valaistuksen kestoaika

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
artoseppolehti
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

valaistuksen kestoaika

Viesti Kirjoittaja artoseppolehti »

Mikä on mielestänne sopiva valaistusaika kasvien menestymisen kannalta? Onko altaan koolla ja kasvimäärällä merkitystä siihen?
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Re: valaistuksen kestoaika

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Yhtä ja oikeaa vastausta ei tähänkään kysymykseen ole. Liian monta muuttuvaa tekijää. Mulla valot on päällä 11:00-15:00 ja 17:00-22:00. Kaikella on merkitystä kaikkeen.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
jpuu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oma

Viesti Kirjoittaja jpuu »

Sama täällä. Päivällä on tunnin tauko. Valaistusaika on n. 9-10 tuntia. Altaan koko ja kasvien määrä vaikuttavat tietenkin. On puhuttu, että pitäsi olla vähintään 0,2W/litra (=loisteputket). Ei ne watit vaan valonmäärä eli ehkä pitäsi tuijottaa enemmän luumeneihin, koska esim. heijastimilla saadaan kohdistettua altaaseen enemmän valoa. Myös altaan syvyydellä on merkitystä, eli riittääkö pahjalle valoa. Valon lisääminen vaikuttaa kasvien kasvuun, jolloin ne tarvitsevat myös enemmän ravinteita ja hiilidioksidia yhteyttämiseen. Jos haluat suuren kasvimäärän kasvavan hyvin, niin paljon valoa ja ravinteita unohtamatta hiiltä. Jos nämä eivät ole oikeassa suhteessa, niin levät tykkäävät kasvaa hyvin. Ne tulevat vähemmälläkin toimeen. Tässä lyhyesti. Näistä asioista on puhuttu täällä viime aikoina paljon, joten kannattaa käydä palstaa läpi.
http://jpuu.1g.fi/kuvat/Luonto/Akvaario/
240 litraa pääasiassa Etelä-Amerikkaa. Vähän Aasiaakin.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Kasvit eivät jaksa yhteyttää loputtomiin, joten vaikka pitäisit valoja päällä 24 h vuorokaudessa, ne lopettavat "työnsä" jo paljon aiemmin ja loppu valo hyödyttää vain leviä. Valaisuaikaa pidentämällä ei siis kannata korjata valaisumäärää. Jotkin kasvit tarvitsevat enemmän valoa kuin jotkut, joten senkin mukaan kannattaa valaisua suunnitella.

Itsellä valot päällä 8 h vuorokaudessa ja olen todennut sen olevan tarpeeksi :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Mä edustankin näemmä erityypistä valaisutapaa. :) Valot on päällä noin 12 h vuorokaudessa. Nykyään en pidä säännöllistä valaistustaukoa, silloin tulee valotauko kun vaihdan vettä, mutta muuten valaistus ei päivällä katkea. Mulla altaan koko tai kasvillisuus ei ole vaikuttanut valaistuksen pituuteen viimevuosina, joskus akvaristiurani alussa pidin valotaukoa, kun sen hyötyjä täällä AW:ssa niin kovin hehkutettiin, [;)] mutta jossain vaiheessa se on jäänyt pois ja ei siitä ole leväisyys lisääntynyt, ehkä pikemminkin päinvastoin. Tosin monimetalleja minulla ei ole valaisimena, toisessa akvaariossa on T5-putket heijastimilla ja toisessa T8-putket.

Tuokin on tosiaan sellainen asia, että se tavallaan pitää selvittää, että mikä on juuri sille omalle altaalle hyvä valaisuaika. Tosin sitä en kalojen kannalta pidä hyvänä, että altaan päälle laitetaan kauheat valotykit ja sitten valoja pidetään päällä vain muutama tunti päivässä ja sitten on "yötä" suurin osa vuorokaudesta. Tunteella asiaa lähestyvänä :mrgreen: ajattelisin, että kaloille ei ole hyväksi se, että valorytmi poikkeaa kovasti luonnonoloista. Pelkkia kasveja/selkärangattomia sitten kyllä puolestani saa valaista vaikka rytmillä tunti valoa ja 23 h yötä, mutta kalojen "oikeutta päivään" puolusta, tosin ei taida Suomessa niin "tosikasvinistejä" :roll: onneksi ollakaan, jotka tuota vain muutaman tunnin valotykitystä kaloilleen harrastaisivat.
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Altaassani löytyy ainoastaan miekkoja. Pidän valot 5 tuntia päivässä. Lyhyt aikaa siksi kun on ollut paljon leväongelmia ja pitämällä vaan 5h pitää levän pois. Miekat kasvaa hyvin lyhyestä ajasta huolimatta!
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mulla on myös n. 12 tuntia, jonka keskellä tauko. Jonkin aikaa pidin kaksikin taukoa päivässä, en kyllä huomannut eroa kasvien tai levien kasvussa. Itse olen miettinyt sitä, olisiko valotauon sijoittumista päivään joskus vaihdettava? Luonnossa niitä pilvisiä hetkiä tulee vaihtelevasti, sen puolesta tuntuis luonnollisemmalta pitää taukoa välillä aamupäivällä ja välillä iltapäivällä, tai sitten just molempina aikoina ehkä vähän lyhyemmän aikaa mitä pitäisi jos tauko olisi vain kerran päivässä.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”