"Yliruokitut" kalat -> vesi onglema
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
"Yliruokitut" kalat -> vesi onglema
Lapsella kävi hupsista ja täysi ruokapurkki tyhjeni akvaarioon eilen illalla. Onneksi oli tarkoitus tehdä akvaarion viikkottainen vedenvaihto(20l)/siivous eilen, joten oli jo ensi hätään valmista vettä ja sain imuroitua enimmät hiutaleista pohjalta.
Aamulla kuitenkin odotti yllätys, kun vesi oli muuttunut täysin sumeaksi, NO2 ja No3 lähes tapissa, kaikki kalat pinnalla haukkomassa ja pari jo kellui selällään. Vaihdoin aamulla 30l vettä, jotka olin jo varmuudeksi illalla laittanut seisomaan. Edelleen arvot olivat tämän jälkeen korkeat ja päivällä kotiin palatessa pari kalaa lisää kellumassa pinnalla. Päivällä vaihdoin 50l vettä, jotka olin laittanut aamulla seisomaan. Vieläkin vesi suht sameaa, mutta nyt näkee jo läpi. Keseessä siis 60l akvaario.
Onko mitään poppakonsteja, millä saataisiin taas vesiolosuhteet hyviksi, vedenvaihtojen lisäksi? Entä mikä olisi minimi aika tuolle veden seisottamiselle? Normaalin vedenvaihdon yhteudessä olen seisottanut 1-2vrk.
Aamulla kuitenkin odotti yllätys, kun vesi oli muuttunut täysin sumeaksi, NO2 ja No3 lähes tapissa, kaikki kalat pinnalla haukkomassa ja pari jo kellui selällään. Vaihdoin aamulla 30l vettä, jotka olin jo varmuudeksi illalla laittanut seisomaan. Edelleen arvot olivat tämän jälkeen korkeat ja päivällä kotiin palatessa pari kalaa lisää kellumassa pinnalla. Päivällä vaihdoin 50l vettä, jotka olin laittanut aamulla seisomaan. Vieläkin vesi suht sameaa, mutta nyt näkee jo läpi. Keseessä siis 60l akvaario.
Onko mitään poppakonsteja, millä saataisiin taas vesiolosuhteet hyviksi, vedenvaihtojen lisäksi? Entä mikä olisi minimi aika tuolle veden seisottamiselle? Normaalin vedenvaihdon yhteudessä olen seisottanut 1-2vrk.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
Re: "Yliruokitut" kalat -> vesi onglema
Putsaa suodattimet ja unohda se veden seisottaminen, ellei sulla nyt ole jotain ihan erityistä syytä tehdä sitä.
Mä laitan kaikkiin altaisiin letkulla suoraan hanasta...
Suodattimet on luultavasti täynnä mätänevää ruokamössöä. Pohja kannattaa lapota, kasveja vähän heilutella. Vaihdat vaan sitä vettä, ihan reippaasti
Mä laitan kaikkiin altaisiin letkulla suoraan hanasta...
Suodattimet on luultavasti täynnä mätänevää ruokamössöä. Pohja kannattaa lapota, kasveja vähän heilutella. Vaihdat vaan sitä vettä, ihan reippaasti

