Kaupoista ja monnien hinnat....

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
n/a

Kaupoista ja monnien hinnat....

Viesti Kirjoittaja n/a »

Tää on täysin älytöntä. Yhes kalakaupassa pyydettiin helmivamppyyri plekosta 1362mk !!!!!! ja se oli 15cm pitkä.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Tää on täysin älytöntä. Yhes kalakaupassa pyydettiin helmivamppyyri plekosta 1362mk !!!!!! ja se oli 15cm pitkä.
Onhan se ollut kalliinlivakka vaikka olen nähnyt helmivampyyrin maksavan 4 cm kokoisena 420 mk joten sentteihin verrattuna tu löytämäsi oli edullidempi...

Alle satasen/cm...)

-------------------------
I know you don't have any idea what I'm talking about. It's okay. You will.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Ei ole pakko maksaa
Kyllä kauppias itsekin tietää,että sellainen asiakas joka periaatteessa olisi valmis sijoittamaan toista tonnia yhteen kalaan tietää kyllä mistä tosiesta liikkeestä saa saman kalan alta neljälläsadalla (vai oliko se 290 mk)

Kyllä mäkin pyytäisin, jos vain joku hullu olis valmis maksamaan...
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

No eikös ne plekot yleensä olekin kalliimmanpuoleisia verrattuna pieniin teroihin.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jani »

Plecojen hinnat ovat kalliita koska ne ovat aika harvinaisia (siis ne kalliit lajit) Esim seepraplekon (ja monen muunkin lajin) pyynti on osasta aikaa vuodesta kiellettyä. Laji on siis vaarasssa tuhoutua alkuperäisiltä sijoiltaan pyynnin takia.

Lisäksi jotakin plecoja on niin hankala saada lisääntymään että niiden hintoja ei voi oikein verrata tetrojen hintoihin vaikka fyysinen koko olisikin sama ja monet tetrat ovat hienompia kuin "tavalliset" plecot.
Itse maksoin 10 cm plecosta vasta 470 mk ja olen tyytyväinen

Itseasiassa olen oikeastaan tyytyväinen että harvinaiset kalat ovat suht kalliita. Ainakin kala yleensä sitten saa sellaisen kodin että ostaja tietää kalan vaatimukset ja osaa arvostaa sitä ja tekee kaikkensa että kalalla on hyvät oltavat...
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Plecojen hinnat ovat kalliita koska ne ovat aika harvinaisia (siis ne kalliit lajit) Esim seepraplekon (ja monen muunkin lajin) pyynti on osasta aikaa vuodesta kiellettyä. Laji on siis vaarasssa tuhoutua alkuperäisiltä sijoiltaan pyynnin takia.

Lisäksi jotakin plecoja on niin hankala saada lisääntymään että niiden hintoja ei voi oikein verrata tetrojen hintoihin vaikka fyysinen koko olisikin sama ja monet tetrat ovat hienompia kuin "tavalliset" plecot.
Itse maksoin 10 cm plecosta vasta 470 mk ja olen tyytyväinen

Itseasiassa olen oikeastaan tyytyväinen että harvinaiset kalat ovat suht kalliita. Ainakin kala yleensä sitten saa sellaisen kodin että ostaja tietää kalan vaatimukset ja osaa arvostaa sitä ja tekee kaikkensa että kalalla on hyvät oltavat...
Yksikään pleko ei ole vaarassa tuhoutua pyynnin takia, enkä muista nähneeni niillä pyyntikieltoja. Brasiliassa sinänsä on aika omituiset kalojen vientisäännöt, joissa on erikoisia ehtoja, joita puolestaan kierretään koko ajan.

Plekot ovat kalliita pääasiassa siksi, että niitä hirmuisen vaikea pyytää. Monet plekot pitää sukeltaa yksitellen kivien koloista. Tällöin pyytäjän saalis päivässä jää väkisin paljon paljon pienemmäksi kuin esim. tetroja haaviessa. Osan vuotta plekojen pyynti on mahdotonta, koska tulva-aikoina niiden asuttamissa koskissa on niin kova virtaus ja valtava määrä vettä, että sukeltaminen on mahdotonta.

Kalojen hinnoista rahti muodostaa hyvin suuren osan. Isoja plekoja mahtuu luonnollisesti vesipussiin vain prosentti tai promille siitä, mitä esim. neontetroja. Hinta ei siis ole korkea sen vuoksi, että pyytäjä saisi paljon rajaa kaloistaan.

Eli ostakaa aivan huoletta kalliita plekoja, jos teidän lompakkonne kestää, ette te tuhoa luontoa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”