Uusi tausta kivestä

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tom80
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Uusi tausta kivestä

Viesti Kirjoittaja Tom80 »

Eli tämmönen ois tarkotuksena toteuttaa kesällä. Samalla kun vaihdan/vaihdatan silikonit altaaseen ajattelin heivata styroksi taustan mäkeen ja tehdä uuden taustan oikeasta kivestä (hullua?). Tausta muodostuisi kahdesta tai kolmesta palasesta jotka tulisi hieman kallelleen takalasia kohti. Hyvä tuenta alhaalta ja ylhäältä on välttämätön, jolla varmistetaan ettei taustan palat pääse missään vaiheessa kaatumaan. Olen miettinyt että altaan pohjalle tekisin styroksista tai vastaavasta "pedin" johon kiven laittas tukevasti seisomaan ja ylhäältä taustan tukisin jotenkin (en tiedä vielä miten).

Tausta palasten paksuudeksi olen ajatellut jotain 5cm, mutta saa nähdä sitten. Jos taustaan haluaa suuren profiilin niin kivi pitäisi olla aika paksua ja olen miettinyt jos kiveä saisi jotenki helposti (miten?) kaiverrettua takapuolelta jolloin saisi ylimäärästä painoa pois.

Back To Nature taustat on turhan kalliita, vaikka ei voi tietää millaista tuhon ja ylimäärästä kustannusta tuo tausta homma saa aikaan jos kivet kaatuu altaassa :( . Järven Jukallahan oli sen ruotsin ukon kans joku taustahomma mietinnässä, mutta se ei ainakaan vielä ole varteenotettava vaihtoehto, ennen kuin näen miltä ne taustat näyttää minun silmään ja mietin sitten uudestaan. Tuskin ne näyttävät aidommilta kuin oikea kivi :mrgreen:

Tällasessa taustassa on ainakin yksi hyvä puoli (luulen niin :) ). Tausta kun muodostuu useammasta palasta voi saumakohtiin jättää rakoja jolloin kalat pääsee taustan taakse hyvin piiloon.

Mutta katellaan mitä kesä tuo tullessaan.
-Tomi-
Waltteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Waltteri »

Ihan hyvä idea, mutta kiinteitä luolia rakennettaessa kannattaa ottaa huomioon se, että kalat voivat jäädä tiukkoihin rakoihin jumiin. Myös kalojen mahdollinen pyydytäminen altaasta kannattaa huomioida.

Kokemusta nimittäin on yhden malawialtaan tyhjentämisestä, johon oli silikoonattu kiviä taustalle. :roll:

Mutta kuvia sitten kehiin, kun saat projektin käyntiin.
Tom80
Junior Member
Junior Member

Waltteri kirjoitti:mutta kiinteitä luolia rakennettaessa kannattaa ottaa huomioon se, että kalat voivat jäädä tiukkoihin rakoihin jumiin
Oon miettinyt tuotakin ja täytyy kyllä tarkasti suunnitella ettei mitään tiukkoja rakoja pääse syntymään.
-Tomi-
Izze
Senior Member
Senior Member

Altaan tyhjennys

Viesti Kirjoittaja Izze »

Kantapään kautta olen oppinut, että tuo kalojen kiinnisaaminen on todella vaikeaa jos on kiinteät piilopaikat (esim. taustan taakse). Kyllähän ne kalat sinne tykkäävät mennä piiloon ja pitää niillä olla sellaisia paikkoja, mutta tästä lähin toteutan ne paremmin suunnitellen.

