Taas jälleen kerran...

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Sama vanha aihe. Ostin kivijalkaliikkeestä ruokapurkin.. Päiväys on 5/2014. Se oli viimeinen purkki jonka ostin. Sama tippatesteissä ym. Ruokakaupoista saa todella harvoin esimerkiksi maitoa joka olisi jo ostaessa vanhaa. Oranssit laput ilmestyvät nopeasti tuotteisiin jotka ovat menossa vanhoiksi. Miksi eläinkaupoissa vanhat tuotteet päätyvät asiakkaalle asti?
Mika Litja
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kannattaa tarkistaa jo ostohetkellä päivämäärä niin ei tarvitse itkeä jälkikäteen :mrgreen:
Kivijalkaliikkeissä tavara liikkuu huonosti niin hyllyihin jää vanhaa tavaraa, niin se vaan on.
Ja taitaa useimilla liikkeillä mennä niin huonosti ettei ole juuri varaa myydä alennuksilla edes niitä vanhentuvia tavaroita.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kai nyt veit purkin takaisin liikkeeseen ja vaadit siitä korvausta palautteen kera?
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Olen asiakas.. En vie takaisin, enkä rupea tarkistamaan tuotteita jo kaupassa. Se on myyjän homma. En vaan enää osta kuin netistä ja mieluiten Saksanmaalta. En tilaa Porilaista tai muuta Suomalaista "laatua" enää koskaan. Olen luottanut kotimaisuuteen ja nyt odotan koska kalat kuolee vanhoihin ruokiin tai koska suht uusi allas vuotaa... Koitan saada kuvaa mun 1,5 vuotta vanhoista silikooneista ja veikkaan et moni ei usko silmiään.....No mitä mä niistä tiedän, kai ne kestää..
Mika Litja
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kyllä se on mielestäni asiakkaankin tehtävä tarkistaa että tuote on kurantti.
Myyjäthän yrittää maitokaupassakin huijata laittamalla aina kaikki vanhemmat tuotteet eturiviin, mutta meikä katsoo aina päiväykset ja ottaa tuoreimmat :mrgreen:
Minkä merkkinen allas kun silikonit huonot jo 1,5 vuodessa, onko JuTa taas?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Minusta vastuu on myyjällä, joskin asiakas voi myös tarkistaa varmuudeksi. Normaalihintaa ei saisi vanhentuneesta tuotteesta ilman ale-kylttiä (ja tietoa asiasta) laittaa.

Halvassa tuotteessa kypsyttää se vaiva lähteä valittamaan liikkeeseen. Helposti tulee äänestettyä jaloilla.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Ajattelin vaan, että ei ihan kanna hedelmää saada tällainen toiminta pois liikkeistä, jos siitä ei viitsitä reklamoida.
Vahinkojakin voi sattua tai tuote tullut jo tukkurilta saakka lähelle vanhentumista.

Aika kaukaa haettua, että kalat kuolisivat niihin ruokiin. Niissä oleva päiväys on kuitenkin `parasta ennen` päiväys eikä `viimeinen käyttöpäivä`.
Eipä se ihminenkään kuole syödessään päiväyksen ylittänyttä makaronia ja säilykelihaa. En sano, että se olisi oikein niitä myydä, saati niistä täyttä hintaa ottaa, mutta hyvin ne voi käyttää jos rinnalla tarjoo tuoreempaa tavaraa.

Miksi tuo tuotteen tarkistus olisi yhtään sen enemmän myyjän homma eläinliikkeessä, kuin ruokakaupassakaan jos kumpikaan ei tajua sitä tarkistaa?
Hieman tuntuu siltä, että muutama takaisku ja kaikki on ihan pilalla ja kaikki liikkeet Suomessa on ihan samaa sontaa, aina. Ihan tahallaan varmaan palvelevat asiakkaitaan huonosti ja pitävät niukkaa valikoimaan hyllyissään. Onneksi ihan kaikki ei ajattele noin. Muuten täällä ei olisi liikkeen liikettä.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Kalakaverit kirjoitti:Ajattelin vaan, että ei ihan kanna hedelmää saada tällainen toiminta pois liikkeistä, jos siitä ei viitsitä reklamoida.
Vahinkojakin voi sattua tai tuote tullut jo tukkurilta saakka lähelle vanhentumista.

