Kimalaispalloista infoa?
Valvoja: Moderaattorit
Kimalaispalloista infoa?
Eli nyt ois haussa tietoa kyseisetä lajista eli lat. colomesus asellus.
Olen jo netistä etsiskellyt hyvä aikaa kalasta tietoa mutta vielä on muutamia epäselvia asioia. Eli:
1. Kala ilmeisesti selviää normaali lämpöisessä vedessä ilman lämmitintä vai olenko väärässä. Lukuja mitä löysin netistä sanottiin 22-26c. huonelämpötila +20
2. Makeanveden kala.
3. Sopii joten kuten seura-akvaan, eli ei oo kauhen agressiivinen laji verrattuna muihin palloihin.
4. Mikä on minimi koko tankille tälle kalalle. Mahtuuko 100 litraiseen ja tarviiko enemmän uimatilaa pysty- vai vaakatasossa.
5. Kaiketi voi pitää useampaa kuin yhtä jos on tarpeeksi tilaa temmeltää. Ajatuksissa ois hankkia muutama kappaletta.
6. Onko jotain kaloja mitä ehdottomasti ei saa olla samassa tankissa. Tiedän että saattaa näykkiä eviä eli ei mitään hitaitaita iso eväisiä kuten kulta- tai lehtikaloja. Entäs itseään nopeammat kalat kuten tetrat, leväbarbit yms. tiikeribarbit, kongonlasimonnit?
7. Sitten vielä kasvit, että tykkääkös niistä silleen ruoka puolella. Ei varmaankaan kun syöpötelee noita ötiäisiä mieluusti.
Jos jollakulla on vielä jotain muita hyviä neuvoja kyseisten kalatusten suhteen niin ilmaiskaa itsenne.
Kiitos jo etukäteen vastanneille.
Olen jo netistä etsiskellyt hyvä aikaa kalasta tietoa mutta vielä on muutamia epäselvia asioia. Eli:
1. Kala ilmeisesti selviää normaali lämpöisessä vedessä ilman lämmitintä vai olenko väärässä. Lukuja mitä löysin netistä sanottiin 22-26c. huonelämpötila +20
2. Makeanveden kala.
3. Sopii joten kuten seura-akvaan, eli ei oo kauhen agressiivinen laji verrattuna muihin palloihin.
4. Mikä on minimi koko tankille tälle kalalle. Mahtuuko 100 litraiseen ja tarviiko enemmän uimatilaa pysty- vai vaakatasossa.
5. Kaiketi voi pitää useampaa kuin yhtä jos on tarpeeksi tilaa temmeltää. Ajatuksissa ois hankkia muutama kappaletta.
6. Onko jotain kaloja mitä ehdottomasti ei saa olla samassa tankissa. Tiedän että saattaa näykkiä eviä eli ei mitään hitaitaita iso eväisiä kuten kulta- tai lehtikaloja. Entäs itseään nopeammat kalat kuten tetrat, leväbarbit yms. tiikeribarbit, kongonlasimonnit?
7. Sitten vielä kasvit, että tykkääkös niistä silleen ruoka puolella. Ei varmaankaan kun syöpötelee noita ötiäisiä mieluusti.
Jos jollakulla on vielä jotain muita hyviä neuvoja kyseisten kalatusten suhteen niin ilmaiskaa itsenne.
Älä hätäile!
-
Kaizu
- Imperaattori

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Kimalaispalloista infoa?
Suomessa tämä kala oli aiemmin myynnissä virheellisellä nimellä papukaijapallokala. Sillä nimellä saattaa täältäkin löytyä tietoa.Wiljami kirjoitti:Eli nyt ois haussa tietoa kyseisetä lajista eli lat. colomesus asellus.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
Kaizu
- Imperaattori

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Annetaan nyt sitten yksi linkkivinkki http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=10109, josta on vaikka hyvä aloittaa.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Annetaan nyt sitten toinenkin linkki vinkki.
Mulla on kimalaispallokalojen kanssa pari tähtipartamonnia ja
ne ovat saaneet olla rauhassa. Samoin kasvit.
Mun kimalaispallot suostuvat syömään vain surviaisentoukkia
ja kotiloita, joita mä viljelen. Kotiloiden saanti on syytä varmistaa
tavalla tai toisella, sillä nähtävästi niiden hampaat kasvavat "loputtomasti",
jolleivat ne saa välillä jotain kovaa purtavaa. Täällä on eräs hampaiden
leikkuu keskustelu, mutta mun ei ole tarvinnut moisia asioita, ainakaan
vielä, edes miettiä.