Niin kuulostaa mielenkiintoiselta tuo aitokivitausta. On mielessä käynyt useamman kerran. Jos saat hyviä kokemuksia niin kerro. Niin ja huonot kokemukset myös. Pioneerina on kiva olla :P
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Minulla tuli ajatuksena mieleen että noita kivipaasia jos haluaa muotoilla, niin ottaa yhteyttä johonkin kivialan yritykseen (hautakivifirma tms) kun heillä on varmasti sellaisia laitteita millä kiveä voisi muotoilla varmaan kohtuullista korvausta vastaan.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Mitä jos laittaisi mahdollisimman ohuita liuskekivä takalasia vasten pystyn upotettuna strykosi petiin? muutamia voisi vaikka liimata silikonilla toisten päälle että tulisi vähän kohumia. Väri tosin on musta...
Itse tilasin saksasta lasikuidusta ja kivestä tehdyn taustan joka on paljon halvempi kuin back to naturet, tosin se ei ole vielä tullut joten en osaa sanoa ulkonäöstä, laadusta yms. vielä mitään... (kotisivuilla linkki kuvaan)
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Tässäkin aiheessa puhutaan liimauksien yhteydessä silikoonista,mutta itse en uskaltaisi kovin isoja,korkeita ja raskaita rakennelmia lähteä silikoonilla kyhäämään, ainakaan niin että ne oletettavasti pelkän liiman varassa pysyvät aikansa kasassa, koska omien kokemuksien mukaan silikooni kestää kyllä jonkun aikaa, mutta vedellä,levillä ym. moskalla on taipumus kyllä tunkeutua jossakin vaiheessa kiven ja silikoonin väliin,heikentäen liimausta. Siniriutassa on muistaakseni myytävänä ihan mm.fragien liimaukseen tarkoitettua liimaa, joka saattaisi olla sopivampaa noihin rakenteluhommiin.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

jartzu65 kirjoitti:Siniriutassa on muistaakseni myytävänä ihan mm.fragien liimaukseen tarkoitettua liimaa, joka saattaisi olla sopivampaa noihin rakenteluhommiin.
Muistatko sinä tai joku muu tuon aineen nimeä ja hintaa? Paikallisessa maalikaupassa on Marine Epoxya, joka maksaa 40 euroa - eikä ole iso tuubi.

Olen samoilla aaltopituuksilla kanssasi tuosta kivien silikoonaamisesta - varsinkin pehmeämmät ja huokoisemmat kivilajit eivät silikonilla pysy - mutta miten ne pysyisivät millään muullakaan liimalla? Samalla tavalla se (eroosio?) efekti ilmenee, että vesi menee liiman ja kiven väliin.

Jospa olisi kunnon työkalut käytössä niin kiviin voisi porata reikiä, joihin laitettaisiin puutappi, joka kiilattaisiin reikään tiukasti. Puutappia hyödyntämällä kivien toisiinsa kiinnityksessä (rosteriruuvit/tangot tms) pysyisi kivet varmasti paikoillaan. Puutapin pitäisi tietysti olla jotain katajan kaltaista, joka ei helposti lahoa.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Ilmeneeköhän se eroosio-efekti myös jos käytetään tuota marine-epoxyä ja onkohan tuo taasen vaaratonta kaloille?
Joskus olen rakentanut korkeitakin rakennelmia parin nyrkin kokoisista kivistä altaan takaseinälle, mutta yrittänyt kuitenkin siinä latomisvaiheessa käännellä ja hakea sille kivelle aina sellaisen kulman että se istuu siinä heilumatta, lähinnä tässä metodissa tulee mieleen, että silikoonia voisi käyttää laastin tavoin tukevoittamaan rakennelmaa.
Mutta niinkuin kirjoitin jo, niin sellaisia rakennelmia missä iso kivi joutuu suureen vetosaumaan,en uskaltaisi rakennella.

Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

jartzu65 kirjoitti:... onkohan tuo taasen vaaratonta kaloille?
Juuri ko. merkin vaarattomuudesta en tiedä (oli muistaakseni Plastic Paddingin tuote). Joka tapauksessa markkinoilla on erinäisiä vedenalaiseen liimaukseen tarkoitettuja epokseja, jotka ovat turvallisia allaskäytössä. Pikaisella guuglauksella löyty mm tämä [marinedepot.com].
LAR
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja LAR »

Hautakivifirma on ihan hyvä osoite näihin hommiin. Oma taustani on tehty alan liikkeen jämäpaloista --> hinta 0€ + hakemisen vaiva. Eli kotinurkkien veistämöille vaan kyselemään.
Tom80
Junior Member
Junior Member

Lugonn[71] kirjoitti:Mitä jos laittaisi mahdollisimman ohuita liuskekivä takalasia vasten pystyn upotettuna strykosi petiin? muutamia voisi vaikka liimata silikonilla toisten päälle että tulisi vähän kohumia.
Tuolla toki vois saada ihan näyttävän taustan, mutta en uskalla kokeilla mitään liimausjuttua. Varmempi on jos tausta on pohjaa vasten styroksin päällä niinku jo aikasemmin kerroin.