Aika kaukaa haettua, että kalat kuolisivat niihin ruokiin. Niissä oleva päiväys on kuitenkin `parasta ennen` päiväys eikä `viimeinen käyttöpäivä`.
Eipä se ihminenkään kuole syödessään päiväyksen ylittänyttä makaronia ja säilykelihaa. En sano, että se olisi oikein niitä myydä, saati niistä täyttä hintaa ottaa, mutta hyvin ne voi käyttää jos rinnalla tarjoo tuoreempaa tavaraa.

Miksi tuo tuotteen tarkistus olisi yhtään sen enemmän myyjän homma eläinliikkeessä, kuin ruokakaupassakaan jos kumpikaan ei tajua sitä tarkistaa?
Hieman tuntuu siltä, että muutama takaisku ja kaikki on ihan pilalla ja kaikki liikkeet Suomessa on ihan samaa sontaa, aina. Ihan tahallaan varmaan palvelevat asiakkaitaan huonosti ja pitävät niukkaa valikoimaan hyllyissään. Onneksi ihan kaikki ei ajattele noin. Muuten täällä ei olisi liikkeen liikettä.
Ihmettelenkin miksi saan jo monettako kertaa vanhentunutta kalanruokaa, kun ihmisten ruuissa niin ei ole käynyt kertaakaan tietämättä. Ostan kuitenkin enemmän ruokaa perheelleni, kuin kaloilleni.
Mika Litja
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Nardimai kirjoitti:Olen asiakas.. En vie takaisin, enkä rupea tarkistamaan tuotteita jo kaupassa. Se on myyjän homma.
Kauppiaat huiputtavat asiakkaita. He vastaavat myymistään tuotteista, ei asiakkaan tehtävä ole tarkistaa tuotteen laatua. Asiakkaan huiputtaminen loppuu vasta sitten kun kauppias joutuu paitsi vaihtamaan tuotteen tai antamaan rahat takaisin myös korvaamaan asiakkaalle palauttamisesta aiheutuneet matkakulut ja vaivannäön. Olisi paikallaan että täälläkin julkaistaisiin huiputtajaliikkeiden nimet mutta se ei taida sivustolla olevan maksullisten ilmoitusten takia olla mahdollista. Joka tapauksessa sana kiertämään, onhan meillä netti ja yksityisviestit täälläkin.
Mika Karjalainen
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Heska »

Fogas kirjoitti:
Nardimai kirjoitti:Olen asiakas.. En vie takaisin, enkä rupea tarkistamaan tuotteita jo kaupassa. Se on myyjän homma.
Kauppiaat huiputtavat asiakkaita.
Näin se on aina ollut ja tulee varmasti olemaan, myyjien tehtävä on myydä ja mahdollisimman paljon ja kalliilla ja tuoda rahaa firmoihin. Useimmat lipeväkielisiä mielistelijöitä jotka samalla arvioivat asiakasta ja miettivät voisiko tuota jotenkin vedättää, helposti höynäytettävän näköisille myydään vanhentuneita tuotteita tai suositellaan kalliita tuotteita joissa paras kate myyjälle :mrgreen: Ei myyjä ole sinun kaverisi joka ajaa aina sinun etuasi näin se vaan on ja valveutunut asiakas säästyy monilta pettymyksiltä 8-) Ei ihan kaikki myyjät ole noin härskejä kuin karrikoiden kerroin mutta kyllä olen kuullut useasti kun kehuskelevat keskenään kuka vedättänyt asiakasta eniten ja kuinka tyhmä asiakas ollut :roll:
PS. En ole itse myyjä kun liian rehellinen siihen hommaan :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Minusta huiputtajien nimiä ei sinäänsä ole hyvä julkaista, koska asioita tuskin tutkitaan perinpohjaisesti ja myyjän/liikeen perustelua ei ole välttämättä kuultu. Näin on vain toispuolinen näkökulma eli ostajan.

Jos firman omistaa myyjä, voi olla enempi laskelmoivaa myynti tai jos saa provikkaa. Perusmyyjä tuskin aina ajattelee laajasti hurjaa myyntikatetta.

Myös väärinkäsityksiä on paljon. Asiakas on esim. ostanutkin toisen samanlaisen kalaruokapurkin ja sekoittaa päiväykset keskenään ja moittii liikettä vanhasta purkista.

Tai tuotetta väitetään vialliseksi ja asiakas on itse käyttänyt sitä väärin tai huolimattomasti, ja syyttää liikettä...Näin liike saa pahan leiman, josta on vaikea päästä pois.