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
Ilmeisesti altaasi on ns. tavallinen makeavesiakvaario. Sinun ei tarvitse seisottaa vettä lainkaan, voit laskea sen suoraan hanasta altaaseen. Jos vesi on todella kaasuista (havaitset uuden veden mukana tulevan paljon pieniä kuplia) kannattaa uusi vesi laskea altaaseen esim. sienen lävitse. Itselläni on letkun päässä lappo, jonka sisään on tungettu puhdas sieni ja vesi tulee tämän lapon läpi altaaseen pinnan yläpuolelle, tämä hieman vähentää kaasun pääsyä veteen jolloin ei tarvitse pelätä kaasukuplatautia.
Heti kannattaa vaihtaa altaan vedestä vielä puolet, mikäli sinulla on hyvä laatuista veden parannusainetta voisit tässä tapauksessa käyttää sitä. Laita suodatin pörisemään siten että vesisuihku menee ilmatilan kautta takaisin veteen rikkoen veden pinnan ja sekoittaen veteen happea. Putsaa myös suodatin.
Joutunet tekemään nyt päivittäin vielä pienempiä vedenvaihtoja, ehkä kahdestikin ja hiljalleen stabiloimaan tilannetta.
Heti kannattaa vaihtaa altaan vedestä vielä puolet, mikäli sinulla on hyvä laatuista veden parannusainetta voisit tässä tapauksessa käyttää sitä. Laita suodatin pörisemään siten että vesisuihku menee ilmatilan kautta takaisin veteen rikkoen veden pinnan ja sekoittaen veteen happea. Putsaa myös suodatin.
Joutunet tekemään nyt päivittäin vielä pienempiä vedenvaihtoja, ehkä kahdestikin ja hiljalleen stabiloimaan tilannetta.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Jos vesi ei tule kaivosta tai sisällä muuten erityisen paljon klooria tms, en tuollaisessa kriisitilanteessa antaisi veden seisottamisen hidastaa vedenvaihtoja. Lappoisin pohjan mahdollisimman hyvin, huuhtelisin suodattimesta varovasti kaiken ruoan ja jos mahdollista lisäisin hyviä bakuja pullosta. Toki, vahinko on jo tapahtunut ja kalakuolemia saattaa tulla vielä vaikka nitriitti nollaan nopeasti laskisikin.
Itselle kävi kerran samoin; lasten synttärijuhlissa pikkuvieraat päättivät ruokkia kalat purkillisella hiutaleita. Kun se sakka turposi, sitä oli kolmannes altaan pohjalla. Lapposin pohjaa ja vaihdoin vettä niin kauan, kunnes tuntui puhtaalta ja sen jälkeen vain vedenparannusaineet perään. Kyseessä oli 100 litrainen allas, eikä sen vesimäärä tosiaan riittänyt koko puhdistukseen, vaan oli pakko lisätä sopivan lämpöistä vettä sellaisenaan aina lisää ja jatkaa siivoamista... Onneksi vältyin kalakuolemilta... Liika kalanruoka on myrkkyä![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Itselle kävi kerran samoin; lasten synttärijuhlissa pikkuvieraat päättivät ruokkia kalat purkillisella hiutaleita. Kun se sakka turposi, sitä oli kolmannes altaan pohjalla. Lapposin pohjaa ja vaihdoin vettä niin kauan, kunnes tuntui puhtaalta ja sen jälkeen vain vedenparannusaineet perään. Kyseessä oli 100 litrainen allas, eikä sen vesimäärä tosiaan riittänyt koko puhdistukseen, vaan oli pakko lisätä sopivan lämpöistä vettä sellaisenaan aina lisää ja jatkaa siivoamista... Onneksi vältyin kalakuolemilta... Liika kalanruoka on myrkkyä
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
Meillä vesi tulee lähteestä (vanha maalaistalo) ja on ainakin todella rautapitoista (väriltään ruskeaa ja maistuu), joten olen pelannut varman päälle ja käyttänyt jokaiseen vesierään vedenparannusainetta ja seisottanut tuon em ajan. Uskaltaiskohan tuota laskea suoraan?
Suodattimen putsasin jo aamulla, mutta täytyy varmaan putsata vielä nyt illasta. Lisäksi satuin huomaamaan, että kyseinen suodatin on tarkoitettu alle 45l akvaarioihin... Ostin siis akvaarion kaikkine tarvikkeineen ja kaloineen "käytettynä", enkä ollut aijemmin kiinnittänyt suodattimen merkkiin ja malliin huomiota.
Bakuja lisäsin pullosta jo aamuiseen vesisatsiin, mutta nekin jo loppui. Aamulla loppui myös vedenparannus aine, mutta hälytin anopin tuomaan kaupungista, kun tajusin että huomenna on pyhä.
Suodattimen putsasin jo aamulla, mutta täytyy varmaan putsata vielä nyt illasta. Lisäksi satuin huomaamaan, että kyseinen suodatin on tarkoitettu alle 45l akvaarioihin... Ostin siis akvaarion kaikkine tarvikkeineen ja kaloineen "käytettynä", enkä ollut aijemmin kiinnittänyt suodattimen merkkiin ja malliin huomiota.
Bakuja lisäsin pullosta jo aamuiseen vesisatsiin, mutta nekin jo loppui. Aamulla loppui myös vedenparannus aine, mutta hälytin anopin tuomaan kaupungista, kun tajusin että huomenna on pyhä.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Näin jälkiviisautena mutta tämän voi ehkäistä niin ettei anna lapsille koko purkkia käteen vaan vain sen verran kun kerta-annos on niin ei tule vahinkoa
Meillä ainakin näin homma toimii hyvin ja lapset saa halutessaan osallistua ruoan antoon mutta ruokaa tulee oikea määrä
Ton kaiken ylimääräisen ruoan poistaminen altaasta vettä pilaamasta on hankala juttu ja samalla lähtee hyödyllisetkin bakut.
Toivottavasti ei tule paljon kalakuolemia.

Meillä ainakin näin homma toimii hyvin ja lapset saa halutessaan osallistua ruoan antoon mutta ruokaa tulee oikea määrä

Ton kaiken ylimääräisen ruoan poistaminen altaasta vettä pilaamasta on hankala juttu ja samalla lähtee hyödyllisetkin bakut.
Toivottavasti ei tule paljon kalakuolemia.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
-
- Senior Member
Jatka sitten vain tuolla tyylillä niin kauan kuin nitriitit ovat nollissa. Jos lähdevesi on vaihtokelpoista puolessa vuorokaudessa, tee vaihdot aamuin illoin. Ja jatkoa ajatellen isompi suodatin. Esim. itselläni käytössä JBL ja siitä tykkään kun virtausta voi helposti säätää, jos olisi taistoallas, voisin laittaa hiljaiseksi tai niin kuin nyt; plekovauvoille sellainen virtaus ja ilmastus että hiekka kinostuu 

