Vähentääkö hyvä suodatin vedenvaihtojen tarvetta?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Holden
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Vähentääkö hyvä suodatin vedenvaihtojen tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Holden »

Otsikossahan tuo oleellisin. Kyselin toisessa ketjussa jo hiljaisen suodattimen perään, ja pohdiskelen nyt tässä, että jos panostan laadukkaaseen ulkosuodattimeen kuten vaikka Eheim professionel 3:seen tai jopa 3e:hen, niin vähentääkö se vedenvaihtojen tiheyttä? Minulla on 160-litrainen allas, jos sillä jotain merkitystä on.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Re: Vähentääkö hyvä suodatin vedenvaihtojen tarvetta?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Hyvä suodatus auttaa pitämään veden puhtaana mutta varsinaista vedenvaihtoa se ei pysty korvaamaan.
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maji »

Veteen kertyy muutakin kuin likaa ja roskaa, ja suodattamalla ei niitä voi yksistään poistaa.

Hyvä ja riittävän ison kapasiteetin suodatin vähentää kyllä suodattimen pesun tarvetta, pohjan lappoamisen tarvetta (hiekkapohjalla, soran sekaan nyt aina uppoaa...) ja vakauttaa akvaarion vesioloja noin muuten, esim. isohkossa ulkosuodattimessa on huomattavasti parempi ja "isompi" biologinen suodatus ja akvaarion tasapaino ei keikahda hyvällä suodatuksella niin herkästi.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Eipä se taida auttaa muuhun kuin typpikiertoon ja yleiseen siisteyteen, siis hävittää nitriitin ja siivoaa sotkua. Nitraattia tavallinen ulkosuodatin ei käsittääkseni pysty poistamaan, joten jatkuvat vedenvaihdot ovat edelleen tarpeen.

Ja lisäksi ruoan, kalojen erityksen ja akvaariokemikaalien mukana tulee jos jotakin biokemikaalia, joka on poistettava vettä vaihtamalla.

On olemassa käsite "vanha vesi", jossa ideana on, että pieni määrä kaloja on isossa kypsässä akvaariossa, jossa on paljon kasvustoa. Sanotaan, että sellaisessa vedenvaihtoja ei tarvitse juurikaan tehdä. Itse männävuosikymmeninä olen pari kertaa yrittänyt sellaista, onnistumatta.

MUOK: Prof 3 on oikein laadukas, jos laite on tältä tai viime vuodelta. Sitä vanhemmissa Prof kolmosissa oli valmistusvikoja, jotka saattoivat aiheuttaa akvaarioveden ruikkimisen olohuoneen lattialle. Minulla on jopa oma kokemus asiasta.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Kävin itse suuri tutkituttamassa omaa ulkosuodatinta kurjessa, aj kertoivat että se prof 3 ei ole kovin hyvä. Suunnittelu viety liian pitkälle, joten valmistusvikoja. Kuulemma prof 2 on parempi koska on yksinkertaisempi.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”