Dennerle Profi-Line CO2 Flipper, onko kokemuksia

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisu_S
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Dennerle Profi-Line CO2 Flipper, onko kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Fisu_S »

Olen nyt miettimässä akvaariooni hiilidioksidin lisäämistä.
Akvaario on 240 litraa, Juwel.

Ajatuksena olisi tehdä itse ne sokeri-liivate-hiiva käymispullot josta johtaisin letkut akvaarioon.
Jos levittimenä toimii otsikon mukainen levitin, niin olisiko se sopiva vai onko tähän jotain parempia ehdotuksia.
Hinta ei kuitenkaan sais pompata ihan kattoon. Nyt kaipailen hiukan vinkkejä ettei ensikokeilu mene ihan reisille.

Jos jollain on käytännönkokemusta kyseisestä laitteesta, niin kaikki tietotaito otetaan mielellään vastaan. :)
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Dennerle Profi-Line CO2 Flipper, onko kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Moikka!

Tuosta vekottimesta ei ole kokemusta, mutta Juwelin 240-litraiseen olen lisännyt hiilaria JBL:n Taifun-levittimellä. Mulla oli CO2-lähteenä 1,5 litrainen limupullo ja siinä "kilju" ilman hidastavaa liivatetta. Niin paljon sain hiilidioksidia tuolla liukenemaan, että kasvien latvat kupli happea illlala, mittasin joskun CO2 tippatestillä pitoisuudeksi 12 mg/litra. Blyxassa oli tupsulevää, eli hiilaria olisi varmaan pitänyt olla enemmän (kaksi käymispulloa voisi auttaa) tai sitten hiilarimäärä vaihteli liikaa, kun olisin lukenut jostain, että vaihteleva CO2-pitoisuus voi rohkaista leviä... Oliskohan puoli vuotta tuota kiljua aktiivisesti tehnyt, sitten loppui varsinainen kasvi-innostus ja otin systeemin pois käytöstä. Mutta lopputulemana, passiivilevittimeksi tuo Taifun on mielestäni ihan käypä. :) Toivottavasti nyt joku tuota Flipperiäkin kommentoisi...
Fisu_S
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Fisu_S »

Kiitos vastauksesta!
Menee vähän ohi otsikon, mutta muistatko miten usein vaihdoit käymispullon, kun kerran teit sen ilman liivatetta?
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Mä en nyt varmaksi sano, mutta olisiko se riittänyt noin viikon tai vähän yli... Resepti taisi olla 1 dl sokeria, olisko ollut vajaa tl hiivaa alkuun, mutta sitten sinne pullonpohjalle tulee hiivakasvusto, niin varoin kaatamata sitä kokonaan pois uutta latausta tehdessä ja silloin lisäsin kuivahiivaa ihan vain ripauksen. Vettä oli vajaa litra pullossa ja minulla oli myös pesupullo välissä, niin ei tullut akvaarioon onneksi koskaan se hiivalitku. Mä ostin jos haaroituspalan letkulle, että olisin pistänut kaksi pulloa viemään hiilaia tuolle yhdelle levittimell, että niitä olisi sitten saanut ladata vuorotellen, mutta sitten innostus hiipui ja jäi tekemättä... :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”