullahan olisi arpoa joka vuodelle kuitteja, kun näitä kamoja piisaa:): No, olen toki rehellinen. Kaikissa akvoissa sitä ei välttämättä ole. Vanhoista se on kulunut pois.

Silikonit tarkastaisin huolella. Pitää olla pehmeät ja joka paikassa. Jos näet akvan hiekkoineen, toki et pohjalle pääse katsomaan. Mutta hiven kulmia sun muuta katsosin sieltä hiekan lomasta. Joku voisi leväraapalla ehkä niitä rikkoa. Hyvä, jos akva ollut koko ajan käytössä tai hyvin säilytetty. Tietysti sekin vaikuttaa silikoneihin. Sormella kokeilisin ja katsoisin muutenkin, että ok.

Naarmuja neuroottisesti vahtasin ensikerroilla. Hiusnaarmuja on varmasti ja näkyy hyvin, kun akva on tyhjä, mutta eivät kestoon vaikuta. Mutta oikein syvät naarmut tai kulmia rikottu lasista, ei tulisi kaupat.Sormella voi hiven kokeilla naarmujen syvyttä. Useinhan ne on sisäpuolella etulasissa.

Yksi juttu on taustat, jos ne on kiinni liima/silikoni. Kerran ostin akvan, jossa oli 3d, jonka otin pois. Tahrat ovat vieläkin vallujen takana ja käytin niiden poistoon kaikki universumin keinot, ja siellä ovat vielä jonkun verran. Eli katsoa kannattaa tahrat, jotka eivät lähde pois. Joillakin ollut vaaleaa maitomaista, ehkä lasihometta, joka ei lähde. MUtta uskon sen olevan vanhoissa pytyissä, ei uudehkoissa.

Jalusta ei saa olla kärsinyt kosteutta. Se on tarkastettava hyvin. Turpoamiset sun muut huono homma. Metalli-alujalustat ovat menneet hivan muodista. Mutta ovat "ikuisia" jos vesivaneri alla tai sen vaihtaa ja säätöjalat. Mutta ovat usein matalia silmääni ja sivusuunnassa heiluvat usein luonnollisesti pientä huojuntaa. Juwelin jalusta on minusta hyvä. Tukeva, suht hyvin kestää vesiroiskeita. Hyvät ja tilavat kaapit - mahdollinen ulkosuodatin mahtuu yleensä. Ja pienet tassut. Vaikka tassut eivät säädettävät, niin ei ole ollut ongelmaa vaaituksessa. Johonkin laittanut kerran huopatassun yhden jalan alle. 400 litran pytytkin menneet hyvin. Minusta huomioitavaa myös se, että Juwelin alle pääsee ohuella pyyhkeellä. Jos vettä menee, se ei mene jalustalevyn ja lattian väliin täysin naftisti. A4:llä ei tarvitse imeytellä vesiä sieltä sitten.

Loisteputket. Hankkisin T5-mallit, jos haluat pelivaraa kasveille. T8 on huterampi. Itselläni on joissakin Juweleissä 4 loisteputkea (2 valoyksikköä), joissakin vain 2 loisteputkea vakiona. 2:llakin pärjää 400:ssakin, eivät kuluta energiaa niin paljoa ja kuumenna vettä. Juwel on melko lämmin, sillä systeemi lämmittää vettä suht tehokkaasti. Kannet ovat minulla usein raollaan ja korkeana yläosana kalat harvemmin pomppivat siitä satunnaista lukuunottamatta. 2 valoyksikköä kuitenkin ostaisin, jos saisin valita. Jos toinen rikkoutuisi, toinen vielä toimii. Vaativille kasveille myös eduksi. Juwelissa kun toinen loisteputki menee sököksi, koko valoyksikkö ei toimi.

Itse ostaisin sinuna Juwel 400 rio kerralla. Minulla on Juwel rio 300 käytävässä. Huikea ero 400:een, kun jälkimmäinen muuten sama, mutta pituutta se 121 sijaan 151 cm....Saa esim. lehtikaloille, isoille rihmiksille oivan kipon. 300 litrainen lyhyt siihen tarkoitukseen minusta....ja nälkä kasvaa syödessä. :D

Jos ostat käytetyn:
1. Hyvä nähdä livenä täynnä vettä. Ei vajaana ja katsoa, että vesi pysyy.
2. Hyvä nähdä ulkosuodatin sun muut värkit toiminnassa, jos ne tulee kaupanpäälle.
3.Oheiskamoja saa usein pilkkahintaan mukaan. Kun erikseen ostaa, niin kalliiksi tulisi.
4. Usein fisuja tulee sellaisiakin, joita ei ehkä haluaisi...hiven sillisalaattia....mutta aina niitä voi joillekin antaa/myydä parven jatkoksikin.
5. Farkkuautoon mahtuu kyllä Juwel 400 ja toiseen autoon jalusta. Kuljetus maksaa paljon, jos ei itse pysty järjestämään.

Miksi ostaisin uuden Akvakeskuksesta:
1. Nopea toimitus Juweleilla.
2. Jos kotiinkuljetus ongelma. Miehet kantavat ne. Tosin kerran oletusarvo oli että minä kannan toisena...joten etukäteiskeskustelu suotavaa:).
3. Saat mukaa Juwelin bioflown. Aliarvostettu suodatin minusta. Ainoana suodattimena ei missään nimessä. MUtta ei ulkosuodatinkaan usein yksin riitä. Vie kyllä tilaa jne...mutta minusta ok. Arvo ostettuna erikseen yli satkun, joten sillekin voi laskea arvoa. Mukaan tulee lämmitin.

Paljon muitakin vaihtoehtoja on. Minusta Juwelissa on hyvä hinta-laatusuhde. Kehysakvaarioihin usen valot/jalusta maksavat mammonaa. Ja Juwelit ovat arvostettuja ja myydessäkään eteen päin tuskin tulee ongelmia. Näitä menee kuitenkin paljon, joten ne on hyvin testattu ja takuukin oikein käytettynä 3 vuotta usein.

