Nimimerkki..
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
- Sukupuoli: Mies
Nimimerkki..
Tässä kauppoja tehdessä ja lievän epäilyksen alaiseksi joutuessani päätin lisätä oman oikean nimeni kaikkiin kirjoituksiin. Kaikki päättyi hyvin, mutta rupesin itsekin ihmettelemään miksi täällä yleensä vuositolkulla ollaan nimimerkkien takana? Tämänkaltaisessa harrastuksessahan sillä ei pitäisi olla mitään väliä. Tietenkin jyrkät mielipiteet on helpompi sanoa nimimerkillä, mutta itse allekirjoitan kaiken sanomani. Ymmärrän kuitenkin yksityisyyden tarpeen, enkä sitä tässä nyt enempää ruodi. Työskentelen itse lastensuojelussa ja veikkaisin tämän foorumin olevan kaikilla sosiaalisilla ja kaupallisilla saroilla olevan turvallisin paikka olla oma itsensä. Minkähän takia Facebookin akvaarioryhmissä ollaan profiililla mukana ja täällä ei? Facen kautta saa akvaryhmien käyttäjistä rippikuvatkin, mutta täällä on pelkkiä agentteja suurin osa. Ei mulla taas muuta..
Mika Litja
Re: Nimimerkki..
Samoja asioita minäkin olen ihmetellyt. Joillakin foorumeilla, joilla on ollut ylilyöntejä ja riitoja, on siirrytty nimimerkeistä oikeisiin nimiin. Taitaa kuitenkin olla eipäs-juupas-ongelma tai iäisyyskysymys. Vastasinkin lähinnä pitääkseni aloitustasi esillä.
Myös ikä voisi olla pakollinen tieto. Nyt täälläkin on lapsia (minun näkökulmastani) vaikka omasta mielestään ovatkin naisia ja miehiä. Tuskin se kumminkaan mikään ongelma on. Jos pitää ikää merkittävänä, huomaa sen kyllä tekstistä.
Myös ikä voisi olla pakollinen tieto. Nyt täälläkin on lapsia (minun näkökulmastani) vaikka omasta mielestään ovatkin naisia ja miehiä. Tuskin se kumminkaan mikään ongelma on. Jos pitää ikää merkittävänä, huomaa sen kyllä tekstistä.
Mika Karjalainen
Mutta onhan se ninimerkkikin oma nimi tosin ei se mikä kastetodistuksessa lukeeFogas kirjoitti:Samoja asioita minäkin olen ihmetellyt. Joillakin foorumeilla, joilla on ollut ylilyöntejä ja riitoja, on siirrytty nimimerkeistä oikeisiin nimiin. Taitaa kuitenkin olla eipäs-juupas-ongelma tai iäisyyskysymys. Vastasinkin lähinnä pitääkseni aloitustasi esillä.

Tuosta tai sen yli menemisestä kai joillakin foorumeilla on ollut kysymys. Yhteen sellaiseen minäkin aikoinaan tutustuin. Homma meni nimimerkkien suojassa aivan överiksi, nälvimiseksi ja sättimiseksi, mutta muuttui aivan asialliseksi kun saattoi kirjoittaa vain omalla nimellä. Siis kai vähän sama juttu kuin että naamioituneena on helpompi rikkoa ikkunoita kuin ilman naamioita. Sitä en tiedä onko tässä foorumissa asiallinen keskustelu joskus muuttunut loanheitoksi mutta sitä vartenhan on modet. Minä en esitä yhtään mitään muutosta mihinkään, kun en asioita tunne. Hyvä kun on tällainen foorumi.Nardimai kirjoitti: Tietenkin jyrkät mielipiteet on helpompi sanoa nimimerkillä,
Mika Karjalainen
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
Mikä esti laittamasta omaa nimeä nimimerkin tilalle jos kerran haluaa esiintyä omalla nimellä. Itse en nimeäni tai tietoja itsestäni levitä netissä missään en edes Facebookissa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Näinhän se juuri on. Ja vaikka ilmoitatkin Koomikko ettet nimeäsi netissä levitä, oli aivan helppo löytää oikea nimesi.Koomikko kirjoitti:Mikä esti laittamasta omaa nimeä nimimerkin tilalle jos kerran haluaa esiintyä omalla nimellä. Itse en nimeäni tai tietoja itsestäni levitä netissä missään en edes Facebookissa.

