Kalaston lisäämistahti
Valvoja: Moderaattorit
Kalaston lisäämistahti
Millaiseen tahtiin uskaltaa tuoda lisää kaloja äskettäin kypsytettyyn akvaarioon? Minulla on nyt vajaan kuukauden verran uiskennellut 170-litraisessa altaassa kardinaalitetroja (10kpl) ja piikkisilmiä (12kpl).
Herkemmistä kaloista sanotaan, ettei niitä välttämättä kannata tuoda kovin tuoreeseen akvaarioon. Nuolimonneille minulla on tarvetta, niitä aion hankkia viikonloppuna muutaman, vaikka herkiksi niitäkin jossain mainitaan. Missä vaiheessa uskallan lisätä porukkaan vielä pari kolme hunaja- tai kääpiörihmaa ja mahdollisesti perhoskirjoahvenparin?
Saa huomauttaa, jos kalastosuunnitelmassa jokin mättää. Olen ollut miettivinäni tämän läpi, mutta ajatusvirheitähän voi aina tulla.
Herkemmistä kaloista sanotaan, ettei niitä välttämättä kannata tuoda kovin tuoreeseen akvaarioon. Nuolimonneille minulla on tarvetta, niitä aion hankkia viikonloppuna muutaman, vaikka herkiksi niitäkin jossain mainitaan. Missä vaiheessa uskallan lisätä porukkaan vielä pari kolme hunaja- tai kääpiörihmaa ja mahdollisesti perhoskirjoahvenparin?
Saa huomauttaa, jos kalastosuunnitelmassa jokin mättää. Olen ollut miettivinäni tämän läpi, mutta ajatusvirheitähän voi aina tulla.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kalaston lisäämistahti
Typpibakteereja on akvaariossa kuormituksen mukaan, eli juuri sen verran kuin kulloinenkin kalasto kykenee ylläpitämään. Elikäs uusien kalojen tuominen akvaarioon aiheuttaa aina jonkinasteisen nitriittipiikin (riippuu kerralla tulevan satsin koosta), ja erityisesti perhoskirjoahvenet ovat ääriherkkiä pienimmällekin nitriittimäärälle. Nykypäivänä pika-apuna toimii Tetran Safe start tai muu elävää typpibakteeria sisältävä valmiste. Bio Digest-ampulleja täällä joku oli suositellut myöskin. Noista ampulleista ei itsellä kokemusta, mutta ajattelin kyllä kokeilla, koska säilyvyys on varmasti parempi kuin pullotavarassa. Eli siis koko litramäärään suositeltua määrää ei tarvitse missään nimessä lorotella, vaan pieni määrä piisaa.
Itse olen bakuja lisännyt nykyjään joka kerta, kun a) tuon isomman porukan uusia kaloja, b) pesen ulkosuodattimen tai c) raakkaan kasveja rankalla kädellä. Saattaa useiden lajien kanssa olla hätävarjelun liioittelua, mutta noiden perhosten kanssa saa kotiutuksessa olla tarkkana. Ehdotankin siksi tuomaan ne viimeisinä akvaan jos sinun ei ole mahdollista koko loppupoppoota tuoda kerralla.
Kalastossa ei mielestäni viilattavaa.
Itse olen bakuja lisännyt nykyjään joka kerta, kun a) tuon isomman porukan uusia kaloja, b) pesen ulkosuodattimen tai c) raakkaan kasveja rankalla kädellä. Saattaa useiden lajien kanssa olla hätävarjelun liioittelua, mutta noiden perhosten kanssa saa kotiutuksessa olla tarkkana. Ehdotankin siksi tuomaan ne viimeisinä akvaan jos sinun ei ole mahdollista koko loppupoppoota tuoda kerralla.
Kalastossa ei mielestäni viilattavaa.

Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Kiitos. 
Ihan vielä en uskalla kumpaakaan lajia akvaarioon tuoda, sillä nitriittitestissä näkyy ajoittain onneton aavistus väriä. Liuska ei niin pientä määrää edes huomaa, mutta tippatesti on tarkempi. Syynään väriä kyllä varmaan turhankin tarkkaan, siis tyyliin näyte valkoisessa astiassa ja keskipäivän auringonvalossa tutkittavana... Oikein hyvällä mielikuvituksella siinä saattaa näkyä häivähdys vaaleanpunaista, esimerkiksi reilumman surviaissääsken toukilla herkuttelun jälkeen. Onneksi väriä on aina vain vähemmän, ja yleensä ei ole ollenkaan. Toukatkin annan vedenvaihtopäivän aattona, niin eivät pilaa vettä kauaa.
Mutta mikäs kiire tässä, minulla on aikaa odottaa. Kaloille vaihdan vettä kerran viikossa. Eilen tein tähän asti suurimman vedenvaihdon, noin puolet vedestä. Minulla ei siis ollut sen suurempaa syytä noin isolle vaihdolle, mutta kasvien siirtely sun muu sisustaminen toi turhan paljon roskaa altaaseen ja sitä imuroidessa vettä tietysti poistui myös.Tänään sekä vesiarvot että kalat ovat kunnossa, typpibakteeritkaan eivät ottaneet tuosta itseensä.
Nyt pääsen taas jatkamaan viikoittaisilla 1/3 vedenvaihdoilla.
Voisin tosiaan hankkia ensin ne rihmakalat, eli laittaa kalat sisään pienissä erissä. Joskus muinoin minulla oli pari sinirihmaa, ja ainakin ne kakkasivat vallan mahdottomasti. Saa nähdä, miten on noiden hunajien/kääpiöiden laita. Luulisi, että pari pientä perhoskirjoa ei sitten vaikuta enää paljon mihinkään, kun tuo ne vasta hetken tasapainottumisen jälkeen?'

Ihan vielä en uskalla kumpaakaan lajia akvaarioon tuoda, sillä nitriittitestissä näkyy ajoittain onneton aavistus väriä. Liuska ei niin pientä määrää edes huomaa, mutta tippatesti on tarkempi. Syynään väriä kyllä varmaan turhankin tarkkaan, siis tyyliin näyte valkoisessa astiassa ja keskipäivän auringonvalossa tutkittavana... Oikein hyvällä mielikuvituksella siinä saattaa näkyä häivähdys vaaleanpunaista, esimerkiksi reilumman surviaissääsken toukilla herkuttelun jälkeen. Onneksi väriä on aina vain vähemmän, ja yleensä ei ole ollenkaan. Toukatkin annan vedenvaihtopäivän aattona, niin eivät pilaa vettä kauaa.
Mutta mikäs kiire tässä, minulla on aikaa odottaa. Kaloille vaihdan vettä kerran viikossa. Eilen tein tähän asti suurimman vedenvaihdon, noin puolet vedestä. Minulla ei siis ollut sen suurempaa syytä noin isolle vaihdolle, mutta kasvien siirtely sun muu sisustaminen toi turhan paljon roskaa altaaseen ja sitä imuroidessa vettä tietysti poistui myös.Tänään sekä vesiarvot että kalat ovat kunnossa, typpibakteeritkaan eivät ottaneet tuosta itseensä.

Voisin tosiaan hankkia ensin ne rihmakalat, eli laittaa kalat sisään pienissä erissä. Joskus muinoin minulla oli pari sinirihmaa, ja ainakin ne kakkasivat vallan mahdottomasti. Saa nähdä, miten on noiden hunajien/kääpiöiden laita. Luulisi, että pari pientä perhoskirjoa ei sitten vaikuta enää paljon mihinkään, kun tuo ne vasta hetken tasapainottumisen jälkeen?'
-
- Advanced Member
Ihan hyvin voit ne vähitellen lisäillä, eivätkä nuo muut suunnittelemasi lajit ihan pienestä taida hätkähtää. Perhosien kanssa suosittelen kyllä lorauttamaan bakteerivalmistetta perään. Ja JOS perhosten jälkeen tulee vielä kaloja, ni sitten myös. Omalla kokemuksella nuo eivät tahdo sairastumatta sietää edes sitä mininanomäärää mikä niiden kotiuttamisessa syntyy.
Eilen selailin tätä: http://www.akvaarioon.fi/Prodibio-Bio-Digest-6
Itse aion tuota nyt kokeilla, kun ulkosuodattimen pesu on taas käsillä. Tuota jos yhdenkin ampullin lisäät perhosten perässä, luulisi nitriitin pysyvän poissa. Lisäksi ampulleissa näkyy olevan hyvä säilyvyys, joten sittenpä sitä on jemmassa jos tarvetta tulee. Perhoskirjoahvenen kanssa voi olla varman päälle silloinkin jos teet jonkun isomman siivousoperaation tankissa.
Eilen selailin tätä: http://www.akvaarioon.fi/Prodibio-Bio-Digest-6
Itse aion tuota nyt kokeilla, kun ulkosuodattimen pesu on taas käsillä. Tuota jos yhdenkin ampullin lisäät perhosten perässä, luulisi nitriitin pysyvän poissa. Lisäksi ampulleissa näkyy olevan hyvä säilyvyys, joten sittenpä sitä on jemmassa jos tarvetta tulee. Perhoskirjoahvenen kanssa voi olla varman päälle silloinkin jos teet jonkun isomman siivousoperaation tankissa.

