Kookospähkinä akvaarioon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

kappaliini
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 19:26, 03.10.2003
Paikkakunta: Helsinki

Kookospähkinä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja kappaliini »

Hei !
Olemme laittaneet miljoonakala-akvaarioon kookospähkinän puolikkaan ylösalaisin, johon kaiversimme kaksi oviaukkoa. Ruokakaupasta ostetun kookoksen sisukset söimme ja maidon joimme eli siis pelkkä KARVAINEN kuori akvaarioon pestynä. Karvat ovat siis kookospähkinän pinnalla olevaa puuta/kovaa "hiusta". Voivatko miljoonakalat vahingoittaa itsensä, jos sattuvat nyppimään niitä karvoja ? Tarkoitan lähinnä, että saattavatko karvat joutua millien suuhun ja juuttua sinne. Miljoonakalat kun nyppivät vähän kaikkea. Samaan tapaan kuin ruoto jäisi kissan kurkkuun. Vai sulaako kyseinen puumateriaali vedessä ja miljoonakalan syödessä/nyppiessä sitä ?

Nypimme mahdollisimman paljon karvoja pois, mutta on niitä vieläkin kookoksen pinnalla. Voiko sen kookoksen jättää akvaarioon ?
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viestit: 610
Liittynyt: 14:05, 04.02.2004
Paikkakunta: vähäkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Mulla ei ainakaan oo tullu mitään ongelmia kookospähkinöiden kanssa (just tänään laitoin kaksi ja yksi on jo ennestään :mrgreen: ) pähkinästä kuitenkin tulee sileä tai voi tietysti johtua mulla partiksista :mrgreen:
a0200303
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 19:22, 28.12.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Miten tuon kookkospähkinän pesun kanssa? Voiko/ tuleeko se keittää ennen akvaarioon laittoa? Kestääkö se sen ja onko edes tarvis. JA kun sanotaan että kookkospähkinä on kova.. millä sen saa halki? Aloittelija ihmettelee [;)]
Hammaskarppi tyttö
irkku82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 847
Liittynyt: 00:42, 10.01.2004
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Pähkinän saa kahtia ihan tavallisella sahalla. Keittää kannattaa, eli kyllä se sen kestää.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
korudonna
Member
Member
Viestit: 323
Liittynyt: 16:03, 19.02.2003
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja korudonna »

Minä vain huuhtaisin kuoren kiehuvalla vedellä. Partamonnit tykkää ja jyystää pinnasta kuidut ja pintaosan tarkkaan pois (miks ihmeessä?) eli sileeksi vaan! Pitäisikin laittaa altaaseen uusia kuoria.

Poika halkaisi kookospähkinät siten, että porasi kuoreen ensin reiän, laittoi reikään ruuvimeisselin ja löi sitten meisseliä vasaralla, jolloin kuori halkesi. 8-)
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Jallu74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 15:58, 04.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nu-Pu

kokemusta ei ole...

Viesti Kirjoittaja Jallu74 »

mutta ei kai ne "tikut" nyt ainakaan siinä kalojen niitä näykkiessä sula... ovat mielestäni sen verran kovaa puuainesta. Se että voiko se tarttua Miljoona kalan "kurkkuun" niin vastaus kuuluu varmaankin että VOI! Mutta kuinka todennäköistä se olisi että näin kävisi niin on mielestäni kuitenkin 1/10 000. Se täytyy tietysti sitten jokaisen harrastajan miettiä onko tuo liian suuri vai tarpeeksi pieni riski...

Tulipas oltua taas asiantunteva... [:I]
"miten te kuvittelette että voisin olla asiasta itseni kanssa erimieltä?" - sanoi töissä johtajamme
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Niksi-pirkka, ilman sukkahousuja: kookoksen käsittelyyn aivan must on rasiaporasarja.

Suurimmalla reikäsahalla "pohja pois", sitten valitaan sopivankokoinen oviaukkoterä.

Päädyin tähän menetelmään, kun viime kerralla jiirisirkkelistä lähti kookospähkinä tangentin suuntaan a, nopeudella x. Siinä vaiheessa ymmärsin, että sormeni eivät ole tarkoitettu uhriksi akvaarioharrastuksen alttarille :roll:
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Minä olen aina ottanut ne karvat pois kookoksen kuoresta ennen käyttöä. Ihan käsin pisimmät, ja karkealla hiekkapaperilla kevyesti hieraisemalla loput. Samalla tasoiteltua läpi murtopinnan terävimmät kulmat. Eikä ikinä mitään keittämisiä tai liottamisia pikku pesua lukuunottamatta, pyttyyn vaan!