Mika Karjalainen
Eipä täällä palstalla pahemmin omilla nimillä kirjotella. Meikäläisen lisäks on Jukka Järvi, joka oli nickillä jJarvi eli melkeen omallaan. Nyt viimeaikoina on silmiin pistäny yks toinenki joka (ilmeisesti omalla nimellään) uskaltaa kirjottaa.
Itekki oon sitä ihmetelly minkä ihmeen takia touhun pitää olla niin kamalan salamyhkästä. Siihen tulokseen oon päätyny, et perisuomalainen kateus ja sit se nimimerkin takaa huutelun helppous on syynä.
Itekki oon sitä ihmetelly minkä ihmeen takia touhun pitää olla niin kamalan salamyhkästä. Siihen tulokseen oon päätyny, et perisuomalainen kateus ja sit se nimimerkin takaa huutelun helppous on syynä.
Noinhan se taitaa olla. Ehkä nimimerkillä vielä voi korostaa omaa erityisyyttänsä jonka takia ei sovi tällaisissa epäilyttävissä yhteyksissä esiintyä omalla nimellään. Tiedä häntä vaikka olisin pääministeri. No tosiasiassa olen vain Supon virkamies.Teemu Salonen kirjoitti:Eipä täällä palstalla pahemmin omilla nimillä kirjotella. - Siihen tulokseen oon päätyny, et perisuomalainen kateus ja sit se nimimerkin takaa huutelun helppous on syynä.

Mika Karjalainen
-
- Advanced Member
Vain että kateus on syynä ettei jotkut halua käyttää nimeään netissä keskustellessa
Mikäs siinä jos joku levittää itsestään kaikenlaista tietoa netissä se on jokaisen oma asia. Jotkut jopa levittävät netissä (facebook) alaikästen lastensa kuvia. Itse en lasteni kuvia nettiin laita enkä itsestäkään mitään ylimääräistä levitä tuntemattomien nähtäväksi ja kun näin toimin en myöskään halua että joku täysin tuntematon nimeäni levittää netissä. Facebookissa oletusasetuksilla muutkin kuin ystävät näkee toisistaan aika paljon. Jokainen toimiin niin kuin parhaakseen näkee eikä siinä muilla pitäisi olla nokan koputtamista. Jo joku haluaa täällä oikealla nimellään kirjoittaa niin se onnistuu kyllä mutta en näe mitään syytä miksi pelkkä nimimerkki ei riittäisi.

Mikäs siinä jos joku levittää itsestään kaikenlaista tietoa netissä se on jokaisen oma asia. Jotkut jopa levittävät netissä (facebook) alaikästen lastensa kuvia. Itse en lasteni kuvia nettiin laita enkä itsestäkään mitään ylimääräistä levitä tuntemattomien nähtäväksi ja kun näin toimin en myöskään halua että joku täysin tuntematon nimeäni levittää netissä. Facebookissa oletusasetuksilla muutkin kuin ystävät näkee toisistaan aika paljon. Jokainen toimiin niin kuin parhaakseen näkee eikä siinä muilla pitäisi olla nokan koputtamista. Jo joku haluaa täällä oikealla nimellään kirjoittaa niin se onnistuu kyllä mutta en näe mitään syytä miksi pelkkä nimimerkki ei riittäisi.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Tästähän kehkeytyi keskustelu... Omalla nimellä ja kevyellä pintatiedolla on hyvätkin puolensa. Se estää joskus myös aikuista kirjoittajaa ylilyönteihin. Täällä on tosiaan 10-15-vuotiaita ja silloin se on aikuisen vastuulla kun sen ikäisen kanssa kirjoitellaan. Jos ikää ei näy, voi helposti sortua liian tiukkaan keskusteluun, jossa lapsi jää jalkoihin. Tosin tähänkin voi joku sanoa, että lasta ei saa nettiin päästää, mutta eiköhän kaikista sivustoista tämä rupea olemaan sellainen, johon ainakin meidän lapset saa tulla. Onhan hevosillekin ym omat palstat. Meidän perheen lapset ei akvaariota tällä tasolla harrasta, mutta jos tänne päätyisivät, niin ehdottomasti ainakin ikä esiin, jotta muut tietävät olevansa lapsen kanssa tekemisissä. Ja sitten voi tietysti aika-ajoin tarkastella mitä netissä tapahtuu, niinkuin meidän perheessä tehdään. Teemun kanssa ehdottomasti samaa mieltä. Miksi täällä nimet piilossa, kun Feissarissa ne on varmasti suurella osalla julkisia. Koomikon kannankin ymmärrän, kun jos ei anna nimeään mihinkään, eikä Aqua web ole ainoa sulkulistalla oleva. Sun pankkikortissakin lukee: "Herra Koomikko" (vitsi, vitsi)...Se on sataprosenttisen varmaa, että moni täällä räyhää nimimerkin suojissa ja ei siitä sen takia voi luopua. Jotkut sanomalehdet luopuivat taannoin nimimerkeistä ja kirjoittajat vähenivät radikaalisti. Harva oikeesti uskaltaa vetää tiukkaa linjaa omalla nimellään.
