uusi kalojako lisää?
Valvoja: Moderaattorit
uusi kalojako lisää?
Mulla olis tämmöne aate et hankkisin vähän lisää kaloja mun 72l akvaan.
Tällä hetkellä akvassa asustaa 1monninen ;10 neontetraa;7rusokiilakylttä
Ja partamonni.
Mä hankkisin pari monnista lisää kun kumppani kuoli vähän aikaa ditten
Samalla ajattelin jotain hammaskarppeija tms.
Voiko akvaan vielä pistää näitä kaloja.
Mietin myös että esim. Miljoonakaloille ja platyille karbonaattikovuus on liian alhainen.
Haittaako se?
pH 7.5
Karbonaattikovuus 4.0 välillä 3.5 tai3
Kiitoksia vastanneille jo etukäteen!!:)
Tällä hetkellä akvassa asustaa 1monninen ;10 neontetraa;7rusokiilakylttä
Ja partamonni.
Mä hankkisin pari monnista lisää kun kumppani kuoli vähän aikaa ditten
Samalla ajattelin jotain hammaskarppeija tms.
Voiko akvaan vielä pistää näitä kaloja.
Mietin myös että esim. Miljoonakaloille ja platyille karbonaattikovuus on liian alhainen.
Haittaako se?
pH 7.5
Karbonaattikovuus 4.0 välillä 3.5 tai3
Kiitoksia vastanneille jo etukäteen!!:)
-
Akvaharrastaja
- Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: uusi kalojako lisää?
Mitähän lajia tämä monninen edustaa? Jos se on jonkinsortin pienempää monnista, voit huoletta hankkia sille muutaman yksilön parven.
Enempää lajeja en hankkisi, vaan luopuisin joko rusokiilakyljistä TAI neontetroista ja kasvattaisin niiden parvea. Jos välttämättä haluat uuden kalalajin, unohda hammaskarpit (varsinkin ne platyt ja miekkapyrstöt) koska useimmiten ne vaativat kovetettua vettä, joka ei taas sovi neontetroille ja monnisille. Voit hankkia akvaarioosi jonkun pienen 'pääkalan'. Pääkala on joko yksin, pariskuntana tai haaremina elävä, vähän isompi kala. Googlesta ja erilaisista akvaariokirjoista löytyy paljon hyödyllistä tietoa ja mielenkiintoisia kaloja.
Enempää lajeja en hankkisi, vaan luopuisin joko rusokiilakyljistä TAI neontetroista ja kasvattaisin niiden parvea. Jos välttämättä haluat uuden kalalajin, unohda hammaskarpit (varsinkin ne platyt ja miekkapyrstöt) koska useimmiten ne vaativat kovetettua vettä, joka ei taas sovi neontetroille ja monnisille. Voit hankkia akvaarioosi jonkun pienen 'pääkalan'. Pääkala on joko yksin, pariskuntana tai haaremina elävä, vähän isompi kala. Googlesta ja erilaisista akvaariokirjoista löytyy paljon hyödyllistä tietoa ja mielenkiintoisia kaloja.
54 litraa läträilyä
Kiitos avustasi .
Se on täplämonninen
Se on täplämonninen
-
Akvaharrastaja
- Member