Mulla on kimalaispallokalojen kanssa pari tähtipartamonnia ja
ne ovat saaneet olla rauhassa. Samoin kasvit.
Mun kimalaispallot suostuvat syömään vain surviaisentoukkia
ja kotiloita, joita mä viljelen. Kotiloiden saanti on syytä varmistaa
tavalla tai toisella, sillä nähtävästi niiden hampaat kasvavat "loputtomasti",
jolleivat ne saa välillä jotain kovaa purtavaa. Täällä on eräs hampaiden
leikkuu keskustelu, mutta mun ei ole tarvinnut moisia asioita, ainakaan
vielä, edes miettiä.
Re: Kimalaispalloista infoa?
Laittaisin lämmittimen. Riippuen lähteestä skaala voi olla ylempänäkin.Wiljami kirjoitti:1. Kala ilmeisesti selviää normaali lämpöisessä vedessä ilman lämmitintä vai olenko väärässä. Lukuja mitä löysin netistä sanottiin 22-26c. huonelämpötila +20
Makean, pehmeän ja happaman.2. Makeanveden kala.
Sopii minusta jopa vallan hyvin seura-akvaarioon. Joskus lähtee jonkun häiritsemään käyneen kalan evästä palanen, mutta vahingot ovat minimaalisia. Meillä on seurana rihmakaloja (yhden ainoan kerran on rihmaevä katkennut melkein juuresta, kasvoi ennalleen), partis, katinkultamonneja, leviksiä (nämä käyvät härskisti pallojen ruokaan käsiksi ja silloin saattaa tulla kostoisku), inkkareita, kardinaalitetroja, kaksi lentotetraa.3. Sopii joten kuten seura-akvaan, eli ei oo kauhen agressiivinen laji verrattuna muihin palloihin.
Kyllä ne mahtuu, kunhan sisustus on riittävän kiintoisa. Näyttävät kaipaavan jollain seinällä uimatilaa pystysuunnassa lasia vasten. Näet sitten kyllä miksi4. Mikä on minimi koko tankille tälle kalalle. Mahtuuko 100 litraiseen ja tarviiko enemmän uimatilaa pysty- vai vaakatasossa.
Mielellään kyllä pitäisikin hankkia useampia, viihtyy pikku parvessa.5. Kaiketi voi pitää useampaa kuin yhtä jos on tarpeeksi tilaa temmeltää. Ajatuksissa ois hankkia muutama kappaletta.
Ei ole vielä vastaan tullut mahdottomia yhdistelmiä. Kovin iso kala tietysti saattaa syödä pienen kimalaispallon, ja siitä ei välttämättä oikein hyvää seuraa. Oli myrkyllinen tai ei, niin pallo osaa todella sen pullistumisen ja saattaa juuttua isomman suuhun niin että molemmat kuolevat.6. Onko jotain kaloja mitä ehdottomasti ei saa olla samassa tankissa. Tiedän että saattaa näykkiä eviä eli ei mitään hitaitaita iso eväisiä kuten kulta- tai lehtikaloja. Entäs itseään nopeammat kalat kuten tetrat, leväbarbit yms. tiikeribarbit, kongonlasimonnit?
Ei syö kasveja. Ei edes tee niihin reikiä kuten jotkut murtovesipallot. Ruokavinkkejä mainittujen surviaisten ja kotiloiden lisäksi katkarapu, simpukka, kalanmäti (suolaton, pakasta ensin ettet tarjoile loisia kaloillesi),katkarapupelletit (Wardley, katkoo kalan hampaat mikä on erittäin hyvä asia), joillekin yksilöille hiutaleet, Tetra Diskus -rakeet.7. Sitten vielä kasvit, että tykkääkös niistä silleen ruoka puolella. Ei varmaankaan kun syöpötelee noita ötiäisiä mieluusti.
Katsopa http://www.psyanide.com/pallokala/omatkalat.php/.
Mika
-
JonskuL
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Pallot
Mun pallot ainakin on tosi seurallisia ja kun ne siirrettiin isosta seura-akvaariosta pienempään altaaseen jossa ei ollut muita kaloja tekemässä menoa ja meininkiä, ne näyttivät suorastaan surullisilta. Tilanne kuitenkin normalisoitui, mutta ruokahalu ei ollut pitkään aikaan entisenkaltainen.
