Vaikeat tahrat etulasissa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vaikeat tahrat etulasissa
Otin käytetyn akvaarion uudelleen käyttöön ja aloitin puhdistamalla sen kokonaan. Etulasiin on kuitenkin vielä jäänyt vaikeasti poistettavia tahroja jotka valoa vasten katsottuna ovat "värikkäitä". Pyyhkimällä tahrat häviävät hetkeksi mutta tulevat jälleen näkyviin. Millä aineella näitä kannattaisi lähteä poistamaan? Esim. etikkaa on jo kokeiltu.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Vaikeat tahrat etulasissa
Sisäpuolella? Ulkopuoleltahan uskaltaa käyttää hiven järeämpää kemikaalia kuin sisäpuolelta. Tosin varottava, ettei käytä silikoneja poistavaa ainetta väärässä paikassa:).
Akvan sisältä olen itse arka käyttämään ei sinne sopivia kemikaaleja. Etikka poistaa kalkkitahrat.
Oletko saanut lasin niin puhtaaksi, ettei ole esim. tiukkaa viherlevää, joka tuntuu sormilla röpelöltä? Vai on enempi sateenkaariväreissä tai kuin bensan väri veden pinnalla....
Foto on aina ihan kiva ylläri akvaarion tahroista ja omistajasta.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itse usein desinfioin vanhan kipon Virkon S:llä. Minusta lasit kiiltävät sen jälkeen jostain syystä. Tuntuu, että sillä on myös puhdistava vaikutus.
Akvan sisältä olen itse arka käyttämään ei sinne sopivia kemikaaleja. Etikka poistaa kalkkitahrat.
Oletko saanut lasin niin puhtaaksi, ettei ole esim. tiukkaa viherlevää, joka tuntuu sormilla röpelöltä? Vai on enempi sateenkaariväreissä tai kuin bensan väri veden pinnalla....
Foto on aina ihan kiva ylläri akvaarion tahroista ja omistajasta.

Itse usein desinfioin vanhan kipon Virkon S:llä. Minusta lasit kiiltävät sen jälkeen jostain syystä. Tuntuu, että sillä on myös puhdistava vaikutus.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Levä jos on edellisellä pitkään ollut lasissa niin on kyllä tiukassa, itse kun ostin altaan käytettynä niin jouduin levät ihan mekaanisesti raaputtamaan pois kun ei pelkillä liuttomilla lähteneet.
Varoo vaan raaputtaessa ettei naarmuja tee laseihin.
Varoo vaan raaputtaessa ettei naarmuja tee laseihin.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Kiitos vastauksista. Unohdin tosiaan sanoa että tahrat ovat ulkopuolella joten levästä ei ole kysymysFisutar10 kirjoitti:Sisäpuolella? Ulkopuoleltahan uskaltaa käyttää hiven järeämpää kemikaalia kuin sisäpuolelta. Tosin varottava, ettei käytä silikoneja poistavaa ainetta väärässä paikassa:).

-
- Elite Member
- Viesti:
Olisiko tuo väri ulkopuolella tullut jopa jostain kemikaalista, joka on huonosti pesty pois lasista? Ulkopuolen ongelma luulisi olevan helpommin ratkaistu, kun voi käyttää sellaistakin, jota kalat eivät siedä. Tosin huolellisesti sekin.
Jospa edellinen omistaja on Fairya lorauttanut paljon ja huonosti pyyhitty. Itse yrittäisin ihan pelkällä vedellä putsata hyvin ja mikrokuituliinalla sitten kuivata. Kuten edellä sanottiin, varo toki naarmuja eli kuivahankausta.
Akvan sisäpuolelle tosiaan varottava laittamasta Fairy-tyylistä tippaakaan.
Jospa edellinen omistaja on Fairya lorauttanut paljon ja huonosti pyyhitty. Itse yrittäisin ihan pelkällä vedellä putsata hyvin ja mikrokuituliinalla sitten kuivata. Kuten edellä sanottiin, varo toki naarmuja eli kuivahankausta.
Akvan sisäpuolelle tosiaan varottava laittamasta Fairy-tyylistä tippaakaan.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Senior Member
Itse käytän pelkästään ihmesientä, sillä on toistaiseksi lähtenyt kaikki kalkkitahroista leviin ym. pinttymiin.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
Ihmesieni käytössä myös täällä. Ei tarvitse pesuaineita ja myrkkyjä käyttää. Ihmesieni ja vesi on riittänyt. Säännöllisesti kun putsaa lasin sisäpuolelta muiden puhdistusten lisäksi ihmesienellä niin kylläpäs akvaario kirkastuu.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
-
- Advanced Member
Ihmesieni valmistetaan melamiinihartsista ja melamiini valmistetaan ureasta.Koomikko kirjoitti:Ihmesieni käytössä myös täällä. Ei tarvitse pesuaineita ja myrkkyjä käyttää. Ihmesieni ja vesi on riittänyt. Säännöllisesti kun putsaa lasin sisäpuolelta muiden puhdistusten lisäksi ihmesienellä niin kylläpäs akvaario kirkastuu.

Hyvä tuote kyllä.

-
- Senior Member
Siis ehta luonnontuote 

100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
- Advanced Member
Niin on ihan sitä itteensä.Siltsu kirjoitti:Siis ehta luonnontuote

Nouseekohan nitraattiarvot kun hinkatessa sitä liukenee veteen?