Täytyy alkaa selvitteleen että mistä tuota kiveä hommaisin. Jartzun mainitsema hautakivifirmahomma täytynee koluta läpi ja selvittää että alkavatko työstämään kiviä akvaariokäyttöön :mrgreen:
-Tomi-
Heinäkenkä

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Mitenkäs tuo paino puoli?

Itse en uskaltanut ryhtyä vastaavaan, koska laskeskelin painon tulevan liian suureksi...nimpä tein taustani lasikuidusta :)

Muuta ihan vakavasti:

3-4 kiveä muodostaa helposti about 1 neliömetrin pinnan. 5cm paksuna siitä tulee 0,05m3 ja jos kivi painaa vaikka 3500kg/m3 niin taustan painoksi tulee 180kg. Keskitettynä varsin pienelle alallle.
Tämän takia minä luovuin projektista :(

Hannu
Tom80
Junior Member
Junior Member

Heinäkenkä kirjoitti:3-4 kiveä muodostaa helposti about 1 neliömetrin pinnan. 5cm paksuna siitä tulee 0,05m3 ja jos kivi painaa vaikka 3500kg/m3 niin taustan painoksi tulee 180kg. Keskitettynä varsin pienelle alallle. Tämän takia minä luovuin projektista
Kyllähän se tausta paljon tulis painamaan, mutta jos kuitenkin ajattelis sen toteuttaa :) . Jos altaan pohjalasi on tukevasti jalustan levyä vasten niin minun mielestä ei olisi mitään syytä heittää tätä peojektia kesken, sillä tulishan ne taustan palat styroksin päälle lepäämään ja lasi varmaan kestää näin aika paljon painoa (korjatkaa jos olen väärässä). Olen ajatellut työstää kivestä mahdollisimman ohuen jolloin kaikki "liika" kilot saa pois.

Mutta nyt alkoi yks asia mietyttään, että miltähän näyttäis se taustan pinta jos se on sellasta "lohkottua"?...sellasta niinku monesti hautakivissä on. Jos haluaa että pintana on aito luonnon pinta niin kiven hommaaminen voi olla aika työlästä, ellei mahdotonta. Mutta jos on huippu laitteet niin tämä ei ole mahdottomuus.

Mutta saapa nähä mitä tulevaisuus tuo tullessaan :)
-Tomi-
Heinäkenkä

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Kannattaa juteella paikallisten kiviviestämöiden kanssa.

Kun esim hautakivi leikataan niin siitä voi jäädä juuri sinulle sopivia "pintoja" jotka varmaan mielellään myyvät pois.

Hannu
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

unohda

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Unohda raskaat kivet ja käytä laavakiveä, joka ei paina juuri vettä enempää!

Mielestäni raskaat ja paljon vesitilavuutta vievät kolmiulotteiset rakennelmat kannattaa tehdä takalasin ulkopuolelle, mutta voihan olla muitakin mielipiteitä.
jenny
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jenny »

LAR kirjoitti:Hautakivifirma on ihan hyvä osoite näihin hommiin. Oma taustani on tehty alan liikkeen jämäpaloista --> hinta 0€ + hakemisen vaiva. Eli kotinurkkien veistämöille vaan kyselemään.
Eihän sulla olisi sattumoisin kuvaa taustastasi?

Itsekin suunnittelen juuri kivitaustan teko, mutta tuo lasikuidulla sählääminen tuntuu liian hankalalta..
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Mitenkähän muuten tulisi yhtenäinen tausta tuosta luonnonkivestä, jos sen voisi sahauttaa hautakiviliikkeessä vaikka vain 1-2cm paksuksi, ja liimaisi sen taustalasiin kiinni? Sahattu pintahan on aivan sileä, joten liimauskin voisi onnistua paremmin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”