Mun pallot kuitenkin syö aivan kaikkea syötäväksi kelpaavaa. Spirulina, tabimin ym. tabletit menee parempiin suihin kuten myös kaikki hiutaleet ja rakeet väristä riippumatta. Tietysti myös surviainen ja muu pakasteruokakin maistuu.
Pikkualtaaseen muuton jälkeen on ilmennyt ekaa kertaa toisten kalojen häirintää, lähinnä kun tulee uusia monnityppisiä kaloja. Kun altaaseen on tullut uusia plekoja on niiden pyrstöt houkuttaneet palloja jonkin aikaa, tosin vain hyvin pieniä palasia on napsittu ja vain ekojen päivien aikana.
Samalla pallot kuitenkin ovat seurankipeitä ja nyt kun niiden altaaseen muutti pilkkutatioita ovat ne koko ajan parveilemassa niiden ympärillä ja aina jos tatiat lähtevät uimaan lähtevät pallot mukaan. Mielestäni käytös on ystävällismielistä, koska pallot ovat yleensä tosi rohmuja ja ovat aina olleet kovia taistelemaan aterioistaan ja nyt ne antavat tatioiden syödä ensin! (katselevat itse vierestä ja syövät vasta kun tatiat vetäytyvät levolle) Voin tietysti olla väärässäkin.
Pallojen kanssa samassa altaassa mulla on ollut ongelmitta kiilakylkiä, leopardiseeproja, piikkisilmiä, leopardi- ja jaguaarimonnisia, topaasipleko, katinkultamonneja, puroplekoja, pilkkutatioita ja jopa punainen taistelukala (palloja ei kiinnostanut yhtään!). Ongelmia oli vain palettikalojen kanssa, koska paletit näykkivät jatkuvasti palloja kovassa pesänsuojeluvimmassaan...
Pallot ovat olleet ihania kaloja ja niitä on tosi mielenkiintoista seurata. Omiani on tosin pitänyt lähestyä hitaasti, koska muuten ne säikähtävät ja alkavat uida stressiuintia ylös-alas tietyssä altaan kulmassa. Altaassani lämpötila on aina ollut n. 25-26 astetta enkä ole tarvinnut lämmitintä. Allas on noin 100 litrainen.
Kasviensaralla palloni tykkäävät vedensuosikkipusikoista ja rymyävät niissä mielellään aina kun muulta pörräämiseltään ehtivät. Myös kannon kiertely on mukavaa puuhaa kuten tietysti vapaalla lasipinnalla -mieluiten altaan kulmassa- ylös alas pörräily. Palloni myös toistuvasti käyvät käsiksi kasveihin joista erityisesti vallisneria miellyttää. Ne purevat aina lehden kerrallaan ihan alhaalta poikki ja kun se lähtee kiertämään veden mukana, ne seuraavat lehteä villisti pörräten ympäri allasta!
Kierteissarvikotiloita molemmat altaani vilisevät ja isossa altaassa pallot selkeästi söivät kotiloita koska nyt niiden muutettua pikkualtaaseen, on ison altaan kotilokanta ihan räjähtänyt. Pikkualtaassa kotilot ei oikein menesty jostain kumman syystä ja olen niitä sinne välillä pudotellut sekä myöhemmin bongannut tyhjiä kuoria. Koskaan en ole kuitenkaan nähnyt pallojani kotilonsyönti puuhissa.
Yksi palloistani muuten kuoli mystisesti joulukuussa, joten niitä on nyt vain kaksi...seuraa varmaan pitäisi harkita... Tosin ensin pitää odottaa ja toivoa että selviäisivät ensimmäisestä altaassani koskaan riehuvasta pilkkutaudista!
Mun pallot kuitenkin syö aivan kaikkea syötäväksi kelpaavaa. Spirulina, tabimin ym. tabletit menee parempiin suihin kuten myös kaikki hiutaleet ja rakeet väristä riippumatta. Tietysti myös surviainen ja muu pakasteruokakin maistuu.
Pikkualtaaseen muuton jälkeen on ilmennyt ekaa kertaa toisten kalojen häirintää, lähinnä kun tulee uusia monnityppisiä kaloja. Kun altaaseen on tullut uusia plekoja on niiden pyrstöt houkuttaneet palloja jonkin aikaa, tosin vain hyvin pieniä palasia on napsittu ja vain ekojen päivien aikana.