Ylläreiden varalta tuota voisi kyllä olla hyvä olla ensiapukaapissa. Tässä kun ei ole edes akvaarioliikkeitä lähimailla. Samallahan tuota saisi ostaa, kun hakee kaloja seuraavan kerran.
-
- Advanced Member
Haluan vielä täsmentää: En ole kyseisen tuotteen valmistajan edustaja...
Tosiaan vaan aikanaan itselläninkin oli perhoskirjoahvenia. Ensimmäinen porukka kuoli kun lisäsin rubiinitetrojen parvikokoa. Toinen, kun vaihdoin pohjamateriaalin sorasta hiekaksi. Sekin tehtiin asteittain, ettei bakteerikanta heikentyisi liiaksi. Altaan muu kalasto ei ollut noista moksiskaan, mutta sen jälkeen olen jättänyt perhoset taitavamille akvaristeille. Tuohon aikaan kun noita teollisia bakteerivalmisteita ei vielä ollut saatavilla. Nyt kun niitä kerran saa, kannattaa tilannetta käyttää hyväksi. Etenkin kun perhoskirjoahventa mielelläni sen kauniin ulkomuodon ja mielenkiintoisen käytöksen vuoksi voi suositella. Mutta totuus tosiaan on se, että niiden pitäminen vaatii hiukan erityishuomiota.

Tosiaan vaan aikanaan itselläninkin oli perhoskirjoahvenia. Ensimmäinen porukka kuoli kun lisäsin rubiinitetrojen parvikokoa. Toinen, kun vaihdoin pohjamateriaalin sorasta hiekaksi. Sekin tehtiin asteittain, ettei bakteerikanta heikentyisi liiaksi. Altaan muu kalasto ei ollut noista moksiskaan, mutta sen jälkeen olen jättänyt perhoset taitavamille akvaristeille. Tuohon aikaan kun noita teollisia bakteerivalmisteita ei vielä ollut saatavilla. Nyt kun niitä kerran saa, kannattaa tilannetta käyttää hyväksi. Etenkin kun perhoskirjoahventa mielelläni sen kauniin ulkomuodon ja mielenkiintoisen käytöksen vuoksi voi suositella. Mutta totuus tosiaan on se, että niiden pitäminen vaatii hiukan erityishuomiota.

Perhoskirjot ovat niin kauniita minun silmääni, että niitä haluan edes kerran kokeilla, vaikka se vaatiikin vähän vaivannäköä. Ilman muuta pelaan sitten varman päälle, siinä määrin kuin osaan ja voin. Joten kiitos vinkeistä. 