Tarkoitus ei kuitenkaan ollut arvostella kenenkään valintoja sen syvemmin. Ihmettelin ja teen niin vieläkin, miksei tällaisella harrastesivulla olla nimillä. Ei täällä kauheasti ole häiriintyneitä ihmisiä saalistamassa tai urkkimassa tietoja.
Tarkoitus ei kuitenkaan ollut arvostella kenenkään valintoja sen syvemmin. Ihmettelin ja teen niin vieläkin, miksei tällaisella harrastesivulla olla nimillä. Ei täällä kauheasti ole häiriintyneitä ihmisiä saalistamassa tai urkkimassa tietoja.
Mika Litja
Taitamaton ei pysy netissä anonyyminä, ks. http://piraattiliitto.org/user/5115Nardimai kirjoitti: Koomikon kannankin ymmärrän, kun jos ei anna nimeään mihinkään, eikä Aqua web ole ainoa sulkulistalla oleva. Sun pankkikortissakin lukee: "Herra Koomikko" (vitsi, vitsi)...Se on sataprosenttisen varmaa, että moni täällä räyhää nimimerkin suojissa ja ei siitä sen takia voi luopua.
Mika Karjalainen
AI miksi nimimerkki?
Käyn palstan kautta jonkun verran kauppaa muiden palstalaisten kanssa, eikä minulle ole mikään ongelma, vaikka iso joukko teistä tietääkin, kuka minä oikeasti olen. Mutta en kyllä tiedä, toisiko oma nimi keskusteluun varsinaisesti mitään lisäinformaatiotakaan.
En epäile yhtään, etteikö henkilöllisyyttäni voisin pienen työn kanssa äkkiäkin saada selville, mutta se ei tässä olekaan itselleni tärkeää.
En kuulu edes tuohon naamakirjaan ja ainoa, jolta yritän suojautua on sellainen turhan päiväunien toisten nimien googlailu. En siis esimerkiksi halua, että asiakkaani hetken mielijohteesta tai muuten vaan uteliaisuuttaan googlaavat nimeni ja saavat tietää edes sitä, mitä vapaa-ajallani harrastan.
Eli ehkä tässä vähän väistellen sitä, ettei yhdellä googlauksella näy ihmisestä ihan koko elämää.
Käyn palstan kautta jonkun verran kauppaa muiden palstalaisten kanssa, eikä minulle ole mikään ongelma, vaikka iso joukko teistä tietääkin, kuka minä oikeasti olen. Mutta en kyllä tiedä, toisiko oma nimi keskusteluun varsinaisesti mitään lisäinformaatiotakaan.
En epäile yhtään, etteikö henkilöllisyyttäni voisin pienen työn kanssa äkkiäkin saada selville, mutta se ei tässä olekaan itselleni tärkeää.
En kuulu edes tuohon naamakirjaan ja ainoa, jolta yritän suojautua on sellainen turhan päiväunien toisten nimien googlailu. En siis esimerkiksi halua, että asiakkaani hetken mielijohteesta tai muuten vaan uteliaisuuttaan googlaavat nimeni ja saavat tietää edes sitä, mitä vapaa-ajallani harrastan.