Jos Juwelista jotain voisi valittaa, niin kansiläpät ovat hiven huterat siihen nähden, kuinka laadukas se muuten on. Kissan hyppääminen läpälle ei ole suositeltavaa. Tosin kisu ei hyppisi minulla muunkaan akvan päälle - muuten olisi koulutuksen paikka kisulle. :roll:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Jatkan monologia...yksi juttu vielä tuli mieleeni Juwel riosta.

Minulla on 400:ssa kahta eri korkeutta. Uusin malli on se korkeampi, vanha malli matalampi hieman. Kummassakin on puolensa. Korkea malli näyttää tosi jykevälle. Toisaalta, sen huolto vaati hiven pidemmällekin naiselle tuolin, että voi jotain tehdä. :D
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Medusa
Junior Member
Junior Member

Kiitos paljon hyvistä neuvoista! Annoit hyviä vinkkejä käytetyn akvaarion hankintaan. Niitä tarvitaan, kun ei lähipiirissäni ole ketään akvaristia, jonka voisi ottaa mukaan arvioimaan akvaarion kuntoa. En olisi huomannut omin päin tehtaan tarroja lähteä hakemaan.
Ja eikös se ole niin, että silikonit säilyvät paremmin kunnossa, kun akvaario on käytössä ja ala kuivua, jos se on tyhjillään.
Sillä sinun vanhalla Giantillasi olikin vahvat silikonit! Kestävät pitempään kuin akvaario...

Käytettyä akvaariopakettia olen aikeissa hankkia. Akvaarion ikä minua on mietityttänyt. Tuo viiden vuoden raja kuulostaa järkevältä. Täytyy hillitä itsensä, vaikka tarjolla onkin halpoja paketteja vanhemmista akvaarioista. Päivittäin näkyy "uusia" käytettyjä tulevan myyntiin. Sitten keksin yksi päivä, että vara-allaskin olisi hyvä olla, semmoinen 50-60 litrainen karanteenia ja muita tilanteita varten. Joten etsiskelenkin kahta akvaariota. :D

Minulla on ollut akvaarion koosta vähän ristiriitaisia tuumauksia. Minun haaveideni kala olisi kuutamorihma, mutta olen ymmärtänyt, että se tarvitsisi sen neljänsadan litran altaan. Se on pikkasen isompi kuin mitä ajattelin alun perin. Mutta tiedän, että jossain vaiheessa alkaa harmittamaan liian pieni pytty. Ja kun olen täällä lueskellut keskusteluja, niin jotenkin parvi haarniskamonneja on myös alkanut tuntua kivalta vaihtoehdolta, samoin jokin ei aivan kauhean isoksi kasvava pleko. Ja jonnekin keskivaiheilla reilu parvi niitä "pakollisia" parvikaloja.
Mutta toisaalta voisin ajatella pitäväni vähän pienempää purkkia, reilusta satasesta kahteensataan litraan. Sinne laittaisin pienemmän rihmakalan, esim. hunajarihmakalahaaremin, pohjalle parven monnisia ja piikkisilmiä touhuamaan ja partiksen. Sitten sinne voisi ehkä mennä vielä kaunis taistelukalapoika. Niin, ja niitä parvikaloja, ehkä. Hm. Tämä alkaa kuulostaa siltä kuin itse asiassa olisin suunnittelemassa kolmen akvaarion hankintaa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. [;)]

Olen itse asiassa harkinnut Juwelia. Se sulautuisi paremmin olohuoneeseen kuin perinteinen metallikehysakvaario. Olen vähän katsellut Visionia, mutta kun pidän monneista, niin uskoisin, että perinteisemmässä Riossa olisi enemmän pohjaa niille. Alun perin mietin jopa semmoista kuutiomaisempaa mallia, mutta kyllä minusta on alkanut vaikuttaa siltä, että se perinteinen akvaario on kaloille mukavin: enemmän pohjaa ja uintitilaa sekä mahdollisuuksia muodostaa reviiriä. Taidan loppujen lopuksi itsekin pitää enemmän siitä perinteisestä.

Hyvä, että mainitsit kissat. :) Meillä nimittäin elää täyshoidossa kaksi eläväistä kissaa, jotka rakastavat korkeita paikkoja, joilta tarkkailla ympäristöä. Ja tiedän, etteivät ne opi, ettei akvaarion päälle hypellä: lämmin paikka makoilla ja vielä viihdettä kaupan päälle. Akvaario on kissojen tv. Siis ilmeisesti Juwelin valot on upotettu kanteen.
Matalampi malli olisi minulle parempi: helpompi huoltaa.

Mutta aion jäädä odottelemaan "sitä oikeaa" akvaariopakettia ja odotellessani opiskelen lisää. Hainkin juuri tänään kirjastosta Markku Varjon Akvaarion perusoppaan, kun oma painokseni Elävä akvaarion on ehkä jo pikkasen vanha. Olen lueskellut myös mm. Nanoakvaariot-kirjaa, vaikka en nanoakvaariota olekaan hankkimassa. Mutta siinäkin on ihan hyvää tietoa ja kauniita kuvia.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Heska »

Fisutar10:llä jo laajasti kirjoitetti mitä käytetyssä huomioitava mutta lisäisin vielä tekniikan ja tarvikkeiden ja kalastonkin osalta. Tekniikan, valot, lämmitin, ulkosuodatin tai suodattimet, sisäsuodatin, valaisimet ym. tekniikka että ovat toimivia, luotettavia, eivät vuoda(ulkosuodattimet), altaan kokoon ja sinun tarpeisiisi sopivia. Joidenkin käytettyjen altaiden mukana saa tekniikkaa niin paljon että tekniikka voi olla arvokkaampi kuin itse akvaario, se kannattaa huomioida että jos joudut ostamaan niitä erikseen niin kaikki maksaa ja mitä parempaa sen enemmän.

