Kotiloita syövät kalat
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kotiloita syövät kalat
Mitkä muut kalat kuin tiikerinuoliainen söisivät kotilot pois? Kysymys on äitini 225litraisesta altaasta, jossa on kotilo-ongelma. Tiedän liika ruokinnasta, huonoista kasveista yms. Mutta siis, jos saisi "listan" kotiloita syövistä kaloista. Vähän luonnonmukaisempaa keinoa kuin myrkyt kaipaisin.
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Eivät ehkä paras mahdollinen yhdistelmä jo vesiarvojensakaan puolesta; kääpiöpallot viihtyvät hiukan pehmeämmässä ja happamammassa vedessä kuin miekkapyrstöt. Lisäksi kääpiöpalloilla on usein ikävä tapa nyppiä joten etenkin miekkapyrstökoiraat "miekkoineen" saattaisivat olla vaarassa.
Pallokalat ovat kyllä parhaita kotilonsyöjiä, mutta katinkultamonnit tai verkkonuoliaiset saattavat ajaa saman asian ja mahtuisivat tuonkin kokoiseen, mutta vesiravojen puolesta eivät kyllä nekään ole "miekkiksille" sopivaa seuraa. Myös osa plekoista syö kotiloita, mutta nyt en uskalla lähteä nimeämään mitään varsinkaan kun kriteerinä on tuo pienehkö koko.
Pallokalat ovat kyllä parhaita kotilonsyöjiä, mutta katinkultamonnit tai verkkonuoliaiset saattavat ajaa saman asian ja mahtuisivat tuonkin kokoiseen, mutta vesiravojen puolesta eivät kyllä nekään ole "miekkiksille" sopivaa seuraa. Myös osa plekoista syö kotiloita, mutta nyt en uskalla lähteä nimeämään mitään varsinkaan kun kriteerinä on tuo pienehkö koko.
Mä olen ennenkin tätä vaihtoehtoa tarjonnut, mutta pallokaloille oma lajiakvaario. Varsinkaan kääpiöpallokalat eivät isoa tarvitse. Kotiloita voi sitten siirtää siinne pallokala akvaarioon tai muutaman pallon voi siirtää vähäksi aikaa lainaksi sinne kotiloakvaarioon.
Mulla itselläni on kimalaispallokaloja ja mä joudun viljelemämään kotiloita, sillä kotilot ovat oleellinen osa pallojen ruokavaliota. Pallokalojen hampaat mm. voivat kasvaa liian pitkiksi, jolleivat ne saa välillä jotain kovaa ja kuluttavaa syötäväkseen, kuten kotiloita.
Mulla itselläni on kimalaispallokaloja ja mä joudun viljelemämään kotiloita, sillä kotilot ovat oleellinen osa pallojen ruokavaliota. Pallokalojen hampaat mm. voivat kasvaa liian pitkiksi, jolleivat ne saa välillä jotain kovaa ja kuluttavaa syötäväkseen, kuten kotiloita.
pöllökötölö
Pallokotilotkin "häätävät" muut kotilot tai ainakin pitävät niiden kannan kurissa syömällä niiltä kaiken ravinnon.