Eli ehkä tässä vähän väistellen sitä, ettei yhdellä googlauksella näy ihmisestä ihan koko elämää.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: -
- Sukupuoli: Nainen
Tämän olen monesti huomannut täällä; yleensä tekstin tasosta huomaa että kyseessä on lapsi ja voi sovittaa sanansa ikätasoisesti. Sehän on vain hyvä asia, että nuoriso hakee täältä tietoa ennemmin kuin "mutu"-ohjeita joltain vähemmän faktoja tietävältä taholta tai saitilta.Nardimai kirjoitti:Täällä on tosiaan 10-15-vuotiaita ja silloin se on aikuisen vastuulla kun sen ikäisen kanssa kirjoitellaan. Jos ikää ei näy, voi helposti sortua liian tiukkaan keskusteluun, jossa lapsi jää jalkoihin.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
-
- Advanced Member
Tässäkin keskustelussa tuli aika nopeasti syyt selville miksi kirjoitan nimimerkin takaa. Keskusteluun kerkesi osallistumaan minun lisäksi neljä muuta henkilöä näistä kaksi kaivoi minusta jo tietoa netistä ja alkoi levittämään sitä eteen päin. Vaikka löytäisittekin minusta tietoa netistä pitäkää se omana tietona ja antakaa olla siellä mihin sen kirjoitin. Ei niitä tietoja tarvitse levittää tänne Aqua-Webiin tai muualle nettiin. En minäkään levitä netissä muiden tietoja tai nimiä. No eiköhän tämä tullut selväksi miksi kirjoitan nimimerkin takana.
Viimeksi muokannut Koomikko, 10:26, 10.06.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tässä on enemmän puolia, kuin vain kaksi.
Jos foorumi on harrastajafoorumi, meininki on yleensä asiallisempaa ja jos vielä moderointi on kunnossa, niin ei ole väliä, ollaanko nimimerkillä vai nimellä. No hetkellisessä mielikuvituksen puutteessa en keksinyt tänne parempaakaan, kuin oman nimen lyhennelmän. Toisaalta on olemassa foorumeita, missä ollaan yleensä nimimerkillä, mutta muutamat omalla nimellään ja nämä muutamat on niitä kaikkein idiooteimpia egoisti yksilöitä, joilla ei ole olemassa minkäänlaista häpeän tajua ja ovat pahimpia trolleja. En sano foorumin nimeä tässä (ei ole Suomi24), mutta aika monta vuotta olen sitä seurannut, kun iskee masokistinen vimma ja pää ei ole tarpeeksi kipeä
Sitten on häröfoorumeita, missä en missään nimessä käyttäisi omaa nimeä, mutta jonkun syyn n takia muutamaan asialliseen ketjuun on ollut asiaa. Sellaisella ei kestä sanoa edes omaa lempiväriä, kun saa paskaa niskaan sikiöiltä. Sitten esimerkiksi Pienoismallit foorumilla on pakko olla omalla nimellään, mutta mielestäni turhaan. Se on vähän niinkuin tämäkin, eli harrastajafoorumi, missä ei ole niin nuukaa. Aqua-webissä on ihan sopiva systeemi.
Jos foorumi on harrastajafoorumi, meininki on yleensä asiallisempaa ja jos vielä moderointi on kunnossa, niin ei ole väliä, ollaanko nimimerkillä vai nimellä. No hetkellisessä mielikuvituksen puutteessa en keksinyt tänne parempaakaan, kuin oman nimen lyhennelmän. Toisaalta on olemassa foorumeita, missä ollaan yleensä nimimerkillä, mutta muutamat omalla nimellään ja nämä muutamat on niitä kaikkein idiooteimpia egoisti yksilöitä, joilla ei ole olemassa minkäänlaista häpeän tajua ja ovat pahimpia trolleja. En sano foorumin nimeä tässä (ei ole Suomi24), mutta aika monta vuotta olen sitä seurannut, kun iskee masokistinen vimma ja pää ei ole tarpeeksi kipeä

Nimimerkillä kirjautuminen voisi johtua ihan jo siitä, että jos jokainen koettaisi omalla nimellään tänne kirjautua, niin miettikää kuinka monta vaikkapa Ville Virtasta täällä olisi. Olisi turhauttavaa kirjautua aina VilleVirtanen01, VilleVirtanen02 yms.
En olisi viitsinyt nähdä vaivaa nimesi etsimiseen, itse sinä olet vapaaehtoisesti viestissäsi tällä foorumilla ilmoittanut mm. nimesi. Silti väitit että "Itse en nimeäni --- levitä netissä missään".Koomikko kirjoitti: kaivoi minusta jo tietoa netistä .
Eräät sinunkin kirjoituksesi tällä foorumilla olisivat vähemmän hyökkääviä jos olisit joutunut ne omalla nimelläsi kirjoittamaan.
Minusta tämän foorumin käytäntö on hyvä. Henkilöllisyytensä saa salata jos haluaa ja osaa tai olla salaamatta.
