Tarviiko partis kaveria ja muita partiskysymyksiä

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pilvinen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Tarviiko partis kaveria ja muita partiskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pilvinen »

Olin haaveillut hankkivani kypsymässä olevaan 180l akvaarioon jonkun pienen, hienon plekon. Nyt kuitenkin olen luopumassa ajatuksesta, sillä pienemmästä akvaariosta muuttamassa oleva "alkuperäisväestö" koostuu neontetroista, monnisista ja otoista eikä lämpötila- yms vaatimukset kovin hyvin kohtaa. Sitten tuli mieleen partamonnit. Ilmeisesti melko vaatimattomia mutta persoonallisia tyyppejä? Olen lukenut poikasongelmista joten ajattelin, että ehkä viisainta olisi ottaa yksi yksilö jottei vahingossa tule eri sukupuolen edustajia ja sen myötä poikasongelmaa. Mutta voiko partista pitää yksin vai kaipaako lajitoverin seuraa? Ja tuleehan partis monnisten kanssa toimeen ettei tule mitään kahnauksia? Lisäksi mietin että kuinka "pahoja" partikset ovat syömään kasveja jos saavat joka päivä kasvisruokaa? Ison akvaarion isot plekot pistelevät esim. intianvesitähdikit, ludvigiat yms. kasvit silpuksi ja se vähän harmittaa. Ottoja voisi tietysti hankkia lisää "talkkaritiimiksi", mutta ovat aika pieniä sinttejä ja siksi partis vähän kiehtoisi.
Aloittelija jolle kaikki vinkit ovat tervetulleita! Akvaariot 180l ja 450l.
Aquariel
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Tarviiko partis kaveria ja muita partiskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aquariel »

Partista voi ihan hyvin pitää yksin. Eikä ne ainakaan mulla kiusaa monnisia, riippuu luonteesta. Meillä ne yleensä on piilossa päivällä ja yöllä lähtee liikkeelle. Eikä kasvejakaan ole nakerrellu. (mulla on yhteensä 3 urosta.)
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
Kevis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Kunhan kaikille riittää piilopaikkoja, missä nukkua niin en näe ongelmia monnisten ja partiksen välillä. Mun väliaikaisessa pikkuasumuksessa partis hääti monniset niiden ent. nukkumapaikkaluolasta. Siihen altaaseen mahtui vain yksi luola ja monniset siirtyivät lehtien sekaan nukkumaan. Otot ovat omasta mielestäni aktiivisempia siivoajia kuin partis (ja ainakin ne talkkaroivat pitemmän ajan, kun partis köllöttelee luolassa/kannon alla/kesäkurpitsalla valoisaan aikaan), mutta on tuo partis niin hauska persoona, ettei sen laiskahkompi talkkarointi haittaa. Otot hoitaa homman kotiin.
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
3pools
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja 3pools »

Samaa mieltä - yksin pärjäävät. Sukupuolissa jonkin verran eroa päiväaktiivisuudessa. Naaraat yleensä enemmän esillä, ja putsailevat enemmän kun koiraat, jotka taas ovat enemmän liikkeellä öiseen aikaan. Meillä Turo 13 cm jakaa saman kannonalusen kuparimonnisten kanssa, ja liikkuu etupäässä öisin. Persoonia ovat - ainoita kaloja, joilla on meidän altaissa nimet. Vesimiekkakasveja meillä hieman rei'ttävät, mutta ei pahasti, ja yleensä iskevät vanhempiin lehtiin. Melalehdet ja keihäslehdet jättävät kokonaan rauhaan.
Keisaritetra36
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Keisaritetra36 »

Multa löytyy kahdesta eri akvaariosta kaksi partistyttöä, molemmat vähän yli puolivuotiaita. Toisessa akvassa asustelee tavallinen maatiainen ja toisessa keltainen partamonni. Molemmissa altaissa on myös leopardi sekä korumonnisia. Mulla ei ainakaan kummallakaan partiksella ole ollut monnisten kanssa ongelmaa. Ruokatabletin pudotessa pohjalle, monniset ja partikset ovat hetkessä paikalla ja tabletti katoaakin parempiin suihin. Syövät oikein sopuisasti yhdessä monniset ja partis. Myös kasvit jätetään meillä täysin rauhaan, vain levä lehtien pinnalta katoaa. Tosiaan, erilaisia persoonia ovat molemmat. Maatiaistyttö vilistää ympäri akvaa aamusta iltaan ja illasta aamuun :D kun taas keltainen partistyttö on sitten enemmän hämäräaktiivinen, ja viettää päiviänsä rauhallisemmin ison juurakon koloissa piileskellen :) tosiaan kyllä muhun ainakin kolahtaa nämä partikset ja kaikenlaiset pohavipeltäjät ;)
Juwel record 800, 110 litraa. Juwel korallux 60, 54 litraa.
kultafisu1
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kultafisu1 »

Meillä pärjäsi naaras partis ihan hyvin
ja ostin uroksen eikä poikas ongelmaa ole.
Muut kalat syövät poikaset.
Uros partis on paljon hienompi mutta myös säikky(on piilossa suodattimen putken takana)
naaras on koko ajan suunnilleen akvaarion keskellä eikä pelkää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”