Mä oon ymmärtänyt, että tosiaan joku "suuressa älykkyydessään" on todennut, että osa Metriaclimoista (aiemmin Maylandia) on Pseudotropheuksia ja taas pseudotropheukset osa melanochromiksia (mm.)

Todella aika "selkeetä" meininkiä. Tuo Chilumba taas tuolla perässä viittaa siihen paikkaan, mistä ko. kala on löydetty. Järvien eri "kolkat" kun on nimetty yleensä sen siinä lähellä olevan paikkakunnan mukaan (korjatkaa, jos selitin päin helkkaria

)
Victoriajärvihän on Afrikan suurin järvi, wikipedia kertoo sen osalta aika ikävää ja karua kieltä:
"
Veden laatu: Pääosin Ugandan pääkaupungin Kampalan erittäin saastuttama järvi on lähes kuollutta aluetta Murchison Bayn kohdalta, jolla kaupunki sijaitsee. Veden väri on muuttunut levän takia vihreäksi, eikä siinä ole juuri mitään elollista. Järven tilaa heikentävät leväkukinnot, fosfaatit, nitraatit, raskasmetallit ja ihmisulosteet. Aikaisemmin suot, jotka nyttemmin ovat kuivattu rakennushankkeiden tieltä, toimivat suodattajina teollisuuden ja yhdyskuntien jätteille. Nykyään ne päästetään puhdistamattomina järveen. Juomakelpoiseksi vedestä ei ole kohta ollenkaan edes puhdistamalla."
Eli ko. järvessä ei kohta elä juuri kalojakaan ja Victoriajärven kirjoahvenet tulevatkin pääosin jo nykyään kasvattajilta. Se, mikä eroaa tuolla järvessä malawijärveen-sekä tanganjikajärveen on ainakin lämpötilat, eli tän perusteella ko. järvi kylmempi; keskilämpötila pyörii siellä 24 asteessa ja vaihtelee aika vähän (19-25C näyttää antavan wikipedia)
"Victoriajärven valuma-alueen lämpötilat vaihtelevat vuoden aikana hyvin vähän. Kuukautiset keskilämpötilat ovat yleensä noin 19–25 astetta. Vuorokauden lämpötila vaihtelee yleensä 15–30 asteen välillä. Veden pintalämpötila on ympäri vuoden noin 24 astetta"
Victoriajärven tarkkoja vesiarvoja en nyt löytänyt mistään, mutta malawijärven kanssa samoissa niiden lähteiden mukaan mitä oon löytänyt (kertokaas taas fiksummat, oonko ihan hakusessa)
P.crabro on tosiaan omnivore eli sekasyöjä (ja nuo muut ruokijat niinkuin kirjotitkin
Itseltä löytyy kolme Pundamilia nyerereitä altaastani (se, ovatko Ruti island vai kenties Makobe island on mulla ihan hakusessa, kun kavereihin ei tule kunnon värejä!) Luonteeltaan ainakaan eivät ole kovin kilttejä allaskavereilleen, puolensa pitävät ja kättäkin napsivat kun altaaseen laittaa

. Näistähän tuo Ruti island näyttäs olevan Ciclid-forumin mukaan omnivore mutta tuo Makobe island taas carnivore.. että...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.