Mika Karjalainen
-
- Advanced Member
Anna sen nimen olla siellä minne olen sen itse laittanut. Ei sinun tarvitse sitä mihinkään siirtää tai etsiä nimeäni muualta netistä tuoda sitä tänne nähtäväksi. Nyt kun tiedän sinun nimen niin mitäs sinä tykkäät jos menen sitä vaikka tuonne Suomi24 levittään. Kai sinullakin joku syy oli kun kirjauduit tänne nimimerkillä etkä oikealla nimelläsi. Ylläpito varmasti muuttaa oikean nimesi nimimerkin tilalle jos vaan pyydät. Sori jos tyylini on hyökkäävä ja olen kenties loukannut sinua. Parempihan sen jos nimimerkin turvin uskalletaaan sanoa mitä mieltä ollaan asioista. Ei siinäkään olisi järkeä jos oikean nimen käyttö olisi pakollista eikä sitten uskallettaisi sanoa mitä haluttaisiin. Itse on usko että oikean nimen käyttö täällä muuttaisi minua tai kirjoituksia millään tavalla.Fogas kirjoitti:En olisi viitsinyt nähdä vaivaa nimesi etsimiseen, itse sinä olet vapaaehtoisesti viestissäsi tällä foorumilla ilmoittanut mm. nimesi. Silti väitit että "Itse en nimeäni --- levitä netissä missään".
Eräät sinunkin kirjoituksesi tällä foorumilla olisivat vähemmän hyökkääviä jos olisit joutunut ne omalla nimelläsi kirjoittamaan.
Saat minun puolestani levittää nimeäni minne tahansa. Tyylisi ei ole vaivannut minua enkä ole huomannut sinun loukanneen minua.
Mika Karjalainen
-
- Advanced Member
Nimimerkin myötä aloittelijankin on pienempi kynnys tulla tänne ja esittää "tyhmiäkin kysymyksiä" joita oikealla nimellä ei uskallettaisi esittää ja sitä myöten saavat oikeaa tietoa. Ja tyhmiä kysymyksiähän ei ole, vain tyhmiä vastauksia
Ja jos joku liikaa kukkoilee niin voihan Modet antaa bannia tai poistaa viestin joten en näe ongelmaa.
AW:lla muutenkin vähän harrastajia ja jos nimimerkit kiellettäisiin tämä jäisi varmaan muutaman tyypin keskustelupalstaksi ja ei varmasti edistäisi akvaarioharrastajien tietotaitoa ja kokemusten jakamista mikä foorumin tarkoitus lienee?

Ja jos joku liikaa kukkoilee niin voihan Modet antaa bannia tai poistaa viestin joten en näe ongelmaa.
AW:lla muutenkin vähän harrastajia ja jos nimimerkit kiellettäisiin tämä jäisi varmaan muutaman tyypin keskustelupalstaksi ja ei varmasti edistäisi akvaarioharrastajien tietotaitoa ja kokemusten jakamista mikä foorumin tarkoitus lienee?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itse kannatan, että jokainen voi valita nimimerkin tai oman nimen. Jos teen kauppoja, mieluusti haluan oikean nimen ja puhelinnumeron, josta voi identifioida tiukan paikan tullen henkilön.
Jos lähdettäisiin sille linjalle, että jokainen on omalla nimellä, systeemin pitäisi olla aukoton tunnistamaan henkilö varmasti (kuten pankkiyhteys). Itselläni on hieman kynnystä, että nämä keskustelufoorumit ovat usein hakkeroinnin kohteina ja usein oikeita "matopurkkeja" troijalaisten kera!. Hieman kynnystä työntää tunnistustietoni joka foorumiin, jonka ylläpito voi olla harrastepohjalla. Myös joku voi tehdä jäynää esiintyen toisen virallisella nimellä, jos tunnistus ei ole aukoton. Tietysti sama koskee nimimerkkiä, mutta kuitenkin hieman eri asia.
Sitten nuo aliakset - alkaisi tulla väärinkäsityksiä, jos samalla nimellä sattuisi olemaan joku todella aggressiivinen laukoja, joka pilaisi omankin maineen siinä sivussa. Ja väärinkäsitysten vaara muutenkin suuri.
Myös joskus ei vain halua, että koko kansa tietää mitä tekee ja kysyy. Mieli voi muuttua myöhemmin ja keskustelufoorumista ei saa poistettua helposti keskustelusikermiä ym. jonka haluaisi myöhemmin muutettavan.