Vahinkoja myös sattuu ja tosiaan suora valitus myyjälle/liikkeeseen ja sitten hutkimaan julkisella, jos tarve. Asia voisi korjautua.

Hieman sama asia kuin opetushommissa. Jos ope tekisi virheen arvostelussa, hän toivoisi, että hänelle tullaan suoraan kertomaan ja asia korjataan. Jos käsien läpi menee n-määrä arviointeja, varmasti jokin virhe on inhimillistä, vaikka olisi kuinka huolellinen eikä taustalla olisi omanedutavoittelu. Suora valitus opetushallitukseen ei kuulostaisi kovin järkevälle ratkaisulle (ja tokkopa sitä siellä edes noteerattaisiin ennen kuin todella aihetta). Jos laiminlyöntejä olisi suuri määrä ja aihetta huomautukseen ja selvää huolimattomuutta esim., ymmärrän sitten laajemman valituksen ns. korkeammille tahoille. Mutta julkinen lista, joka perustuisi ei-kovin-hyvin tutkittuihin valituksiin...voisi olla melko epäilyttävä ja ihmisä loukkaava.

Jokainen voisi pohtia omaa duuniaa ja itseään: Onko täydellinen ja tekeekö joskus virheen? Miten olisi julkinen lista netissä virheen tehneistä henkilöistä/firmoista? Melkoinen lista tulisi...olisiko koko Aqua-Webkin siinä täydellisineen akvaristein?

Esim. lista: huonot akvaristit (kriteerinä joskus kuollut kaloja mahdollisten hoitovirheiden takia).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Heska »

Samaa mieltä tosta myyjälistasta koska todennäköisesti siinä olisi hetken päästä kaikki firmat ja lista menettäisi merkityksensä ja riski että kaupat jopa mollaisivat pahimpia kilpailijoitaan :mrgreen:
Mutta sellainen osio johon voitaisiin koota valmistajien tuotteissa havaittuja virheitä ja arvosteluja plussat sekä miinukset palvelisi varmasti monia tuotteen ostoa harkitsevaa tai jonkun ongelman kanssa painivaa ja ehkä joku valmistaja ottaisi jopa onkeensa ja poistaisi tuotteestaan pahimmat suunnittelu/valmistus virheet :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Juu, nuo nettilistat tyyliin "Puskaradio" ovat minusta epäluotettavia, koska kilpailijaa mollataan ja kehutaan itseään mitä erilaisimmilla nimimerkeillä. :P

Juu, esim. JBL 1501 on hyvä sikermä. Ja monista muista tuotteista voisi laittaa saman. Minusta se varaosakeskustelun siirtäminen sieltä oli hieman huono juttu, samalla siinä olisi laajasti muutakin esim. varaosien saatavuudesta ja mistä saa...tietysti ei saisi rönsyillä ihan mihin vain...Pitäisi tehdä selkeä osio niille ja sinne sitten laitella. Olisi ihan hyvä idis ja itse pohtinut sitä usein.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Juu, ei taida epäonnistuneiden kauppojen listaamisessa olla järkeä, tarpeeksi ajattelematta ja liian jyrkästi asian toin esille, olin väärässä. Itselläni ei ole mitään mahdollisuuksia mihinkään kivijalkakauppaan mitään palauttaa, tulee liikaa ajomatkaa henkilöautolla. Äänestän vain jaloillani. Onneksi on mahdollisuus tilata netistä.
Kaikenlaisia molemmin puolin aiheeseen liittyviä sivuja netistä löytyy, esim.
http://www.puskaradio.net/index.php
http://www.aasiakas.net/
Mika Karjalainen
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ymmärrän hyvin myös asiakkaan äänestyksen jaloillaankin, jos suuri vaiva liikkeeseen ja vähäiset kokemukset ovat negatiivisia. Vaikka erehdys olisi inhimillinen. Nettiliikkeellä vielä suurempi vastuu, ettei myy vanhaa kamaa, sillä ostaja ei voi valita päiväystä. Mutta liike seurannee tarkasti yleensä tuotteita, sillä asiakkaalla oikeus palauttaa tuote ja firma maksaa usein postimaksut ja tulee sählinkiä paljon.

Usein kun virheen huomaa, kuitti voi olla tipotiessään...ja momenttinsa sekin. Sinäänsä parasta ennen ei ole syömäkelvotonta useinkaan, mutta varmasti maittavuus ja vitamiinipitoisuus hiipuu. Jos maksaa täyden hinnan, haluaa tuoretta leipää tai kalaruokaa.