Aiemmin olin ahkera ja huolella sahasin kuoresta juuri halutunmuotoisia paloja. Vihoviimeisen hídasta, vaikka lopputulos onkin yleensä hyvä ja näin saa tasan kaksi puolikasluolaa. Nykyään olen enemmän urheilutuulella ja mäjäytän kookosta vasaralla. Ovat enimmäkseen haljenneet siten, että lopputuloksena on ainakin yksi kelvollinen luolantapainen. Hmm, vanhat kuoret alkavat jo hajoilla akvaarioissa, taitaa olla pitkästä aikaa kookospähkinän oston paikka. Se sisus on nannaa...
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Liisa S kirjoitti:Se sisus on nannaa...
Makuasioistahan ei voi kiistellä, mutta bryök :x

Voiko joku asia maistua pahemmalta kuin kookos.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

John D kirjoitti:Voiko joku asia maistua pahemmalta kuin kookos.
Voi. Kookostakin pahempi on raaka varsiselleri.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

No minä söisin raakaa varsiselleriä vaikka viikon jos sillä välttäisi kookoksen maistamisen.

Kookospähkinäluolat ovat kyllä näppäriä, mutta en ihan raaski ostaa pähkinää vain sitä varten että pääsisin ensin telomaan itseni, talomme, kaikki terävät esineet ja sen jälkeen päätyisin ajamaan traktorilla sen kookospähkinän yli.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viestit: 610
Liittynyt: 14:05, 04.02.2004
Paikkakunta: vähäkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Sen kookospähkinän saa auki 10 sekunnissa rautasahalla! :mrgreen: ja mä olen ainkin keittänyt sen kaiken varalta ja nyppinyt ne suurimmat ja pisimmät "tikut" mutta muut kalat nyt niistä ei ole edes olleet kiinnostuneita kuin partikset ja ne silottaa sen paris viikos [:I]

Eli näyttäkää vain rautasahaa (näyttäminen ei sitten riitä :mrgreen: )sille kookospäkinälle koska tavallinen saha voi mennä pilalle koska sitä ei ole tarkoitettu noin kovaan ainekseen 8-)
a0200303
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 19:22, 28.12.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Jiihaa, nyt minullakin on kookospähkinä akvaariossa. Halkaisuun turvauduin isän apuun... iskä otti avukseen kulmahiomakoneen, rälläkän, ja niin meni pähkinä kivutta halki, sitten rautaporalla koloja kylkeen. Kunnon laitteet eikös joo?! Pistäkääs paremmaksi!! :mrgreen:
Hammaskarppi tyttö
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Me tehtiin poralla yksi paksun partiksen mentävä reikä kookospalleroiseen. Veitsellä lähti sisuksetkin mallikkaasti biojätteisiin (kaikkea pitää maistaa mutta ihan kaikkea ei ole pakko syödä). Ennen akvaristimiestä ja poraa olen turvautunut hyvään onneen ja viskannut pähkinän alas asvaltille kerrostalon parvekkeelta toivoen pähkinän menevän kahteen käyttökelpoiseen osaan.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viestit: 610
Liittynyt: 14:05, 04.02.2004
Paikkakunta: vähäkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Tarttiko sun iskäs tosiaan kulmahiomakonetta ja rälläkkää molempia? 8O ja vain pieni varoitus että kulmahiomakonetta ja rälläkkää on mitä luultavimmin käytetty jossain muissakin hommissa jolloin siihen on tullut vaikka mitä kakkaa (no ehkei kakkaa [;)] ) niin kait sä hiehautit sen pähkinän ennen akvaarioon laittamista?

Ja sitten yksi omakin kysymys vielä [;)] eli onko se hyvä kalalle että kookospähkinässä on useampia reikiä 8O
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

haxa87 kirjoitti:Tarttiko sun iskäs tosiaan kulmahiomakonetta ja rälläkkää molempia?
Eikös nuo ole synonyymejä? Määrittele rälläkkä, jos se on joku muu kuin kulmahiomakone. Tunnetaan täälläpäin myös rontelina (-> johdannainen ruotsin kielestä, ruots. skivrondel tai jotain sinneppäin [;)])

Leikkuulaikasta saattaa tosiaan jäädä jäämiä pähkinään, kannattaa käyttää kovametallipalaterää. Näitä löytyy laikkakoneeseenkin, käytetään aluhommissa ( _o/ täällä), tai sitten edelleen se rasiapora, tähänastisista paras 8-)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
a0200303
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 19:22, 28.12.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

kulmahiomakone = rälläkkä [;)]
Eli yksi kone oli käytössä.
Hammaskarppi tyttö
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viestit: 610
Liittynyt: 14:05, 04.02.2004
Paikkakunta: vähäkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Ahihihi :mrgreen: joo mitähän mä oon taas ajatellu :mrgreen:
Terppa64
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:44, 05.01.2004
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Terppa64 »