Ja jos mukana tulee kalastoa niin aina parempi mitä enemmän niistä sopii sinun ideoihisi, silloin sinun ei tarvitse ainakaan paljon ostaa kaloja jos haluat edullisella budjetilla. Kaupan hinnoilla kaloihinkin saa menemään useita satasia mutta harrastajilta saat niitä kyllä huomattavasti edullisemmin. Ja jos saat kasvejakin, ravinteita, hiilarijärjestelmiä niin nekin ovat kaikki rahanarvoista tavaraa, sekä haavit, letkut, ruoat ym. et noi kaikki kannattaa huomioida kun vertailee käytettyjä akvaariopaketteja. 8-)
Mukavia luku- ja suunnitteluhetkiä akvaarioharrastukseen!, hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Hyviä pointteja ja tarkennuksia Heskallakin. :D

Juu, loisteputket ovat valokannessa akvaarion sisällä. Päällä kansiläpät ja alla vettä:). Hyvin kestävät valaisimet pientä roisketta, koska alla on vettä ja ilmastimeni hiven pisaroi ylös päin vettä. Hankkisin reflektorit (hyvä, jos olisi mukana), sillä eivät ole vakiona mukana. Heijastavat hyvin valon alas päin. Ainakin niihin kohtiin, josta luukku on auki, heijastuu valo harakoille ja silmiin, jos ei ole heijastinta. Ja miksi maksaa hukkavalosta, joka ei kohdistu alas päin:). Juwelilla on omiakin heijastimia, jotka olen tilannut aquaristik.netistä.

Hiekan olen aina laittanut oman ja ostanut K-raudan suodatushiekkaa, Weber 0.5-1mm. Pitää pestä etukäteen ennen projektia. Valmis vanha hiekka on minusta helposti "tautialtista" (loisia sun muuta voi olla) ja jos hiven kauemmin seisoo, tulee mädätysefekti jne...pestä pitäisi kuitenkin jonkun verran. Bakuja saisi siitä, mutta homman voi hoitaa muutenkin.

Joo, ulkkari kannattaa katsoa tarkasti. Sitä en riskeeraisi tyyliin "sain niin halvalla huonon". Pitää olla max 3 v. , mieluusti kuitti, että on varmasti melko uusi. Tiivisteet pitää olla kunnossa ja silikoonattu säännöllisesti (tai rasvattu). Huonosti huollettu masina on riskaabeli. Tiivisteet voi varmuudeksi vaihtaa itse, mutta maksavat jonkusen verran. Kuitenkin ulkosuodatin on hyvä olla niin varma kuin vain voi olla (vesivuodot).

Ja kypsytysprojekti kannattaa miettiä hyvin. Kypsät suodattimet valmiina ja Biodigest ampulleja (elävät bakteerit).

Nälkä kasvaa syödessä:). Suosittelen sitä 400:n kippoa. Sinne jo mahtuu kuutamorihmis, lehtikaloja....paljon isompi kuin 300 litran kippo:). Harmittelet sitä pian:).

Mutta joo....pari pienempää kippoa hyvä ajatus. 200 litran kippo on usein hyvä kudetuskippo. Ja ehdoton on karanteeni/sairaala -poikaskippokoko. Kun vahtaille ilmoja, niin aina löytyy edullinen ja sopiva. Nopeat syövät hitaat...

Juwelista löytyy kiva 240 litran koko (Rio). Samat mitat muutenkin 300:lla, mutta matalampi. Plekoille varsin hyvä.

Tilasin Record-sarjasta tuliterän. Minulla on jalusta valmiina, joten poikaskippona menee T8-putket ja vaatimattomampikin kippo.

Kaverillani on Juwelin kulmamalli 190 litraa. Nurkassa varsin näppärän näköinen. Ihan kiva ratkaisu sekin yhdeksi akvaarioksi:). Kuulemma sen isoa mallia on vaikea huoltaa. Tämä 190 litraa helpompi.

Hyvin olet perehtynyt hommaan. Ja hyvin suunniteltu ei-hätäilty hankinta on puoliksi tehty. Kun seurailee ilmoja, varmasti tärppää sopivat:).
Medusa
Junior Member
Junior Member

Niin, kyllä kovasti olen asioita miettinyt, vaikka kaikki on tosiaan aivan alussa. Hienoa, että täältä löytyy avuliaita, kokeneempia harrastajia. :) Hyviä vinkkejä teiltä molemmilta, Heska ja Fisutar10. Kiva kun kommentoitte. Mäkin olen sitä miettinyt, että kannattaa tosiaan suosia muita harrastajia hankinnoissa. Kyllä se tekniikka ja muu sälä on tervetullutta itse astian mukana. En ehkä ihan pelkkää allasta lähtiskään ostamaan tai saisi olla ainakin aika erinomainen tarjous silloin, kun kaikki muu olisi haalittava sieltä ja täältä. Kalojen suhteen taas pyrin keskittymään akvaariossa lisääntyviin lajeihin.

Koko ajan tosiaan tulee kippoja myyntiin, mutta monet myytävät akvat vaikuttavat vanhemman puoleisilta. Parhaimmillaan ne ilmoitukset ovat tyyliä: "Myynnissä kiva akvaario. Pitää vettä. Suodatin ja muuta rompetta mukaan." Ei siis tarkempia tietoja merkistä tai muusta 8O . Ja akvaarion tiivisteillä tarkoitetaan ilmeisesti silikoneja. Sitten pitää vaan lähetellä viestiä ja kysellä.
Joku myy jossain uutta JBL:n suodatinta. Hinta ei ole kyllä paljon halvempi kuin nettikaupassa, mutta jonkun verran kumminkin.

Kävin eilen fiilistelemässä parissakin akvaariokaupassa tunnelmia. Oi ihmettä, löysin valkaeväisiä ruusutetroja! Ne olivat hienoja. Nyt jos se allas olisi ollut oikeasti jo olohuoneessa kypsymässä, niin olisin kyllä tehnyt niistä varauksen. Yhdessä oli Juwel näytteillä, joten pääsin tarkemmin sitä tutkimaan. Ihan kivan näköinenhän se oli, mutta se kansi tosiaan vaikuttaa aika hataralta. Täytyy miettiä merkkivalintaa, kun minusta olisi ihan kiva, että kissat voisivat loikoilla valon päällä ja tiirailla näkymiä sinne alas. Jossain puhuttiin useammasta putkesta kuin kahdesta. Eikös toisen putken ole hyvä olla kasvivalo eli violettiin vivahtavaa valoa vai onkohan se vanhaa tietoa. Haluaisin paljon kasveja - toki myös sitä uintitilaa. Labyrinttikalat suosinevat tiheää kasvillisuutta, jos nyt oikein olen ymmärtänyt.

