Kaikkea sitä joutuukin pohtimaan...
Viikoittaisen vedenvaihdon yhteydessä (tänään) en löytänyt yhtään(!) pohjalietekertymää hiekan päältä. Yleensä sitä on jonkin verran, lähinnä altaan takaseinällä isoimpien kasvipuskien takana ja kertymänä suodattimen alla. Aloitan vedenvaihdon imemällä lietteen pois, yhteensä vaihdan n. kolmanneksen vedestä.
Putsasin suodattimen viikko sitten, se ei ollut kovin likainen. Eikä suodattimen pesulla ole tähän mennessä ollut mitään tekemistä lietekertymän kanssa.
Olen ruokkinut kaloja tämän viikon lähinnä elävillä vesikirpuilla ja hyttysentoukilla, pohjakaloille olen tipauttanut ruokanapin kerran päivässä. Kaikki kirput ja toukat ovat menneet parempiin suihin. Mietin, liikaruokinko kuitenkin kaloja yleensä, eli johtuuko pohjaliete osaltaan siitä? Tosin lietteen määrä on valtava ruokintaan nähden, joten selitys ei oikein tunnu fiksulta... Vaikka toki pohjaeliöstö varmaan syökin tarkempaan turhat pois pyörimästä, kun yhtään hiutaletta ei leiju pohjalle asti lisäruoaksi.
Vaihtoehto B: annostelin viime viikolla vahingossa liikaa kasvilannoitetta veteen, n. 1,35 -kertaisen määrän. Kasvillisuutta pukkaa hyvää vauhtia. Voisiko se selittää tämän puhtausihmeen? Vähemmän hajoavia kasvinosia lietettä muodostamassa, kun ravinteita on enemmän ja kasvit voivat paremmin?
Omituisen puhdas akvaario
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Re: Omituisen puhdas akvaario
Akvaario harrastajien porukoissa on jos jonkinlaista koulukuntaa ja tapoja toimia, jokatapauksessa onnittelut kun altaasi on hyvässä kunnossa. Et kerro kysymyksiesi yhteydessä tarkempaa tietoa paljonko on kaloja ja millaisia. Ihan tarkkaan luonnonlait kuitenkin kertoisivat että kalastosi on kohtuullinen ja jopa harva koska kasvit käyttävät tehokkasti ravinteita eikä altaasi levity tai muutoin oireile. Pienet lipsahdukset annetaan anteeksi mitä suurempi allas on kyseessä, pienet altaat voivat mennä sekaisin ylilyönneistä helpommin.
Itse imuroin altaan pohjaa erittäin harvoin, omien tietojeni mukaan altaan pohja on isoin suodatin mitä lasilaatikon biotoopissa on tarjolla. Aktiiviliete on akvaristin paras kaveri, se pitää bakteeritasapainon kunnossa! Ravinnetasapaino ja kaikenlainen muu prosessointi on mielestäni yksi mielenkiinnon kohteita ja mikroskoopilla on usein mitä erillaisimpia näytteitä eri detaljeista vetisessä maailmassa, kotioloissa.
Jos suodatin ei likaannu, sitä ei kannata pestä sillä siellä tapahtuu monenlaista silmille näkymätöntä toimintaa. Suodattimen putsaus aiheuttaa aina katkoksen biologiseen suodatukseen ja niitä pitäisi periaatteessa välttää niin paljon kun mahdollista. Itse puhdistan isot ulkosuodattimet kerran vuodessa, pieniä vettä kierrättäviä sisäsuodattimia useammin, ylenssä vedenvaihdon yhteydessä.
Voisit hyvinkin harventaa vedenvaihtoa vaikka viikkosta kahteen, liian kliininen (puhdas) akvaario on silmälle hivelevä, mutta siitä onko se hyvä elinympäriostö vedeneläville voi olla montaa mieltä.
Itse imuroin altaan pohjaa erittäin harvoin, omien tietojeni mukaan altaan pohja on isoin suodatin mitä lasilaatikon biotoopissa on tarjolla. Aktiiviliete on akvaristin paras kaveri, se pitää bakteeritasapainon kunnossa! Ravinnetasapaino ja kaikenlainen muu prosessointi on mielestäni yksi mielenkiinnon kohteita ja mikroskoopilla on usein mitä erillaisimpia näytteitä eri detaljeista vetisessä maailmassa, kotioloissa.
Jos suodatin ei likaannu, sitä ei kannata pestä sillä siellä tapahtuu monenlaista silmille näkymätöntä toimintaa. Suodattimen putsaus aiheuttaa aina katkoksen biologiseen suodatukseen ja niitä pitäisi periaatteessa välttää niin paljon kun mahdollista. Itse puhdistan isot ulkosuodattimet kerran vuodessa, pieniä vettä kierrättäviä sisäsuodattimia useammin, ylenssä vedenvaihdon yhteydessä.
Voisit hyvinkin harventaa vedenvaihtoa vaikka viikkosta kahteen, liian kliininen (puhdas) akvaario on silmälle hivelevä, mutta siitä onko se hyvä elinympäriostö vedeneläville voi olla montaa mieltä.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
My love: Chiclidae