Säikyt monniset
Valvoja: Moderaattorit
Säikyt monniset
Kuparimonniset ovat nykyään ihmeen säikkyjä. Ne kaikki kyhjöttävät yhdessä nurkassa kasvinlehden alla, eivätkä enää ui ja putsaa pohjaa niinkuin ennen. Ne eivät ole kuteneetkaan, ennen kutivat todella usein. Mikä mättää? 
Vesiarvoissa ei mielestäni ole ollut muutoksia. Kuparimonnisia on 8 kpl. N. kuukausi sitten lippukirjo-uros lähti akvaariosta pois ja sinne tuli parvi seeprakaloja. Ovatko seeprakalat säikyttäneet monniset? Monniset tulevat välillä syömään. Monniset pelkäävät esim. jos joku liikkuu akvaarion ulkopuolella, muutenkin ne ovat ihmeen säikkyjä. Pimeällä ne ovat rohkeampia. Ne ovat olleet altaassa vajaa puoli vuotta. Mikä neuvoksi?
No monniset ovat varsinaisesti yöeläjiä, joten se on ihan normaalia, että säikkyvät kun on valot päällä ja kävelee ohi. Itselläni alkoivat säikkymään kun tuli lisää valaistusta, nyt kun sammutan toisen putken niin ne lähtevät liikkeelle (odottavat yleensä silloin ruokaa). Jos syövät ja muuten ovat terveitä niin en uskoisi, että sitten on mitään erityistä vialla. Ehkä niilläkin on välillä rauhallisempia kausia 
-
Tapio Martimo
- Advanced Member

Jossain vaiheessa iltaa kun on jo "yö" siis valot sammutettu meidän monniset on hyvin aktiivisia. Aamulla ne kuitenkin ovat vielä "nukkumassa" kun menen katsomaan. Muutoinkin erittäin omalaatuisia kavereita nämä monniset; teeskentelevät joskus kuollutta ja kun menen sydän kurkussa nykäisemään niin säntäävät vauhtiin! Mokomat pirulaiset
.
Muistaakseni tältä palstalta sen joskus olen lukenut, ja itsellä ainakin ne liikkuvat enemmän hämärässä. Useammasta paikasta olen lukenut, että varsinkin jos ovat arkoja, niin suositellaan ruokkimaan silloin kun valot tai ainakin osa valoista on pois päältä.Tapio Martimo kirjoitti:Mihin tämä väite perustuu? Hämärästä valaistuksesta ja varjoisista suojapaikoista ne kyllä pitävät, mutta tietääkseni ne eivät plekojen tapaan yöeläjiä ole.Angeline kirjoitti:monniset ovat varsinaisesti yöeläjiä
Omat kuparimonniset ovat melkein koko ajan liikkeellä päivisinkin. Johtuisikohan siitä, että akvaario on aika rauhallisella paikalla; se on ihan nurkassa ja toisen sivun edessä on yleensä ovi, joten kolme altaan sivua on näkösuojassa. Veden pinta on myös osittain kasvien peitossa, joten varjoisia paikkoja on paljon.
Minun kuparimonniseni eivät tunnu pelkäävän mitään. Akvaa siivotessakin saa kokoajan varoa ettei kolhase niitä kun eivät ymmärrä varoa mitään. Tuntuu että ne touhuavat aina siinä kohdassa missä siivoan.
Partistakaan eivät kavahda vaan menevät hengaamaan kylkeen kiinni tai oho touhottavat sen päältä.
Partis on semmonen vajaa 10cm pitkä eli isompi reilusti kuin kuparit. Välillä se äkämystyy kuparien kaveeraamiseen.
Muutenkin pidän kuparejani hieman normaalia rohkeampina sillä olen välillä nähnyt monnisen jahtaavan platya. Ei siis pitkäaikaisesti mutta ainakin pohjalta pintaan asti. Luuliko sitten platya lajitoverikseen
Tuskin.
Ruokin monniset pimeään akvaan. Mutta syy minulla on se että muut pintakalani ovat niin ahneita että syövät pohjanapitkin. Faunattaressa neuvoivat ruokkimaan pimeään akvaan, jos pintakalat eivät silloin niin nappeja löytäisi.
Partistakaan eivät kavahda vaan menevät hengaamaan kylkeen kiinni tai oho touhottavat sen päältä.
Muutenkin pidän kuparejani hieman normaalia rohkeampina sillä olen välillä nähnyt monnisen jahtaavan platya. Ei siis pitkäaikaisesti mutta ainakin pohjalta pintaan asti. Luuliko sitten platya lajitoverikseen
Ruokin monniset pimeään akvaan. Mutta syy minulla on se että muut pintakalani ovat niin ahneita että syövät pohjanapitkin. Faunattaressa neuvoivat ruokkimaan pimeään akvaan, jos pintakalat eivät silloin niin nappeja löytäisi.
Hammaskarppi tyttö