Myöskään en halua mainosmiehiä kimppuuni ja numerotietojani ylös. Jos jokainen on omalla nimellään, helposti myyntimiehet jäljittävät ns. tarpeet ja kohta tulee mainos sähköpostiin/puhelimeen.
Myös varkaille oiva tilaisuus putsata paikat, kun avoimesti tilittää lomamatkasta lähtien omalla nimellä osoitetietojen kera...
Moni ei myöskään ammatin takia halua olla järin avoin. Ja haluaa harrastuksen ja ammattiminän pysyvän piilossa. Myös akvaariokauppas haluaa joskus esiintyä muussa roolissa ja erottaa työnsä.
Melko helposti jonkinlaisella vaivannäöllä voi jäljittää henkilöitä, jos asia kiinnostaa. Mutta eri asia kuitenkin esiintyä täysin omalla nimellään täällä.
Mutta jokainen päättäköön itse avoimmuusasteensa....
Jos lähdettäisiin sille linjalle, että jokainen on omalla nimellä, systeemin pitäisi olla aukoton tunnistamaan henkilö varmasti (kuten pankkiyhteys). Itselläni on hieman kynnystä, että nämä keskustelufoorumit ovat usein hakkeroinnin kohteina ja usein oikeita "matopurkkeja" troijalaisten kera!. Hieman kynnystä työntää tunnistustietoni joka foorumiin, jonka ylläpito voi olla harrastepohjalla. Myös joku voi tehdä jäynää esiintyen toisen virallisella nimellä, jos tunnistus ei ole aukoton. Tietysti sama koskee nimimerkkiä, mutta kuitenkin hieman eri asia.
Sitten nuo aliakset - alkaisi tulla väärinkäsityksiä, jos samalla nimellä sattuisi olemaan joku todella aggressiivinen laukoja, joka pilaisi omankin maineen siinä sivussa. Ja väärinkäsitysten vaara muutenkin suuri.
Myös joskus ei vain halua, että koko kansa tietää mitä tekee ja kysyy. Mieli voi muuttua myöhemmin ja keskustelufoorumista ei saa poistettua helposti keskustelusikermiä ym. jonka haluaisi myöhemmin muutettavan.
Myöskään en halua mainosmiehiä kimppuuni ja numerotietojani ylös. Jos jokainen on omalla nimellään, helposti myyntimiehet jäljittävät ns. tarpeet ja kohta tulee mainos sähköpostiin/puhelimeen.
Myös varkaille oiva tilaisuus putsata paikat, kun avoimesti tilittää lomamatkasta lähtien omalla nimellä osoitetietojen kera...
Moni ei myöskään ammatin takia halua olla järin avoin. Ja haluaa harrastuksen ja ammattiminän pysyvän piilossa. Myös akvaariokauppas haluaa joskus esiintyä muussa roolissa ja erottaa työnsä.
Melko helposti jonkinlaisella vaivannäöllä voi jäljittää henkilöitä, jos asia kiinnostaa. Mutta eri asia kuitenkin esiintyä täysin omalla nimellään täällä.
Mutta jokainen päättäköön itse avoimmuusasteensa....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kuten sanottu, minusta tämän foorumin käytäntö on hyvä, henkilöllisyytensä saa salata jos haluaa ja osaa tai olla salaamatta.
Tunnen yhden foorumin johon voi kirjoittaa vain oikealla nimellään mutta ei siellä mitään aukotonta pankkitunnuksilla tms. rekisteröitymistä ole, on niitä käyttökelpoisia joskaan ei aukottomia muitakin systeemejä ainakin joihinkin foorumeihin kelpoisia. Selvähän se että mahdottomaksi menisi jos pitäisi tänne pankkitunnuksilla rekisteröityä.
Mutta tämä nykyinen systeemi on ihan hyvä ja sitä on monipuolisesti perusteltu. Silti on hyvä että Nardimai aloitti keskustelun asiasta.
Tunnen yhden foorumin johon voi kirjoittaa vain oikealla nimellään mutta ei siellä mitään aukotonta pankkitunnuksilla tms. rekisteröitymistä ole, on niitä käyttökelpoisia joskaan ei aukottomia muitakin systeemejä ainakin joihinkin foorumeihin kelpoisia. Selvähän se että mahdottomaksi menisi jos pitäisi tänne pankkitunnuksilla rekisteröityä.
Mutta tämä nykyinen systeemi on ihan hyvä ja sitä on monipuolisesti perusteltu. Silti on hyvä että Nardimai aloitti keskustelun asiasta.
Mika Karjalainen