Akvaarioon uusia asukkaita

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Numppa
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Akvaarioon uusia asukkaita

Viesti Kirjoittaja Numppa »

Hei!
Minulla on 75 litrainen akvaario, jossa on 1 partamonninaaras, 5 punapäätetraa, 6 neontetraa, 4 miljoonakalaa (1 uros, 3 naarasta) ja 9 mollia joista 4 on aikuisia (1 uros, 3 naarasta), 5 n.3kk ikäisiä, ovat siis jo ihan hyvän kokoisia. Tässä mietin, että vielä tuo näyttää hieman tyhjältä, joten olisin voinut hankkia uusia kaloja, mutta kysymys kuuluu mitä? Taistelukalan haluaisin, mutta ei taida sopia?:( Sisustus koostuu anubiaksista, jaavansaniaisesta ja vallisneriasta. Myös ruukku ja luola ovat peittämässä pohjaa kahden isomman kiven kanssa. On myös 20 litrainen allas, jossa on nyt noin 60-70 poikasta kun yksi miljoonakala innostui synnyttämään poikasia vähän enemmän:D Jos sieltä poikaset selviävät aikuisiksi, voisin ottaa ehkä muutaman kalan sieltä, mutta en montaa, joten mitkä kalat sopisivat joukkoon mukaan?:)
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioon uusia asukkaita

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Soo, soo sanoo nihkeä kukkahattutäti.

Melkoista kalasoppaa keittelet jo nyt, joten ehdottaisin aikalisää.

Käyhän kirjastossa tai kirjaston puuttuessa selaa läpi netistä noiden nykyisten kalojesi vaatimukset ja suositukset. Oikein kynää ja paperia kirjaamista ja muistiinpanoja varten. Kun jokaisen tarpeet on tiedossa, testaat hanaveden, jotta tiedät, mille kalalle/kaloille se on sellaisenaan passelia. Tämän jälkeen piirrät paperille hahmotelman siitä, mille noista jo omistamistasi kaloista pystyt tarjoamaan kodin, jossa on riittävästi tilaa ja sopivaa vettä.

Katsellaan niitä uusi kaloja sitten yhdessä myöhemmin.
Numppa
Starting Member
Starting Member

Akvaarion veden arvot:

Lämpötila=25 astetta
NO2=0
NO3= alle 10
pH=7
ja kovuus on n.10

Joten ne ovat kutakuinkin sopivat kaikille asukeille ja tuo on ollut minulla jo lähes vuoden ja kaikki kalat viihtyvät ja lisääntyvätkin (paitsi monni tietenkin kun ei ole urosta). Tetrat ovat useasti kuteneet tuolla ja miljoonakalat ja mollit lisääntyvät niin kovaa tahtia, että en ole enää ottanut edes poikasia talteen, mielenkiinnolla vain seurannut selviääkö pikkiriikkiset poikaset isojen joukossa. Tämänhetkiset kalat siis viihtyvät vallan mainiosti keskenään:)
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Tuo "kovuus 10" ei valitettavasti sano minulle mitään.

Suosittelen edelleen katsomaan noiden kalojen vaatimuksia ihan rauhassa kynän ja paperin kanssa.

Linkkinä liitän nopean googlailun tuloksena ihan wikipediaa. Ei ehkä se paras akvaariotieto-opas, mutta kelvatkoon alkuun...
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mustamolli
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Neontetra

Kun vaikka noita kahta vertaa, eivät lämpötilavaatimukset aivan kohtaa. Mustamollilla myös tilantarve tulee 75 litrassa vastaan.
Numppa
Starting Member
Starting Member

Hyvin näyttää tila riittävän ja lämpötilakin sopii ihan hyvin, ainakin kaikki viihtyvät. Ja olen kyllä kahlannut nettiä läpi ja lueskellut runsaasti kaikkea akvaarioon ja kyseisiin kalalajeihin liittyen. Taidan tyytyä vain ostamaan tetroille lisää lajikumppaneita tai sitten koitan ottaa kutua talteen ja kasvattaa itse:)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”