-
- Elite Member
- Viesti:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/10/13 ... ta-kayttoa
Näitä tarkoitatte? Itse olen putsannut tyyliin Pirkka-hankaussienellä ym. vastaavilla. Lähes kertakäyttöisiä ne ovat olleet. Siksi olen ostanut akvaariosienen, jolla putsailen.
Näitä tarkoitatte? Itse olen putsannut tyyliin Pirkka-hankaussienellä ym. vastaavilla. Lähes kertakäyttöisiä ne ovat olleet. Siksi olen ostanut akvaariosienen, jolla putsailen.
-
- Advanced Member
Ihmesieni on kertakäyttösieni. Siihen sen teho varmasti osittain perustuukin että se hajoaa sitä mukaan kun sitä käytetään. Akvaariosienen ja ihmesienen puhdistusteho on aivan eri. Vettä kun tulee kovetettua kipsillä niin ajanmittaan lasiin jää samea pinta joka ei akvaariosienellä lähde mihinkään mutta ihmesieni poistaa sameuden helposti. Jos pöytään on jäänyt mustekynästä tai tussista jälki niin se lähtee ihmesienellä. Mulla oli peräkärryn kuomuun kasvanut jotain vihreää ihan kuin levää. Kokeilin pestä sitä kaikenlaisilla pesuaineilla ja myrkyillä ilman tulosta. Äiti se taas auttoi poikaansa ja puhdisti kuomun ihmesienellä. Kevyt pyyhkiminen ihmesienellä poisti vihreä kasvuston kuomusta. Kannattaa kokeilla ihmesientä kaikenlaisiin likoihin jos ei ole aikaisemmin kokeillut. Sienen toiminta perustuu hiontaan eli kannattaa olla varovainen erilaisten pintojen kanssa. Lasia sieni ei kuitenkaan naarmuta. Akvaario käytössä se on ihanteellinen vaihtoehto kun pesuaineita ei voi eikä tarvitse käyttää.
-
- Elite Member
- Viesti:
^ Uskotaan hyvää mainospuhetta.

-
- Advanced Member
Ei minua kannata uskoa missään asiassa. Kokeilkaa itse.
-
- Senior Member
Ei kannata näköjään muakaan uskoa... Kirjoitin tuon tekstin juuri ennen, kuin lähdin takki auki keittiöön uutta allashankintaa puunaamaan. Muu sotku, kalkkisaostumat ym. pinttymät saivat kyllä lähtöpassit ihmesienellä, mutta sellainen maitomainen värjäytymä ei. Se on vähän kuvailemasi kaltainen, sellainen joka ei märkänä näy, mutta kuivuessaan joo. Jos joku tietää asiasta tätä enempi, neuvoja otetaan vastaan... En ole vastaavaan ennen törmännyt, eikä mulla ole ideoita siitä mistä se olisi voinut altaaseen tulla. On siis juurikin ulkopuolella.Siltsu kirjoitti:Itse käytän pelkästään ihmesientä, sillä on toistaiseksi lähtenyt kaikki kalkkitahroista leviin ym. pinttymiin.

100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
Katsohan Googlesta sellainen ihme kuin lasihome. Siitä pääsee eroon vaihtamalla lasin.
-
- Advanced Member
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... 65&start=0 kannaattaa kokeilla jääetikkaa tai tuota ruokasooda+vesi seosta josko auttaa?
-
- Advanced Member
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 7750cb752e tuolla väitetään että lasihome lähtisi jarrunesteellä.
Mutta sen kanssa kannattaa olla sitten varovainen kun irroittaa maalinkin niin ettei tasolle vaan valu tota.
Mutta sen kanssa kannattaa olla sitten varovainen kun irroittaa maalinkin niin ettei tasolle vaan valu tota.
-
- Senior Member
Kiitos Heska, pitää sitä jarrunestettä vielä kokeilla myöhemmin. Sitä pitäisi autotallista löytyä ihan hyllystä. Taitaa juurikin olla jotain lasihometta, sillä mitään raaputettavaa lasissa ei ole. Sellainen vaikutelma tulee, että lasiin on todellakin syöpynyt jotain.

On hiukan haasteellinen kuvattava, mutta taustaa vasten erottaa tuollaiset jäljet, jotka ovat kuin maitovalumat.
Olemme myöhemmin taas yhtä asiaa viisaampia

On hiukan haasteellinen kuvattava, mutta taustaa vasten erottaa tuollaiset jäljet, jotka ovat kuin maitovalumat.
Olemme myöhemmin taas yhtä asiaa viisaampia

100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
Alkuperäiseen viestiini palatakseni, ei tuohon taida tehota sen enempää asetoni, soodavesi kuin taikasienikään. Hieman aloin jo epäillä lasihometta mutta ei täysin siltäkään vaikuta koska tuossa on nuo värilaikutkin valoa vasten katsottuna.
-
- Advanced Member
Ei kai siitä mitään haittaa ole jos kokeilee. Muuten on aika turha ehdottaa mitään jos et mitään edes kokeile.saarki kirjoitti:Alkuperäiseen viestiini palatakseni, ei tuohon taida tehota sen enempää asetoni, soodavesi kuin taikasienikään.
Joo siis kaikki nuo on jo kokeiltu 

-
- Advanced Member
Ootko tota jarrunestettä kokeillut, se on kova aine kun maalitkin lähtee.saarki kirjoitti:Joo siis kaikki nuo on jo kokeiltu
-
- Senior Member
Tuohon maitomaiseen värjäytymään ei jarruneste tehonnut. Annoin liota puolisen tuntia keittiösienellä välillä hankaillen, mutta turhaan. No, yritys hyvä
ei jää harmittamaan ettei edes koittanut, nyt kun allas oli niinkin helposti käsiteltävissä keskellä keittiön pöytää...
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
- Advanced Member
Sit ei taida kuin lasinvaihto auttaa tai vaan katteltava niitä.