En ole vielä niin pitkällä, että kudetusta olisin harkinnut, vaikka toki kalat ovatkin mielenkiintoisimmillaan kutiessaan ja hoitaessaan lapsiaan, siis ne kalat, jotka niitä nyt hoitavat. Taistelukalahaaremi kiehtoisi kyllä, mutta niiden kasvatuksessa on ongelmana se etteivät pojat siedä toisiaan isompina. Tarvitaan monta kippoa.

Onhan tässä viihdyttävää suunnitella ja haaveilla. Saa nähdä miten käy, kun alkaa toteuttamaan niitä. Tuntuu välillä, että kaikki asiat vaan pyörivät päässä, mutta varmaan ne konkretisoituvat ja asettuvat kohdalleen sitten, kun joutuvat todellisuuden kanssa testiin. Akvaarion kokonaisuus koostuu niin monen osasen summasta, että menee hetki, että osaset alkavat muodostaa kuvion. Varjon kirjaa olen lueskellut ja se onkin antoisa ja selkeä: alkaa ph:t, kokonaiskovuudet ja alkaalit hahmottua. 8-)
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Koko ajan tosiaan tulee kippoja myyntiin, mutta monet myytävät akvat vaikuttavat vanhemman puoleisilta.
Yleisesti harrastukseen enempi perehtyneet käyttävät pidempään akvaarioitaan. Harvempi ns. tosi harrastaja ostaa huvin vuoksi akvaarion ja myy sen muutaman kuukauden/vuoden päästä. Eri asia on sitten pienet alle 100-litraiset, jotka saattavat hyvinkin uusina vaihtua. Eikä vanhemmissa akvaarioissa mitään vikaa ole jos niitä on hyvin pidetty. Toinen mikä myös vaikuttaa myytävien määrään, on se että usein tutut harrastajat vaihtavat/myyvät keskenään akvaarioita ja tarvikkeita, eli eivät erikseen siitä ilmoittele palstoilla.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Joskus jo käytetyn akvaarion etsiminen voi tulla kalliiksi. Itse lopetin käytetyn akvaarion etsimisen siihen kun olin ajellut ympäri etelä suomea peräkärry perässä akvaariota etsien. Meillä kaikilla kun on eri käsitys hyväkuntoisesta akvaariosta niin vastaan tuli uutta vastaavia akvaarioita mitkä oli suunilleen hiekkapaperilla putsattu. Muutaman pettymyksen jälkeen minulle riitti hyvän käytetyn akvaarion etsiminen. Käytettyjen akvaarioiden hintoja tuli verrattua jutan akvaarioon. Lopulta kysyin toista merkkiä ja hinta oli kotiin tuotuna alle puolet jutan hinnasta ja samalla halvempi kuin käytetyt joita olin käynyt katsomassa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Itse olen aina lyönyt akvat lukkoon, kun olen ollut niistä kiinnostunut. Ja myyjä on ollut näissä tapauksissa realisti. Osa jopa ylipedantteja selittäen pienenkin naarmun jossain ylirehellisesti.

Kun pitää tietyn max-iän ja hintaa katsoo, ettei ihan pilkkahintainen. En usko, että hyvää saa ilman ilmaiseksi, niin melko positiivisin mielin voi lähteä liikenteeseen. Foto on aina kiva ylläri ja raa't numerodatat. Mutta livetsekkausta se ei tietysti voita ja ehdoton.

Katson myös ilmoituksen, onko huitaistu vai jotain yritystä täsmälliseen tietoon. Sekin kertonee akvaarion hoidon laadusta onko huitaisija vai ei.

Minusta täällä on varsin realistiset ja usein edullisetkin hintapyynnit. Joskus ihmettelen erään suositun myyntipalstan ilmoista kipon hintaa...onko vahinko vain yrittää oikeasti nyhtää hintaa. No, ei se joka älyää pyytää, vaan joka maksaa turhasta....
Heska
Advanced Member
Advanced Member

En tiedä mistä päin Suomea olet mutta käytetyissä selkeästi suuremmissa kaupungeissa enemmän tarjontaa ja hinnat kohtuullisempia muuten jäävät yleensä myymättä jos lähelle uuden hintaa pyydetään. Mutta pienemmillä paikkakunnilla voi olla vaikeuksia löytää sitä hyväkuntoista ja edullista akvapakettia tai etäisyydet niin suuria kuten Koomikkokin kertoi että turhaan matkusteluun niitä katsomaan menee jo paljon rahaa niin uusi on järkevä vaihtoehto myös, silloin ainakin tietää mitä saa ja mihin hintaan.

Joskin tarkkana saa merkin ja laadun suhteen olla uusienkin kanssa kuten tietyistä merkeistä saa lukea silikoneista ja muista ongelmista. Kannattaa tutustua useisiin merkkeihin ja jos mahdollista käydä liikkeissäkin katsomassa niitä että ovatko sitä mitä itse haluat.Ja jos itse tai lähipiirissä on käteviä käsistään niin tukevan valaisinkannen voi kyllä itsekin rakentaa ja muitakin muutoksia/lisäyksiä tehdä itse, netistäkin löytyy ohjeita ja malleja.

Ja voithan ostaa vaikka uuden altaan ja hankit lisää tekniikkaa plus tarvikkeita siihen käytettynä jolloin säästät uudenhintoihin mutta kuten aikaisemmin totesin niin tekniikan kanssa saa olla tarkkana mitä ostaa sillä esim. tietyissä merkeissä tai malleissa on ongelmia ja niitä löytyy edullisesti käytetyinä kun kiertävät kiertopalkintoina joita kukaan ei halua lyhyen käyttökokemuksen jälkeen tai osa on voinut olla harrastajalla joka ei ymmärrä niistä mitään ja on laiminlyönyt huoltotoimet täysin ja siten pilannut tuotteen.