-
- Junior Member
Laitan minäkin lusikkani soppaan kun kalasto lisääntyy viikonloppuna. Meillä on nyt 450l akvaariossa 2kpl n.24cm plekoa, 3 isoa haarniskamonnia ja 3 monnista sekä mustaveitsikala n.30cm. Kun mustaveitsikala muuttaa uuteen tilavampaan kotiin niin seuraavana päivänä meinasin tuoda akvaarioon neonsateenkaarikaloja. Mitä luulette, montako uskallan tuoda kerralla ja tarviiko kaupan bakteereja kipata lisäksi sekaan? Ajattelin ehkä enintään kymmentä sattaria joka tapauksessa kun ei ole kokemusta lajista ennestään. Vai näyttääkö se määrä tässä akvaariossa miltään? Aika vilkkaita ja kovia uimaan taitavat kuitenkin olla että eivät varmaan missään nurkassa tule nyhjöttämään.
Aloittelija jolle kaikki vinkit ovat tervetulleita! Akvaariot 180l ja 450l.
Sattarien lukumäärästä en uskalla sanoa mitään, mutta mitä vähemmän kaupan vettä lisäät akvaarioosi sitä parempi. Eivät ne sattarit tarvitse millään tavalla sitä pientä mikrobimäärää jonka veden mukana akvaarioosi lurautat. Vanhoille kaloillesi sieltä sen sijaan voi tulla tauteja.Pilvinen kirjoitti:Laitan minäkin lusikkani soppaan kun kalasto lisääntyy viikonloppuna. Meillä on nyt 450l akvaariossa 2kpl n.24cm plekoa, 3 isoa haarniskamonnia ja 3 monnista sekä mustaveitsikala n.30cm. Kun mustaveitsikala muuttaa uuteen tilavampaan kotiin niin seuraavana päivänä meinasin tuoda akvaarioon neonsateenkaarikaloja. Mitä luulette, montako uskallan tuoda kerralla ja tarviiko kaupan bakteereja kipata lisäksi sekaan? Ajattelin ehkä enintään kymmentä sattaria joka tapauksessa kun ei ole kokemusta lajista ennestään. Vai näyttääkö se määrä tässä akvaariossa miltään? Aika vilkkaita ja kovia uimaan taitavat kuitenkin olla että eivät varmaan missään nurkassa tule nyhjöttämään.
The plural of anecdote is not data.
-
- Advanced Member
Pilvinen tarkoitti tässä varmaankin noita pullotettuja typpibakteereja. Sanoisin että niiden lisääminen on paljon kiinni siitäkin, kuinka herkkiä kaloja akvaariossa on. Ja toinen on se, kuinka maltillinen olet uusien ruokinnassa. Itse lisäisin bakteereja kymmenen kalan lisässä jo, mutta olenkin aina turhan avokätinen sapuskan kanssa kun altaassa on nuoria kaloja. Eli jos aloitat kevyellä ruokinnalla uusien kanssa, ja akvaariossa ei ole mitään perhoskirjoahvenen tyyppistä yliherkkää lajia, ei se mikään välttämättömyys ole.
En usko että noissa litroissa pienestä bakteerilisästä mitään haittakaan on, mutta Vernalle sitä painotin lähinnä juuri tuon perhosten herkkistelyn vuoksi. Meillä esim.lisäsin kun altaaseen tuli 12 hohtoseeprakalaa. Kahden, vielä pienikokoisen leväbarbin vuoksi en viitsinyt erikseen putelia ostaa. Eli mietit vaan minkä virran lisättävä porukka lisää kuormitusta, ja siitä sitten ihan maalaisjärjellä. Toki akvaarioihin on lisätty ja muunneltu kalastomääriä ja kokoja maailman sivu, ennen noita toimivia bakteerivalmisteitakin. Käsittääkseni suuri osa akvaaiolajeista näistä hengissä selviää. Eli stressiä on turha ottaa, mutta jos asia mietityttää, bakteeria voi lisätä kapselista tai pullosta.
En usko että noissa litroissa pienestä bakteerilisästä mitään haittakaan on, mutta Vernalle sitä painotin lähinnä juuri tuon perhosten herkkistelyn vuoksi. Meillä esim.lisäsin kun altaaseen tuli 12 hohtoseeprakalaa. Kahden, vielä pienikokoisen leväbarbin vuoksi en viitsinyt erikseen putelia ostaa. Eli mietit vaan minkä virran lisättävä porukka lisää kuormitusta, ja siitä sitten ihan maalaisjärjellä. Toki akvaarioihin on lisätty ja muunneltu kalastomääriä ja kokoja maailman sivu, ennen noita toimivia bakteerivalmisteitakin. Käsittääkseni suuri osa akvaaiolajeista näistä hengissä selviää. Eli stressiä on turha ottaa, mutta jos asia mietityttää, bakteeria voi lisätä kapselista tai pullosta.

Joo taisin ymmärtää väärin, kiitos korjauksesta.
The plural of anecdote is not data.
Jos sattarit ovat tulossa heti mustaveitsikalan lähdön jälkeen, niin bakteerivalmistetta ei tarvitse lisätä, koska eihän tuossa kalavaihto-operaatiossa akvan kuormitus merkittävästi muutu.Pilvinen kirjoitti:Kun mustaveitsikala muuttaa uuteen tilavampaan kotiin niin seuraavana päivänä meinasin tuoda akvaarioon neonsateenkaarikaloja. Mitä luulette, montako uskallan tuoda kerralla ja tarviiko kaupan bakteereja kipata lisäksi sekaan? Ajattelin ehkä enintään kymmentä sattaria joka tapauksessa kun ei ole kokemusta lajista ennestään. Vai näyttääkö se määrä tässä akvaariossa miltään? Aika vilkkaita ja kovia uimaan taitavat kuitenkin olla että eivät varmaan missään nurkassa tule nyhjöttämään.
Kymmenen sattaria on hyvä määrä aloittaa. Katsele niitä muutama viikko ja sitten jokunen lisää, jos siltä tuntuu.