100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
Tässä tapauksessa jälkiviisauskaan ei olisi auttanut, kun herra 2v oli kiivennyt tuolille, siitä ahtanut itsensä kaapin ja akvaarion väliin senkille, jolla akvaario on ja siitä ottanut ruokapurkin kaapin päältä(sijaitsevat n 1,8m korkeudessa) ja omatoimisesti ruokkinut kalat. Siinä vaiheessa kun allas oli täynnä ruokaa ja yritti päästä alas, huuti äitiä apuun.
Kyseisessä altaassa on Taisto ja voi sitä raukkaa kun nyt huudatan virtausta täysillä, mutta pienempi paha tuo on. Olin ihan varma, että se kuolee ensimmäisenä kun sanotaan, että ovat niin herkkiä, mutta kaikki kuolleet ovat olleet neontetroja...
Perjantaina täytyy suunnata kaupunkiin ostamaan bakuja ja uusi suodatin.
Kyseisessä altaassa on Taisto ja voi sitä raukkaa kun nyt huudatan virtausta täysillä, mutta pienempi paha tuo on. Olin ihan varma, että se kuolee ensimmäisenä kun sanotaan, että ovat niin herkkiä, mutta kaikki kuolleet ovat olleet neontetroja...
Perjantaina täytyy suunnata kaupunkiin ostamaan bakuja ja uusi suodatin.
-
- Senior Member
Lapset ehtii... Meillä oma tyttö osaa kyllä ruokkimisen ja tietää laittaa sen verran kun hyppyseen mahtuu, eikä koskaan kaada purkista... Kuinka ollakaan, vahinko tapahtuikin synttärijuhlilla vieraiden lasten toimesta, vaikka ruoat oli piilotettu.
Ei sen enempää olisi kukaan osannut varautua kun kuvittelee, että pikkuautot on kalojen pahin uhka tuollaisena päivänä.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
- Senior Member
Kyllä ne labyrinttikalat (taisto) taitavat olla niitä viimeisiä sissejä näissä tapauksissa 

Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
also in ig @aquariumbyjuha
-
- Advanced Member
Yks keino tämmöisen yliruokinnan estämiseksi on laittaa kalanruoat lukkojen taakse kaappiin, mutta jotain muutahan voivat keksiä pudotella leluja tai vaikka kakkua altaaseen joten vähintään yhden aikuisen vaan valvottava ja opastettava lapsiaSiltsu kirjoitti:Lapset ehtii... Meillä oma tyttö osaa kyllä ruokkimisen ja tietää laittaa sen verran kun hyppyseen mahtuu, eikä koskaan kaada purkista... Kuinka ollakaan, vahinko tapahtuikin synttärijuhlilla vieraiden lasten toimesta, vaikka ruoat oli piilotettu.Ei sen enempää olisi kukaan osannut varautua kun kuvittelee, että pikkuautot on kalojen pahin uhka tuollaisena päivänä.

Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Välikommenttina tähän, että mulla kerran oli kolmen pvän ajan malaweilla ruokinta-automaatti joka päätti tyhjentyä altaaseen kokonaan kerralla jonakn noista mun poissaolopäivistä ja vaikka oon aina ajatellu et malawit syö ihan kaiken mitä altaaseen tu getaan niin nekään ei pystyny tyhjentää allasta ruoasta! Sitä hötön ja hajun määrää... yäh :/Heska kirjoitti: Ton kaiken ylimääräisen ruoan poistaminen altaasta.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
-
- Junior Member
Meillä on kyllä kerran ihan aikuinen vieras tehnyt tuon
Meillä oli eräs pariskunta vieraana, ja laitoimme heille pedit olohuoneeseen. Mulle ei vaan tullut lainkaan mieleen, että he saattaisivat omatoimisesti ruokkia kalojani, kun olin erikseen sanonut ettei niistä tarvitse huolehtia. Kun vierailua oli kestänyt pari päivää tajusin paksun kerroksen kalanruokaa akvaarion pohjalla, ja mies kertoi, että niitä oli niin hauska ruokkia ja katsella kun ne syö, mutta olisikohan mennyt vähän liikaa?
. Tästä on aikaa varmaan toistakymmentä vuotta, mutta muistan hyvin sen siivoamisrumban silloin. Joo, emme ole enää tekemisissä kyseisen henkilön kanssa kovasti.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Meillä oli eräs pariskunta vieraana, ja laitoimme heille pedit olohuoneeseen. Mulle ei vaan tullut lainkaan mieleen, että he saattaisivat omatoimisesti ruokkia kalojani, kun olin erikseen sanonut ettei niistä tarvitse huolehtia. Kun vierailua oli kestänyt pari päivää tajusin paksun kerroksen kalanruokaa akvaarion pohjalla, ja mies kertoi, että niitä oli niin hauska ruokkia ja katsella kun ne syö, mutta olisikohan mennyt vähän liikaa?
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)