Käytetyn akvan kanssa on vähän sama kuin autonkin, voi tehdä hyvän löydön hyvillä varusteilla tosi edullisesti tai sitten pahimmassa tapauksessa jonkin pommin jossa ei muuta kuin ongelmia noin karrikoiden. Ostettu allas ja tekniikka kannattaa tutkia läpikotaisin ja arvioida niiden kunto ja toimivuus ja varsinkin ulkosuodatin, ilmapumppu ja muut akvan ulkopuolelle tulevat laitteet testata etteivät vuoda. Ilmapumpussa pitää olla takaiskuventtiili letkussakin jotta jos sähköt häviää tai pumppuun tulee vikaa eivät vedet valu akvasta kaappiin/lattialle ym.
Ja akvan ulkopuolelle tulevaksi laitteeksi en ainakaan itse valitsisi mitään epämääräisen merkkistä tuotetta jonka toimivuudesta/luotettavuudesta ei ole takeita ja itse harrastan sitä että esim. suodattimissa käytän useaa yhtäaikaa jolloin ne varmistavat toisiaan jos johonkin tulisi vikaa.
Jos sinulla on joku tuttu akvaarioharrastaja niin kannattaisi pyytää konsultiksi katsomaan kanssasi ilmoituksia ym. sillä kokeneempi osaa tehdä niistä huomioita ja kysymyksiä paremmin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

^^ Erinomaisia pointteja.

Ilmapumpun takaiskuventtiili tosiaan tärkeä, mutta sen saa eurolla ostettua lisäosana. Samoin hiilariletkut ja ilmastinkivet ovat melko halpoja, jos haluaa uusia ne. Itse ilmastin voi metelöidä ja se on melko rasittava juttu. Menee hätävarana kuitenkin.

Toki lämmitinkin, joka keittää fisut on melkoisen huono ratkaisu, vaikka vuotoa ei aiheuta:).

Itse tarkistelen rauhassa nuo kylkiäisroinat, jotka ovat halvempaa tyyppiä. Ulkkari on jo iso investointi ja vesivahingon takia erityisesti siinä en pihistelisi.

Sisäsuodattimia usein tulee paljon kylkiäisinä. Jotkut ovat sipanneet, kun ovat melkoisen vanhoja. Mutta esim. Aquaballissa varaosat ovat hyvin tervetulleita, kun noita yhteenkäiviä masinoita alkaa kasaantua melkoiset joukot. Kun varaosia lähtee ostamaan, vanhan sisäsuodattimen saa koko samalla rahalla kokonaan.
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Fisutar10 kirjoitti:^^ Erinomaisia pointteja.

Ilmapumpun takaiskuventtiili tosiaan tärkeä, mutta sen saa eurolla ostettua lisäosana. Samoin hiilariletkut ja ilmastinkivet ovat melko halpoja, jos haluaa uusia ne. Itse ilmastin voi metelöidä ja se on melko rasittava juttu. Menee hätävarana kuitenkin.

Toki lämmitinkin, joka keittää fisut on melkoisen huono ratkaisu, vaikka vuotoa ei aiheuta:).

Itse tarkistelen rauhassa nuo kylkiäisroinat, jotka ovat halvempaa tyyppiä. Ulkkari on jo iso investointi ja vesivahingon takia erityisesti siinä en pihistelisi.

Sisäsuodattimia usein tulee paljon kylkiäisinä. Jotkut ovat sipanneet, kun ovat melkoisen vanhoja. Mutta esim. Aquaballissa varaosat ovat hyvin tervetulleita, kun noita yhteenkäiviä masinoita alkaa kasaantua melkoiset joukot. Kun varaosia lähtee ostamaan, vanhan sisäsuodattimen saa koko samalla rahalla kokonaan.
Joo, kaikki halpisosat/tarvikkeet letkut, ulkosuodattimen tiivisteet ym. kannattaa uusia jos vähänkin epäilee niiden kuntoa sillä vesivahinko se vasta kalliiksi ja hankalaksi tuleekin kuten jotkut ovat saaneet todeta! Euron säästö väärässä asiassa voi tulla kalliiksi. Ja lämmitin jos vanha vaihtaisi suosiolla uuteen ettei keitä kaloja tai jos varman päälle haluaa niin siihenkin hankkii kontrollerin esim. STC-1000 hinta reilu 10€.
Myös vedenvaihtoon kannattaa hankkia kunnon vermeet ämpärillä kantamisen sijasta, niin ei vedet kaadu lattialle.
Ja muitakin hoitoa helpottavia juttuja löytyy niin paljon että niistä saisi vaikka kirjan. :P
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Heska kirjoitti:jos varman päälle haluaa niin siihenkin hankkii kontrollerin esim. STC-1000 hinta reilu 10€.
Ja tuolla hinnalla saa luotettavan ja toimivan laitteen..Varman päälle. :mrgreen: :roll:
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Noo, uusikin voi olla susi, tosin pienemmällä todennäköisyydellä. Ja vedenvaihtokin letkulla voi aiheuttaa imupuolella 100 % (itselläni on tosin viritelmä, ettei 100 % voi vettä imuttaa, eri korkuiset akvaariot hiven haaste) vedenvaihdon ja tulopuolella menon yli äyräiden, jos alkaa puuhastella muuta ja homma unohtuu. Aikoinaan taisi jollekin tulla "kakkarahätä" kesken vedenvaihdon ja antaa lapselle tehtävä vahtia letkua. Kakkarointi oli yllättävän pitkä ja vettä meni lattialle hurja määrä, sillä lapsi taisi alkaa leikkiä siinä välissä....Myös miehelle delegoitu tehtävä voi aiheuttaa vesivahingon, kun olutpullo odottaa jääkaapissa kesken projektin. :P

Ainut varma keino on olla hankkimatta akvaariota jos ihan varman päälle menee. :P
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Kohta taitaa topicin aloiittaja todeta ettei tarvitsekkaan akvaariota kun liikaa vaaratilanteita maalataan. :mrgreen:
Mutta hyvä mielestäni on kaikki riskit huomioida niin ei tule yllätyksenä että vedet lattialla kun en tiennyt tuota. 8-)
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Jos epäilee kovasti käytettyjä akvaarioita/tekniikkaa, Voi aina ostaa uuden kaupasta. Mikäli akvaario on ensimmäinen, on helpoin vaihtoehto useimmiten turvautua luotettaviin tuotemerkkeihin ja liikkeisiin. Jos kuitenkin ostaa akvaarion ja mahdollisen tekniikan käytettynä, suosittelen luotettavia akvaariovalmistajia, kuten Juwel, MP, ja kotimainen Giant. Tuossa esimerkkejä valmistajista joilla on laatu kohdallaan. Eivät ole mitään akvaarioiden Rolls-Royceja, mutta laadultaan hyviä.
Medusa
Junior Member
Junior Member

