Kotoa pois muutto katkaisi harrastuksen vuosiksi ja vasta 2000-luvun alussa hommasin ensimmäisen oman akvaarion, joka oli 350 litrainen kulma-allas, josta varmaan löytyy AW:sta edelleen juttua.
Tuo kulma-akvaario vaihtui myöhemmin "normaalin" malliseksi akvaarioksi, jonka tilavuus oli 400 litraa. Tuossa akvaariossa minulla eleli mukavasti Afrikka biotooppi niilintetroineen. Akvaariosta oli kuitenkin luovuttava, kun lähdimme avopuolison kanssa reissaamaan vuodeksi pitkin Eurooppaa.
Taukoa akvaarioista on nyt ollut noin viisi vuotta. Tauko olisi varmasti jatkunut pidempäänkin ellei elämä olisi heittänyt minua Peijaksen sairaalaan, jonka kahviossa on noin 500 - 600 litrainen Malawiakvaario. Tuota akvaariota katsellessa heräsi taas halu perustaa akvaario. Lisäksi ihastuin Malawiahveniin niiden touhuja seuratessa kahviossa. Mietin pitkään palaamista taas seura-akvaarion pitoon tai sitten Amazon/Afrikka/Aasia biotoopin pitämiseen. Kuitenkaan nuo eivät enää houkuttele niin paljoa, kun tuntuu että on jo nähnyt kaiken mitä noilla on tarjottavaa. Sen sijaan päädyin sitten Malaweihin, joista ei kokemusta ole.
Ajattelin pitää tässä ketjussa akvaariopäiväkirjaa aina altaan perustamisen alkuaskeleista lähtien. Ehkäpä joku innostuu myös Malaweista näin tai saa jotain vinkkejä oman akvaarion perustamiseen ja ylläpitoon.
30.11.2013:
- Akvaario ja tekniikka tilattu sieltä mistä aina ennenkin olen isoimmat ostokset tehnyt, eli Helsingin Akvaariokeskuksesta. Budjetti hieman rakoili suunnitellusta, kun Petri pisti listaan lisää tavaraa, jota en ollut huomioinut suunnitelmissani. Lisäksi päädyin ostamaan hiekat tuolta, kun Petri demonstroi hiekan puhtautta kaatamalla pussista suoraan hiekkaa akvaarioon. Säästynpä ikävimmältä vaiheelta, eli hiekan pesulta. Bilteman hiekalla olisi päässyt hieman halvemmalla, mutta joku arvo se on omallekin työlle ja ajalle laitettava. Eikä tässä nyt konkurssi uhkaa hiekkojen takia

- Akvaarioksi valikoitui Juwel Rio 450 litraa. Alunperin olin ajatellut Juta:n akvaariota, mutta niissä on toimitustauko ilmeisesti kevääseen saakka ja niin kauaa en jaksa odotella. Akvaario pitäisi olla kotiin toimitettuna jo viikon kuluttua.
- Suodattimiksi valikoitui lopulta Eheim professional 3e 2076 ja Eheimin Powerline 2252. Olin alunperin suunnitellut Eheimin Classic Jumboa, mutta ilmeisesti se olisi ollut hieman liian tehokas jopa Malaweille.
- Kaikkea muutakin pientä härpäkettä tuli ostettua, kuten esimerkiksi ilmapumppua ja uudet loisteputket Juwelin standardien tilalle. Tuossa Juwelissahan on aivan liikaa valoa Malaweille, mutta onneksi putkille on kahdet kytkimet, jolloin voi jättää kaksi putkea pimeäksi ja polttaa vain 2x54W loisteputkia. Standardi 4X54W valaistuksella saisin altaan takuuvarmasti levän ylijyräämäksi.
01.12.2013:
- Tänään oli Bauhaussissa vierailun vuoro. Olen päätynyt rakentamaan kivikon akvaarioon kiuaskivistä sekä pienemmistä koristekivistä. Yhteensä kotiin päätyi 60 kiloa kiuaskiviä ja 10 kiloa pienempiä pyöreitä koristekiviä. Kaikki ovat väritykseltään tummia ja sopivat väritykseltään akvaarioon laitettavan 3D-taustan kanssa, jonka väritys on stone granite. Lisäksi jo viikko sitten hommasin toiselta harrastajalta väritykseltään sopivia liuskekiviä, joita lienee laatikossa noin 10 kiloa. Eli yhteensä 80 kiloa kiviä. Eiköhän noista kivikko synny.
- Alla vielä kuva kivistä, kun kaikki muu akvaariohärpäke toimitetaan vasta ensi viikonloppuna suoraan kotiin. Yksi kiuaskivien laatikoista hajosi, kun laatikko ei kestänyt kivien painoa sen jälkeen, kun kiinnityssiteet oli katkaistu.