Samalla pallot kuitenkin ovat seurankipeitä ja nyt kun niiden altaaseen muutti pilkkutatioita ovat ne koko ajan parveilemassa niiden ympärillä ja aina jos tatiat lähtevät uimaan lähtevät pallot mukaan. Mielestäni käytös on ystävällismielistä, koska pallot ovat yleensä tosi rohmuja ja ovat aina olleet kovia taistelemaan aterioistaan ja nyt ne antavat tatioiden syödä ensin! (katselevat itse vierestä ja syövät vasta kun tatiat vetäytyvät levolle) Voin tietysti olla väärässäkin.
Pallojen kanssa samassa altaassa mulla on ollut ongelmitta kiilakylkiä, leopardiseeproja, piikkisilmiä, leopardi- ja jaguaarimonnisia, topaasipleko, katinkultamonneja, puroplekoja, pilkkutatioita ja jopa punainen taistelukala (palloja ei kiinnostanut yhtään!). Ongelmia oli vain palettikalojen kanssa, koska paletit näykkivät jatkuvasti palloja kovassa pesänsuojeluvimmassaan...
Pallot ovat olleet ihania kaloja ja niitä on tosi mielenkiintoista seurata. Omiani on tosin pitänyt lähestyä hitaasti, koska muuten ne säikähtävät ja alkavat uida stressiuintia ylös-alas tietyssä altaan kulmassa. Altaassani lämpötila on aina ollut n. 25-26 astetta enkä ole tarvinnut lämmitintä. Allas on noin 100 litrainen.
Kasviensaralla palloni tykkäävät vedensuosikkipusikoista ja rymyävät niissä mielellään aina kun muulta pörräämiseltään ehtivät. Myös kannon kiertely on mukavaa puuhaa kuten tietysti vapaalla lasipinnalla -mieluiten altaan kulmassa- ylös alas pörräily. Palloni myös toistuvasti käyvät käsiksi kasveihin joista erityisesti vallisneria miellyttää. Ne purevat aina lehden kerrallaan ihan alhaalta poikki ja kun se lähtee kiertämään veden mukana, ne seuraavat lehteä villisti pörräten ympäri allasta!
Kierteissarvikotiloita molemmat altaani vilisevät ja isossa altaassa pallot selkeästi söivät kotiloita koska nyt niiden muutettua pikkualtaaseen, on ison altaan kotilokanta ihan räjähtänyt. Pikkualtaassa kotilot ei oikein menesty jostain kumman syystä ja olen niitä sinne välillä pudotellut sekä myöhemmin bongannut tyhjiä kuoria. Koskaan en ole kuitenkaan nähnyt pallojani kotilonsyönti puuhissa.
Yksi palloistani muuten kuoli mystisesti joulukuussa, joten niitä on nyt vain kaksi...seuraa varmaan pitäisi harkita... Tosin ensin pitää odottaa ja toivoa että selviäisivät ensimmäisestä altaassani koskaan riehuvasta pilkkutaudista!
Kiitoksi kaikille vastanneille. Hyviä kokemuksia näyttää ihmisillä olevan nuista pallosista. Tuntuvat olevan aika fiksuja kaloja ja omaanvan aika hyvät persoonat ,yleensä on ollut vain kaloja jotka ovat jääneet jotenkin persoonattomiksi "kaloiksi vain" tankkiin sen suurempia sielunelämän kummallisuuksia omaamatta. Palloilla taitaa päässä pyöriä vähän muutakin kuin että ruokaa-uidaan-missä-ruokaa?-uidaan-uidaan-ainiin-muista-hengittää-uidaan-ruokaa.
Taitaa kyllä tulla kyseeseen tuon lämmittimen hankkiminen kun ei muuten taida saada tarpeeksi lämmintä vettä fiskarsseille. Noh kaik samaan sysyyn.
Kertoilen vielä kuis näitten kanssa käy
napsin kuviakin kunhan pääsevät kotiutumaan. 
Taitaa kyllä tulla kyseeseen tuon lämmittimen hankkiminen kun ei muuten taida saada tarpeeksi lämmintä vettä fiskarsseille. Noh kaik samaan sysyyn.
Kertoilen vielä kuis näitten kanssa käy
Älä hätäile!
Tosiaan nyt on sitten kaksi kappaletta kimalaisia polskuttelemassa altaassa. Kaverit on hyvässä kunnossa ja pulleita, syöneet hyvin ja hampitkin on lyhyet. Heti altaaseen päästyään pörräsivät altaan ympäri ja tutkivat koko tankin maaston. Tulivat vielä tuijottelemaan takas kun olin seuraamassa heidän touhujaan. 
Älä hätäile!