Heippa, tässä minä olen vielä. On vaan ollut kiireitä "oikeassa" elämässä. :D

Ei minua käytetyn hankinta sinänsä pelota ja olen tietoinen siitä, että uusikin voi päästää vedet lattialle. Muistan vieläkin, kun takavuosina oli päässyt oikein iltatabloidiin uutiseksi, kun pappa oli teettänyt oikein ison ja komean akvaarion joltain kotimaiselta tekijältä olohuoneeseensa merivesiakvaarioksi. Etulasiin oli sitten ilmeisesti jäänyt jokin jännite tai muu vika, kun se ei ollut kestänyt veden painetta ja räsähti rikki. Asunto meni remonttiin. Pappa oli todennut, että onneksi eivät olleet lapsenlapset vieressä ihmettelemässä vedenalaista maailmaa, kun onnettomuus tapahtui. Ei, valmistajaa en muista. Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma. Kotivakuutus meillä on ja varmistin mieheltäni, että se on laaja-alainen. Pitäisiköhän vielä tarkistaa, ettei pikkutekstillä lue jossain, että ei koske käytettyjä akvaarioita. 8O

Olisinhan uuden akvaarion romppeineen jo käynyt hankkimassa, mutta talous asettaa omat rajoituksensa ja siksi minä niitä käytettyjä etsiskelen. Tietysti olisi toivottavaa, että mukana tulisi mahdollisimman paljon ylimääräistä tavaraa. Ei mitään linnoja ja uponneita laivoja, vaan tekniikkaa ja testejä. Yksi akvaario tuolla oli myynnissä, jonka mukana olisi tullut ihan kaikki, mutta se ja tekniikka olivat jo kymmenen vuotta vanhaa, niin ajattelin, että se on ehkä liian vanha. Uskoisin, että silikonien kunnon pystyy aika silmämääräisestikin arvioimaan. Jotkut myyjät sanovat ihan suoraan, että ne pitäisi vaihtaa.
Juwelia ja Giantia näyttää ihan kivasti olevan tarjolla. MP?
vedenvaihtokin letkulla voi aiheuttaa imupuolella 100 % (itselläni on tosin viritelmä, ettei 100 % voi vettä imuttaa, eri korkuiset akvaariot hiven haaste) vedenvaihdon ja tulopuolella menon yli äyräiden, jos alkaa puuhastella muuta ja homma unohtuu.
Juu, ei kannata lähteä touhuamaan muuta, kun vettä vaihtaa. Minun mieskin tuumaa, että kun minä teen ruokaa, niin pistän hellan täysille, että kiehuisi pian ja sitten lähden tekemään muuta. Ja ruoka kärähtää tai vedet valuvat yli. Ei hyvä. :mrgreen:

Jos ilmoituksessa on mainittu tekniikoiden merkit ja koodit, niin alan heti etsiä niistä tietoja, että ovatko ne kotoisin mistään ja onko niistä mihinkään. Monesti aloittelija hankkii semmoisen reilun 100 litraisen ja siihen sen halvimman tekniikan ja sitten ihmettelee, kun ei harrastus maistu. Minä haluankin sitä parempaa tekniikkaa, että kaikki toimisi hyvin ja kestäisi.
Toinen juttu on se, etten halua akvaarion mukana "hankalia" kaloja, esim. jonkun 400 litraisen mukana paria käärmekalaa. Tiedän, että niitä voi tarjota täällä, mutta jos ne eivät menekään?
Harvempi ns. tosi harrastaja ostaa huvin vuoksi akvaarion ja myy sen muutaman kuukauden/vuoden päästä
.
Niinhän se varmaan on. Kovasti kippoja myydään muuton vuoksi. Eivät halua ryhtyä muuttamaan akvaariotaan. Paras taisi olla, kun joku oli pistänyt perjantaina ilmon, että akvaario myynnissä muuton vuoksi, pikkasen kiire. Kaveri oli muuttamassa lauantaina eli seuraavana päivänä. :roll:
En tiedä mistä päin Suomea
Helsingissä asun, en ollut huomannut lisätä paikkakuntaa profiiliini. No, nyt se on siellä. Juu, onhan täälläpäin tarjontaa ihan kivasti ja lähialueillekin pääsee. Tunnin ajomatka nyt ei vielä ole niin paha. Pitää vain mies värvätä kuskiksi, kun en itse aja.
En tunne ketään akvaarioharrastajaa, joten tukeudun teidän neuvoihin ja omiin tutkimuksiini. Luulen, että alan tehdä listaa kaikesta tekniikasta, mitä tarvitaan ja olisi hyvä olla, ja sitten vielä kaloista, että hahmottuisi, minkä kokoinen akvaarion olisi hyvä. Täytyy nyt huomioida olohuoneenkin vetoisuus ja miehen pinna. Lapset nyt ottaisivat vaikka 1000 litraisen. [;)]
Toinen mikä myös vaikuttaa myytävien määrään, on se että usein tutut harrastajat vaihtavat/myyvät keskenään akvaarioita ja tarvikkeita, eli eivät erikseen siitä ilmoittele palstoilla.
Niin, sehän on luonnollista. Ehkä sitten kannattaisi laittaa oma ilmoitus ostetaan-puolelle, jos harrastaja, joka ei ilmoittele, saattaisi innostua sitä kautta tarjoamaan omaansa...