Ok, eli vastauksena seuraavaan:
Eli miten toimin? Ostan kaupasta ja rikon palan (helpoimmin millä?), nesteet pois ja pesen vedellä, vai? Onko kokemuksia, vai kannattaako ostaa alan liikeestä niitä luolia ja juurakoita?
Meilläpäin on kaupoissa myytävänä semmoisia kookoksen kuorista tehtyjä linnunruokinta-automaatteja. Siis siisti homma, ei tartte sahailla eikä miettiä mitä sille sisukselle tekisi kun on valmiiksi tyhjennetty ja porattu kuori. Mulla ollut semmoinen altaassa jo n. 5 vuotta ja on monnit tykänneet asustella sen sisällä. Huono puoli näissä on ylimääräiset reiät, mutta sen olen ratkaissut niin, että yksi reikä pohjaa vasten ja yhteen istutetaan esim jaavansaniaista, näin jää kaksi kulkureikää auki.
Dreeverit

"Lääketieteellisesti ihminen ei ole vielä kuollut, jos hän vielä liikkuu."
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

K-kaupoissa on pirkka-merkkisiä kookospähkinäsorbetteja, kookospähkinän kuoren puolikkaissa. Siistiä ja makoisaa!
samara
Senior Member
Senior Member
Viestit: 900
Liittynyt: 18:00, 12.08.2004
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Mutta kukahan noita kookoksia oikeasti ostaa kaupasta ja syö??Hmmm..hirveän makuista "töhkää" :?
Paradise
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 20:03, 11.05.2004
Paikkakunta: Helsinki

kookoksesta

Viesti Kirjoittaja Paradise »

samara kirjoitti:Mutta kukahan noita kookoksia oikeasti ostaa kaupasta ja syö??Hmmm..hirveän makuista "töhkää" :?
Minä. ;) En tosin sellaisenaan vaan käytän leivontaan.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

ParratonMonni kirjoitti:K-kaupoissa on pirkka-merkkisiä kookospähkinäsorbetteja, kookospähkinän kuoren puolikkaissa. Siistiä ja makoisaa!
OIJOI!!!!

Loistavaa, saakohan nyt täytyy hilpaista kauppaan! Tällä helteellä sorbetin syönti on varmasti paras akvaariosisustamisen muoto!!! :mrgreen:
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Tuossa omituisessa välissä piti ihmettelemäni, että saakohan niitä täältä Turusta... [:I]

Lukihäirä... :mrgreen:
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 18:44, 04.01.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: kookoksesta

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

Paradise kirjoitti:
samara kirjoitti:Mutta kukahan noita kookoksia oikeasti ostaa kaupasta ja syö??Hmmm..hirveän makuista "töhkää" :?
Minä. ;) En tosin sellaisenaan vaan käytän leivontaan.
Eikös kookosta saa mm. purkitettunakin ostaa? Helpompaa "avata"? :roll:

Eipä silti, ostin tuossa kesäkuussa 2 isoa kookospähkinää ja viime viikolla vietin jotain tunnin pari sahaamalla käsisahalla ne sopiviksi luoliksi (4 luolaa + 2 pääkappaleesta pienet "lepoalustat"). Ei siinä nyt niin kova homma ole niitä käsisahallakaan sahata (minäkään kun en mikään erityisen pätevä ole noissa "askarteluhommissa"). Kun sahasin, niin ei kookokset olleet missään kiinni; toisella kädellä vaan tuin pöytää vasten ja toisella kädellä käyttelin käsisahaa. No, ei se kieltämättä niin hauskaa hommaa ole (etenkään kesähelteellä!) että huvin vuoksi noita sahailisin vähän väliä ... :roll: Luolat päätyivät altaaseen 2 entisen kookosluolan kaveriksi ja kookosten sisuskalut päätyivät puolestaan roskiin ;)

Ennen altaaseen laittamista keitin kookokset aika perusteellisesti (noin 30 minsaa). Enpä tiedä, kuinka välttämätöntä tuo on, mutta ei ainakaan jää mitään säilytysjämiä yms niihin? Lisäksi puukolla koversin sen "välikuoren" (tummanruskea, ohut) sieltä kookosten sisäpuolelta irti niin hyvin kuin sai. Päällyspuolen karvoitus sai tottakai jäädä altaan asukkien nautittavaksi luoliin paikoilleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”