Täplämonninen kasvaa aika kookkaksi, ja parvikalana sen parvessa tulisi olla vähintään 6 yksilöä. Kuusi täplämonnista on kuitenkin aivan liikaa 70 litraiseen, joten suosittelen luopumaan myös täplämonnisesta ja hankkimaan parven pienempiä monnisia.
54 litraa läträilyä
Kiitos avustasi .
Se on täplämonninen
Se on täplämonninen
Minne niitä kaloja voi luovuttaa??
Minun monninen ei ole ainaskaan hirveän iso jtn. 3cm
Mitkä monniset ovat pienempiä??
Kauppias sanoi että monninen pärjää ihan hyvin kahdestaan; joten ajattelin
Sitten ostaa kaksi.
Mä kyllä rakastan mun rusoija ja neontetroja ; että niistä en luovu.
Näyttäävät pärjäävän hirveän hyvin ja loistavat hienosti; vaikka
Minulla ei ole edes taustaa akvaariossa.
Minun monninen ei ole ainaskaan hirveän iso jtn. 3cm
Mitkä monniset ovat pienempiä??
Kauppias sanoi että monninen pärjää ihan hyvin kahdestaan; joten ajattelin
Sitten ostaa kaksi.
Mä kyllä rakastan mun rusoija ja neontetroja ; että niistä en luovu.
Näyttäävät pärjäävän hirveän hyvin ja loistavat hienosti; vaikka
Minulla ei ole edes taustaa akvaariossa.
-
Akvaharrastaja
- Member

Voit kysyä lähimmistä lemmikkieläinliikkeistä, ottavatko kaloja sinne. Vaihtoehtoisesti voit laittaa ilmoituksen kaloistasi aqua-webin myydään/lahjoitetaan -palstalle.
Täplämonninen voi kasvaa jopa 7cm mittaiseksi, eikä se todellakaan pärjää kahdestaan toisen monnisen kanssa. Monniset ovat parvikaloja, ja vaativat tosiaan sen vähintään kuuden yksilön parven, eikä kaksi monnista ole parvi. Täplämonnisesi on todennäköisesti vielä nuori yksilö, eikä täysikasvuinen aikuinen, joten se kasvaa vielä. Voi myös olla, että liian pienessä akvaariossa ne jäävät kitukasvuisen pieniksi. Googlesta löytyy paljon erilaisia monnisia, laita vaikkapa Google -hakuun Akvaariokalat ja valitse Wikipedian vaihtoehto. Sieltä löytyy päälle 200 erilaista kalalajia, joista valita. Kauppiaasi on väärässä, koska monninen ei pärjää kahdestaan.
Akvaariosi olisi paljon siistimmän näköinen, jos noin pienessä akvaariossa olisi vain yhtä parvikalaa.
Täplämonninen voi kasvaa jopa 7cm mittaiseksi, eikä se todellakaan pärjää kahdestaan toisen monnisen kanssa. Monniset ovat parvikaloja, ja vaativat tosiaan sen vähintään kuuden yksilön parven, eikä kaksi monnista ole parvi. Täplämonnisesi on todennäköisesti vielä nuori yksilö, eikä täysikasvuinen aikuinen, joten se kasvaa vielä. Voi myös olla, että liian pienessä akvaariossa ne jäävät kitukasvuisen pieniksi. Googlesta löytyy paljon erilaisia monnisia, laita vaikkapa Google -hakuun Akvaariokalat ja valitse Wikipedian vaihtoehto. Sieltä löytyy päälle 200 erilaista kalalajia, joista valita. Kauppiaasi on väärässä, koska monninen ei pärjää kahdestaan.
Akvaariosi olisi paljon siistimmän näköinen, jos noin pienessä akvaariossa olisi vain yhtä parvikalaa.
54 litraa läträilyä
Rupesin katsomaan googlesta täplämonnisia.
Kauppias sanoi näitä täplämonnisiksi; mutta googlessa katsottuna minun monniseni
Ei ole täplämonninen.
Itseasiassa se on leopardimonninen koska googlessa oli
Aivan samanlaisia monnisia sillä hakusanalla.
Eli minulla on leopardimonninen
Mitä minun nyt pitäisi tehdä? Ostaa lisää vai luovuttaa tämä yksilö jonnekkin?
Kauppias sanoi näitä täplämonnisiksi; mutta googlessa katsottuna minun monniseni
Ei ole täplämonninen.
Itseasiassa se on leopardimonninen koska googlessa oli
Aivan samanlaisia monnisia sillä hakusanalla.
Eli minulla on leopardimonninen
Mitä minun nyt pitäisi tehdä? Ostaa lisää vai luovuttaa tämä yksilö jonnekkin?
-
Akvaharrastaja
- Member