Itse en oikeastaan ole kauhean kätevä, en mikään remontoijatyyppi, mikä tietysti on haitta tässä harrastuksessa. Täällä harrastajat vaikuttavat olevan hyviä tuunaamaan juttuja. Silloin olisi toivottavaa, että olisi valmiiksi mahdollisimman hyväkuntoista. Mutta eiköhän suodattimen käyttö ja huolto ole ihan opiskeltavissa. Kyllä kulumien luulisi erottuvan ja noin. Mutta voisikohan Juwelin kannen vaihtaa lasiseen? Jossain myytiin kannetonta Juwelia, joka oli muuten ihan lupaava. Olisiko semmoinen 10 senttimetriä paksu lasi kissankantava?
Ainut varma keino on olla hankkimatta akvaariota jos ihan varman päälle menee. :P

Extreme-harrastus, jup. Minä tykkäänkin elää vaarallisesti... 8-)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=223963
Kissaperheen akvaariosta juttua.

Varmasti Juwelin kantta voi modata kestäväksi. Valoyksiköt jättäisin suojakoteloon ja se akvan yläosaan tukemaan (tumma laita akvan yläosassa).
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Tuo lista tarvitsemistasi tekniikoista on hyvä ja netistä/Youtubesta voi katsoa kuinka ne puretaan ja putsataan ja lukea ongelmista ja käyttäjäkokemuksista ja sen mukaan valita mielesi mallit.
Lähes kuka vaan oppii huoltamaan tekniikat, ei ne mitään ydinfysiikkaa ole. :P

Ulkosuodattimissa huomioitava että suodatusteho on sopiva akvaarion kokoon ja kaloille, fyysinen koko jotta mahtuu kaappiisi tai muuten pidät sitä lattialla, äänekkyys jos akva esim. makuuhuoneessa tms.
Valaisimessa kannattaa huomioida että valoteho riittävä sinun tarpeisiisi ja miettiä minkälaiset valot haluat: T8,T5, monimetalli, led ja onko jotain erityistarpeita valonvärin, ajastamisen tai himmentämisen suhteen?
Tarvitsetko sisäsuodatinta tai streameria, ilmastinta tai hiilarijärjestelmää ym?

Juwelin voi vaihtaa valaisinkannen tilalle lasisen tai akryllisen tms. jos haluaa kevyemmän tai vaikka munakennokannen jossa ilmareikiä mutta kalat eivät pääse hyppimään ulos ja kissat putoamaan altaaseen, vaihtoehtoja on lukuisia kannen tuunaamisen tai omatekemänkin lisäksi.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

MP = Eheim akvaariot.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Medusa kirjoitti:Jossain myytiin kannetonta Juwelia, joka oli muuten ihan lupaava. Olisiko semmoinen 10 senttimetriä paksu lasi kissankantava?
Ehkä ihan 10 mm riittäisi. [;)] 10 cm melkoisen jämerä - kantaa sinutkin. :P

Ehkä ostaisin sellaisen akvan, jossa kannet sun muut alkuperäisiä. Mieli ja tarpeet voivat muuttua. Jälleenmyyntikin sitten helppoa. Mutta aina voi itse modailla tarpeen mukaan.

Juwel on melkoisen lämmin kippo. Valot lämmittävät siellä sisäkopassa ja itse pidän aina kansia avoimena. Melkoinen matka fisun pompata. Tosin sitäkin tapahtunut pariste (leväbarbit eli "levikset").

Jokin kohta olisi hyvä olla ritilällä suojattu ehkä, ettei ihan umpinainen olisi. Tosin huomioitava kissa. Kesällä lämmöt nimittäin melkoiset....

http://i1084.photobucket.com/albums/j41 ... 4470d2.jpg
Näyttää kestävän ainakin tuo Juwel kisun. Mutta enpä ihan niihin kansiin luottaisi kissan alla.
Medusa
Junior Member
Junior Member

Kiitos, Koss.

Juu, Fisutar, tarkoitin tietenkin mm, en cm. :mrgreen: Kirjoittavalle sattuu.

Nyt olen sopinut, että menisin katsastamaan viisi vuotta vanhaa Rio Juwelia, 240 litraista. Ilmeisesti sen mukana ei ole tulossa kauheasti sälää, ihan perustekniikat, sisä- ja ulkosuodattimet ja noin, saa nyt nähdä. Se kaveri ei kauhean tyhjentävää listaa laittanut, esim. tuleeko kaloja. :roll: Kuvassa akvaario oli täynnä kasveja ja mahdollisesti myös kaloja. Suodatin olisi se täällä paljon käsitelty Eheimin professional II. Suodatin on herättänyt epäilyksiä, kun olen kai liikaa lukenut näitä viestiketjuja. Ottaisin mieluummin Classicin, mutta useimmilla tuntuu olevan tarjolla proffa.

Tekniikasta: suodatin/suodattimet ja valot ovat tietysti välttämättömät, samoin lämmitin on hyvä olla, vaikka lamputkin lämmittävät. Hiilidioksidilevitin ei ilmeisesti ole pakollinen, mutta suositeltava, jos on paljon kasveja. Ilmapumppu, siis se kuplien levittäjä, olisi myös suotava, vaikka ei aivan pakollinen. Ja jokin pumppusysteemi vedenvaihtoon, vettä imemään akvasta. Siinä ne taisivat olla?
T8,T5, monimetalli, led ja onko jotain erityistarpeita valonvärin, ajastamisen tai himmentämisen suhteen?
8O. Hm. Minun pitänee selvittää nämä. Monimetalli? Olen ajatellut yhtä putkea luonnonvaloa ja toista sitten kasvivaloksi, siis kahta putkea. Yleensä valaisimissakin tuntuu olevan paikat kahdelle putkelle. Eri asia on sitten, onko tämä valaistus riittävä.

Joku myy vanhaa kulma-akvaariotaan, MP merkiltään. Senhän piti olla hyvä merkki? Valitettavasti kyseinen kippo on melkein kymmenen vuotta vanha, taitaa olla jo yli kipurajan. Sekin 240 litrainen.´

60 senttiä syvä akvaario taitaa alkaa olla jo aika syvä? Siis 50 senttiähän on se yleinen maksimisyvyys.

Tuntuu, että joka mallissa on heikkoja kohtia. Juwel voisi vähän kehittää valokanttaan, kun se vaikuttaa muuten olevan hyvä ja toimiva malli. Sitten vaihtoehtona olisi se perinteinen kehysakvaario irtonaisen valaisimen kanssa. Sellaiseen voi teettää mieleisensä päällyslasit. Sen heikkous on tietysti ulkonäkö. Ei oikein sopeudu kovinkaan moneen olohuonesisustukseen, vaikka onhan siinä tiettyä funktionaalisuutta.

