Ulkosuodatin puskee ilmakuplia

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tella
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 16:59, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen

Ulkosuodatin puskee ilmakuplia

Viesti Kirjoittaja Tella »

Mistä ihmeestä tuo pönttö voi kehitellä noita ilmakuplia? Ulkosuodatin (JBL CristalProfi) ollut siis käytössä kolme kuukautta ilman ongelmia, kunnes noin viikko sitten alkoi ajoittain hurista kuten silloin kun suodattimen sisällä on ilmaa. Ilmakuplat tulevat ulostuloputkesta pois ja hurina lakkaa mutta tämä toistuu useita kertoja päivässä. Noin kolme viikkoa ennen tätä temppuilua avasin suodattimen tarkistaakseni miten töhnäinen se on ja mielestäni kaikki tiivisteet olivat kunnossa eikä käynnistyksen yhteydessä ollut mitään ongelmia. Onko siis mahdollista, että ottaa jostain ilmaa vai onko säiliöön voinut jäädä niin paljon ilmaa, että useita kertoja päivässä puhaltelee niitä?
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Ulkosuodatin puskee ilmakuplia

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Itse tapaan ravistella suodatinta väkivaltaisesti kunnes kuplat loppuvat 8-)
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Ulkosuodatin puskee ilmakuplia

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Itse ihmettelin vastaavaa uudehkon Eheimin kanssa täällä taannoin. Nyt huomaan, että pesun jälkeen ongelma on muuten korjaantunut... Aiemmin suodattimesti tuli aina ilmakuplia, kun sitä heilutti tai kallisti, toisinaan itsestäänkin.

Syyksi ilmakupliin täällä epäiltiin mm. Vuotava tiivistettäisiin tai liitosta, tai roskasta umpeutunutta imusiivilää. Syytä kupliin en koskaan saanut selville, mutta tosiaan purettuani suodattimesti pesua varten ja kasattuani uudelleen ongelmiakin poistui.
Tella
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 16:59, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Ulkosuodatin puskee ilmakuplia

Viesti Kirjoittaja Tella »

Olen kyllä ravistellut/ kallistellut suodatinta ja melkeinpä joka kerta sieltä lähtee ilmakupla liikenteeseen. Tuo imusiivilä pitääkin tarkistaa, saattaapi olla tukossa kun möyhensin noita kasveja tässä eräänä päivänä ja jonkin verran irronneita lehtiä jäi veteen. Kiitos vinkistä :)
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Ulkosuodatin puskee ilmakuplia

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Mulla saman malliseen auttoi se, että tyhjensin vedet suodattimesta ja täytin sen eri lailla;

Mä olin täyttänyt sen ensin väärin, eli pistin ensin sen koko suodatinastian täyteen vettä, sitten letkut veteen, pumppausta napista ja käynnistys.

Tapa jolla sen sai hiljaiseksi ja kuplattomaksi oli jättää suodattimen pönttö tyhjäksi, imuputki altaaseen ja suihkuputki kädessä akvarioon kohdistettuna.
Sitten pumpataan siitä napista (primer?) kunnes vettä alkaa tulla suihkuputkesta. Suihkuputki akvaarioon ja sitten vasta virrat päälle. Nyt db 37-41!
Kestää kauemmin kun noin manuaalisesti pumppailee koko vatin täyteen ensin ja akvaarioon joutui lisäämään vettä ämpärillisen. Mutta ei kuplia koneistossa! Ihan pienet ravistelut tein vielä pöntölle, kulmalleen letkujen suuntaan ja kevyttä heiluttelua, hiljeni vielä entisestään.

Ja olen aina vedenvaihdon ajaksi pysäyttänyt suodattimen & hanat kiinni. Ei ongelmia sen jälkeen.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Ulkosuodatin puskee ilmakuplia

Viesti Kirjoittaja heisku »

Saattaa olla se vuotaa jostain tiivisteestä todella vähän. Itsellä suodatin päästi myös kerran tai kaksi päivässä kuplia pihalle ja syyksi löytyi vuotava tiiviste. Se siis vuoti niin vähän että liitoksen ympärille muodostui juuri ja juuri havaittavaa kosteutta.
kiekkola+pohjan asukit
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”