Leopardimonninen on pienempi kuin täplämonninen, joten sinun akvaarioosi voisi mennä se 5-7kpl parvi leopardimonnisia jos pohjalle ei tule muita kaloja kuin se partamonni. Korjatkaa, jos olen väärässä.
54 litraa läträilyä
miettisin myös tuota hunajarihmakalaa.
Onko 72l akva sille liian pieni?
Onko 72l akva sille liian pieni?
Ja mistäs näitä hunajarihmakaloja saa?
Onko se harvinainen vai voiko sen löytää iha lemmikkieläinliikkeestä
Uudessakaupungissa?
Onko se harvinainen vai voiko sen löytää iha lemmikkieläinliikkeestä
Uudessakaupungissa?
Litrat eivät kerro sitä, mahtuuko hunajarihmakala akvaarioosi vai ei. Sen määrittelee pinta-ala ja sisustus. Yhden koiraan voit sinne ottaa, jos akvaariossasi ei ole kummoistakaan virtausta. Pintaan asti ulottuvia kasveja ja juurakoita on hyvä olla, kuten myös pintakasveja. Hunajarihmakala muodostaa reviirin, joten jos akvaariossasi on riittävästi pinta-alaa ja kasveja ja muita näköesteitä, niin hunajarihma on ok. Pesänrakennuspuuhissa omani ajaa jopa piikkisilmät pohjalta kauemmas.
Muutoin aivan ihastuttava kala, kunhan olosuhteet ovat sille oikeat.
Hunajarihmakala on suht yleinen, joten jos juuri nyt sitä ei kaupassa satu olemaan, niin kysäise.
Muutoin aivan ihastuttava kala, kunhan olosuhteet ovat sille oikeat.
Hunajarihmakala on suht yleinen, joten jos juuri nyt sitä ei kaupassa satu olemaan, niin kysäise.
-
monniomistaja
- Advanced Member

72-litrainen on liian pieni suht.suureksi kasvavalle partamonnille. Itse etsisin uutta tilaavampaa kotia partikselle ja yksinäiselle monnisille myös. Monnisia ei saa koskaan pitää yksin tai kaksin ne ovat parvikaloja ja parven minimikoko on 6 kpl!
Jos 70-litraisessa välttämättä haluaa pitää monnisia niin kääpiömonnisia menisi pieni parvi.
Jos 70-litraisessa välttämättä haluaa pitää monnisia niin kääpiömonnisia menisi pieni parvi.
-
TiinaM
- Junior Member

- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sinuna myisin tai lahjottaisin sen yksinäisen monnisen jollekin parven jatkoksi. Kuten jo sanottu se on parvikala ja itse sanoisin että parvi on vasta n. 10kpl tai enempi.
Mikä muuten on akvaariosi lämpötila? Hunajarihman hankintaa miettisin taas siksi että neontetrat pitää viileämmästä kuin rihmakalat.
Akvaarion koon puolesta mahtuisi parvi pikkumonnisia, korumonnisia tai jo mainittuja kääpiömonnisia. Näillekin sitten taas hunajarihman lämpötila alkaa olla liikaa.
Mikä muuten on akvaariosi lämpötila? Hunajarihman hankintaa miettisin taas siksi että neontetrat pitää viileämmästä kuin rihmakalat.
Akvaarion koon puolesta mahtuisi parvi pikkumonnisia, korumonnisia tai jo mainittuja kääpiömonnisia. Näillekin sitten taas hunajarihman lämpötila alkaa olla liikaa.
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Rusokiilakylkiä voisi olla muutama lisää - ne elävät eri kerroksessa kuin neontetrat. Leopardimonniset olisivat iloisia toki isommastakin tilasta, mutta 5 kaveria sinne minun mielestäni mahtuisi. Jos välttämättä vielä haluaa lisää jotakin, niin keltakääpiöahvenpari voisi mahtua. Mutta ennemmin kallistuisin ottojen suuntaan.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).