Kannen kestävyys nyt kai riippuu kissastakin. Minun kissapoikani painaa jotain reilu viisi ja puoli kiloa, tyttökissa jää alle viiden kilon. Ne kyllä on välillä aika vauhdikkaita ja mennessään vievät tavaratkin.

Kalastoksi sinne olen ajatellut niitä hunajarihmakaloja parvea, taistelukalaa, ehkä haaremi, en ole päättänyt, parvea tetroja kuten vaikka niitä ruusutetroja tai ehkä timanttitetroja noin 15-20 kpl ja partamonni, ehkä muutama piikkisilmä tai monnisia parvi ja jos löytyisi jokin pienemmäksi jäävä pleko, en tiedä onko sellaisia. Ehkä 240-litraa on vähän ylimitoitettu tälle porukalle, mutta onpahan niillä sitten tilaa asustaa. Minua alkaa ahdistaa, kun kaloilla on ahdasta. Eikä sitä tiedä, jos vaikka innostuisin helmirihmoja hankkimaan. Labyrinttikalat ja pohjakalat kiinnostavat.
Jos harrastus vie mukanaan, niin voihan sitä myöhemmin harkita isomman hankkimista.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

^jep, MP-akvaariot on laadultaan hyviä ja kestäviä. Juweleissa tyyppivikoina on keskituen ja valaisimen sähköosien hajoaminen. eikä akvaarion tarvitse olla edes vanha kuin näin pääsee käymään, vaan jopa takuuaikana niitä menee rikki. Eli jos käytettyä haalii, kannattaa hommata mahdollisesti erillinen valaisin, tai varautua, että sen hankinta voi tulla hyvinkin pian kyseeseen. Tuo keskituki ei kuulema valmistajan mukaan vaikuta altaan kestämiseen vaikka sitä ei olisi. Mutta moni harrastaja on tyhjentänyt Juwelinsa tuon takia, koska on pelännyt pullistunutta lasia, eikä enään luottanut altaan kestoon. Toki tuon saa korjattua jos osaa/haluaa.
Medusa
Junior Member
Junior Member

Jatkan tässä pohdiskelua käytetyistä akvaarioista.

Yksi MP:n kulma-akvaario olisi tosiaan tarjolla, mutta se on myyjän mukaan melkein kymmenen vuotta vanha, joten onhan sillä jo ikää. Jatkuvasti ollut käytössä. Odottaisin akvaariolta kuitenkin, että sillä olisi yli kymmenen vuotta käyttöikää jäljellä, kun sen hankin. Tietysti jos silikonit pitää ja lasit ovat naarmuttomat, niin eikö akvaario periaatteessa voi kestää vaikka sen 40 vuotta? Ja kun se on tehty melkein kymmenen vuotta sitten, niin ehkä laatu on silloin ollut luotettavampaa.
Tosin akvaarion muotokin mietityttää. Ihan kuin vastaavassa suorakaiteen muotoisessa akvassa olisi enemmän uintitilaa ja pohjapinta-alaa kaloille. Onkohan se ero katsojan silmissä vai todellinen.
Tietysti akvaariota pystyy arvioimaan paremmin vasta sitten, kun sen näkee.

Sitten olisi yksi Giantin allas, viisi vuotta vanha, joka myyjän mukaan on kunnossa paitsi että silikonit "vähän repsottaa" edellisen omistajan innokkaan leväraaputtimen käytön takia. Hm. Ei sekään kuulosta lottovoitolta. Se on edullinen, mutta sen mukana ei tule tekniikkaa paitsi valo. Ehkä sekään ei ole etsimäni allas.

Vilkaisin huuto.netistäkin mielenkiinnosta. No ei, en taida sieltä ostaa. Voihan siellä olla myynnissä ihan kelpo altaita, mutta kun ne pitäisi sitoutua ostamaan ennen kuin ne näkee livenä. Ei ole kauhean hyvä sekään.

Onpas tämä nyt mutkikasta. Varmaan pitää vaan odotella.

Listastani puuttuivat ainakin ajastin ja ruokinta-automaatti. Automaattia ei varmaan tarvitse kuin loma-aikaan, sillä tykkään itse ruokkia kalasiani, mutta valoajastin voisi olla hyvä. Saisi tasaisen trooppisen 12 tunnin rytmin heille. Jossain kyllä oli, että äkkinäinen valon pimeneminen aiheuttaa stressiä kaloille, kun pitäisi vähitellen himmetä, mutta kuinkas senkin järjestää. Eikös tropiikissa pimeä tule vauhdikkaammin kuin Pohjolassa? Muistan kyllä, että taisivat ne kalat säntäillä pikkaisen pienen hetken, kun lamput sammutettiin.

Varjon kirjat ovat loistavia! Akvaario-oppaassa selitettiin eri valojen erojakin. Sieltä taitaa löytyä vastaukset useimpiin perusasioihin.

Siitä minun yllä luottelemastani kalastosta: ilmeisesti monnit kaipaavat virtausta, kun taas labyrintit viihtyvät suvannossa. Mitenkähän ne viihtyvät yhdessä? Niin, voihan altaaseen luoda erilaisia kohtia, mutta kuinkahan tuo käytännössä toimii, ellei... pohjalle onnistu saamaan virtausta ja ylemmäs sitten tyventä.

Jotain on tapahtunutkin: ostin karanteeni- ja vara-altaan. Löysin 60 litraisen vajaa kolme vuotta vanhan Giantin altaan, jalusta, valo ja suodatin mukana. Allas on hyvässä kunnossa. Suodatin on Eheim Aquaball, ei vaikuta miltään huipputehokkaalta, mutta uskoisin, että se riittää tähän tarkoitukseen. Ihan sopuhintaan. Tuntui se juhlalliselta kantaa ensimmäistä omaa akvaa kotiin pitkästä aikaa. Lapsetkin olivat hieman innostuneita. Tuli sellainen olo, että tästä se lähtee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”