Itse kerran ostin hyvämaineisesta lähikaupastani pannuvalmista pangasius-filettä. Se haisi mädälle ja oli tosiaan kompostivalmista. Hatutti muutaman euron ostos hirveästi, mutta en viitsinyt lähikauppaan viedä mätää kalaa kuitin kera...vaikka lähellä on. Tosin palauteen olisin voinut laittaa kotisivuille, mutta jäi tekemättä. Sekin olisi vienyt asiaa eteen päin. Mutta bannaan aina vastaavat tuotteet - liike on 90% hyvä kuitenkin, mutta pohjanoteerauksia joskus löytyy kuten kaikissa liikkeissä.

Kyllähän ihmiset juoruavat livenä ja firmat menettävät asiakkaita, jos alkavat huijata - helposti sana kiertää suullisesti pienissä piireissä. Myös myyjän ja ostajan psyykkeen puhdistusta on epäviralliset vuodatukset, vaikka ei niin vakavasta ongelmasta usein ole kysymyskään. Myyjätkin haukkuvat 99% asiakkaita epävirallisesti oman psyykkeensä kannalta, että jaksavat taas palvella mukaviakin asiakkaita muutaman hieman hankalamman lisäksi. Suonen heille sen ilon. :P

Off-topic: En usko yhdenkään vaimon kehuvan vain sohvalla makoilevaa miestä ystävättärien punaviini-illoissa. Hyvää terapiaa hieman kritisoida muita ja poissulkea ongelma itsestään katsomatta peiliin. :twisted:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

minusta on pieni vaiva lätkäistä vaikka meili sekundaa myyneeseen yritykseen heille tiedoksi/reklamaatioksi. Harvoin itsekään kiikutan tuotteita takaisin ja usein ovat kuitit hukassa. Silti yritys ei voi korjata toimintaansa ilman palautetta, jonka pohjalta toimia.
Monet yritykset palkitsevat asiallisesta palautteesta alennuksella seuraavan kaupanteon yhteydessä.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Heska »

Nyt muuttuvat nettikaupan tavaranpalautusehdot ja asiakkaan maksettava palautuskulut, toivottavasti ei asiakas saa vanhentuneita tuotteita tms. pikkuostoksissa maksullinen palautus ei oikein kannata.
Kyllä reklamaatiota kannattaa antaa vaikka puhelinsoitolla tai s-postilla jotta myyjä ottaa opikseen ja hyvä myyjä voi jopa hyvittää jotenkin tuota virhettä.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Nettikaupat voivat siis niin halutessaan lisätä palautukseen lisämaksun, mutta kovasti veikkasivat uutisissa ettei kukaan siihen ryhdy. Ainakaan suurimmat Suomen nettikaupat ei muuta käytäntöjä sen suhteen. Pienetkään tuskin siihen uskaltautuu, koska ei isot tee edellä.
Teemu Salonen

Re: Taas jälleen kerran...

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mä taas puolestani uskon, että kun ensimmäiset uskaltaa ton siirron tehdä, alkaa niitä palautusmaksuja ilmestymään yhden sun toisenkin firman ehtoihin. Julkisuudessa on puhuttu lähinnä isompien rätti- ja roittikauppojen toimitusehdoista.

Veikkaanpa että yksi iso toimija ensimmäisten joukossa, joka laittaa palauttamisen maksulliseksi (jos ei ole jo laittanut) on euroopan mittakaavassakin suuri yritys nimeltä varusteleka. Nehän tossa joku aika sitte omilla facebook-sivuillaan jätti avoin "uhkauksen" että jos palauttamiset ei pienene ni hinnat nousee. En tiedä sit miten on tehonnu.

Tuo ylläoleva esimerkki ei nyt millään lailla liity akvaarioharrastukseen, kunhan vaan oli esimerkkinä.

Jos mulla olis akvaarioalan verkkokauppa, niin palautus olisi tullu maksulliseksi sillä sekunnilla kun laki sen mahdollistaa. Jollain tavalla ymmärrän rättipuolella palautukset, mutta en enää tälläsessä harrastuksessa. Toki selkeästi viallinen tuote, esim juurikin päiväykseltään vanhentunut kalanruokapurkki tulee saada vaihtaa veloituksetta uuteen. Mutta toi menee jo kuluttajasuojalain piikkiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”